طراحی ابزار ارزیابی شایستگی مدیران دانشگاه آزاد اسلامی با تاکید بر ویژگی های شخصیتی
محورهای موضوعی : مدیریتعلیرضا محمدپور 1 , حامد رحمانی 2 * , بابک حاجی کریمی 3
1 - دانشجوی دکتری،گروه مدیریت دولتی ، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران
2 - استادیار، گروه مدیریت دولتی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران.
3 - استادیار، گروه مدیریت دولتی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران
کلید واژه: ابزار ارزیابی, شایستگی مدیران, دانشگاه آزاد اسلامی, ویژگی های شخصیتی,
چکیده مقاله :
این پژوهش با هدف طراحی ابزاری برای ارزیابی شایستگی مدیران دانشگاه آزاد اسلامی با تأکید بر ویژگیهای شخصیتی انجام شد. اهداف اصلی شامل شناسایی ویژگیهای شخصیتی مطلوب، توسعه مدلهای موجود، و بومیسازی ابزار ارزیابی بود. پژوهش از روش آمیخته اکتشافی (کیفی و کمی) استفاده کرد. در بخش کیفی، از روش فراترکیب برای شناسایی ویژگیهای شخصیتی با تحلیل 66 منبع منتخب از سالهای 2015 تا 2023 و نرمافزار MAXQDA24 بهره برده شد. در بخش کمی، تکنیک دلفی-فازی برای تأیید عوامل شناساییشده توسط 17 خبره به کار رفت. همچنین، برای شناسایی ابزارهای مناسب ارزیابی ویژگیهای شخصیتی از مصاحبههای نیمهساختاریافته بهره برده شد. نتایج پژوهش پس از غربال و تایید شامل 4 بعد ادراکی-میانفردی-کنترلی، اجتماعی-فرهنگی-اسلامی، سازمانی و فردی، 17 مؤلفه و 155 شاخص در زمینه ویژگیهای شخصیتی بود. همچنین نتایج عنوان داشت که ابزارهایی چون شبیهسازی، آزمونهای کاغذی، بازیگونهسازی، مصاحبه، و ارزیابی 360 درجه برای ارزیابی ویژگیهای شخصیتی مناسب تر هستند. با توجه به نتایج محقق ابزار نوآورانه "قطبنمای ارزیابی شخصیت" را طراحی نمود که ویژگیهای شخصیتی را با نمرهدهی از -10 تا +10 ارزیابی میکند و ثبات شخصیتی و شایستگی را تحلیل میکند. ابزار طراحیشده میتواند به انتخاب و توسعه مدیران شایسته در دانشگاه آزاد اسلامی کمک نموده و با استفاده از رویکرد ترکیبی (شبیهسازی، آزمونهای روانسنجی، مصاحبه) و نمایش نتایج در پروفایل گرافیکی، دقت و کاربردی بودن ارزیابی را افزایش دهد.
This study was conducted with the aim of designing a tool to assess the competency of managers at Islamic Azad University, with a specific focus on personality traits. The main objectives included identifying desirable personality traits, developing existing models, and localizing the assessment tool. The research adopted an exploratory mixed-methods approach (qualitative and quantitative). In the qualitative phase, the meta-synthesis method was used to identify personality traits by analyzing 66 selected sources from 2015 to 2023 using MAXQDA24 software. In the quantitative phase, the fuzzy Delphi technique was employed to validate the identified factors through the insights of 17 experts. Additionally, semi-structured interviews were conducted to identify appropriate tools for assessing personality traits. The findings, after filtering and validation, revealed four major dimensions: cognitive–interpersonal–control, socio–cultural–Islamic, organizational, and individual; comprising 17 components and 155 indicators related to personality traits. The results also indicated that tools such as simulations, paper-based tests, gamification, interviews, and 360-degree evaluations are more suitable for assessing personality characteristics. Based on the findings, the researcher developed an innovative tool named the "Personality Assessment Compass," which evaluates personality traits on a scale from -10 to +10, analyzing both personality stability and managerial competency. The designed tool can assist in the selection and development of qualified managers within Islamic Azad University. Moreover, by utilizing a hybrid approach (simulation, psychometric testing, and interviews) and presenting results in graphical profiles, the tool enhances both the precision and practical applicability of the assessment.
