طراحی مدل اجرایی مدیریت منابع انسانی مبتنی بر شایستگیهای ممتاز در سازمان تامین اجتماعی
محورهای موضوعی : توانمندسازی سرمایه انسانیراحیل قاسم آهنگری 1 , محمدرضا باقرزاده 2
1 - دانشجوی دکتری، گروه مديريت دولتي، واحد قائمشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، قائمشهر، ایران.
2 - استادیار گروه مديريت دولتي، واحد قائمشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، قائمشهر، ایران.
کلید واژه: مدیریت منابع انسانی, شایستگی ممتاز, رضایت و امنیت شغلی, طراحی مجدد.,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر با عنوان طراحی مدل اجرایی مدیریت منابع انسانی مبتنی بر شایستگیهای ممتاز در سازمان تامین اجتماعی شکل گرفته است. برای تحلیل و بررسی این پژوهش از روش آمیخته استفاده شده است.براساس این امر ابتدا محقق اقدام به بررسی کتب و مقالات که از طریق فیشبرداری بوده اقدام نموده و سپس با توجه به اطلاعاتی که بدست آمد با استفاده از نرم افزار MAXQDA به شناخت گویهها و متغیرها پرداخته شد. در گام بعد باتوجه به شناخت این متغیرها اقدام به ساخت یک پرسشنامه محقق ساخته نموده و با استناد از آن دادههای حاصل از توزیع در نمونه آماری اقدام به بررسی تحلیل استنباطی نمود که با استفاده از آزمون معادلات ساختاری به این نتیجه رسید که سئوالات حذف شده و کدهای شناسایی شده از نظرات خبرگان و کدهای مستخرج از فیش برداری به درستی تبیین شده است و راستی آزمایی صورت گرفته در نمونه آماری کل بیان میدارد که متغیرها دارای وضعیت مناسبی میباشند. براساس خروجی نمودارهای 1 و 2 میتوان بیان داشت که متغیرها هرکدام با ضریب مسیرهای متفاوت که شامل، اثربخشی و کارایی با ضریب مسیر 0.125 ، توانایی های مدیریتی 0.645، ارتباطات میان فردی و سازمانی 0.153، تخصصهای تجربی و عمومی 0.239، رضایت فردی از شغل 0.167، طراحی مناسب شغل 0.146، تعهد و جبران خدمت 0.181، کیفیت زندگی کاری 0.136، برنامههای آموزش وبهسازی 0.106، سیاست و استقلال سازمانی / کاری 0.272، جو سازمانی 0.198، توانمندسازی 0.117 و مبادله رهبر عضو 0.108 با شایستگی ممتاز دارای ارتباط میباشند.
The current research is designed as the design of an executive model of human resource management based on special competencies in social security organizations. A mixed method has been used to analyze and investigate this research. Based on this, the researcher first reviewed the books and articles through scanning, and then according to the information obtained, the items and variables were identified using the MAXQDA software. In the next step, according to the knowledge of these variables, the researcher made a questionnaire and based on the data obtained from the distribution in the statistical sample, he made an inferential analysis, by using the structural equation test, he concluded that the questions were removed and The codes identified from the opinions of experts and the codes extracted from the receipts have been correctly explained and the verification carried out in the total statistical sample shows that the variables have a suitable status. Based on the output of graphs 1 and 2, it can be said that each variable has a different path coefficient, which includes effectiveness and efficiency with a path coefficient of 0.125, managerial abilities 0.645, interpersonal and organizational communication 0.153, experimental and general expertise 0.239, individual job satisfaction 0.167, appropriate job design 0.146, commitment and service compensation 0.181, quality of work life 0.136, training and improvement programs 0.106, policy and organizational / work autonomy 0.272, organizational atmosphere 0.198, empowerment 0.117 and member-leader exchange 0.108 are related to the premium competence.
