رابطه انگیزش شغلی و خلاقیت با عملکرد حرفه ای معلمان شهرستان جهرم
محورهای موضوعی :
مدیریت آموزشی
تاریخ دریافت : 1395/08/13
تاریخ پذیرش : 1395/08/13
تاریخ انتشار : 1395/06/01
کلید واژه:
خلاقیت,
انگیزش شغلی,
عملکرد حرفهای,
چکیده مقاله :
این پژوهش با هدف بررسی رابطه انگیزش شغلی و خلاقیت با عملکرد حرفه ای معلمان شهرستان جهرم انجام شد. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعهی آماری این پژوهش شامل کلیه معلمان شهرستان جهرم در سال تحصیلی95-94 بودند. نمونه این پژوهش 150 نفر از این معلمان بودند که بر اساس نمونه گیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه عملکرد شغلی پاترسون، پرسشنامه خلاقیت اسمی و پرسشنامه انگیزش شغلی هکمن و آلدهام بود که از روایی و پایایی مطلوبی برخوردار بودند. نتایج نشان داد که از ابعاد خلاقیت، همبستگی مثبت و معنیداری بین ابعاد تحمل شکست، قبول ابهام، تشویق، قبول سوالات و تحمل تضاد با عملکرد حرفه ای وجود دارد. اما بین بعد کنترل بیرونی با عملکرد حرفه ای معلمان رابطه ای مشاهده نشده است. همچنین ابعاد قبول ابهام، تشویق و کنترل بیرونی قدرت پیش بینی عملکرد حرفه ای را داشتند. نتایج نشان داد که از ابعاد انگیزش شغلی، همبستگی مثبت و معنیداری بین ابعاد تنوع مهارت، هویت شغل، اهمیت شغل، استقلال و بازخورد شغل با عملکرد حرفه ای وجود دارد. همچنین تنها دو بعد تنوع مهارت و بازخورد شغل قدرت پیش بینی معناداری برای عملکرد حرفه ای داشت. و در نهایت نتایج نشان داد که همبستگی مثبت و معنیداری بین انگیزش شغلی با عملکرد حرفه ای و همچنین خلاقیت شغلی با عملکرد حرفه ای وجود دارد.
چکیده انگلیسی:
The purpose of this study was the relationship between job motivation and creativity with the professional performance of Jahrom teachers. The research method was Descriptive- correlational type and the population of study was all teachers of Jahrom in 2014-2015 academic year. Based on Stratified random sampling, 150 teachers were selected. The instruments of this study were Paterson jab performance, Esmi creativity and Hekman and Aldeham jab motivation questionnaires. Results revealed that there is positive and significant relationship between the dimensions of failure tolerance, accepting ambiguity, encourage, accept and tolerate conflict (dimensions of creativity) with professional performance. Also the dimensions of accepting ambiguities encourage and external control was predictive power of professional performance. The results showed that between the dimensions of job motivation, there is positive and significant relationship between diversity of skills, job identity, jab significance, autonomy and feedback with the professional performance. Also the two the dimensions of job skill variety, and feedback could predict professional performance power. Finally Results showed a significant and positive correlation between job motivation and professional performance.
منابع و مأخذ:
ارشدی، نسرین ( 1386 ). طراحی و آزمودن الگویی از پیشایندها و پیامدهای مهم انگیزش شغلی در کارکنان شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب - منطقه اهواز. پایان نامه دکتری روانشناسی صنعتی و سازمانی، دانشگاه شهید چمران اهواز.
بهادری،محمدکریم؛ رعدآبادی، مهدی؛تیمورزاده، احسان و یعقوبی، مریم (1393). تحلیل عاملی تأییدی الگوی انگیزش شغلی هرزبرگ در سازمانهای بهداشت و درمان نظامی ایران، مجله طب نظامی، دوره 17، شماره 2،ص71-65.
بیدختی، علی اکبر؛ حمزئیان،عظیم؛صباغیان،زهرا(1387).بررسی رابطه بین ابعاد جو سازمانی و خلاقیت در معلمان مدارس ابتدایی شهر سمنان. مجله علوم تربیتی،دانشگاه شهید چمران اهواز،بهار 1388،دوره پنجم،سال شانزدهم، شماره1،ص68-43
پات،فریبا؛لطیفیان،احمد(1378).بررسی رابطه بین رضامندی شغلی و عملکرد معلمین در مدارس راهنمایی منطقه طرقبه.مجله دانش و توسعه،شماره 10،ص62-47
پیرخائفی، علیرضا(1383). عوامل کم توجهی به خلاقیت در دانشگاهها و شیوههای ارتقای آن، فصلنامه خلاقیت و نوآوری، شماره7.
