رابطه بین انگیزش تحصیلی و هیجانات مطلوب تحصیلی با نقش میانجی نیم رخهای درگیری تحصیلی در دانشآموزان دوره اول متوسطه
محورهای موضوعی : تعلیم و تربیت
1 - استاديار گروه علوم تربيتي، واحد زاهدان، دانشگاه آزاد اسلامي، زاهدان، ايران
کلید واژه: انگیزش تحصیلی, هیجانات مطلوب تحصیلی, نیم رخهای یادگیری تحصیلی, دوره اول متوسطه, زاهدان,
چکیده مقاله :
مقدمه: از آنجایی که دانش آموزان به عنوان رکن اصلی نظام آموزشی کشور، نقش و جایگاه ویژه ای در تحقق اهداف نظام تعلیم و تربیت دارند، توجه به این قشر از جامعه از نظر آموزشی و تربیتی موجب باروری و شکوفایی بیشتر جامعه می شود.بنابراین بررسی موضوعاتی مانند انگیزه تحصیلی، هیجان مطلوب تحصیلی و نیم رخهای درگیری تحصیلی دانش آموزان بسیار مهم و حیاتی است.هدف پژوهش بررسی رابطه بین انگیزش تحصیلی و هیجانات مطلوب تحصیلی با نقش میانجی نیم رخهای درگیری تحصیلی در دانشآموزان دوره اول متوسطه شهر زاهدان بود.
روش شناسی پژوهش:این پژوهش با روش توصیفی – همبستگی مبتنی بر مدل معادلات ساختاری انجام گردید. جامعه آماری پژوهش تمامی دانشآموزان دوره اول متوسطه شهر زاهدان در سال تحصیلی 2024-2023 می باشد که تعداد آنها 35871 نفر (16878 نفر دختر و 18993 نفر پسر) است. به شیوه نمونه گیری تصادفی-طبقهای تعداد 380 نفر (179 نفر دختر و 202 نفر پسر) به عنوان نمونه انتخاب شد. جهت گردآوری داده ها از پرسشنامه هیجان تحصیلی پاکران و همکارانش (2002)، مقیاس انگیزش تحصیلی والراند و همکاران (1989)، پرسشنامه نیمرخ درگیری تحصیلی ریو و تی سنگ (2011) استفاده گردید. روایی پرسشنامه براساس روایی صوری و محتوایی توسط اساتید صاحبنظر مورد تأیید قرار گرفت. همچنین پایایی پرسشنامه ها براساس ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب 869/0، 833/0 ، 841/0 برآورد گردید.
یافته ها: یافته ها نشان داد که بین انگیزش تحصیلی و هیجان تحصیلی (54/0) و بین انگیزش تحصیلی و نیم رخ های درگیری تحصیلی (75/0) بین متغیر نیم رخ های درگیری تحصیلی و هیجان تحصیلی (41/0)، رابطه معناداری وجود دارد.
بحث و نتیجه گیری: نتایج این پژوهش به معلمان، مدیران مدارس و مدیران ارشد سازمان مذکور کمک می کند تا درک بهتر و عینی تری از میزان نیم رخهای درگیری تحصیلی، هیجان تحصیلی و انگیزه تحصیلی دانش آموزان به دست آورند.
Introduction: Since students, as the main pillar of the country's educational system, have a special role and position in achieving the goals of the education system, paying attention to this segment of society in terms of education and training leads to greater fertility and prosperity of the society. Therefore, examining issues such as academic motivation, desirable academic excitement, and academic engagement profiles of students is very important and vital. The aim of the study was to investigate the relationship between academic motivation and desirable academic excitement with the mediating role of academic engagement profiles in first-year high school students in Zahedan.
Research Methodology: This research was conducted using a descriptive-correlational method based on the structural equation model. The statistical population of the research was all first-year high school students in Zahedan in the academic year 2023-2024, which numbered 35,871 (16,878 girls and 18,993 boys). Also, 380 people (179 girls and 202 boys) were selected as samples using a random-stratified sampling method. To collect data, the academic emotion questionnaire by Pakran et al. (2002), the academic motivation scale by Valerand et al. (1989), and the academic conflict profile questionnaire by Rio and T. Sang (2011) were used. The validity of the questionnaire was confirmed by the supervisor based on face and content validity. Also, the reliability of the questionnaires was estimated to be 0.869, 0.833, and 0.841, respectively, based on Cronbach's alpha coefficient.
Findings: The findings showed that there is a significant relationship between academic motivation and academic excitement (0.54) and between academic motivation and academic engagement profiles (0.75) and between the variables of academic engagement profiles and academic excitement (0.41). Discussion and Conclusion: The results of this study also help teachers, school administrators, and senior managers of the aforementioned organization to gain a better and more objective understanding of the level of academic engagement, academic excitement, and academic motivation of students
Alharishavi,A.(2024). Investigating the effect of learning and motivational strategies on the self-
efficacy of physical education and sports science students with the mediating role of academic progress and enthusiasm. Volume 6, Issue 2, Summer 2024, Pages 304 to 325.
Anderson, K., Weimer, M., & Fuhs, M. W. (2020). Teacher fidelity to conscious discipline and children’s executive function skill. Early Childhood Research Quarterly, 51(2), 14–25 ) [in persian]).
Kolantri, M R, Tabatabai, B (2009). Investigating the Relationship between Entrepreneurial Characteristics of Managers and Their Effectiveness in Kerman Girls' High Schools, Leadership and Educational Management, Volume 3, Number 2, pp. 50- 35.
Roshan Milani, S; Aghaei M, Esmaeil; Kheradmand, F; Sabouri, E; Mikaeili, P; Masoudi, S; Motzakir, M. (2011). Study of academic motivation and its relationship with personal status and academic achievement of medical students in basic sciences at Urmia University of Medical Sciences. Journal of Nursing and Midwifery, 9(5), 366-357.
Mirzaei Far, D, Nazari, N.& Nezameti Tabar, F[. (2020). The relationship between teaching skills, academic excitement, academic stress and perceived behavioral control in predicting students' academic achievement. Educational Journal, 15(63), 179-210.
Vakili, S, Naqsh, Z, Ramezani Khamsi, Z. (2018). The Mediating Role of Academic Engagement in the Relationship Between Academic Emotion and Achievement. Research in Educational Systems, 12(Special Issue), 615-627.
The relationship between academic motivation and desirable academic emotions with the mediating role of academic engagement profiles in first-year high school students
Parisa Farrokhinejad 1*
Received: 07/04/2025 Accepted:15/06/2025
PP: 35-48
Abstract
[1] 1. Assistant Professor, Department of Educational Management, Zahedan Branch, Islamic Azad University, Zahedan City, Iran (Corresponding Author). Email:pari136010@gmail.com
Introduction: Since students, as the main pillar of the country's educational system, have a special role and position in achieving the goals of the education system, paying attention to this segment of society in terms of education and training leads to greater fertility and prosperity of the society. Therefore, examining issues such as academic motivation, desirable academic excitement, and academic engagement profiles of students is very important and vital. The aim of the study was to investigate the relationship between academic motivation and desirable academic excitement with the mediating role of academic engagement profiles in first-year high school students in Zahedan.
