اساس و شالوده مشارکت سیاسی، مشارکت عامه مردم در تصمیم گیریهای سیاسی است که در قالب دو نوع مشارکت سیاسی خودجوش و مشارکت سیاسی برانگیخته (بسیج شده) قابل بررسی میباشد. مشارکت سیاسی خودجوش معلول سطح بالای سواد و آگاهی و فرهنگ سیاسی ریشه دار و قوی است که توسط عوامل اقتصادی چکیده کامل
اساس و شالوده مشارکت سیاسی، مشارکت عامه مردم در تصمیم گیریهای سیاسی است که در قالب دو نوع مشارکت سیاسی خودجوش و مشارکت سیاسی برانگیخته (بسیج شده) قابل بررسی میباشد. مشارکت سیاسی خودجوش معلول سطح بالای سواد و آگاهی و فرهنگ سیاسی ریشه دار و قوی است که توسط عوامل اقتصادی و اجتماعی، ایدئولوژیکی، ساختاری یا تاریخی و عوامل فرهنگی و سیاسی محقق میگردد. فرهنگ سیاسی مهمترین مولفه تعیین کننده ساختار قدرت و نیز میزان علاقهمندی و یا بیتفاوتی نسبت به مشارکت سیاسی است که حوزه مطالعاتی آن معطوف به بررسی محتوای فرهنگی نظامهای سیاسی و فراگردهای جامعهپذیری و جذب ارزشهای سیاسی میباشد و شامل عوامل گوناگون تسهیل کننده جامعهپذیری سیاسی مانند خانواده، آموزش و پرورش، رسانههای عمومی و احزاب و سازگاری فرهنگ سیاسی با ارزشها و سنتهای جاری در فرهنگ ملی میباشد.
پرونده مقاله
این مقاله تلاش میکند با بررسی روشهای سنجش فرهنگ اقدام به شناسایی فرهنگ موجود و راههای رسیدن به فرهنگ مطلوب متناسب با ویژگیهای مندرج در سند چشم انداز را ارایه نماید. لذا هدف کلی این پژوهش، ارایه الگوی علمی و بومی بررسی فرهنگ با توجه به شاخصهای فرهنگی مندرج در سند چشم ان چکیده کامل
این مقاله تلاش میکند با بررسی روشهای سنجش فرهنگ اقدام به شناسایی فرهنگ موجود و راههای رسیدن به فرهنگ مطلوب متناسب با ویژگیهای مندرج در سند چشم انداز را ارایه نماید. لذا هدف کلی این پژوهش، ارایه الگوی علمی و بومی بررسی فرهنگ با توجه به شاخصهای فرهنگی مندرج در سند چشم انداز میباشد. در این راستا پس از شناسایی نقاط قوت و ضعف فرهنگ موجود، سطوح، مولفهها و شاخصهای مورد نظر بر اساس دیدگاه ادگار شاین، شناسایی شده و سپس مولفهها و شاخصهای فرهنگ مطلوب در سند چشم انداز بر اساس نظر سنجی از نخبگان فرهنگی جامعه مشخص گردد. در نهایت با استفاده از روشهای آماری چون میانگین هندسی، و... اطلاعات جمع آوری شده تجزیه و تحلیل گردیده و نقاط قوت و ضعف فرهنگ موجود مشخص و الگوی فرهنگ مطلوب نیز ارایه میگردد. پس از انجام مراحل فوق با توجه به وجود فاصله بین فرهنگ موجود و فرهنگ مطلوب سعی میگردد تا با استفاده ازتکنیکهای مدیریت فرهنگی نسبت به ارایه راهکارهای لازم برای پر نمودن فاصلههای موجود بین دو وضعیت فرهنگ در قالب یک راهبرد فرهنگی ارایه شود.
