رابطۀ رهبری اصیل با فضیلت سازمانی و بهزیستی روان شناختی معلمان ابتدایی
محورهای موضوعی : تعلیم و تربیت
1 - دانش¬ آموخته ارشد مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، دانشکده تعلیم و تربیت اسلامی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد شیراز، شیراز، ایران.
2 - دانشکده تعلیم و تربیت دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز
کلید واژه: رهبری اصیل, فضیلت سازمانی, , بهزیستی روانشناختی, معلمان ابتدایی,
چکیده مقاله :
مقدمه و هدف: محیطهای آموزشی، محیطی سرشار از سرزندگی و امید است . محیطهایی آموزشی، وظیفۀ تربیت نیروی انسانی آتی جوامع را برعهده دارند. در چنین محیطهایی توجه چند جانبه به وضعیت یاددهنده و فراگیر امری حیاتی است و به مدیریت و رهبری خاص نیاز دارد. پژوهش حاضر با هدف تبیین رابطه بین رهبری اصیل، فضیلت سازمانی و بهزیستی روانشناختی در معلمان مقطع ابتدایی صورت گرفت. با عنایت به جایگاه محوری معلمان در ارتقای کیفیت آموزش و پویایی تعاملات سازمانی، این مطالعه از اهمیت ویژهای برخوردار است.
روششناسی پژوهش: این پژوهش از نوع همبستگی و کاربردی بوده و جامعه آماری شامل 750 نفر از معلمان ابتدایی شهر مرودشت است که با استفاده از جدول مورگان، 256 نفر به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. ابزارهای گردآوری دادهها شامل پرسشنامه رهبری اصیل (والومبا و همکاران)، فضیلت سازمانی (کامرون و همکاران) و بهزیستی روانشناختی (ریف) بود.
یافتهها: نتایج تحلیل دادهها از وجود رابطه مثبت و معنادار بین رهبری اصیل و فضیلت سازمانی حکایت داشت. همچنین، ارتباط مثبت و معناداری میان رهبری اصیل و بهزیستی روانشناختی معلمان مشاهده گردید.
بحث و نتیجهگیری: این یافتهها مؤید آن است که رهبری اصیل میتواند عاملی کلیدی در ارتقای فضیلت سازمانی و بهبود بهزیستی روانشناختی معلمان باشد. لذا، پیشنهاد میشود مدیران مدارس با تمرکز بر تقویت مهارتهای رهبری اصیل خود، زمینهساز ارتقای فضیلت سازمانی و سلامت روان جامعه معلمان گردند.
Introduction and Objective: Educational environments are environments full of vitality and hope. Educational environments are responsible for training the future human resources of societies. In such environments, multi-faceted attention to the teaching and learning situation is vital and requires special management and leadership.The current study aimed to elucidate the relationship among authentic leadership, organizational virtue, and psychological well-being in primary school teachers of Marvdasht County. Given the pivotal role of teachers in enhancing educational quality and fostering dynamic organizational interactions, this study holds significant importance.
Methodology: This research employed a correlational and applied design. The statistical population comprised 750 primary school teachers in Marvdasht County, from whom a sample of 256 individuals was selected using simple random sampling, based on Morgan’s table. Data collection instruments included the standard Authentic Leadership Questionnaire (Walumbwa et al.), the Organizational Virtue Questionnaire (Cameron et al.), and the Psychological Well-being Questionnaire (Ryff).
Findings: The results of data analysis indicated a positive and significant relationship between authentic leadership and organizational virtue. Furthermore, a positive and significant association was observed between authentic leadership and teachers’ psychological well-being
Discussion and Conclusion: These findings confirm that authentic leadership can be a key factor in promoting organizational virtue and improving teachers’ psychological well-being. Therefore, it is suggested that school administrators focus on strengthening their authentic leadership skills to facilitate the enhancement of organizational virtue and the mental health of the teaching community.
References
Alvesson, M., & Einola, K. (2019). Warning for excessive positivity: Authentic leadership and other traps in leadership studies. The Leadership Quarterly, 30(4), 383-395.
Berkovich, I., & Gueta, B. (2022). Teachers’ authentic leadership and psychological need satisfaction climate in second chance programmes: The moderating role of teachers’ gender. Educational Management Administration & Leadership, 50(6), 995-1012.
Gardner W. L., Avolio B. J., Luthans F., May D. R., Walumbwa F. (2005). “Can you see the real me?” A self-based model of authentic leader and follower development. The Leadership Quarterly, 16(3), 343–372.
Ghafarkhani, M, Rashidi, A. & Bahrami, F. (2018). Relationship between Spiritual well-being and Authentic leadership with Elementary Teacher’s Academic Optimism. Research on Educational Leadership and management, 5(17), 119-142. [in Persian]
Hessel, I. L. D. (2013). Developing a Virtuous Aspect of Leadership: A Case Study of The Virtues Project’s Approach to Leadership Development (Master’s thesis).
Jimenez, E. (2021). Impact of mental health and stress level of teachers to learning resource development. Shalax International Journal of Education.
Luthans F., Avolio B. J. (2003). Authentic leadership development. Positive Organizational Scholarship, 241, 258.
Martin, F. (2022). Organizational virtues and organizational anthropomorphism. Journal of Business Ethics, 177(1), 1-17.
Park, C. L., Kubzansky, L. D., Chafouleas, S. M., Davidson, R. J., Keltner, D., Parsafar, P., … & Wang, K. H. (2023). Emotional well-being: What it is and why it matters. Affective Science, 4(1), 10-20.
Puni, A., & Hilton, S. K. (2020). Dimensions of authentic leadership and patient care quality. Leadership in health services (Bradford, England), 33(4), 365–383.
Shek, D. T. L., Dou, D., Zhu, X., & Li, X. (2022). Law abidance leadership education for university students in Hong Kong: Post-lecture evaluation. Frontiers in psychology, 13.
Tuytens, M., Moolenaar, N., Daly, A., & Devos, G. (2019). Teachers’ informal feedback seeking towards the school leadership team. A social network analysis in secondary schools. Research Papers in Education, 34(4), 405-424.
Umar, B. A., Umar, A., Sani, M. A., & Abdu, Y. (2018). The Position of Primary Education System; In Depressed Economy, Problems and Prospects: A Case Study of Kumbotso Local Government Area, Kano State, Nigeria. International Journal of Education and Evaluation, 4(2), 38-44.
Weiss, M., Razinskas, S., Backmann, J., & Hoegl, M. (2018). Authentic leadership and leaders’ mental well-being: An experience sampling study. The Leadership Quarterly, 29(2), 309-321.
Zheng, X., Liu, X., Liao, H., Qin, X., & Ni, D. (2022). How and when top manager authentic leadership influences team voice: A moderated mediation model. Journal of Business Research, 145, 144-155.