Research Methodology: This research was conducted using a descriptive-correlational method based on the structural equation model. The statistical population of the research was all first-year high school students in Zahedan in the academic year 2023-2024, which numbered 35,871 (16,878 girls and 18,993 boys). Also, 380 people (179 girls and 202 boys) were selected as samples using a random-stratified sampling method. To collect data, the academic emotion questionnaire by Pakran et al. (2002), the academic motivation scale by Valerand et al. (1989), and the academic conflict profile questionnaire by Rio and T. Sang (2011) were used. The validity of the questionnaire was confirmed by the supervisor based on face and content validity. Also, the reliability of the questionnaires was estimated to be 0.869, 0.833, and 0.841, respectively, based on Cronbach's alpha coefficient.
Findings: The findings showed that there is a significant relationship between academic motivation and academic excitement (0.54) and between academic motivation and academic engagement profiles (0.75) and between the variables of academic engagement profiles and academic excitement (0.41). Discussion and Conclusion: The results of this study also help teachers, school administrators, and senior managers of the aforementioned organization to gain a better and more objective understanding of the level of academic engagement, academic excitement, and academic motivation of students.
Keywords: Academic motivation, desirable academic emotions, academic learning profiles, first year of high school, Zaheda
Citation: Farokhinejad, P. (2025). The relationship between academic motivation and desirable academic emotions with the mediating role of academic engagement profiles in first-year high school students. Journal of ahsan Education, Vol 2 No 1, Pp : 35-48
Extended Abstract
Introduction:
Academic motivation is the force that initiates learning activities, gives them direction, and helps maintain them over time..Desirable academic emotions are feelings and emotions that facilitate learning and academic progress and help students achieve their educational goals. These emotions can include pleasure, interest, hope, and self-confidence
In other words, desirable academic emotions are emotions that arise in students during the learning process and positively affect their academic performance. Some desirable academic emotions include: pleasure, interest, hope, self-confidence
These emotions can lead to increased motivation, focus, and active participation of students in learning activities. Academic emotions are related to some learning and motivational variables such as learning strategies, cognitive resources, self-management, willingness to study and progress, effort and perseverance, and belief in students' competence. (Anderson et al., 2020). Throughout the research, academic emotions are important predictors of academic performance. Pleasant emotions predict improved performance (Mirzaeifar et al., 2010). Therefore, studying academic emotions will be very important and necessary.
Learning profile refers to identifying an individual's strengths and weaknesses in the field of learning. This profile examines learning patterns, preferred learning styles, and factors affecting an individual's academic performance. In other words, learning profile helps us understand how an individual receives, processes, and remembers information. Academic engagement refers to the degree and type of interaction, participation, and interest of a student in learning activities. This concept includes behavioral, emotional, and cognitive aspects and shows how much an individual is involved in the learning process, cares about it, and enjoys it (Al-Harishawi, 2024). The researcher, as a teacher, has found that one of the important goals and duties of education is to create an environment for individual growth and to educate healthy, efficient, and responsible individuals to play a role in individual and social life. Since students, as the main pillar of the country's educational system, have a special role and position in achieving the goals of the education system, paying attention to this segment of society in terms of education and training will lead to greater fertility and prosperity of the society. The educational and training system of the society is very important and vital to examine issues such as academic motivation, academic excitement, and academic engagement of students. The researcher has found in reviewing the research background that such a study has not been conducted in the field of education in Zahedan. Therefore, the results of this study can provide useful and necessary information to teachers, school principals, and senior managers of the aforementioned organization. The results of this study also help teachers, school administrators, and senior managers of the aforementioned organization to gain a better and more objective understanding of the level of academic motivation, desirable academic emotions, and learning profiles of students. Therefore, the main question of the research is whether there is a positive and significant relationship between academic motivation and desirable academic emotions with the mediating role of academic engagement profiles in first-year high school students in Zahedan?
Goal:
The goal of present study is The relationship between academic motivation and desirable academic emotions with the mediating role of academic engagement profiles in first-year high school students in Zahedan
Method:
In the present study, two aspects are considered: the purpose and the method of data collection. The present study is applied in terms of purpose. Also, in terms of method, in terms of the relationship between variables, this descriptive-correlational research is based on the structural equation model.
The statistical population of this study is all first-year high school students in Zahedan in the academic year 2023-2024, which is 35,871 people (16,878 girls and 18,993 boys). Also, 380 people (179 girls and 202 boys) were selected as a sample using random-stratified sampling (by gender) and based on the Cochran sampling formula.
In this study, two library and field methods were used to collect data. In the field section, a questionnaire was used, of which three standard questionnaires were used for this study.
Findings:
Hypothesis 1: There is a positive and significant relationship between academic motivation and positive academic emotions of first-year high school students in Zahedan.
According to Table (3); The significant statistic between the variable academic motivation and academic emotion is (7.567), which is outside the range (+1.96, -1.96), indicating that the relationship between academic motivation and academic emotion is significant at the confidence level (95%). Also, the path coefficient between these two variables is (0.54) and shows the degree of positive relationship between Keck and academic emotion. In other words, a one-unit change in academic motivation will cause an increase of 0.54 units in academic emotion. This means that academic motivation has a positive and direct relationship with academic emotion. Therefore, the research hypothesis is confirmed.
Hypothesis 2: There is a positive and significant relationship between academic motivation and academic engagement profiles of first-year high school students in Zahedan.
According to Table (3); The statistical significance between the variable of academic motivation and academic engagement profiles is (10.282), which is outside the range of (+1.96, -1.96), indicating that the relationship between academic motivation and academic engagement profiles is significant at the confidence level of (95%). Also, the path coefficient between these two variables is (0.75) and shows the degree of positive relationship between academic motivation and academic engagement profiles. In other words, a one-unit change in academic motivation will cause an increase of 0.75 units in academic engagement profiles. This means that academic motivation has a positive and direct relationship with academic engagement profiles. Therefore, the research hypothesis is confirmed.
Hypothesis 3: There is a positive and significant relationship between academic engagement profiles and positive academic emotions of first-year high school students in Zahedan.
According to Table (3); The statistical significance between the variables of academic engagement profiles and academic excitement is (5.424), which is outside the range of (+1.96, -1.96), indicating that the relationship between academic engagement profiles and academic excitement is significant at the confidence level of (95%). Also, the path coefficient between these two variables is (0.41) and indicates the degree of positive relationship between academic engagement profiles and academic excitement. In other words, a one-unit change in academic engagement profiles will result in an increase of 0.41 units in academic excitement. This means that academic engagement profiles have a positive and direct relationship with academic excitement. Therefore, the research hypothesis is confirmed.
Conclusion:
To examine this hypothesis, the bootstrap method was used. In this method, if the lower and upper limits of the bootstrap are both positive or both negative and zero is not between these two limits, then the indirect path is significant and the hypothesis will be accepted. Also, if the significance level is less than 0.05, the indirect effect is accepted. According to the results, it can be stated that the significance level is equal to 0.001 and less than 0.05 and the confidence interval does not include zero. Therefore, the research hypothesis is confirmed. Given that in the model with the mediating variable of academic self-efficacy, the direct path of academic hope on academic engagement is significant, it is concluded that there is a positive and significant relationship between academic motivation and positive academic emotions with the mediating role of academic engagement profiles in first-year high school students in Zahedan.
