واکاوی طرحواره های مدیران مدارس ایرانی متوسطه دوم غرب استان مازندران نسبت به خود و مقامات بالادستی
محورهای موضوعی : برنامه درسی
سیدمحمد فضل هاشمی
1
*
,
سمیرا پالی
2
,
جواد خلعتبری
3
1 - دانشجوی دکتری
2 - استادیار گروه مدیریت آموزشی، واحد تنکابن، دانشگاه آزاد اسلامی، تنکابن، ایران.
3 - هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تنکابن
کلید واژه: واژه های کلیدی: طرح¬واره, مدیر, رویکرد کیفی.,
چکیده مقاله :
مدیران مدارس نقش هدایتگری کادر آموزشی را بر عهده دارند و مسئول کمک به معلمان برای بهبود عملکرد هستند. پژوهش حاضر با هدف واکاوی طرحوارههای مدیران مدارس متوسطه دوم در غرب استان مازندران انجام شد. این پژوهش از رویکرد کیفی و روش پدیدارشناسی توصیفی استفاده کرد. جامعه آماری شامل مدیران مدارس این منطقه بود و نمونهگیری به روش هدفمند انجام شد که طی آن 16 نفر انتخاب شدند. دادهها از طریق مصاحبه نیمهساختاریافته گردآوری و با روش تحلیل مضمون تحلیل شد. برای تحلیل دادهها از روش هفتمرحلهای کلایزی استفاده شد: ضبط و پیادهسازی مصاحبهها، استخراج جملات مهم، کدگذاری اولیه، تدوین مفاهیم، استخراج تمهای اصلی، توصیف جامع، و اعتباربخشی از طریق بازخورد مشارکتکنندگان. جهت بررسی تأییدپذیری، مصاحبهها مجدداً به مشارکتکنندگان ارائه شد و تأیید آنها جلب شد. همچنین برای بررسی انتقالپذیری، نتایج به دو فرد خارج از گروه ارائه و تأیید شد. یافتهها نشان داد 169 کد آزاد، 11 مقوله اصلی، و 45 زیرمقوله استخراج شد. این نتایج ابعاد گوناگون طرحوارههای مدیریتی را روشن کرده و بیانگر نقش مؤثر مدیران در بهبود فرآیندهای آموزشی هستند.
School principals play a guiding role for the educational staff, helping teachers improve their performance through collaborative efforts. This study aimed to explore the schemas of secondary school principals in western Mazandaran province, Iran. A qualitative approach and descriptive phenomenology method were employed. The study population included school principals from this region, and purposive sampling was used to select 16 participants. Data were collected through semi-structured interviews and analyzed using thematic analysis.The seven-step Colaizzi method was applied for data analysis: recording and transcribing interviews, extracting significant statements, initial coding, forming concepts, identifying main themes, developing a comprehensive description, and validating findings through participant feedback. To ensure confirmability, interviews were reviewed and approved by participants. Transferability was assessed by presenting the findings to two external individuals, who confirmed the results.Findings revealed 169 open codes, 11 main categories, and 45 subcategories. These results highlight various aspects of managerial schemas and their significant role in improving educational processes.
اسماعیلی، عبدالله؛ شیرخانی، کورش. (1395). رابطه طرحواره¬های ناسازگار اولیه با نگرش به روابط فرازناشویی در متقاضیان طلاق. پنجمین کنفرانس بین المللی مدیریت، اقتصاد و علوم انسانی
آقایی گلدیانی، پرستو. (1401). تعیین مدل علی ذهنیتهای طرحوارهای بر اساس هوش هیجانی و سبکهای ابراز هیجان با میانجیگری تفکر استراتژیک در مدیران ارشد مؤسسات خصوصی. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه ایوان کی.
بلالی، نرگس. (1399). پیش بینی عملکرد شغلی کارکنان بر اساس طرحواره های ناسازگار اولیه کارکنان و سبک رهبری مدیران در (مورد مطالعه: مدیریت درمان تامین اجتماعی همدان). پایان نامه کارشناسی ارشد، موسسه آموزش عالی الوند.
جباری، محمدرضا. (1397). پیشبینی سبکهای رهبری و مهارتهای ارتباطی مدیران براساس طرحوارههای شناختی. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران.
