• XML

    isc pubmed crossref medra doaj doaj
  • فهرست مقالات


      • دسترسی آزاد مقاله

        1 - بررسی دیدگاه و تمایل دانشجویان درباره انواع روش های ارزشیابی آموزشی
        ارزشیابی های آموزشی بخش مهمی از فرآیند برنامه ریزی آموزشی محسوب می شود، که در آن هم فراگیران در فرایند آموزشی متمایز می گردند و هم به مدرس در ارزیابی عملکرد خود کمک می کند. پژوهش حاضر با هدف بررسی دیدگاه دانشجویان دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی رامین خوزستان درباره انواع چکیده کامل
        ارزشیابی های آموزشی بخش مهمی از فرآیند برنامه ریزی آموزشی محسوب می شود، که در آن هم فراگیران در فرایند آموزشی متمایز می گردند و هم به مدرس در ارزیابی عملکرد خود کمک می کند. پژوهش حاضر با هدف بررسی دیدگاه دانشجویان دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی رامین خوزستان درباره انواع روش‌های ارزشیابی آموزشی صورت گرفته است. روش پژوهش، پیمایشی است. جامعه آماری مطالعه شامل کلیه ی دانشجویان مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد سال تحصیلی94-1393 دانشگاه بوده (2200 (N=که از میان آنها نمونه ای به حجم 322 نفر با استفاده از جدول نمونه کرجسی و مورگان به روش نمونه گیری ساده تصادفی انتخاب گردید. ابزار جمع‌آوری اطلاعات پرسشنامه بود که روایی آن با کسب نظر شماری از اساتید ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه رامین خوزستان بررسی شد. پایایی سوالات پرسشنامه نیز به وسیله محاسبه ی ضریب آلفای کرونباخ مورد تایید قرار گرفت. تجزیه و تحلیل داد ه ها با استفاده از نرم افزار SPSSV20 نشان داد پاسخگویان بیشتر به روش ارزشیابی به صورت سوالات چند گزینه ای علاقه مند هستند و کمترین علاقه را هم به روش ارزشیابی به صورت آزمون شفاهی دارند. همچنین رابطه آماری معنی‌داری در سطح 01/0 و 05/0 بین جنسیت پاسخگویان با انتخاب سوالات تشریحی ـ چند گزینه ای، و معدل پاسخگویان با میزان تمایل آنها برای انتخاب آزمون شفاهی به عنوان ارزشیابی آموزشی وجود دارد. در نهایت نیز بر اهمیت نظرخواهی اساتید از دانشجویان برای انتخاب روش‌های ارزشیابی دروس تاکید شده است. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        2 - رابطه انگیزش شغلی و خلاقیت با عملکرد حرفه ای معلمان شهرستان جهرم
        این پژوهش با هدف بررسی رابطه انگیزش شغلی و خلاقیت با عملکرد حرفه ای معلمان شهرستان جهرم انجام شد. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه‌ی آماری این پژوهش شامل کلیه معلمان شهرستان جهرم در سال تحصیلی95-94 بودند. نمونه این پژوهش 150 نفر از این معلمان بودند که بر اساس چکیده کامل
        این پژوهش با هدف بررسی رابطه انگیزش شغلی و خلاقیت با عملکرد حرفه ای معلمان شهرستان جهرم انجام شد. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه‌ی آماری این پژوهش شامل کلیه معلمان شهرستان جهرم در سال تحصیلی95-94 بودند. نمونه این پژوهش 150 نفر از این معلمان بودند که بر اساس نمونه گیری تصادفی طبقه‌ای انتخاب شدند. ابزار‌ پژوهش پرسشنامه عملکرد شغلی پاترسون، پرسشنامه خلاقیت اسمی و پرسشنامه انگیزش شغلی هکمن و آلدهام بود که از روایی و پایایی مطلوبی برخوردار بودند. نتایج نشان داد که از ابعاد خلاقیت، همبستگی مثبت و معنی‌داری بین ابعاد تحمل شکست، قبول