Second hypothesis: There is a positive and significant relationship between academic motivation and academic engagement profiles of first-year high school students in Zahedan.
The significant statistic between the variable of academic motivation and academic engagement profiles is (10.282), which is outside the range of (+1.96, -1.96), and indicates that the relationship between academic motivation and academic engagement profiles is significant at the confidence level of (95%). Also, the path coefficient between these two variables is (0.75), which indicates the degree of positive relationship between academic motivation and academic engagement profiles. In other words, a one-unit change in academic motivation will cause an increase of 0.75 units in the academic engagement profiles. This means that academic motivation has a positive and direct relationship with academic engagement profiles. Therefore, the research hypothesis is confirmed.
شاپا الکترونیکی: 3060-835X
مقاله پژوهشی
رابطه بین انگیزش تحصیلی و هیجانات مطلوب تحصیلی با نقش میانجی نیم رخهای درگیری تحصیلی در دانشآموزان دوره اول متوسطه
پریسا فرخی نژاد1*
تاریخ دریافت: 18/01/1404 تاریخ پذیرش: 25/03/1404
شماره صفحات:35-48
چکیده
مقدمه و هدف: از آنجایی که دانش آموزان به عنوان رکن اصلی نظام آموزشی کشور، نقش و جایگاه ویژه ای در تحقق اهداف نظام تعلیم و تربیت دارند، توجه به این قشر از جامعه از نظر آموزشی و تربیتی موجب باروری و شکوفایی بیشتر جامعه می شود.بنابراین بررسی موضوعاتی مانند انگیزه تحصیلی، هیجان مطلوب تحصیلی و نیم رخهای درگیری تحصیلی دانش آموزان بسیار مهم و حیاتی است.هدف پژوهش بررسی رابطه بین انگیزش تحصیلی و هیجانات مطلوب تحصیلی با نقش میانجی نیم رخهای درگیری تحصیلی در دانشآموزان دوره اول متوسطه شهر زاهدان بود.
روش شناسی پژوهش:این پژوهش با روش توصیفی – همبستگی مبتنی بر مدل معادلات ساختاری انجام گردید. جامعه آماری پژوهش تمامی دانشآموزان دوره اول متوسطه شهر زاهدان در سال تحصیلی 2024-2023 می باشد که تعداد آنها 35871 نفر (16878 نفر دختر و 18993 نفر پسر) است. به شیوه نمونه گیری تصادفی-طبقهای تعداد 380 نفر (179 نفر دختر و 202 نفر پسر) به عنوان نمونه انتخاب شد. جهت گردآوری داده ها از پرسشنامه هیجان تحصیلی پاکران و همکارانش (2002)، مقیاس انگیزش تحصیلی والراند و همکاران (1989)، پرسشنامه نیمرخ درگیری تحصیلی ریو و تی سنگ (2011) استفاده گردید. روایی پرسشنامه براساس روایی صوری و محتوایی توسط اساتید صاحبنظر مورد تأیید قرار گرفت. همچنین پایایی پرسشنامه ها براساس ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب 869/0، 833/0 ، 841/0 برآورد گردید.
یافتهها: یافته ها نشان داد که بین انگیزش تحصیلی و هیجان تحصیلی (54/0) و بین انگیزش تحصیلی و نیم رخ های درگیری تحصیلی (75/0) بین متغیر نیم رخ های درگیری تحصیلی و هیجان تحصیلی (41/0)، رابطه معناداری وجود دارد.
بحث و نتیجهگیری: نتایج این پژوهش به معلمان، مدیران مدارس و مدیران ارشد سازمان مذکور کمک می کند تا درک بهتر و عینی تری از میزان نیم رخهای درگیری تحصیلی، هیجان تحصیلی و انگیزه تحصیلی دانش آموزان به دست آورند.
واژههای کلیدی: انگیزش تحصیلی،هیجانات مطلوب تحصیلی، نیم رخهای درگیری تحصیلی، دوره اول متوسطه، زاهدان
استناد: فرخي نژاد، پريسا .( 1404). رابطه بین انگیزش تحصیلی و هیجانات مطلوب تحصیلی با نقش میانجی نیم رخهای درگیری تحصیلی در دانشآموزان دوره اول متوسطه. فصلنامه تعليم و تربيت احسن، دوره دوم شماره يك شماره صفحات 35-48
[1] - استادیار گروه مدیریت آموزشی، واحد زاهدان ،دانشگاه آزاد اسلامی، شهر زاهدان، ایران( نویسنده مسئول) . ایمیل: Pari136010@gmail.com
مقدمه
انگیزه عامل فعال کننده رفتار انسان است. انگیزه را می توان نیروی محرکه فعالیت های انسانی و عامل هدایت کننده آن معرفی کرد(2018،Vakili).روانشناسان ضرورت توجه به انگیزش در آموزش را به دلیل ارتباط مؤثر آن با یادگیری، کسب مهارت ها، راهبردها و رفتارها ذکر کرده اند و یکی از سازه های اولیه که برای تبیین این انگیزه ارائه کرده اند، انگیزه آموزشی است. شناسایی انگیزه آموزشی، عوامل مؤثر بر آن و تأثیر آن بر فرآیند یاددهی-یادگیری دانش آموزان به معلمان کمک می کند تا از روش های بهتری در طراحی، برنامه ریزی و اجرای برنامه های آموزشی خود استفاده کنند. بدیهی است که حتی غنی ترین و بهترین برنامه های آموزشی بدون آگاهی از میزان انگیزه دانش آموزان و عوامل مؤثر بر آن مؤثر نخواهد بود. (2011،Roshan Milani). انگیزش تحصیلی به نیرویی درونی یا بیرونی گفته میشود که فرد را به سمت فعالیتهای یادگیری و پیشرفت تحصیلی سوق میدهد. این نیرو باعث میشود فرد به فعالیتهای درسی علاقهمند شود، در آنها مشارکت فعال داشته باشد و برای رسیدن به اهداف تحصیلی خود تلاش کند. به عبارت دیگر، انگیزش تحصیلی نیرویی است که فعالیتهای یادگیری را شروع میکند، به آنها جهت میدهد و به حفظ آنها در طول زمان کمک میکند. .در گزارش های ارائه شده از مطالعات انجام شده در منابع خارجی، پدیده انگیزش تحصیلی به طور گسترده مورد بررسی قرار گرفته است. با این حال، مطالعات اندکی به بررسی نقش انگیزه در پیشرفت تحصیلی در حوزه آموزش در زاهدان پرداخته شده است. بنابراین لازم است موضوع انگیزش تحصیلی و پیامدهای آن در شهرستان زاهدان با دقت بیشتری مورد بررسی قرار گیرد.