حفظی فرد، فرناز. (1396). اثربخشی آموزش گروهی طرحواره درمانی بر تمایزیافتگی و سبک دلبستگی زنان متأهل. پایان نامه کارشناسی ارشد. گروه روانشناسی. دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی.
خسروخاور، سمیه. (1400). بررسی رابطهی انسجام روانی و طرحواره های ناسازگار اولیه با مدیریت بحران در مدیران مدارس دوره اول ابتدایی شهرستان میبد. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرگان.
رجبی، فاطمه. (1398). پیش بینی نگرش به خیانت بر اساس صمیمیت و سازگاری زناشویی با لحاظ نقش میانجی بازداری هیجانی و معیارهای سرسختانه. پایان نامه کارشناسی ارشد. گروه روانشناسی. دانشکده علوم انسانی. دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم.
رضایی، ناشر، نوبخت، زهرا، و محمدیان، فریبا. (1401). گردآوری، ارزیابی و سنخشناسی شاخصهای ارزیابی عملکرد مدیران ورزشی از دیدگاه خبرگان حوزه ورزش. تغییرات اجتماعی-فرهنگی، 19(2)، 93-111.
روبراهان، افسانه. (1395). رابطه بلوغ عاطفی، تمایز یافتگی و طرحواره های ناسازگار اولیه با روابط فرازناشویی. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه علم و فرهنگ تهران.
سامانی، صدیقه، صالحی، مهدیه، و فرخی، نورعلی. (1401). پیش بینی سرمایه روانشناختی بر اساس طرحوارههای ناسازگار اولیه و عوامل شخصیت. مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد, 65(5), 2397-2405.
طاهریان، سیده آیلار، حسینی، محمد علی، قورچیان، نادرقلی، و تقی پور ظهیر، علی. (1401). ارائه مدل ارتقا شایستگی با هدف مدیریت عملکرد مدیران آموزش با تأکید بر عدم رقابت پذیری سازمان (مطالعه موردی صنعت هواپیمایی). دانش حسابداری و حسابرسی مدیریت، 11(44)، 373-390.
عالی نمین، شیما. (1398). رابطه طرحواره¬های ناسازگار اولیه و اضطراب اجتماعی با میانجیگری پیوند والدینی. پایان نامه کارشناسی ارشد. گروه روانشناسی. دانشکده علوم اجتماعی. دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره).
عرب عامری، فائزه. (1399). رابطه طرحواره های ناسازگار اولیه و راهبردهای مقابلهای با ترس از عود سرطان در زنان مبتلا به سرطان پستان. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه خاتم، دانشکده علوم انسانی.
عسگری، امیر، مسعودی، صاحبه، و تقی زاده طبرسی، مائده. (1402). ارائه چارچوبی برای توانمندسازی زنان در حکمرانی بر اساس مطالعات حوزه علوم شناختی. زن در توسعه و سیاست.
قائدی، سارا. (1397). رابطه طرحواره های ناسازگار اولیه و تاب آوری با نقش واسطه ای سبک های دلبستگی در دانشجویان دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه آزاد مرودشت. پایان نامه کارشناسی ارشد. گروه روانشناسی. دانشکده علوم انسانی. دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت.
قائمی، فرشته، میرکمالی، سید محمد، رستمی، رضا، و صالحی، کیوان. (1401). پیشبینی عملکرد مدیران مدارس ابتدایی برحسب مولفههای کارکردهای اجرایی مغز. مطالعات آموزشی و آموزشگاهی، 11(2)، 247-270.
کریمی، سارا (1394). نقش طرحوارههای ناسازگار اولیه و صفات بنیادی شخصیت در پیشبینی باورها در مورد خیانت زناشویی. پایان نامه کارشناسی ارشد. گروه روانشناسی. دانشکده علوم انسانی. دانشگاه شهید مدنی آذربایجان.
مرادمند، فاطمه. (1399). مقایسه اثربخشی گروه درمانی مبتنی بر طرحواره درمانی با رویکرد فراهیجان بر کارکردهای تحول خانواده. پایان نامه کارشناسی ارشد. گروه روانشناسی. دانشگاه پیام نور استان مازندران. مرکز پیام نور نوشهر.
