بررسی تاثیر تعدیل کنندگی عوامل رقابتی بازار بر رابطه بین اعتبار تجاری و رفتار نامتقارن هزینهها
محورهای موضوعی : حسابداری و مالی
اکبر کریم زاده
1
,
نادر رضایی
2
*
,
زهره حاجیها
3
,
رسول عبدی
4
1 - دانشجوی دکتری گروه حسابداری، واحد بناب، دانشگاه آزاد اسلامی، بناب، ایران
2 - استادیار گروه حسابداری، واحد بناب، دانشگاه آزاد اسلامی، بناب، ایران
3 - گروه حسابداری، واحد تهران شرق، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
4 - استادیار گروه حسابداری، واحد بناب، دانشگاه آزاد اسلامی، بناب، ایران
کلید واژه: رفتار نامتقارن هزینهها , اعتبار تجاری, هزینه ورود, اندازه بازار, تمایز محصولات.,
چکیده مقاله :
رفتار هزینه یکی از مسائل مهم و بحثبرانگیز در حسابداری مدیریت است که بطور گستردهای فرآیندهای تصمیمگیری را تحت تأثیر قرار میدهد. همچنین، افزایش رقابت در بازارهای داخلی و جهانی، تولیدکنندگان را وادار ساخته تا ساختار هزینههای خود را بهتر بشناسند. از این رو، در این پژوهش، تاثیر تعدیلی عوامل رقابتی بازار بر رابطه بین اعتبار تجاری و رفتار نامتقارن هزینهها در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران بررسی شده است. برای این منظور، اطلاعات صورتهای مالی167 شرکت در دوره زمانی 1389 الی1400 گردآوری شده است. یافتههای پژوهش بیانگر این است که با استفاده از هر سه معیار اعتبار تجاری، بین اعتبار تجاری و چسبندگی هزینهها رابطه معنیداری وجود ندارد. همچنین، نتایج نشان میدهد که عوامل رقابتی بازار بر رابطه بین اعتبار تجاری و چسبندگی هزینهها، با استفاده از هر چهار معیار عوامل رقابتی، تاثیر معنیداری ندارد. بنابراین، شرکتهای فروشنده در زمان کاهش فروش، قادر نیستند که مدیران را به کاهش نامتناسب منابع بلااستفاده به منظور افزایش کارایی عملیاتی و کاهش خطر ورشکستگی مشتری، مجبور کنند. در نتیجه، به مدیران توصیه میشود که با کسب اطلاعات خصوصی مشتریان در مورد عملکرد و ثبات عملیاتی آنها، روابط بلندمدت با مشتریان برقرار کرده و تلاش بیشتری برای نظارت بر شیوههای مدیریت هزینه آنها داشته باشند. زیرا این امر میتواند موجب اطمینان از مدیریت مؤثر هزینه به وسیله نقش حاکمیت خارجی شرکتهای فروشنده گردد.
Cost behavior is one of the most important and controversial issues in management accounting that broadly influences decision-making processes. Also, increasing competition in domestic and global markets has forced producers to better understand their cost structure. Therefore, in this study, the moderating effect of market competitive factors on the relationship between trade credit and asymmetric cost behavior in companies listed on the Tehran Stock Exchange has been investigated. For this purpose, the financial statements of 167 companies in the period 2010 to 2021 have been collected. Findings indicate that using all three criteria of trade credit, there is no significant relationship between trade credit and cost stickiness. Also, the results show that market competitive factors do not have a significant effect on the relationship between trade credit and cost stickiness, using all four criteria of competitive factors. Therefore, suppliers are not able to force managers to disproportionate reduction of unused resources in order to increase operational efficiency and reduce the risk of customer bankruptcy when sales decline. As a result, managers are advised to establish long-term relationships with customers by obtaining private information about their performance and operational stability, and make more efforts to monitor their cost management practices. Because this can ensure effective cost management through the external governance role of suppliers.