هیجانات مطلوب تحصیلی به احساسات و عواطفی گفته میشود که یادگیری و پیشرفت تحصیلی را تسهیل میکنند و به دانشآموزان در رسیدن به اهداف آموزشیشان کمک میکنند. این هیجانات میتوانند شامل لذت، علاقه، امید، و اعتماد به نفس باشند
به عبارت دیگر، هیجانات مطلوب تحصیلی احساساتی هستند که در طول فرآیند یادگیری در دانشآموزان ایجاد میشوند و به طور مثبت بر عملکرد تحصیلی آنها تأثیر میگذارند. برخی از هیجانات مطلوب تحصیلی عبارتند از: لذت،علاقه، امید، اعماد به نفس
این هیجانات میتوانند به افزایش انگیزه، تمرکز، و مشارکت فعال دانشآموزان در فعالیتهای یادگیری منجر شوند.هیجانات تحصیلی با برخی از متغیرهای یادگیری و انگیزشی مانند راهبردهای یادگیری، منابع شناختی، خود مدیریتی، تمایل به مطالعه و پیشرفت، تلاش و پشتکار و اعتقاد به شایستگی دانش آموزان مرتبط است. (2022،Anderson). در طول تحقیق، هیجانات تحصیلی پیش بینی کننده مهمی برای عملکرد تحصیلی هستند. احساسات خوشایند عملکرد بهبود یافته را پیش بینی می کند(2020، Mirzaei Far). از این جهت مطالعه هیجانات تحصیلی بسیار مهم و ضروری خواهد بود.
نیم رخ یادگیری به شناسایی نقاط قوت و ضعف یک فرد در زمینه یادگیری اشاره دارد. این نیم رخ، الگوهای یادگیری، سبک های ترجیحی یادگیری، و عوامل مؤثر بر عملکرد تحصیلی فرد را بررسی میکند. به عبارت دیگر، نیم رخ یادگیری به ما کمک میکند بفهمیم که یک فرد چگونه اطلاعات را دریافت، پردازش و به خاطر میسپارد. درگیری تحصیلی به میزان و نوع تعامل، مشارکت و علاقه دانشآموز یا دانشجو به فعالیتهای یادگیری اشاره دارد. این مفهوم شامل جنبههای رفتاری، عاطفی و شناختی است و نشان میدهد که فرد تا چه اندازه درگیر فرآیند یادگیری است، به آن اهمیت میدهد و از آن لذت میبرد(2024،Alharishavi).
در جدول زیر به بررسی چند نمونه پیشینه تحقیقات داخلی و خارجی پرداخته شده است.
جدول 1- پیشینه تحقیقات داخلی و خارجی
نویسنده(سال) | عنوان | روش تحقیق | نتایج |
دهقان(2023) | تاثیر هیجانات تحصیلی و انگیزه پیشرفت در دانش آموزان | روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی است. | نتایج نشان داد، بین باورهای انگیزش تحصیلی و هیجان تحصیلی با بهزیستی روانشناختی رابطه مثبت معنادار وجود دارد و باورهای انگیزش تحصیلی و هیجان تحصیلی قادر به پیشبینی بهزیستی روانشناختی میباشند. |
عظمی و همکاران(2023) | بروز عوامل موثر بر هیجانات تحصیلی و انگیزش درونی و بیرونی دانش آموزان | روش تحقیق به لحاظ هدف، کاربردی و به لحاظ ماهیت پیمایشی است | نتایج نشان داد، بین باورهای انگیزش تحصیلی و هیجان تحصیلی با بهزیستی روان شناختی رابطه مثبت معنادار وجود دارد و باورهای انگیزش تحصیلی و هیجان تحصیلی قادر به پیش بینی بهزیستی روان شناختی می-باشند. |
جورابراهیمیان و سلیمانپور (2022) | عنوان رابطه هوش فرهنگی و انگیزش تحصیلی دانشآموزان دوره متوسطه | روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی است. | نتایج تحقیق نشان داد که؛ بین هوش فرهنگی و انگیزه تحصیلی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. اما در بین مولفه های هوش فرهنگی، متغیر بعد انگیزشی هوش فرهنگی بیشترین قدرت را در پیش بینی انگیزه تحصیلی دانش آموزان پسر مقطع متوسطه دارد. |
ژیو و همکاران (2024) | تأثیر انگیزش درونی معلمان بر انگیزش درونی دانش آموزان: نقش واسطهای سبک انگیزشی معلمان و روابط معلم و دانش آموز | روش پژوهش توصیفی-همبستگی بود. | نتایج نشان داد که (1) انگیزه درونی معلمان برای تدریس به طور معناداری با انگیزه درونی یادگیری دانش آموزان همبستگی مثبت داشت و اولی تأثیر مستقیم و معناداری بر دومی داشت. (2) سبک انگیزشی حامی خودمختاری معلمان، روابط مثبت معلم و دانش آموز، و روابط منفی معلم و دانش آموز نقش واسطهای بین انگیزه درونی معلمان برای تدریس و انگیزه درونی دانش آموزان برای یادگیری ایفا کردند. و (3) سبک انگیزشی معلمان و روابط معلم و دانش آموز نقش واسطه ای زنجیرواری بین انگیزه درونی معلمان برای تدریس و انگیزه درونی دانش آموزان برای یادگیری ایفا کرد. بنابراین انگیزه درونی معلمان برای تدریس و انگیزه درونی دانش آموزان برای یادگیری عوامل مهمی در آموزش و یادگیری مؤثر هستند و بررسی روابط و مکانیسم های تأثیرگذار آنها می تواند مسیر ارتقای پیشرفت حرفه ای معلمان و رشد کلی دانش آموزان را روشن کند. |
ژایی1 و همکاران (2023) | تأثیر حمایت معلم و همتا بر احساسات مثبت تحصیلی در یادگیری زبان انگلیسی: نقش میانجی ذهن آگاهی | روش پژوهش توصیفی-همبستگی است | نتایج نشان میدهد که حمایت معلم و همتا و ذهنآگاهی به طور مثبت احساسات تحصیلی مثبت را پیشبینی میکنند. علاوه بر این، ذهن آگاهی نقش واسطه ای بین حمایت معلم و همتا و احساسات مثبت تحصیلی ایفا می کند. |
محقق به عنوان معلم دریافته است که یکی از اهداف و وظایف مهم تعلیم و تربیت ایجاد محیطی برای رشد فرد و تربیت افراد سالم، کارآمد و مسئولیت پذیر برای ایفای نقش در زندگی فردی و اجتماعی است. از آنجایی که دانش آموزان به عنوان رکن اصلی نظام آموزشی کشور، نقش و جایگاه ویژه ای در تحقق اهداف نظام تعلیم و تربیت دارند، توجه به این قشر از جامعه از نظر آموزشی و تربیتی موجب باروری و شکوفایی بیشتر جامعه می شود. سیستم آموزشی و تربیتی جامعه بررسی موضوعاتی مانند انگیزه تحصیلی، هیجان تحصیلی و درگیری تحصیلی دانش آموزان بسیار مهم و حیاتی است. محقق در بررسی پیشینه تحقیق دریافته است که چنین مطالعه ای در حوزه آموزش و پرورش زاهدان انجام نشده است. بنابراین، نتایج این پژوهش می تواند اطلاعات مفید و لازم را در اختیار معلمان، مدیران مدارس و مدیران ارشد سازمان مذکور قرار دهد. به همچنین نتایج این پژوهش به معلمان، مدیران مدارس و مدیران ارشد سازمان مذکور کمک می کند تا درک بهتر و عینی تری از میزان دانگیزش تحصیلی، هیجانات مطلوب تحصیلی و نیم رخهای یادگیری دانش آموزان به دست آورند.بنابراین مسئله اصلی پژوهش این است که آیا بین انگیزش تحصیلی و هیجانات مطلوب تحصیلی با نقش میانجی نیم رخهای درگیری تحصیلی در دانشآموزان دوره اول متوسطه شهر زاهدان رابطه مثبت و معناداری وجود دارد؟
فرضیه ها:
فرضیه اصلی:
بین انگیزش تحصیلی و هیجانات مثبت تحصیلی با نقش میانجی نیم رخهای درگیری تحصیلی در دانشآموزان دوره اول متوسطه شهر زاهدان رابطه مثبت و معناداری وجود دارد.