مشاکریمی، نرجس و عاشوری، هایده. (1394). رابطه بین طرحواره های ناسازگار اولیه با سبک های رهبری (وظیفه مدار رابطه مدار) مدیران مدارس شهرستان تنکابن، سومین کنفرانس بین المللی مدیریت چالشها و راهکارها، شیراز.
مصطفویکهنگی، فرحناز، و قادیان. (1399). نقش مهارتهای ارتباطی در ارتقای عملکرد مدیران (موردمطالعه: مدیران ارشد و میانی دانشگاه پیام نور). مطالعات کاربردی در علوم مدیریت و توسعه، 24(5)، 9-24.
مظفری جمنانی، سیده عاطفه. (1400) بررسی اثربخشی طرحواره درمانی بر هوش هیجانی و سلامت روان زنان. مجله پیشرفت های نوین در روانشناسی، علوم تربیتی و آموزش و پرورش. 4 (35): 1-8.
موسوی، سیده مانساء؛ کیخسروانی، مولود. (1400). بررسی اثربخشی طرحواره درمانی بر ذهنیت طرحواره ای معلمان زن مدارس ابتدایی شهر بوشهر، هفتمین همایش ملی تازه های روانشناسی مثبت نگر،بندرعباس.
میرباقری، محبوبه. مدلیابی عملکرد سازمانی براساس طرحوارههای ناسازگار اولیه، راهبردهای مقابلهای و سکوت سازمانی مدیران. پایان نامه دکتری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم.
میرباقری، محبوبه، منیرپور، نادر، و ضرغام حاجبی، مجید. (1399). ارتباط طرحوارههای ناسازگار اولیه با عملکرد سازمانی: نقش میانجی سکوت سازمانی و راهبردهای مقابلهای مدیران زن. پژوهشنامه زنان، 11(31)، 113-127.
میرباقری، محبوبه، منیرپور، نادر، و ضرغام حاجبی، مجید. (1399). روابط ساختاری عملکرد سازمانی در حوزه طرد و بریدگی اجتماعی، با میانجی گری راهبردهای مقابله و سکوت سازمانی در مدیران شهرداری تهران. علوم اجتماعی، 14(4)، 136-122.
نریمانی، بهمن، مهرداد، حسین، و جلیلی، راضیه. (1400). مطالعه پیشرانهای بهبود عملکرد مدیران مدارس. علوم تربیتی، 28(1)، 89-106.
نوری زاده میرابادی، مریم؛ حسین زاده تقوایی، مرجان؛ مولودی، رضا؛ سوداگر، شیدا؛ بهرامی هیدجی، مریم. (1401). اثربخشی طرحواره درمانی بر سبکهای مقابلهای و نگرانیهای تصویر بدنی در افراد چاق مبتلا به اختلال پرخوری: مطالعه تک آزمودنی مجله علوم روانشناختی ۲۱ (۱۲۰) :۲۵۱۸-۲۵۰۱.
هاشمی سراج، ریحانه. (1401). مقایسه اثربخشی رواندرمانی کوتاهمدت راهحل محور و طرحواره درمانی بر ابعاد فرا هیجانی منفی، تحمل آشفتگی و تحملناپذیری بلاتکلیفی در زنان مبتلابه پراشتهایی روانی. رساله¬ی دکتری. پایان نامه کارشناسی ارشد. گروه روانشناسی. دانشگاه آزاد اسلامی واحد نیشابور.
هوشیاری، زهرا، دلاور، علی، مینایی، اصغر، و اسکندری، حسین. (1396). استخراج طرحواره های اخلاقی مدیران در مواجهه با موقعیت های دشوار. اخلاق در علوم و فناوری، 12(3 )، 25-33.
یانگ، جفری، کلوسکو، ژانت، و ویشار، مارجوری. (1391). طرحواره درمانی (راهنمای کاربردی برای متخصصین بالینی). مترجم: حمیدپور، حسن، و اندوز، زهرا. تهران: ارجمند.
Akhtarinejad, M., Keshavarz, S., Moradialvand, S., & Namjoo, M. (2023). The relationship between teachers' personality traits and job involvement: mediation of early maladaptive schemas. International Journal of Innovation Management and Organizational Behavior (IJIMOB), 3(2), 14-20.