پرونده مقاله
به نظر میرسد که اگر نگاه اقتصادی به فرهنگ در لایههای اجرایی همراهی وسیعتری با قضاوتهای غیر هنجاری منطق و نگرش علمی اقتصادی داشته باشد آن وقت به وضوح دیده میشود که بازار فرهنگی کشور و حوزه اقتصاد فرهنگ راه خود را از رکود فراگیر اقتصاد جدا کرده و با آزادی انتخاب بیشتر چکیده کامل
به نظر میرسد که اگر نگاه اقتصادی به فرهنگ در لایههای اجرایی همراهی وسیعتری با قضاوتهای غیر هنجاری منطق و نگرش علمی اقتصادی داشته باشد آن وقت به وضوح دیده میشود که بازار فرهنگی کشور و حوزه اقتصاد فرهنگ راه خود را از رکود فراگیر اقتصاد جدا کرده و با آزادی انتخاب بیشتری به استقبال مصرف کنندگان میرود. این پژوهش با توجه به موضوع مورد بررسی، از حیث هدف کاربردی و از حیث روش اجراءتوصیفی(همبستگی) میباشد. بر این اساس پرسشنامهای 35 گویهای طراحی و پس از تعیین پایایی و روایی مناسب به اجرا گذاشته شد. جامعه آماری مورد نظر در پژوهش شامل کلیه مدیران، متخصصان و کارشناسان فعال در زمینه صادرات کالاهای فرهنگی میباشند که از جامعه آماری مذکور تعداد 77 نفر با توجه به ضوابط نمونهگیری انتخاب شدند. بر اساس آزمون فرضیه اول تا هفتم پژوهش بین شناخت عوامل محیطی در بازارهای جهانی، شناخت عوامل رقابتی در بازارهای جهانی، سیاستهای حمایتی دولت، قیمت محصولات، نوع محصول، نحوه توزیع محصول، پیشبرد و میزان صادرات کالاهای فرهنگی، رابطه مثبت و معنی دار وجود دارد. بر اساس نتایج آزمون کندال مولفه سیاستهای حمایتی دولت در رتبه نخست تاثیرگذاری در توسعه صادرات کالاهای فرهنگی و مولفه شناخت عوامل رقابتی در بازارهای جهانی در رتبه دوم اهمیت و مولفههای قیمت محصولات و شناخت عوامل محیطی در جایگاه انتهایی اهمیت قرار دارند.
پرونده مقاله
هدف اصلی این نوشتار بررسی نقش اینترنت به عنوان یکی از فنآوریهای نوین ارتباطی در توسعه فرهنگی است. در این مقاله برای تبیین بحث ابتدا به تعریف دو مفهوم اینترنت و توسعه فرهنگی پرداخته شده وسپس مروری برساختار اینترنت، ویژگیها، نکات مثبت و منفی آن پرداخته شده است. در ادام چکیده کامل
هدف اصلی این نوشتار بررسی نقش اینترنت به عنوان یکی از فنآوریهای نوین ارتباطی در توسعه فرهنگی است. در این مقاله برای تبیین بحث ابتدا به تعریف دو مفهوم اینترنت و توسعه فرهنگی پرداخته شده وسپس مروری برساختار اینترنت، ویژگیها، نکات مثبت و منفی آن پرداخته شده است. در ادامه برای تبیین توسعه فرهنگی به بررسی نقش اینترنت در توسعه فرهنگی و آموزش به عنوان رکن اصلی توسعه فرهنگی اشاره شده است و در انتها به ارایه نتایج حاصل از یک نظر سنجی پرداخته شده است.
پرونده مقاله
دراین مقاله در راستای نقش برنامهریزی استراتژیک فرهنگی در بقای سازمانها ابتدا به بررسی نقش بنیادی فرهنگ و سپس به رابطه فرهنگ واستراتژی پرداخته شده است. فرضههای اصلیاین پژوهش در سه حوزه انسجام درونی، تطابق بیرونی و فرضیههای میانی مورد بررسی قرار گرفته است. در حوزه ان چکیده کامل
دراین مقاله در راستای نقش برنامهریزی استراتژیک فرهنگی در بقای سازمانها ابتدا به بررسی نقش بنیادی فرهنگ و سپس به رابطه فرهنگ واستراتژی پرداخته شده است. فرضههای اصلیاین پژوهش در سه حوزه انسجام درونی، تطابق بیرونی و فرضیههای میانی مورد بررسی قرار گرفته است. در حوزه انسجام به ماهیت انسان، ذاتا خوب/ ذاتا بد، ماهیت روابط انسان، وظیفه گرایی در مقابل رابطه گرایی، خاص گرایی در مقابل عام گرایی، سلسله مراتب و فردگرایی در مقابل جمع گرایی پرداخته شده است. در حوزه تطابق بیرونی به رابطه با طبیعت کنترل، پرهیز از ناشناختهها، ماهیت فعالیت انسان، انجام دادن در مقابل بودن، دستیابی در مقابل اعطا و ماهیت واقعیت وحقیقت و در حوزه فرضیههای میانی به حریم شخصی و فیزیکی، زبان، پیچیده و ساده، زمان، یک بعدی و چندبعدی و گذشته، حال،اینده پرداخته شده است و در پایان نیز نتیجه گیری شده است و همه این واقعیت ها نشان می دهد که برای استفاده بهینه از منابع و امکانات مادی و معنوی سازمان ها باید به مقوله فرهنگ در برنامه ریزی استراتژیک فرهنگی به طور جدی توجه کرد.