فرضیات ویژه:
• بین انگیزش تحصیلی و هیجانات مثبت تحصیلی دانشآموزان دوره اول متوسطه شهر زاهدان رابطه مثبت و معناداری وجود دارد
• بین انگیزش تحصیلی و نیم رخهای درگیری تحصیلی دانشآموزان دوره اول متوسطه شهر زاهدان رابطه مثبت و معناداری وجود دارد.
بین نیم رخهای درگیری تحصیلی و هیجانات مثبت تحصیلی دانشآموزان دوره اول متوسطه شهر زاهدان رابطه مثبت و معناداری وجود دارد.
روش شناسی پژوهش
پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی میباشد. هم چنین از لحاظ روش، به لحاظ ارتباط بین متغیرها، این پژوهش توصیفی – همبستگی مبتنی بر مدل معادلات ساختاری به شمار میآید.
جامعه آماری این پژوهش تمامی دانشآموزان دوره اول متوسطه شهر زاهدان در سال تحصیلی 2024-2023 می باشد که تعداد آنها 35871 نفر (16878 نفر دختر و 18993 نفر پسر) است. همچنین به شیوه نمونه گیری تصادفی-طبقهای (بر حسب جنسیت) و بر اساس فرمول نمونه گیری کوکران تعداد 380 نفر (179 نفر دختر و 202 نفر پسر) به عنوان نمونه انتخاب شد.
در اين تحقيق براي گرد آوري اطلاعات از دو روش کتابخانه ای و ميداني برای جمع آوری داده ها استفاده گردید . در بخش میدانی از پرسشنامه استفاده شد که برای این پژوهش از سه پرسشنامه استاندارد استفاده شده که پرسشنامه های مورد نظر در تحقیق حاضر به شرح زیر می باشند.
1. پرسشنامه هیجان تحصیلی: این پرسشنامه توسط پاکران و همکارانش در سال 2002 ساخته شد. هیجانات تحصیلی مثبت شامل 3 هیجان لذت (10 گویه)، امید (8 گویه) و غرور (9 گویه) می باشد. گویه ها در مقیاس پنج درجه ای لیکرت نمره گذاری می شوند. پاکران و همکاران (2002) آلفای کرونباخ محاسبه شده را برای خرده مقیاسهای پرسشنامه بین 75/0 تا 95/0 گزارش کرد و روایی آن با تحلیل عاملی اکتشافی تأیید شد. کدیور و همکاران (2008) ضرایب آلفای کرونباخ خرده مقیاس ها را از 0.75 تا 0.86 به دست آورد و روایی آن را با تحلیل عاملی تاییدی بررسی کرد.
2. مقیاس انگیزش تحصیلی: این پرسشنامه توسط والراند و همکاران ایجاد شده است. در سال 1989 و دارای 28 گویه است که سه عامل انگیزش درون زا (12 گویه)، انگیزه برونزا (12 گویه) و بی انگیزگی (4 گویه) را می سنجد. لیکرت یک مقیاس پنج درجه ای است. والراند و همکاران (1992) ضریب آلفای محاسبه شده برای کل پرسشنامه را 88/0 به دست آوردند و در تحلیل عاملی سه عامل مذکور را مشخص کردند. در مطالعه اژه ای و همکاران. (2013)، آلفای کرونباخ برای این خرده مقیاس ها به ترتیب 84/0، 86/0 و 67/0 به دست آمد و روایی آن با تحلیل عاملی تأییدی بررسی و تأیید شد.
3. پرسشنامه نیمرخ درگیری تحصیلی: این پرسشنامه توسط ریو و تی سنگ در سال 2011 طراحی شده است. این پرسشنامه دارای 19 گویه و چهار عامل رفتاری، شناختی، عاطفی و عملکردی است. آیتم ها در یک مقیاس پنج درجه ای از 1 = کاملا مخالف تا 5 = کاملا موافق نمره گذاری می شوند. پایایی این پرسشنامه توسط سازندگان آن با استفاده از روش همبستگی درونی محاسبه شد و ضرایب آلفای کرونباخ برای ابعاد رفتاری، شناختی، عاطفی و عاملی به ترتیب 94/0، 88/0، 78/0 و 82/0 گزارش شد. اعتبار این ابزار توسط سازندگان آن با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی انجام شد و چهار عامل مذکور با مقدار ویژه بالاتر از 1 شناسایی شدند.
در هر تحقيق علمي به روش تجربي، وسيله اندازه گيري بايد روا و پايا باشد. در اين قسمت روايي و پايايي پرسشنامه بررسی شد. تعیین روایی محتوا، پرسشنامه ها در اختیار گروه پنل (چند نفر از اساتید دانشگاه آزاد اسلامی، واحد زاهدان، دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه سیستان و بلوچستان که در حوزه محتوایی پرسشنامه فعال بوده اند) قرار گرفت و از آنها خواسته شد نظر خود را در مورد هر مورد در مقیاس قضاوت تعیین شده (از کاملاً مناسب تا کاملاً نامناسب) در نظر بگیرند.
در اين تحقيق براي تعيين پايايي پرسشنامه تأكيد بر همساني دروني سوالات از روش ضريب آلفاي كرونباخ استفاده شده كه به وسيله نرم افزار SPSSبراي مجموع سوالات مرتبط با هر متغير محاسبه شده است. در هنگام محاسبه ضريب پايايي با استفاده از روش آلفاي كرونباخ، بررسي يك نمونه اوليه مشتمل بر 30 پرسشنامه، استفاده گرديد و سپس با استفاده از داده هاي به دست آمده ضريب آلفاي كرونباخ محاسبه شده است. براي محاسبه ضريب آلفاي كرونباخ ابتدا بايد واريانس نمره هاي زير مجموعه سوال هاي پرسشنامه و واريانس كل را محاسبه كرد. براي هر متغيرسپس با استفاده از فرمول زير ضريب آلفا را محاسبه كرد. پايايي پرسش هاي مطرح شده براي اندازه گيري هر متغير، با استفاده از ضريب آلفاي كرونباخ به قرار جدول زير است.