ابهام، تشویق، قبول سوالات و تحمل تضاد با عملکرد حرفه ای وجود دارد. اما بین بعد کنترل بیرونی با عملکرد حرفه ای معلمان رابطه ای مشاهده نشده است. همچنین ابعاد قبول ابهام، تشویق و کنترل بیرونی قدرت پیش بینی عملکرد حرفه ای را داشتند. نتایج نشان داد که از ابعاد انگیزش شغلی، همبستگی مثبت و معنی‌داری بین ابعاد تنوع مهارت، هویت شغل، اهمیت شغل، استقلال و بازخورد شغل با عملکرد حرفه ای وجود دارد. همچنین تنها دو بعد تنوع مهارت و بازخورد شغل قدرت پیش بینی معناداری برای عملکرد حرفه ای داشت. و در نهایت نتایج نشان داد که همبستگی مثبت و معنی‌داری بین انگیزش شغلی با عملکرد حرفه ای و همچنین خلاقیت شغلی با عملکرد حرفه ای وجود دارد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        3 - رابطه اخلاق حرفه ای با سلامت روانی و رفتار شهروندی سازمانی کارکنان
        اهداف: اخلاق حرفه‌ای یکی از مسائل اساسی همه جوامع بشری است. از طرفی سلامت روانی بستری است که فرد در آن به عملکرد و جسم سالم نایل می گردد. رفتارهای شهروندی سازمانی می توانند موجب ارتقای عملکرد واحدها، توسعه منابع انسانی و سازمان ها شوند. هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه اخلاق چکیده کامل
        اهداف: اخلاق حرفه‌ای یکی از مسائل اساسی همه جوامع بشری است. از طرفی سلامت روانی بستری است که فرد در آن به عملکرد و جسم سالم نایل می گردد. رفتارهای شهروندی سازمانی می توانند موجب ارتقای عملکرد واحدها، توسعه منابع انسانی و سازمان ها شوند. هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه اخلاق حرفه ای با سلامت روانی و رفتار شهروندی سازمانی کارکنان اداره کل آموزش و پرورش استان مازندران بوده است. ابزار و روش ها: این پژوهش توصیفی- پیمایشی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری کلیه کارکنان اداره کل آموزش و پرورش استان مازندران به تعداد 334 نفر می باشد که در سال تحصیلی 94-93 مشغول به کار بوده اند. حجم نمونه آماری با توجه به جدول کرجسی و مورگان تعداد 181 نفر میباشند که به صورت تصادفی طبقه ای به تفکیک جنسیت انتخاب گردید. برای گردآوری داده ها از دو روش کتابخانه ای و روش میدانی(پرسشنامه) استفاده گردید. ابزار گردآوری داده ها سه پرسشنامه اخلاق حرفه ای کرستن و همکاران(2011)، سلامت روانی (GHO-28) و رفتار شهروندی سازمانی پودساکف(2000) بود. یافته ها: با افزایش میزان سلامت روانی در افراد، میزان اخلاق حرفه ای در آنان افزایش می یابد و برعکس. با افزایش رفتار شهروندی سازمانی، میزان اخلاق حرفه ای در افراد افزایش می یابد و برعکس. بین میانگین نمرات اخلاق حرفه ای، سلامت روانی و رفتار شهروندی سازمانی در کارکنان با جنسیت و مدارک تحصیلی مختلف، تفاوت معنی داری وجود ندارد. به طور کلی بین اخلاق حرفه ای با سلامت روانی و رفتار شهروندی سازمانی کارکنان اداره کل آموزش و پرورش استان مازندران رابطه معناداری وجود دارد. نتیجه گیری: بررسی اخلاق حرفه ای کارکنان آموزش و پرورش می تواند زمینه ساز منشور اخلاقی آموزشی در نظام تعلیم و تربیت باشد و این امر می تواند کمک شایان توجهی به دبیران و دانش آموزان در جهت بهبود و ارتقاء سلامت روانی و فرایند یاددهی و یادگیری نماید. بالا بودن سطح رفتارهای شهروندی در یک سازمان باعث می شود تا سازمان به محیطی جذاب جهت کار و فعالیت تبدیل شود. توسعه اخلاق حرفه ای، رفتار شهروندی سازمانی و سلامت روانی کارکنان، جنبه‌های مختلف مدیریت کیفیت جامع را تحت تأثیر قرار داده و به‌عنوان پشتیبانی قوی برای مدیریت کیفیت به‌کار می‌رود. در نهایت، توجه به متغیر های مورد مطالعه، به افزایش بهره‌وری و توسعه نظام آموزشی می‌انجامد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        4 - واکاوی سکوت سازمانی و ابعاد آن (مورد مطالعه: کارکنان دانشگاه تهران)