Ariana Kia, E., Rahimi, C., & Mohammadi, N. (2024). Comparing online group therapy based on emotional schema therapy with transdiagnostic therapy in improving distress tolerance and cognitive emotion regulation among university students with adjustment disorders due to romantic break‐ups. Counselling and Psychotherapy Research, 24(1), 372-383.
Arntz, A., Jacob, G. A., Lee, C. W., Brand-de Wilde, O. M., Fassbinder, E., Harper, R. P., ... & Farrell, J. M. (2022). Effectiveness of predominantly group schema therapy and combined individual and group schema therapy for borderline personality disorder: A randomized clinical trial. JAMA psychiatry, 79(4), 287-299.
Bach, B., & Bernstein, D. P. (2019). Schema therapy conceptualization of personality functioning and traits in ICD-11 and DSM-5. Current Opinion in Psychiatry, 32(1), 38-49.
Bach, B., Lockwood, G., & Young, J. E. (2018). A new look at the schema therapy model: organization and role of early maladaptive schemas. Cognitive behaviour therapy, 47(4), 328-349.
Bamber, M., & McMahon, R. (2008). Danger—Early maladaptive schemas at work!: The role of early maladaptive schemas in career choice and the development of occupational stress in health workers. Clinical Psychology & Psychotherapy: An International Journal of Theory & Practice, 15(2), 96-112.
Bernstein, D. P., Keulen-de Vos, M., Clercx, M., De Vogel, V., Kersten, G. C., Lancel, M., ... & Arntz, A. (2023). Schema therapy for violent PD offenders: a randomized clinical trial. Psychological medicine, 53(1), 88-102.
Boecking, B., Stoettner, E. M., Brueggemann, P. G., & Mazurek, B. Emotional Self-States and Coping Responses in Patients with Chronic Tinnitus: A Schema Mode Model Approach. Frontiers in Psychiatry, 15, 1257299.
Boog, M., Goudriaan, A. E., Wetering, B. J. V., Franken, I. H., & Arntz, A. (2023). Schema therapy for patients with borderline personality disorder and comorbid alcohol dependence: A multiple‐baseline case series design study. Clinical Psychology & Psychotherapy, 30(2), 373-386.
Cheng, E. C. (2013). Enhancing school learning capacity by conducting knowledge management. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 93, 281-285.
Colley, S. K., & Neal, A. (2012). Automated text analysis to examine qualitative differences in safety schema among upper managers, supervisors and workers. Safety science, 50(9), 1775-1785.
Dadomo, H., Grecucci, A., Giardini, I., Ugolini, E., Carmelita, A., & Panzeri, M. (2016). Schema therapy for emotional dysregulation: Theoretical implication and clinical applications. Frontiers in psychology, 7, 1987.
de Klerk, N., Abma, T. A., Bamelis, L. L., & Arntz, A. (2017). Schema therapy for personality disorders: A qualitative study of patients’ and therapists’ perspectives. Behavioural and cognitive psychotherapy, 45(1), 31-45.
Edwards, E., Leahy, R., & Snyder, S. (2023). Patterns of emotional schema endorsement and personality disorder symptoms among outpatient psychotherapy clients. Motivation and Emotion, 47(3), 412-422.
Estévez, M. (2021). Critical overview of the use of plant antioxidants in the meat industry: Opportunities, innovative applications and future perspectives. Meat Science, 181, 108610.
Fassbinder, E., Schweiger, U., Martius, D., Brand-de Wilde, O., & Arntz, A. (2016). Emotion regulation in schema therapy and dialectical behavior therapy. Frontiers in Psychology, 7, 1373.
Guerrero, J. M., Teng-Calleja, M., & Hechanova, M. R. M. (2018). Implicit change leadership schemas, perceived effective change management, and teachers’ commitment to change in secondary schools in the Philippines. Asia Pacific Education Review, 19, 375-387.
Hagerman, H., Högberg, H., Skytt, B., Wadensten, B., & Engström, M. (2017). Empowerment and performance of managers and subordinates in elderly care: A longitudinal and multilevel study. Journal of nursing management, 25(8), 647-656.