جدول 2.ضرایب آلفای کرونباخ
پرسشنامه | تعداد سوالات | آلفای کارونباخ |
انگیزش تحصیلی | 28 | 869/0 |
نیمرخ تعارض تحصیلی | 15 | 833/0 |
هیجان تحصیلی | 27 | 841/0 |
همانگونه كه در جدول فوق مشاهده مي شود مقدار ضريب آلفاي كرونباخ براي متغيرها بالاي 7/0 مي باشد كه مي توان گفت مقدار مناسبي است و نشانگر همساني دروني بالايي است.
برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از دو آمار توصیفی و آمار استنباطی استفاده شد که در آمار توصیفی از شاخصهایی چون فراوانی، درصد، میانگین، انحراف معیار، و در آمار استنباطی از آزمون ضریب همبستگی پیرسون و مدل معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار SPSS ورژن 21 و اسمارت پی اس اس استفاده شد.
یافته ها
آزمون برازش الگوی مفهومی
هدف از ارزیابی برازش کل مدل این است که مشخص شود تا چه حد کل مدل با داده های تجربی مورد استفاده سازگاری و توافق دارد. مجموعه وسیعی از معیارها و شاخص های برازندگی2 وجود دارند که می توانند برای اندازه گیری برازش کل مدل مورد استفاده قرار گیرند. متأسفانه هیچ کدام از اینها در تمام جهات نسبت به بقیه برتری ندارند. زیرا یک شاخص برازندگی خاص بسته به حجم نمونه، روش تخمین، پیچیدگی مدل، مفروضات مربوط به نرمال بودن یا ترکیبی از شرایط فوق به طور متفاوت عمل می کند. از اینرو افراد مختلف بسته به شرایط مدل ممکن است شاخص های مختلفی را برای برازش مدل مورد استفاده قرار دهند (2009,Kolantri (. در این بخش، الگوی مفهومی پژوهش در قالب دیاگرام مسیر ترسیم و با استفاده از روش های مختلف برازش آن سنجیده می شود. یک مدل کامل معادلات ساختاری در حقیقت بیانگر آمیزهای از نمودار مسیر و تحلیل عاملی تاییدی(CFA3) است.
شکل1. ضرایب مسیر استاندارد مدل ساختاری پژوهش
جهت بررسی نیکویی برازش مدل تحقیق، از شاخصهاي نيکوئي برازش استفاده شده است. جدول زیر بیانگر مهمترین شاخصهای برازش می باشد. جدول زیر نشان می دهند که الگوی مفهومی پژوهش جهت تبیین و برازش از وضعیت مناسبی برخوردار است.
جدول 3. شاخصهای برازش مدل ساختاری
نتیجه | مقدار مطلوب | نام شاخص | شاخص برازش |
735/3 | 00/5> | شاخص مجذورکاي | Chi-square/df |
041/0 | 08/0> | ریشه میانگین مربعات خطای برآورد | RMSEA |
064/0 | 05/0> | شاخص ميانگين مجذور باقي مانده ها | RMR |
924/0 | 90/0< | شاخص نیکویی برازش | GFI |
916/0 | 90/0< | شاخص نرم شده برازندگي | NFI |
920/0 | 90/0< | شاخص برازندگي فزاينده | IFI |
909/0 | 90/0< | شاخص برازش تطبیقی | CFI |
تفسیر شاخصهای برازش:
1- کای اسکوئر:
کای اسکوئر را میتوان به عنوان عمومیترین و پرکاربردترین شاخص برازش در مدل سازی معادلات ساختاری تلقی کرد. هر چه مقدار آن کوچکتر باشدربرازش دادهها به مدل بهتر است. تا جاییکه مقدار صفر برای آن نشان از برازش کامل است. یک معیار رایج برای بررسی مناسب بودن این شاخص این است که حاصل تقسسیم مقدار کای اسکوئر بر درجه آزادی بایستی کمتر از مقدار 5 باشد. که در مدل ما این مقدار برابر 735/3 محاشبه شده است. بنابراین مدل از برازش مناسبی برخوردار است.
2- RMSEA
این شاخص بر مبنای تحلیل ماتریس باقیمانده قرار دارد. بر خلاف شاخصهای دیگر در مدل سازی که تنها دارای برآورد نقطهای هستند، این شاخص برای فواصل اطمینان مختلف نیز قابل محاسبه است. مقدار کمتر از 08/0 برای این شاخص نشان از برازش مناسب مدل دارد. مقدار این شاخص برای مدل پژوهش برابر 064/0 محاسبه شده که نشان از برازش مناسب مدل دارد.
3- PMR
این شاخص بر اساس ماتریس باقیمانده محاسبه میشود و مقادیر کمتر از 05/0 آن نشان دهنده مناسب بودن برازش مدل است. در مدل پژوهش این مقدار برابر 041/0 شده است که مناسب میباشد.
4- NFI، CFI، GFI و IFI
مقادیر بالاتر از 9/0 هر یک از شاخصهای برازش بالا موئید مناسب بودن برازش مدل است. با توجه به اینکه در مدل پژوهش تمامی مقادیر به دست آمده برای این شاخص ها بزرگتر از 9/0 هستند در نتیجه مدل برازش داده شده به داده ها مناسب میباشد.
برای آزمون معنیداری؛ ضرایب مسیر بین متغیرها از خروجی نرم افزار استفاده خواهد شد. ضرایب مسیر و نتایج مربوط به معناداری آنها در جدول زیر داده شده است.
جدول 4. نتایج حاصل از ارزیابی مدل ساختاری
ردیف | مسیر | ضریب مسیر (β) | انحراف استاندارد (SE) | عدد معنیداری (t-value) | نتیجه آزمون |
1 | انگیزش تحصیلی | 54/0 | 124/0 | 567/7 | تایید |
2 | انگیزش تحصیلی | 75/0 | 122/0 | 282/10 | تایید |
7 | نیم رخ تعارض تحصیلی | 41/0 | 212/0 | 424/5 | تایید |
در ادامه با توجه به خروجی مدل مفهومی پژوهش به بیان و بررسی فرضیههای پژوهش پرداخته خواهد شد.
فرضیه اصلی: بین انگیزش تحصیلی و هیجانات مثبت تحصیلی با نقش میانجی نیم رخهای درگیری تحصیلی در دانشآموزان دوره اول متوسطه شهر زاهدان رابطه مثبت و معناداری وجود دارد.
برای بررسی این فرضیه از روش بوت استرپ استفاده شده است. در این روش چنانچه مقدار حد پایین و حد بالای بوت استرپ هر دو مثبت و یا هر دو منفی باشند و صفر مابین این دو حد قرار نگیرد، در آن صورت مسیر غیر مستقیم معنادار بوده و فرضیه پذیرفته خواهد شد. همچنین اگر سطح معناداری کوچکتر از مقدار 05/0 باشد اثیر غیرمستقیم پذیرفته میشود.