        پژوهش حاضر، باهدف بررسی سکوت سازمانی و ابعاد آن در کارکنان دانشگاه تهران صورت گرفته است. روش پژوهش ازنظر هدف کاربردی و ازنظر شیوه گردآوری داده ها توصیفی از نوع پیمایشی بود. جامعه آماری شامل کلیه کارکنان اداری و آموزشی پردیس و دانشکده های دانشگاه تهران در سال تحصیلی 94 - چکیده کامل
        پژوهش حاضر، باهدف بررسی سکوت سازمانی و ابعاد آن در کارکنان دانشگاه تهران صورت گرفته است. روش پژوهش ازنظر هدف کاربردی و ازنظر شیوه گردآوری داده ها توصیفی از نوع پیمایشی بود. جامعه آماری شامل کلیه کارکنان اداری و آموزشی پردیس و دانشکده های دانشگاه تهران در سال تحصیلی 94 - 1395 می‌باشد، که بر اساس آخرین آمار و اطلاعات موجود 1419 (160 زن و 171 مرد) نفر اعلام شده است؛ که با استفاده از فرمول نمونه‌گیری کوکران تعداد 302 نفر به‌عنوان نمونه انتخاب شد. روش نمونه گیری در این پژوهش، روش نمونه گیری طبقه‌ای سهمی می‌باشد. جهت گردآوری داده ها از پرسشنامه محقق ساخته سکوت سازمانی استفاده‌شده است. جهت تعیین روایی پرسشنامه، از روایی محتوایی و سازه استفاده شد. همچنین پایایی پرسشنامه با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ 79/0 ارزیابی شد. یافته ها نشان داد وضعیت سکوت سازمانی و کلیه مولفه های آن پایین تر از میانگین فرضی می باشد، به جز مولفه های سکوت محجوب و سکوت نوع دوستانه که در حد متوسط میانگین فرضی پژوهش قرار دارند. نتایج آزمن t مستقل نشان داد کارکنان زن نسبت به کارکنان مرد از سکوت بیشتری برخورداند. همچنین نتایج آزمون وایانس یک راهه (f) نشان داد بین سکوت کارکنان از نظر متغیرهای جمعیت شناختی (سن، سابقه خدمت، محل خدمت، تحصیلات و رشته تحصیلی) تفاوتی وجود ندارد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        5 - بررسی تاثیر هوش هیجانی برعملکرد سازمانی با توجه به نقش میانجی سرمایه اجتماعی (مورد مطالعه: ادارۀ کل آموزش و پرورش ارومیه)
        امروزه، هوش هیجانی به یکی از ابزارهای محبوب در سازمان ها تبدیل شده است که هنوز هم نیاز به تحقیقات تجربی در مورد آن احساس می شود. سرمایه اجتماعی را می توان چارچوب زیر ساختی برای بهبود عملکرد سازمانی دانست، همچنین سرمایه اجتماعی بستر مناسبی را برای بهره وری نیروی انسانی د چکیده کامل
        امروزه، هوش هیجانی به یکی از ابزارهای محبوب در سازمان ها تبدیل شده است که هنوز هم نیاز به تحقیقات تجربی در مورد آن احساس می شود. سرمایه اجتماعی را می توان چارچوب زیر ساختی برای بهبود عملکرد سازمانی دانست، همچنین سرمایه اجتماعی بستر مناسبی را برای بهره وری نیروی انسانی در سازمان های مختلف فراهم می آورد. هدف از مطالعه حاضر، بررسی رابطه بین هوش هیجانی، سرمایه اجتماعی با عملکرد سازمانی است. روش تحقیق مطالعه از لحاظ نتیجه کاربردی و از نظر هدف توصیفی بوده و به روش پیمایشی انجام پذیرفته است. کلیه کارکنان