Horwood, M., Parker, P. D., Marsh, H. W., Guo, J., & Dicke, T. (2022). School autonomy policies lead to increases in principal autonomy and job satisfaction. International Journal of Educational Research, 115, 102048.
Joshua, P. R., Lewis, V., Kelty, S. F., & Boer, D. P. (2023). Is schema therapy effective for adults with eating disorders? A systematic review into the evidence. Cognitive Behaviour Therapy, 52(3), 213-231.
Koppers, D., Van, H. L., Peen, J., & Dekker, J. J. (2023). Exploring the effect of group schema therapy and comorbidity on the treatment course of personality disorders. Current opinion in psychiatry, 36(1), 80-85.
Koppers, D., Van, H., Peen, J., Alberts, J., & Dekker, J. (2020). The influence of depressive symptoms on the effectiveness of a short-term group form of Schema Cognitive Behavioural Therapy for personality disorders: a naturalistic study. BMC psychiatry, 20(1), 1-11.
Leahy, R. L. (2016). Emotional schema therapy: A meta‐experiential model. Australian Psychologist, 51(2), 82-88.
Longoni, A., Pagell, M., Shevchenko, A., & Klassen, R. (2019). Human capital routines and sustainability trade-offs: The influence of conflicting schemas for operations and safety managers. International Journal of Operations & Production Management, 39(5), 690-713.
Louis, J. P., Ortiz, V., Barlas, J., Lee, J. S., Lockwood, G., Chong, W. F., ... & Sim, P. (2021). The Good Enough Parenting early intervention schema therapy based program: Participant experience. PloS one, 16(1), e0243508.
Louis, J. P., Wood, A. M., & Lockwood, G. (2020). Development and validation of the Positive Parenting Schema Inventory (PPSI) to complement the Young Parenting Inventory (YPI) for schema therapy (ST). Assessment, 27(4), 766-786.
Mesbahi, E., AmiriMajd, M., Ghamari, M., & Bazazian, S. (2019). Development of a Model to Predict Emotional Failure in Students According to Personal Factors and Initial Maladaptive Schemas and Quality of Love Relationships
Meyer, M., Dadaczynski, K., Messer, M., & Okan, O. (2023). Findings of the German COVID-19 Health Literacy school principal study. The European Journal of Public Health, 33(Suppl 2), ckad160.318
Nikoee, F., Borjali, A., & Motamedi, A. (2023). Explaining the model of structural relations of tendency to extramarital relations based on schema mentality; the mediating role of attachment style. Journal of Medical Council of Iran, 40(2), 124-134.
Peeters, N., van Passel, B., & Krans, J. (2022). The effectiveness of schema therapy for patients with anxiety disorders, OCD, or PTSD: A systematic review and research agenda. The British journal of clinical psychology, 61(3), 579–597.
Pienaar, J. C., & Nel, P. (2017). A conceptual framework for understanding leader self-schemas and the influence of those self-schemas on the integration of feedback. SA Journal of Human Resource Management, 15(1), 1-11.
Prasko, J., Ociskova, M., Burkauskas, J., Vanek, J., Krone, I., Gecaite-Stonciene, J., ... & Juskiene, A. (2024). The river of life method in a schema therapy groups. Neuroendocrinology Letters, 45(1).
Ramos-Pla, A., Tintoré, M., & Del Arco, I. (2021). Leadership in times of crisis. School principals facing COVID-19. Heliyon, 7(11).
Ramos-Pla, A., Tintoré, M., & Del Arco, I. (2021). Leadership in times of crisis. School principals facing COVID-19. Heliyon, 7(11).
Reiss, N., Lieb, K., Arntz, A., Shaw, I. A., & Farrell, J. (2014). Responding to the treatment challenge of patients with severe BPD: Results of three pilot studies of inpatient schema therapy. Behavioural and Cognitive Psychotherapy, 42(3), 355.
Rek, K., Kappelmann, N., Zimmermann, J., Rein, M., Egli, S., & Kopf-Beck, J. (2023). Evaluating the role of maladaptive personality traits in schema therapy and cognitive behavioural therapy for depression. Psychological Medicine, 53(10), 4405-4414.
Renner, F., DeRubeis, R., Arntz, A., Peeters, F., Lobbestael, J., & Huibers, M. J. (2018). Exploring mechanisms of change in schema therapy for chronic depression. Journal of behavior therapy and experimental psychiatry, 58, 97-105.