مبتنی بر این شاخص، معنیداری یا عدم معنیداری مسیر غیرمستقیم در جدول 5 ارائه شده است:
جدول 5.نتایج حاصل از روش بوت استرپ برای بررسی معناداری اثر غیرمستقیم
مسیر | اثر غیر مستقیم | مقدار بوت استرپ | آماره t | خطای برآورد | سطح معناداری | |||
متغیر مستقل | متغیر میانجی | متغیر وابسته | حد بالا | حد پایین | ||||
انگیزش تحصیلی | نیم رخ تعارض تحصیلی | هیجان تحصیلی | 307/0 | 452/0 | 169/0 | 652/4 | 056/0 | 001/0 |
با توجه به جدول 5، سطح معناداری برابر با 001/0 و کوچکتر از 05/0 و فاصله اطمینان شامل صفر نمیباشد. بنابراین فرض پژوهش پذیرفته میشود.
فرضیه 1: بین انگیزش تحصیلی و هیجانات مثبت تحصیلی دانشآموزان دوره اول متوسطه شهر زاهدان رابطه مثبت و معناداری وجود دارد.
مطابق با جدول (4)؛ آماره معنیداری بین متغیر انگیزش تحصیلی و هیجان تحصیلی برابر(567/7) میباشد که خارج از بازه (96/1+ ، 96/1-) است و نشاندهندة این است که ارتباط میان انگیزش تحصیلی و هیجان تحصیلی در سطح اطمینان(95%) معنیدار است. همچنین ضریب مسیر مابین این دو متغیر برابر(54/0) است و میزان رابطه مثبت انگیزش تحصیلی با هیجان تحصیلی را نشان میدهد. به عبارتی دیگر یک واحد تغییر در انگیزش تحصیلی، موجب افزایش 54/0 واحدی در هیجان تحصیلی خواهد شد. این بدان معناست که انگیزش تحصیلی با هیجان تحصیلی رابطه مثبت و مستقیم دارد. بنابراین فرضیه پژوهش تایید میشود.
فرضیه 2: بین انگیزش تحصیلی و نیم رخهای درگیری تحصیلی دانشآموزان دوره اول متوسطه شهر زاهدان رابطه مثبت و معناداری وجود دارد.
مطابق با جدول (4)؛ آماره معنیداری بین متغیر انگیزش تحصیلی و نیم رخ های درگیری تحصیلی برابر(282/10) میباشد که خارج از بازه (96/1+ ، 96/1-) است و نشاندهندة این است که ارتباط میان انگیزش تحصیلی و نیم رخ های درگیری تحصیلی در سطح اطمینان(95%) معنیدار است. همچنین ضریب مسیر مابین این دو متغیر برابر(75/0) است و میزان رابطه مثبت انگیزش تحصیلی با نیم رخ های درگیری تحصیلی را نشان میدهد. به عبارتی دیگر یک واحد تغییر در انگیزش تحصیلی، موجب افزایش 75/0 واحدی در نیم رخ های درگیری تحصیلی خواهد شد. این بدان معناست که انگیزش تحصیلی با نیم رخ های درگیری تحصیلی رابطه مثبت و مستقیم دارد. بنابراین فرضیه پژوهش تایید میشود.
فرضیه 3: بین نیم رخهای درگیری تحصیلی و هیجانات مثبت تحصیلی دانشآموزان دوره اول متوسطه شهر زاهدان رابطه مثبت و معناداری وجود دارد.
مطابق با جدول (5)؛ آماره معنیداری بین متغیر نیم رخ های درگیری تحصیلی و هیجان تحصیلی برابر(424/5) میباشد که خارج از بازه (96/1+ ، 96/1-) است و نشاندهندة این است که ارتباط میان نیم رخ های درگیری تحصیلی و هیجان تحصیلی در سطح اطمینان(95%) معنیدار است. همچنین ضریب مسیر مابین این دو متغیر برابر(41/0) است و میزان رابطه مثبت نیم رخ های درگیری تحصیلی با هیجان تحصیلی را نشان میدهد. به عبارتی دیگر یک واحد تغییر در نیم رخ های درگیری تحصیلی، موجب افزایش 41/0 واحدی در هیجان تحصیلی خواهد شد. این بدان معناست که نیم رخ های درگیری تحصیلی با هیجان تحصیلی رابطه مثبت و مستقیم دارد. بنابراین فرضیه پژوهش تایید میشود.
بحث و نتیجه گیری
فرضیه اصلی: بین انگیزش تحصیلی و هیجانات مطلوب تحصیلی با نقش میانجی نیم رخهای درگیری تحصیلی در دانشآموزان دوره اول متوسطه شهر زاهدان رابطه مثبت و معناداری وجود دارد.
برای بررسی این فرضیه از روش بوت استرپ استفاده شده است. در این روش چنانچه مقدار حد پایین و حد بالای بوت استرپ هر دو مثبت و یا هر دو منفی باشند و صفر مابین این دو حد قرار نگیرد، در آن صورت مسیر غیر مستقیم معنادار بوده و فرضیه پذیرفته خواهد شد. همچنین اگر سطح معناداری کوچکتر از مقدار 05/0 باشد اثیر غیرمستقیم پذیرفته می شود .با توجه به نتایج می توان بیان کرد که سطح معناداری برابر با 001/0 و کوچکتر از 05/0 و فاصله اطمینان شامل صفر نمیباشد. بنابراین با توجه به اینکه در مدل با وجود متغیر میانجی خودکارآمدی تحصیلی، مسیر مستقیم فرضیه پژوهش تائید میشود
فرضیه دوم: بین انگیزش تحصیلی و نیم رخهای درگیری تحصیلی دانشآموزان دوره اول متوسطه شهر زاهدان رابطه مثبت و معناداری وجود دارد.
آماره معنی داری بین متغیر انگیزش تحصیلی و نیم رخ های درگیری تحصیلی برابر(282/10) می باشد که خارج از بازه (96/1+ ، 96/1-) است و نشان دهندة این است که ارتباط میان انگیزش تحصیلی و نیم رخ های درگیری تحصیلی در سطح اطمینان(95%) معنی دار است. همچنین ضریب مسیر مابین این دو متغیر برابر(75/0) است و میزان رابطه مثبت انگیزش تحصیلی با نیم رخ های درگیری تحصیلی را نشان میدهد. به عبارتی دیگر یک واحد تغییر در انگیزش تحصیلی، موجب افزایش 75/0 واحدی در نیم رخ های درگیری تحصیلی خواهد شد. این بدان معناست که انگیزش تحصیلی با نیم رخ های درگیری تحصیلی رابطه مثبت و مستقیم دارد. بنابراین فرضیه پژوهش تایید می شود.
فرضیه سوم: بین نیم رخهای درگیری تحصیلی و هیجانات مطلوب تحصیلی دانشآموزان دوره اول متوسطه شهر زاهدان رابطه مثبت و معناداری وجود دارد.