اسکندری، عیسی و اسکندری طاسکوه، فاطمه. (1402). «تبیین شاخص های شایستگی مدیریت رویدادهای ورزشی از دیدگاه مدیران ورزشی آموزش و پرورش استان گیلان». مطالعات تربیت بدنی و سلامت دانش آموزی، 2(6)، 32-48.
دهقان پور فراشاه، علیرضا؛ پور عزت، علی اصغر ودهقانپور فراشاه، افسانه. (1402). «طراحی مدل شایستگی مدیران سازمان برنامه و بودجه کشور». پژوهشهای مدیریت منابع انسانی، 15(1)، 121-153.
راجبی، علیرضا؛ ملکی آوارسین، صادق و دانشور هریس، زرین. (1400). «طراحی مدل شایستگیهای مدیران آموزشی دستگاههای اجرایی استان آذربایجان شرقی». فرایند مدیریت و توسعه، ۳۴(۴)، 119-144.
رضایی یزدلی، مهدی؛ ودادی، احمد؛ ربیعی مندجین، محمدرضا و جمشیدی اوانکی، مینا. (1402). «طراحی الگوی شایستگیهای مدیران تاثیرگذار بر عملکرد بیمارستانهای تامین اجتماعی استان تهران» پایش، 22 (2)، 175-183.
روزبه، محمدحسین؛ موسیخانی، مرتضی و رحمانی، حامد. (1402). «شایستگیهای کلیدی برای انتخاب و ارتقای مدیران حرفهای در کانون ارزیابی: مبتنی بر ابزار بازیگونهسازی». فرایند مدیریت و توسعه، 36 (۱)، 31-57.
غلامی، علی؛ جزنی، نسرین و کاظمی، ابوالفضل. (1401). «مدل شایستگی مدیران منابع انسانی در شرایط بحران». جامعه شناسی سیاسی ایران، 5(7)، 34-52.
قمری، وحیدرضا؛ سعیدیان خوراسگانی، نرگس و رشیدپور، علی. (1402). «طراحی الگوی شایستگی های فرهنگی مدیران آموزش عالی ایران» رهبری آموزشی کاربردی، 4(2)، 123-145.
قنبری، سعید؛ مفیدی، ریحانه و ترکمان رحمانی، محمد حسین. (1401). «ارائۀ الگوی شایستگی مدیران کارآفرین رسانههای دولتی ایران». مطالعات میانرشتهای ارتباطات و رسانه، 5(15)، 91-65.
کشتی دار، رضا؛ نعمتی، نعمت اله و باقرپور، طاهره. (1402). «مدل پرورش مدیران ارشد ورزشی مبتنی بر شایستگی حرفهای در ساختار سازمانی آموزش و پرورش ایران». مطالعات مدیریت ورزشی، 15(80)، 1-26.
نامداری ورپشتی، مهدی؛ صفاریان همدانی، سعید و خطیرپاشا، کیومرث. (1402). طراحی الگوی توسعه شایستگی تفکر راهبردی مدیران (مورد مطالعه: یک سازمان آموزشی پژوهشی دولتی)». مدیریت استاندارد و کیفیت، 13(1)، 196-235.
Adelman-Mullally, T., Nielsen, S., & Yoon Chung, S. (2023). Planned change in modern hierarchical organizations: A three-step model. Journal of Professional Nursing, (46), 1-6.
Ahmad, J., Al Mamun, A., Masukujjaman, M., Makhbul, Z., & Mohd Ali, K. (2023). Modeling the workplace pro-environmental behavior through green human resource management and organizational culture: Evidence from an emerging economy. Journal of Heliyon, 9(9), 1047-1069.
Ahmed, M., & Ishfaq Khan, M. (2023). Beyond the universal perception: Unveiling the paradoxical impact of ethical leadership on employees’ unethical pro-organizational behavior. Journal of Heliyon, 9(11), 362-385.
Andrews, S. (2023). Strategic leadership, change and growth in not-for-profit, membership-based, value-driven organisations. Journal of Organizational Change Management, 36(4), 517-540.