Roediger E. & Stevens A. (2019). Creating and changing self-structure: A schema therapy perspective. Journal of Psychotherapy Integration 29(4) 345-363.
Roediger, E., Zarbock, G., Frank-Noyon, E., Hinrichs, J., & Arntz, A. (2020). The effectiveness of imagery work in schema therapy with couples: A clinical experiment comparing the effects of imagery rescripting and cognitive interventions in brief schema couples therapy. Sexual and Relationship Therapy, 35(3), 320-337.
Shah, M. (2012). The importance and benefits of teacher collegiality in schools–A literature review. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 46, 1242-1246
Skewes, S. A., Samson, R. A., Simpson, S. G., & van Vreeswijk, M. (2015). Short-term group schema therapy for mixed personality disorders: a pilot study. Frontiers in psychology, 5, 1592.
Taylor, C. D., & Harper, S. F. (2017). Early maladaptive schema, social functioning and distress in psychosis: A preliminary investigation. Clinical Psychologist, 21(2), 135-142.
Taylor, C. D., Bee, P., & Haddock, G. (2017). Does schema therapy change schemas and symptoms? A systematic review across mental health disorders. Psychology and Psychotherapy: Theory, Research and Practice, 90(3), 456-479.
Tener, D., Lusky-Weisrose, E., Roe, D., Mor, R., Sigad, L. I., Shaharabani, M., ... & Rozenfeld-Tzafar, N. (2022). School principals coping with child sexual abuse in their schools. Child Abuse & Neglect, 129, 105656.
Toyama, H., Upadyaya, K., & Salmela-Aro, K. (2022). Job crafting and well-being among school principals: The role of basic psychological need satisfaction and frustration. European management journal, 40(5), 809-818.
U-Sayee, C. R., & Adomako, E. B. (2021). Supervisory practices and challenges faced by senior high school principals in Greater Monrovia, Liberia: implications for quality education. Heliyon, 7(4).
van Dijk, S. D., Veenstra, M. S., van den Brink, R. H., van Alphen, S. P., & Oude Voshaar, R. C. (2023). A Systematic Review of the Heterogeneity of Schema Therapy. Journal of Personality Disorders, 37(2), 233-262.
Van Donzel, L., Ouwens, M. A., Van Alphen, S. P. J., Bouwmeester, S., & Videler, A. C. (2021). The effectiveness of adapted schema therapy for cluster C personality disorders in older adults–integrating positive schemas. Contemporary clinical trials communications, 21, 100715.
Videler, A. C., van Royen, R. J., Legra, M. J., & Ouwens, M. A. (2020). Positive schemas in schema therapy with older adults: clinical implications and research suggestions. Behavioural and cognitive psychotherapy, 48(4), 481-491.
Vuijk, R., Turner, W., Zimmerman, D., Walker, H., & Dandachi‐FitzGerald, B. (2024). Schema therapy in adults with autism spectrum disorder: A scoping review. Clinical Psychology & Psychotherapy, 31(1), e2949.
Xu, H. E. (2009). An examination of cognitive schemas of middle managers' roles in organizational change.
Yakın, D., Grasman, R., & Arntz, A. (2020). Schema modes as a common mechanism of change in personality pathology and functioning: Results from a randomized controlled trial. Behaviour Research and Therapy, 126, 103553.
Young, J. E., Klosko, J., & Weishaar, M. E. (200). Schema ther-apy: A practitioner’s guide. New York: Guilford Press.
Yurtseven, C. S., & Özkul, E. (2022). Examination of the relationship between early maladaptive schemas, attachment styles and adult separation anxiety ın a non-clinical sample. Pakistan Journal of Medical & Health Sciences, 16(02), 815-815.
Zhang, K., Hu, X., Ma, L., Xie, Q., Wang, Z., Fan, C., & Li, X. (2023). The efficacy of schema therapy for personality disorders: a systematic review and meta-analysis. Nordic Journal of Psychiatry, 1-10.
Zuckerman, S. J., & O’Shea, C. (2021). Principals’ schema: Leadership philosophies and instructional leadership. Journal of School Leadership, 31(4), 274-296.