[1] جامعی, مرضیه, مهرعلی زاده, یداله و قشقایی زاده, نصراله. (1390). تحلیل عاملی عوامل مؤثر در ایجاد الگوی شایستگی مدیران برای مدارس کارآفرینانه. مطالعات رفتاری در مدیریت, 2(4), 1-19.
[2] حبیبی، سیده فاطمه، امیریان زاده، مژگان، زارعی، رضا، و احمدی، عباداله. (1399). طراحی و ارزیابی مدل شایستگی رهبری مدیران دانشگاه های آزاد اسلامی- رویکرد ترکیبی. آموزش و توسعه منابع انسانی، 2(15 )، ,134-155. .
[3] رضوی,عاطفه,فریبرزی,الهام,قربانی,محمود.(1401). طراحی مدل شایستگی مدیران آموزش مراکز آموزش عالی با رویکرد مهارتهای حرفهای (مورد مطالعه: دانشگاههای آزاد اسلامی خراسان رضوی). فصلنامه آموزش و توسعه منابع انسانی، 35(9)، 67-9. .
[4] روزبهان محمدولی، قلی پور رحمت اله، سید جوادین سید رضا(1401) بهینه سازی الگوی شایستگی مدیران دانشگاهی با تکینک دلفی-فازی و رویکرد مفهوم سازی داده بنیاد. تحقیق در عملیات در کاربردهای آن.; ۱۹ (۱) :۵۷-۸۰.
[5] شعرباف عیدگاهی، احمد، مهرآیین، محمد، ملک زاده، غلامرضا و پویا، علیرضا،(1400)،شناسایی ویژگی های شخصیتی کارکنان دانشی، پژوهشنامه مدیریت تحول سال سیزدهم شماره 25، 109-134.
[6] عرفانی خانقاهی، مهشاد، بهرام زاده، حسینعلی، و سعیدی، هادی. (1400). ارائه الگوی شایستگی مدیران دانشگاه آزاد اسلامی خراسان رضوی. جامعه شناسی آموزش و پرورش، 7(1 )، 319-331.
[7] قلی پور، رحمت اله، سیدجوادین، سیدرضا، و روزبهان، محمدولی. (1397). طراحی الگوی شایستگی مدیران دانشگاهی مبتنی بر سند دانشگاه اسلامی. مدیریت منابع در نیروی انتظامی، 6(2 )، 1-34.
[8] محمودی، سیدمحمد، زارعی متین، حسن، و بحیرایی، صدیقه. (1391). شناسایی و تبیین شایستگی های مدیران دانشگاه. مدیریت در دانشگاه اسلامی، 1(1)، 114-143.
[9] مختوم زاده ع. (1402). بررسی رابطه بین ویژگی های شخصیتی مدیران با مهارتهای شغلی آنان از نظر دبیران دبیرستان های شهرستان گمیشان در سال تحصیلی 1402-1401. نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری, 7(26), 702-723.
[10] Anwar, G., & Abdullah, N. N. (2021). The impact of Human resource management practice on Organizational performance. International journal of Engineering, Business and Management (IJEBM), 5.
[11] Athota, V. S., Budhwar, P., & Malik, A. (2020). Influence of personality traits and moral values on employee well‐being, resilience and performance: A cross‐national study. Applied Psychology, 69(3), 653-685. .
[12] Bartel-Radic, A., & Giannelloni, J. L. (2017). A renewed perspective on the measurement of cross-cultural competence: An approach through personality traits and cross-cultural knowledge. European Management Journal, 35(5), 632-644. .