پرونده مقاله
پژوهشگر با هدف بررسی تاثیر عواملی نظیر دین مشترک، زبان مشترک، رشد اقتصادی و فاصله جغرافیایی در صادرات کالاهای فرهنگی و تلاش برای بررسی وضعیت کنونی صادرات کالاهای فرهنگی در کشور است. در راستای تبیین این اهداف، ابتدا به ارایه تعاریفی از کالاهای فرهنگی پرداخته، سپس با بررس چکیده کامل
پژوهشگر با هدف بررسی تاثیر عواملی نظیر دین مشترک، زبان مشترک، رشد اقتصادی و فاصله جغرافیایی در صادرات کالاهای فرهنگی و تلاش برای بررسی وضعیت کنونی صادرات کالاهای فرهنگی در کشور است. در راستای تبیین این اهداف، ابتدا به ارایه تعاریفی از کالاهای فرهنگی پرداخته، سپس با بررسی سیاستگذاریهای فرهنگی و بدنبال آن، با درآمدی بر اقتصاد فرهنگ، اهمیت و جایگاه آن شرح داده شده است. در ادامه موضوعاتی از قبیل، بازار و فرهنگ، نقش دولت در بخش هنر، صادرات در یک نگاه کلی،دیدگاههای سازمان تجارت جهانی و چالشها و تجربیات دیگر کشورها در حوزه فرهنگ و کالاهای فرهنگی و همچنین پارهای از نتایج پژوهشهای انجام گرفته در جهان، با موضوع عوامل موثر در تجارت کالاهای فرهنگی ارایه شده است. نهایتا ضمن ارایه مدل مفهومی پژوهش، سوالات، فرضیهها و هدفهای پژوهش مطرح گردید و پس از تجزیه و تحلیل دادهها، مشخص گردیده است که صادرات کالاهای فرهنگی به کشورهایی که دارای رشد اقتصادی منفی بودهاند بیشتر میباشد.
پرونده مقاله
این پژوهش به ارایه چارچوبی در خصوص عوامل موثر بر موفقیت، جهت پیادهسازی و ارایه خدمات دولت سیار در کشور در حال توسعه ای چون ایران میپردازد. عوامل موثر بر موفقیت شاخصهایی هستند که می توان میزان موفقیت را با آنها ارزیابی کرد. این چارچوب، عوامل تشکیلدهنده خود را از طریق مط چکیده کامل
این پژوهش به ارایه چارچوبی در خصوص عوامل موثر بر موفقیت، جهت پیادهسازی و ارایه خدمات دولت سیار در کشور در حال توسعه ای چون ایران میپردازد. عوامل موثر بر موفقیت شاخصهایی هستند که می توان میزان موفقیت را با آنها ارزیابی کرد. این چارچوب، عوامل تشکیلدهنده خود را از طریق مطالعه مقالات معتبر اخیر دنیا در خصوص مدل ها و چارچوب هایی از عوامل موثر و کلیدی در موفقیت دولت الکترونیکی و دولت سیار استخراج کرده است. سپس با استفاده از روش فراتلفیق و میزان تکرار این عوامل، چارچوبی را بنا نهاده است. در واقع این چارچوب به شش گروه از عوامل حکومتی، فنی، سازمانی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی تقسیم می شود. در انتها نیز عوامل مذکور با استفاده از روش TOPSIS رتبه بندی می شوند. هدف این پژوهش تعیین چارچوبی برای پیاده سازی موفق دولت سیار برای بهبود ارایه خدمات دولت به شهروندان (G2C) در ایران است.
پرونده مقاله
توسعه و توسعه یافتگی در همه ابعاد از مهمترین موضوعات مطرح در دهههای اخیر بوده و جوامع انسانی با همه امکانات و تدابیر خود می خواهند به این هدف نایل شوند و از جمله شاخصهای توسعه یافتگی توسعه فرهنگی است که سازمانها و نهادهای مختلفی در این عرصه فعالیت می کنند. از جمله نهاد چکیده کامل
توسعه و توسعه یافتگی در همه ابعاد از مهمترین موضوعات مطرح در دهههای اخیر بوده و جوامع انسانی با همه امکانات و تدابیر خود می خواهند به این هدف نایل شوند و از جمله شاخصهای توسعه یافتگی توسعه فرهنگی است که سازمانها و نهادهای مختلفی در این عرصه فعالیت می کنند. از جمله نهادها تسهیلگر در فرایند توسعه جوامع در عصر جهانی شدن سازمانهای مردم نهاد، غیر دولتی موسوم به (NGO) میباشند که توانستهاند خیلی از مسایل پیشروی جهت رسیدن به توسعه فرهنگی را حل کنند. در این پژوهش سعی شده جایگاه سازمانهای غیر دولتی و نقش آنها در توسعه فرهنگی در عصر جهانی شدن و چالشها و مسایلی که این سازمانها با آنها مواجه هستند بررسی و تبیین شود
پرونده مقاله