تعیین سهم هوش معنوی و تاب آوری در جهت گیری زندگی دانشجویان
محورهای موضوعی : مدیریت آموزشی
کلید واژه: تاب آوری, هوش معنوی, جهت گیری زندگی,
چکیده مقاله :
هدف از پژوهش حاضر تعیین سهم هوش معنوی[1] و تاب آوری[2] در تبیین جهت گیری زندگی دانشجویان بود. جامعه آماری در برگیرنده دانشجویان دانشگاه آزاد رودهن در سال تحصیلی 92-91 بود. افراد گروه نمونه 180 نفر بود و به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ایی انتخاب شدند. افراد گروه نمونه پرسشنامه ها ی جهت گیری زندگی شی یر[3] و کارور[4] [5](LOT) و هوش معنوی عبدالله زاده (SQ) و مقیاس تاب آوری کانر و دیویدسون[6] ( CD-RISC) را تکمیل کردند. داده ها از طریق، رگرسیون چند گانه تحلیل شدند نتایج نشان داد که هوش معنوی و تاب آوری سهم معناداری در پیش بینی خوش بینی و بدبینی داشتند. [1]- Spritual Intelligence [2]- Resilience [3] - Scheier [4] - Carver [5] - Life Oriatatio Test [6] -Connor&Davidson Resilience Invironery Scale
The main purpose of this research was to determine the proportion of spiritual intelligence and resilience in explaining university students’ life orientation. The population of the study consisted of students of Islamic Azad University, Roudehen Branch in the academic year of 2011-2012. The sample consisted of 180 subjects which were selected by stratified sampling method. The instruments administered were life orientation (LOT) of Schier and Carver, spiritual intelligence (SQ) of Abdollah zadeh and resilience scale (CD-RISC) of Connor and Davidson. The results showed that spiritual intelligence and resilience variables can predict optimism and pessimism of students’ life orientation variable.