Atawnah, N., Eshraghi, A., Baghdadi, G., & Bhatti, I. (2024). Managerial ability and firm value: A new perspective. Research in International Business and Finance, 67(2), 116-136.
Avenca, I., Domingues, L., & Carvalho, H. (2023). Project Managers soft skills influence in knowledge sharing. Procedia Computer Science, (219), 1705-1712.
Chen, H., Ho, K., Zhang, M., & Zhang, Q. (2023). Effect of managerial ability toward corporate social responsibility on enterprise default risk. Joural of Finance Research Letters, (54), 75-97.
Dajic, M., Lalic, D., Vujicic, M., Stankov, U., Petrovic, M., & Duric, Z. (2024). Development and validation of the project manager skills scale (PMSS): An empirical approach. Journal of Heliyon, 10(3), 204-
Deepa, R., Sekar, S., Malik, A., Kumar, J., & Attri, R. (2024). Impact of AI-focussed technologies on social and technical competencies for HR managers – A systematic review and research agenda. Technological Forecasting and Social Change, (202), 120-143.
Hettler, B., Cordeiro, J., & Forst, A. (2024). Proving their mettle: Managerial ability and firm performance in trying times. Journal of Contemporary Accounting & Economics, 20(1), 143-162.
Jitmaneeroj, B. (2023). Time-varying fund manager skills of socially responsible investing (SRI) funds in developed and emerging markets. Research in International Business and Finance, (64), 348- 365.
Kromah, M., Ayoko, O., & Ashkanasy, N. (2024). Commitment to organizational change: The role of territoriality and change-related self-efficacy. Journal of Business Research, (174), 794- 816.
Kuikka, V. (2022). Modelling epidemic spreading in structured organisations. Physica A: Statistical Mechanics and its Applications, (592), 61-87.
Ma, Y., & Xue, L. (2024). Organizational legitimacy and firm nonmarket strategies as catalysts of alliance green management. Journal of Cleaner Production, (447), 19-38
Marhraoui, M. (2023). Digital Skills for Project Managers: A Systematic Literature Review. Procedia Computer Science, (219), 1591-1598.
Mikusova, M., Klabusayova, N., & Meier, V. (2023). Evaluation of organisational culture dimensions and their change due to the pandemic. Evaluation and Program Planning, (97), 1-26.
Misra, S., & Ghosh, P. (2022). Managerial competencies for trade union officials in India: The key to union effectiveness. IIMB Management Review, 34(2), 130-142.
Nam Huynh, T., Van Nguyen, P., Ngoc Nguyen, Q., & Uyen Dinh, P. (2023). Technology innovation, technology complexity, and co-creation effects on organizational performance: The role of government influence and co-creation. Journal of Open Innovation: Technology, Market, and Complexity, 9(4), 1-25.
Nawaz, N., Arunachalam, H., Pathi, B., & Gajenderan, V. (2024). The adoption of artificial intelligence in human resources management practices. International Journal of Information Management Data Insights, 4(1), 24-45.
Olayiwola, R., Tuomi, V., Strid, J., & Nahan-Suomela, R. (2024). Impact of Total quality management on cleaning companies in Finland: A Focus on organisational performance and customer satisfaction. Cleaner Logistics and Supply Chain, (10), 241-266
Oppong, N., & Segbenya, M. (2023). Inter-sector managerial skills requirements in Ghana: Group interactive brainstorming approach. Social Sciences & Humanities Open, 8(1), 2037-2055.
Satar, M., Alarifi, G., & Alrubaishi, D. (2023). Exploring the entrepreneurial competencies of E-commerce entrepreneurs. The International Journal of Management Education, 21(2), 862- 884.
Ta'an, W., Allama, F., & Williams, B. (2024). The role of organizational culture and communication skills in predicting the quality of nursing care. Applied Nursing Research, (75), 52- 75.