آماره معنی داری بین متغیر نیم رخ های درگیری تحصیلی و هیجان تحصیلی برابر(424/5) می باشد که خارج از بازه (96/1+ ، 96/1-) است و نشان دهندة این است که ارتباط میان نیم رخ های درگیری تحصیلی و هیجان تحصیلی در سطح اطمینان(95%) معنی دار است. همچنین ضریب مسیر مابین این دو متغیر برابر(41/0) است و میزان رابطه مثبت نیم رخ های درگیری تحصیلی با هیجان تحصیلی را نشان می دهد. به عبارتی دیگر یک واحد تغییر در نیم رخ های درگیری تحصیلی، موجب افزایش 41/0 واحدی در هیجان تحصیلی خواهد شد. این بدان معناست که نیم رخ های درگیری تحصیلی با هیجان تحصیلی رابطه مثبت و مستقیم دارد. بنابراین فرضیه پژوهش تایید می شود.
مطالعهای با موضوع "رابطه بین انگیزش تحصیلی و هیجانات مطلوب تحصیلی با نقش میانجی نیمرخهای درگیری تحصیلی در دانشآموزان" میتواند با تحقیقات دیگری که به بررسی این متغیرها و روابط بین آنها پرداختهاند، همسو یا ناهمسو باشد.به طور کلی، همسویی یا ناهمسویی یک مطالعه با تحقیقات دیگر، بستگی به طراحی تحقیق، جامعه آماری، ابزار اندازهگیری و نوع تحلیل دادهها دارد.. یافتههای این مطالعه میتواند به درک عمیقتری از رابطه بین انگیزش، هیجانات و درگیری تحصیلی در دانشآموزان کمک کند و به توسعه برنامههای آموزشی و مداخلهای مؤثرتر منجر شود. برای بررسی دقیقتر، مطالعه مقالات و تحقیقات مرتبط با موضوع مورد نظر در زمینه انگیزش، هیجانات و درگیری تحصیلی در دانشآموزان توصیه میشود. این امر میتواند به درک بهتر همسویی یا ناهمسویی این مطالعه با تحقیقات دیگر کمک کند.در نتیجه گیری از رابطه بین انگیزش تحصیلی و هیجانات مطلوب تحصیلی با نقش میانجی نیم رخهای درگیری تحصیلی در دانشآموزان نشان میدهد که انگیزش تحصیلی به طور مستقیم و غیرمستقیم از طریق نیم رخهای درگیری تحصیلی، بر هیجانات مطلوب تحصیلی تأثیر میگذارد. به عبارت دیگر، دانشآموزانی که انگیزه بیشتری برای یادگیری دارند، بیشتر درگیر فعالیتهای درسی میشوند و این درگیری منجر به هیجانات مثبتتری در آنها میشود.
پیشنهادهای كاربردي پژوهش
تایید فرضیه اول در زمینه رابطه بین انگیزش تحصیلی و هیجانات مطلوب تحصیلی دانشآموزان دوره اول متوسطه شهر زاهدان رابطه پیشنهادات کاربردی زیر را به دنبال دارد.
ایجاد محیطی شاد در مدارس یکی از عوامل مهم در ارتقای کیفیت یادگیری و پرورش همه جانبه دانش آموزان است. برای این منظور، میتوان با اقدامات متنوعی از جمله زیباسازی ظاهری مدرسه، ایجاد فضایی گرم و صمیمی، به کارگیری روشهای تدریس فعال و ایجاد فرصتهای تفریح و سرگرمی، محیطی شاد و پویا ایجاد کرد.
.استعداد یابی و آموزش های لازم برای ایجاد انگیزه در بین دانش آموزان باعث رشد و پیشرفت در بین آنها می شود
برای استعداد یابی و ایجاد انگیزه در دانش آموزان، ترکیبی از روش های مختلف شناسایی استعدادها و ایجاد انگیزه در آنها ضروری است. این روش ها شامل شناسایی علایق و توانایی های فردی، ایجاد محیط یادگیری مثبت، استفاده از روش های جذاب و تعاملی، ارائه بازخورد سازنده و پاداش دهی به پیشرفت ها می باشد
ایجاد فضای دوستانه بین خانواده و مدرسه و تاکید بر اهمیت ادامه تحصیل دانش آموزان که حضور مشاور در این زمینه نقش مهمی ایفا می کند.
تایید فرضیه دوم در زمینه رابطه بین انگیزش تحصیلی و نیم رخهای درگیری تحصیلی دانشآموزان دوره اول متوسطه شهر زاهدان پیشنهادات کاربردی زیر را به دنبال دارد.
ایجاد انگیزه با دیدن افراد موفق که در سطح خودشان باشند ،یعنی الگو برداری از افراد موفق
تشویق دانش آموز او را متوجه قابلیت و توانایی خود می کند
شناساندن توانایی ها و مهارت ها به دانش آموزان
تایید فرضیه سوم در زمینه رابطه بین نیم رخهای درگیری تحصیلی و هیجانات مطلوب تحصیلی دانشآموزان دوره اول متوسطه شهر زاهدان پیشنهادات کاربردی زیر را به دنبال دارد.
مشارکت دانش آموزان در فعالیت های روزانه مدرسه و انجام تکالیف تیمی
تشویق دانش آموزان به کارهای پژوهشی و تبادلات علمی
اتخاذ رویه های تشویقی به جای رویه های تنبیهی و بازدارنده
پیروی از اصول اخلاق پژوهش
در مطالعه حاضر فرمهای رضایت نامه آگاهانه توسط تمامی آزمودنیها تکمیل شد.
حامی مالی
هزینههای مطالعه حاضر توسط نویسندگان مقاله تامین شد.
تعارض منافع
بنابر اظهار نویسندگان مقاله حاضر فاقد هرگونه تعارض منافع بوده است.
References
Alharishavi,A.(2024). Investigating the effect of learning and motivational strategies on the self-
efficacy of physical education and sports science students with the mediating role of academic progress and enthusiasm. Volume 6, Issue 2, Summer 2024, Pages 304 to 325.
Anderson, K., Weimer, M., & Fuhs, M. W. (2020). Teacher fidelity to conscious discipline and children’s executivefunction skill. Early Childhood Research Quarterly, 51(2), 14–25 )in persian).
Kolantri, M R, Tabatabai, B (2009). Investigating the Relationship between Entrepreneurial Characteristics of Managers and Their Effectiveness in Kerman Girls' High Schools, Leadership and Educational Management, Volume 3, Number 2, pp. 50- 35.
Roshan Milani, S; Aghaei M, Esmaeil; Kheradmand, F; Sabouri, E; Mikaeili, P; Masoudi, S; Motzakir, M. (2011). Study of academic motivation and its relationship with personal status and academic achievement of medical students in basic sciences at Urmia University of Medical Sciences. Journal of Nursing and Midwifery, 9(5), 366-357.
Mirzaei Far, D, Nazari, N.& Nezameti Tabar, F[. (2020). The relationship between teaching skills, academic excitement, academic stress and perceived behavioral control in predicting students' academic achievement. Educational Journal, 15(63), 179-210.
Vakili, S, Naqsh, Z, Ramezani Khamsi, Z. (2018). The Mediating Role of Academic Engagement in the Relationship Between Academic Emotion and Achievement. Research in Educational Systems, 12(Special Issue), 615-627.
[2] - Goodness of Fit
[3] - Confirmatory Factor Analysis