اداره کل سازمان آموزش و پرورش شهر ارومیه به تعداد 400 نفر جامعه آماری این پژوهش را تشکیل می دهند که ١05 نفر از آن ها با استفاده از فرمول کوکران به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند. به منظور گردآوری داده های میدانی از پرسشنامه و برای تجزیه و تحلیل داده های تحقیق از مدلسازی معادلات ساختاری بر اساس نرم افزار Smart - Pls استفاده شد. یافته های پژوهش نشان داد که بین هوش هیجانی و سرمایه اجتماعی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. بنابراین هر چه هوش هیجانی کارکنان افزایش یابد، سرمایه اجتماعی سازمان نیز افزایش خواهد یافت، همچنین سرمایه اجتماعی تأثیر مثبت و مستقیم بر عملکرد سازمانی گذاشته است. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        6 - واکاوی نقش آموزش های در سایه براضطراب ریاضی دانش آموزان دبیرستانی (دبیرستان های شهرستان تنکابن)
        این پژوهش با هدف بررسی تأثیر آموزش های در سایه بر اضطراب ریاضی دانش آموزان دبیرستان های شهرستان تنکابن انجام گرفته است. نوع پژوهش توصیفی بود. جامعه ی آماری این پژوهش را کلیه ی دانش آموزان مقطع دبیرستان تشکیل دادند. با توجه به تعداد جامعه در جدول مورگان تعداد 380 نفر و ب چکیده کامل
        این پژوهش با هدف بررسی تأثیر آموزش های در سایه بر اضطراب ریاضی دانش آموزان دبیرستان های شهرستان تنکابن انجام گرفته است. نوع پژوهش توصیفی بود. جامعه ی آماری این پژوهش را کلیه ی دانش آموزان مقطع دبیرستان تشکیل دادند. با توجه به تعداد جامعه در جدول مورگان تعداد 380 نفر و برای اطمینان از معرف بودن نمونه برای جامعه و تناسب آن با گروههای مختلف جامعه تعداد 500 نفر با روش نمونه گیری تصادفی- طبقه ای به عنوان نمونه انتخاب شدند. در پژوهش حاضر برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه های ا ضطراب ریاضی و آموزش های در سایه استفاده گردید. نتایج حاصل از پژوهش نشان داد که اثر اصلی آموزش در سایه معنادار است؛ بدین معنا افرادی که از آموزش در سایه استفاده کرده اند، اضطراب ریاضی کمتری را تجربه کرده اند. همچنین.نتایج دیگر پژوهش نشان داد که بین اضطراب ریاضی دختران و پسران تفاوت معناداری وجود دارد و دختران بیشتر از پسران اضطراب ریاضی دارند. ولی تفاوت معناداری میان اضطراب ریاضی دانش اموزان با رشته های تحصیلی متفاوت مشاهده نشد. لذا می توان به این نتیجه رسید که آموزش در سایه می تواند بر کاهش اضطراب ریاضی دانش آموزان موثر باشد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        7 - ارائه مدل تاثیر فرهنگ کار بر رفتار نوآورانه و عملکرد سازمانی معلمان ابتدایی شهر اردبیل با استفاده از مدل یابی معادلات ساختاری
        هدف از این مطالعه، بررسی مدل ساختاری تاثیر فرهنگ کار بر رفتار نوآورانه و عملکرد سازمانی معلمان ابتدایی شهر اردبیل بود. روش پژوهش از نوع همبستگی با استفاده از مدل یابی علی بود. جامعه آماری این پژوهش کلیه معلمان ابتدایی شهر اردبیل به تعداد 720 نفر بود که با استفاده از فرم چکیده کامل
