بررسی عوامل انگیزشی داوطلبان نسبت به انتخاب رشته دانشگاهی و محل تحصیل؛ مطالعه موردی منطقه ده دانشگاه آزاد اسلامی
محورهای موضوعی : مدیریت آموزشی
کلید واژه: دانشگاه, انگیزش, رشته تحصیلی, داوطلبان, علاقه, استعداد تحصیلی,
چکیده مقاله :
این پژوهش با هدف بررسی عوامل انگیزش داوطلبان در خصوص انتخاب رشته دانشگاهی و محل تحصیل انجام گرفته است. متغیرهای مستقل شامل علاقه، استعداد تحصیلی، میزان آگاهی داوطلبان، سطح تحصیلات خانواده، مدرک گرایی، ادامه تحصیل و آینده بازار کار است که پژوهش در رابطه با تأثیر عوامل مذکور بر انگیزش داوطلب مورد بررسی قرار گرفته است. پژوهش حاضر، پژوهشی توصیفی ازنوع پیمایش محسوب می شود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی منطقه ده در سال تحصیلی 92-91 بوده که شامل60357 می باشد. با استفاده از جدول مورگان، 384 نفر به عنوان حجم نمونه با استفاده از روش تصادفی ساده انتخاب شدند که برای افزایش اعتبار نتایج تحقیق،حجم نمونه به 400 نفر افزایش یافت. ابزار پژوهش، پرسشنامه محقق ساخته 25 گویه ای بوده است که عوامل انگیزشی داوطلبان را مورد آزمون قرار داده است. ابزار تحقیق از نظر روایی محتوایی و بر اساس نظر تعدادی از اساتید صاحب نظر در حوزة آموزش عالی مورد تائید قرار گرفت و برای تعیین پایایی پرسش نامه نیز از آلفای کرونباخ استفاده شد که ضریب آن برابر 88/0 به دست آمد. تحلیل دادهها با استفاده از برنامه نرمافزاری SPSS نسخه 5/11 انجام شد. از آزمون t تک نمونهای و آزمون فریدمن، برای تحلیل دادهها استفاده شد. یافته های پژوهش نشان داد متغیرهای استعداد تحصیلی، وجود زمینه ادامه تحصیل در داخل یا خارج از کشور، سطح تحصیلات خانواده، علاقه، آینده رشته تحصیلی و بازار کار و میزان آگاهی داوطلب پیش از ورود به دانشگاه به ترتیب بیشترین تأثیر را در عوامل انگیزشی داوطلبان برای انتخاب رشته دانشگاهی و محل تحصیل داشتند.
The main objective of the present study was to investigate the applicants’ motivational factors of choosing a field of study and university in District 10 of Islamic Azad University. Independent variables included interest, talent, education, awareness, being volunteer, family education, degree orientation, continuing education and future labor market. This research method was descriptive and survey study. The study sample consisted of all students of Islamic Azad University of district 10, including 60,357. By applying Morgan Table, 384 as the sample size, were selected using simple random sampling method to increase the reliability of the results; the sample size was increased to 400. The instrument was a questionnaire with 25 items testing a motivating factor for volunteers. The content validity was reviewed by several experts in the field of management and the required modifications were done. To ensure the reliability of the study, the Cronbach’s Alpha was used The Cronbach's alpha coefficient appeared to be 0.88. Data analysis was performed using SPSS software version 11.5. One sample t test and the Friedman test, was used for data analysis. Research findings showed that education, the perspective of education, the possibility of continuing education abroad, level of education in the family, interest, discipline and future labor market and the knowledge of the candidate before entering the university have the highest impact on motivational factors for choosing a fieldof study and the university.