داوودی،حسین؛بهاری، فرشاد؛ میرزاجانی، سید مرتضی(1391). رابطه فرهنگ سازمانی و انگیزش شغلی با رضایت شغلی معلمان، فصلنامه مشاوره شغلی و سازمانی، دوره چهارم، شماره 13، ص139-127
ساعتچی،محمود؛قاسمی،نوشاد؛نمازی،سمیه(1387).فصلنامه رهیافتی نو در مدیریت آموزشی،دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت،سال اول، شماره دوم،زمستان 87،ص168-147
سلیمی،قاسم؛محمدی، مهدی و مختاری، زینب(1394). اثر هوش عاطفی در بهبود رضایت و عملکرد شغلی کارکنان در نهادهای آموزش عالی، مقاله 3، دوره 6، شماره 22، تابستان 1394، صفحه 39-60
عزیزی زاده،س(1386). بررسی اثربخشی آموزش خلاقیت بر افزایش نگرش کارآفریناه بیکاران شهر تهران. پایان نامه چاپ نشده، کارشناسی ارشد رشته مشاوره شغلی، دانشگاه علامه طباطبائی دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی
غفوری،فرزاد؛ اشرف گنجویی، فریده؛ دهقان، آیت الله؛ حسینی، سیده مهسی(1387). ارتباط بین سبک رهبری مدیران با خلاقیت معلمان تربیت بدنی،نشریه مدیریت ورزشی، شماره 2، پاییز 88،ص234-215.
غلامی،خالد؛عقابی،محبوبه؛امیرهاشمی،حمیده؛یداللهی،شیرین(1391).بررسی رابطه بین روحیه معلمان و عملکرد شغلی آنان در مدارس دبستان شهرستان دشستان. نخستین همایش ملی شخصیت و زندگی نوین،دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج.
کاشف،مجید(1369). بررسی نقطه نظرات شرکت کنندگان در مرحله نهایی مسابقه علمی، فرهنگی و ورزشی در خصوص چگونگی اجرای مسابقه،تهران:واحد پژوهش و تحقیق اداره کل تربیت بدنی وزارت آموزش و پرورش،1369.
مرتضوی، مهدی و منیریان، فرزانه(1394). بررسی تاثیر مدیریت دانش بر خلاقیت سازمانی،مجله مدیریت توسعه و تحول، 20،ص38-27.
مقیمی، سیدمحمد. ( 1388 ). سازمان و مدیریت رویکردی پژوهشی. ترمه: تهران
مؤذن جمشیدی، میرهادی و حق پرست، نرگس(1393). سنجش میزان تأثیر سرمایۀ اجتماعی بر خلاقیت کارکنان، مدیریت سرمایه اجتماعی، دوره 2، شماره 1،ص74-49.
Allen, T. D., & Rush, M. C. (1998). “The effects of organizational citizenship behavior on performance judgments: A field study and a laboratory experiment”. Journal of Applied Psychology, 83, 247–260.
Barbuto, J. E. (2004). “The Motivation Sources Inventory”. Lincoln, NE: Future Leadership.1- 5.
Barbuto, J. E., & Story, J. S. (2011), “Work Motivation And Organizational Organizational Citizenship Behavior”. Journal of leadership studies, 5 (1), 123-145.
Marlin l. lamborn R N. (2010). Motivation and job satisfaction of school of nursing. Voll (5). lss 1.
Mukhi.H.R.Management of systems,New Dehli,Smt,Sumitra Handa,1995,p:287.
Noel,s.et al. (2011). Creativity and management. oxford press.
Plank, R.E, & Reid, D.A. (1994). The mediating role of sales behaviors: An alternative perspective of sales performance and effectiveness. The Journal of Personal Selling & Sales Management, 14(3), 43-56.
Recepoğlu.,A.(2014). Analyzing Job Motivation Level of High School Teachers in Turkey, Procedia - Social and Behavioral Sciences, Volume 116, 21 February 2014, Pages 2220–2225.
Sarooghi,H., Libaers,D., Burkemper.A.(2015). Examining the relationship between creativity and innovation: A meta-analysis of organizational, cultural, and environmental factors, Journal of Business Venturing, Volume 30, Issue 5, September 2015, Pages 714–731.
Tziner.,& Tanami(2013). Examining the links between attachment, perfectionism, and job motivation potential with job engagement and workaholism, Revista de Psicología del Trabajo y de las Organizaciones, Volume 29, Issue 2, August 2013, Pages 65–74.
Weinberg,Robrts.Gould.Daniel.Foundations of sport and exersize psychology.Human kinetics,1995,p:25.
Wieyman, J. (2009). Florida Educational Research and davalopment council, Inc. Research Bulletin 19, n 2 win.