مؤلفهها و پیامدهای توسعه نظام پیشنهادها در مدیریت مدارس متوسطه اول شهر زاهدان
محورهای موضوعی :منصور رحیم پور 1 , مهدی باقری 2 * , کلثوم نامی 3 , پیام پاسلاری 4
                                               1 -     . دانشجوی دکتری، گروه علوم تربیتی، واحد بندرعباس، دانشگاه آزاد اسلامی، بندرعباس، ایران M.rahimpour.6214@gmail.com
                                               
                                               2 -     دانشیار گروه مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرعباس
                                               
                                               3 -     استادیار، گروه مدیریت، واحد بندرعباس، دانشگاه آزاد اسلامی، بندرعباس، ایران
                                               
                                               4 -     استادیار،گروه مدیریت بازرگانی، واحد بندر عباس، دانشگاه آزاد اسلامی، بندر عباس، ایران
                                               
                                       
کلید واژه: آموزش و پرورش, نظام پیشنهادها, مدیریت مدارس, پژوهش آمیخته, زاهدان,
چکیده مقاله :
مقدمه و هدف: هدف از پژوهش حاضر شناسایی مولفهها و پیامدهای توسعه نظام پیشنهادها در مدیریت مدارس بود.
 روش شناسی پژوهش: طرح پژوهش حاضر با توجه به نوع داده ها به روش آمیخته (کیفی- کمی) از نوع طرح متوالی اکتشافی بود که در بخش کیفی از روش نظریه داده بنیاد و در بخش کمی از معادلات ساختاری استفاده شد. نمونه پژوهش در بخش کیفی، شامل افراد خبره با سابقه مدیریت در حوزه مدیریت آموزش و پرورش در سال تحصیلی 1403- 1402 بود. در بخش کیفی از روش نمونهگیری هدفمند استفاده شد. مصاحبه نیمه ساختار یافته با 20 نفر از مدیران آموزش و پرورش صورت گرفت. جامعه آماری در بخش کمی معلمان و مدیران متوسطه اول ناحیه یک آموزش و پرورش زاهدان بودند (1100=N). در بخش کمی از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای استفاده شد. شرکتکنندگان 285 (60 مدیر و 225 معلم) نفر بودند. پرسشنامه محقق ساخته شامل 29 پرسش پس از اجرای بخش کیفی استخراج شد و شرکت-کنندگان در بخش کمی آن را تکمیل کردند. در بخش کیفی مصاحبه ها پیاده سازی شده و به شکل استقرایی و با شیوه کدگذاری نظری در نرم افزار MAXQDA12 مورد تحلیل قرار گرفتند، در بخش کمی دادهها با مدل معادلات ساختاری تحلیل شد.
 یافتهها: یافتهها نشان داد در سازه نظام پیشنهادها مهمترین عامل بعد عامل انسانی، در سازه پیامدهای تأثیر مهمترین عامل عدالت اجتماعی بود.
 بحث و نتیجهگیری: به نظر میرسد توسعه نظام پیشنهادها برای مدیریت مدارس مستلزم توجه به عامل انسانی است. یکی از پیامدهای مهم آن انتظار گسترش عدالت اجتماعی است.
Objective: The purpose of this research was to identify the components and consequences of the development of the suggestions system in school management.
 Research methodology: In this mixed method study Semi-structured interviews were conducted with 20 education managers. The statistical population in the quantitative section were teachers and principals of the first secondary high schools of Zahedan (N=1100). In the quantitative part, cluster random sampling method was used. The participants were 285 (60 administrators and 225 teachers). in qualitative part Interviews were implemented and analyzed through an inductive and theoretical coding method using MAXQDA12 software and in quantitative part the data was analyzed by structural equation modeling.
 Findings: The findings showed that in the Suggestion system structure, the most important factor was the human factor dimension, while in the consequences structure, the most important factor was the impact of social justice.
 Conclusion The result is that the development of the suggestion system for school management requires attention to the human factor. One of its important consequences is the expectation of the expansion of social justice.
 
                                