[13] Bleidorn, W., Hill, P. L., Back, M. D., Denissen, J. J., Hennecke, M., Hopwood, C. J., ... & Roberts, B. (2019). The policy relevance of personality traits. American Psychologist, 74(9), 1056. .
[14] Boyatzis, Richard E. (2008). Competencies in the 21st Century. Journal of Management Development, 27(1): 5-12. .
[15] Canli, T., et al. (2001). "An fMRI Study of Personality Influences on Brain Reactivity to Emotional Stimuli." Behavioral Neuroscience, 115(1), 33-42. .
[16] Cheng, M., Dainty, A. and Moore, D. (2003), The differing faces of managerial competency in Britain and America. Journal of Management Development, Vol. 22 No. 6, pp. 527-37. .
[17] Choi, Kyoung & Lee, Young. (2022). Development of Performance Tasks and Evaluation Tools for Personality Subject in Competency-Based Education - Course in J University. The Korean Association of General Education. 16. 277-294. 10.46392/kjge.2022.16.6.277. .
[18] Costa, P. T., & McCrae, R. R. (1992). "NEO PI-R Professional Manual." Psychological Assessment Resources. .
[19] Diener, E., & Lucas, R. E. (2019). Personality traits. General psychology: Required reading, 278. .
[20] Harmon-Jones, E., & Allen, J. J. B. (1998). "Anger and Frontal Brain Activity: EEG Asymmetry Consistent With Approach Motivation." Journal of Personality and Social Psychology, 74(5), 1310-1316. .
[21] Henri, M., Johnson, M. D., & Nepal, B. (2017). A review of competency‐based learning: Tools, assessments, and recommendations. Journal of engineering education, 106(4), 607-638. .
[22] Hines, M. L., et al. (2004). "NEURON: A Tool for Neuroscientists." The Neuroscientist, 10(2), 141-148. .
[23] Jensen, M. (2015). Personality traits, learning and academic achievements. Journal of Education and Learning, 4(4), 91-118. .
[24] Kang, W., Steffens, F., Pineda, S., Widuch, K., & Malvaso, A. (2023). Personality traits and dimensions of mental health. Scientific Reports, 13(1), 7091. .
[25] Landers, R. N., & Armstrong, M. B. (2017). Enhancing instructional outcomes with gamification: An empirical test of the Technology-Enhanced Training Effectiveness Model. Computers in human behavior, 71, 499-507. .
[26] Mattar, J., Ramos, D. K., & Lucas, M. R. (2022). DigComp-based digital competence assessment tools: literature review and instrument analysis. Education and Information Technologies, 27(8), 10843-10867. .
[27] Mohiuddin, M., Hosseini, E., Faradonbeh, S. B., & Sabokro, M. (2022). Achieving human resource management sustainability in universities. International Journal of Environmental Research and Public Health, 19(2), 928. .
[28] Mulang, H. (2021). The effect of competences, work motivation, learning environment on human resource performance. Golden Ratio of Human Resource Management, 1(2), 84-93. .
[29] Park, G., et al. (2015). "Automatic Personality Assessment Through Social Media Language." Journal of Personality and Social Psychology, 108(6), 934-952. .
[30] Ridwan, M., Mulyani, S. R., & Ali, H. (2020). Building behavior and performance citizenship: Perceived organizational support and competence (case study at SPMI private university in west Sumatra). International Journal of Psychosocial Rehabilitation, 24(6). .
[31] Salman, M., Ganie, S.A. and Saleem, I. (2020), "The concept of competence: a thematic review and discussion", European Journal of Training and Development, Vol. 44 No. 6/7, pp. 717-742. .
[32] Sandelowski, M. & Barroso, J. (2007). Handbook for synthesizing qualitative research. New York: NY: Springer. .
[33] Sutrisno, Edy, (2015). Manajemen Sumber Daya Manusia. Jakarta: Kencana Pernada Media Group. .