        هدف از این مطالعه، بررسی مدل ساختاری تاثیر فرهنگ کار بر رفتار نوآورانه و عملکرد سازمانی معلمان ابتدایی شهر اردبیل بود. روش پژوهش از نوع همبستگی با استفاده از مدل یابی علی بود. جامعه آماری این پژوهش کلیه معلمان ابتدایی شهر اردبیل به تعداد 720 نفر بود که با استفاده از فرمول کوکران 246 نفر به شیوه نمونه گیری خوشه ای انتخاب شدند. ابزار اندازه گیری پژوهش سه پرسشنامه استاندارد فرهنگ کار احمدی (1391)،پرسشنامه رفتار نوآورانه جانسن(2000) ،پرسشنامه عملکرد سازمانی احمدی(1392) بود. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه مورد تایید صاحبنظران است و پایایی پرسشنامه نیز با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ به ترتیب برابر با 89/.، 88/. و 85/. محاسبه شد. در راستای بررسی فرضیه های پژوهش داده های حاصل برای تحلیل به صفحات داده های خام نرم افزار (Spss 20) و برای برازش علی معادلات ساختاری به نرم افزار Lisrel8.54 منتقل و سپس تحلیل شد. یافته های بدست آمده از تحلیل های آماری نشان داد که تاثیر فرهنگ کار بر رفتار نوآورانه و عملکرد سازمانی معلمان مثبت و معناد ار است. هم چنین مدل علی طراحی شده در پژوهش بر اساس الگوی معادلات ساختاری برازش گردید. شاخص نیکویی برازش (GFI) 90/0 و ریشه میانگین مجذور باقی مانده ها در مدل متغیر های مکنون065/0 = RMSEA بود. بنابراین مدل دارای برازش نسبتا خوبی بوده است و به این ترتیب مدل معادلات ساختاری فرهنگ کار بر رفتار نوآورانه و عملکرد سازمانی معلمان موثر بوده است. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        8 - بررسی تاثیر هوش هیجانی برکارکرد مدیران ورزشی
        مفهوم هوش هیجانی در حال حاضر مربوط به فلسفه ای در سازمانهاست که می خواهد عملکرد افراد را بهبود ببخشد. هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی تاثیر هوش هیجانی برکارکرد مدیران ورزشی می باشد. پژوهش حاضر از نوع توصیفی – همبستگی و نظر هدف کاربردی می باشد. جامعه مورد مطالعه در ا چکیده کامل
        مفهوم هوش هیجانی در حال حاضر مربوط به فلسفه ای در سازمانهاست که می خواهد عملکرد افراد را بهبود ببخشد. هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی تاثیر هوش هیجانی برکارکرد مدیران ورزشی می باشد. پژوهش حاضر از نوع توصیفی – همبستگی و نظر هدف کاربردی می باشد. جامعه مورد مطالعه در این پژوهش شامل مدیران ورزشی بود که مجموعا 74 نفر را تشکیل می دادند. نمونه با توجه به محدودیت جامعه آماری بصورت تمام شمار تعیین گردید. برای جمع آوری اطلاعات از روش کتابخانه ای و میدانی (پرسشنامه) استفاده گردید که در این پژوهش از پرسشنامه استاندارد هوش هیجانی و عملکرد شغلی شرینگ استفاده گردید. روایی محتوایی پرسشنامه مورد تایید متخصصین و پایایی پرسشنامه در این پژوهش 88/0 بدست آمد. برای تجزیه و تحلیل یافته ها از آمار توصیفی و آزمون کلموگروف – اسمیرنف، آزمون پیرسون، آزمون تی مستقل استفاده گردید. نتایج نشان می داد بین هوش هیجانی و عملکرد شغلی مدیران رابطه معنادار وجود دارد و از بین مولفه های هوش هیجانی؛ خودآگاهی، خودانگیزی و آگاهی اجتماعی با عملکرد رابطه معنادار وجود دارد و از طرفی با مولفه های خودتنظیمی و مهارت های اجتماعی رابطه معنادار بدست نیامد همچنین یافته های این پژوهش نشان داد اختلاف معناداری میان میانگین های دو گروه زنان و مردان در میزان هوش هیجانی و عملکرد شغلی مدیران وجود ندارد. در نهایت پیشنهاد می گردد مدیران و کارکنان با برگزاری دوره های ضمن خدمت به تقویت این بخش از ذهن خود بپردازند تا کارایی و عملکرد خود را در سازمان های ورزشی خود ارتقا دهند. پرونده مقاله