مروری بر چیستی مفهوم ایثار از منظر قرآن و چگونگی آموزش آن با تاکید بر اهداف و محتوای آموزشی
محورهای موضوعی : برنامه درسیفرزانه علیزاده 1 , معصومه السادات حسینی میرصفی 2 , محمد رضا شیرازی 3
1 - دانشجوی دکتری علوم قرآن وحدیث، واحد یادگار امام خمینی(ره)شهرری، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
2 - استادیار گروه معارف اسلامی، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.(نویسنده مسئول).
3 - استادیار گروه فقه و مبانی حقوق اسلامی، واحد یادگار امام خمینی شهری ری، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
کلید واژه: قرآن, ایثار, محتوا, معناشناسی, اهداف,
چکیده مقاله :
مفهوم ایثار در زمره عالی ترین ارزش های اخلاقی اثر گذار و حرکت آفرین است که قادراست فضای یک جامعه را به صورت گسترده تحت تأثیر قرار دهد و دوام و قوام جوامع بشری را تضمین نماید. با این وجود در حالی که در باب ضرورت و اهمیت مفهوم ایثار مناقشه ای جدی وجود ندارد اما در باب چیستی و معنای عملیاتی آن اختلاف نظراتی به چشم می خورد. در پاسخ به این وضعیت، این مقاله بر آن است که ضمن ایضاح مفهومی ارزش اخلاقی ایثار بر اساس آیا ت قرآن، اهداف و محتوای آموزشی مرتبط با این مفهوم را پیشنهاد نماید. روش های پژوهشی مورد استفاده در این مقاله، معناشناسی توصیفی و تحلیل محتوا می باشد. نتایج پژوهش پژوهش نشان می دهد ایثار یک ارزش اخلاقی اجتماعی محوری است و مهم ترین ارکان آن ارتباط و نسبت خود با دیگری است. بر اساس این دو رکن، ایثار شکل خاصی از ارتباط یک شخص با شخص دیگری است که در این ارتباط، فرد نیازها و خواسته های طرف مقابل را بر خود مقدم می دارد. از جنبه تربیتی نیز به منظور نهادینه سازی کردن ارزش ایثار در فراگیران مطلوب است از الگوی هدف گذاری شایستگی محور و رویکرد تلفیقی در تدوین محتوا استفاده شود.
The concept of self-sacrifice is one of the highest effective and motivating moral values able to affect the atmosphere of a society widely and guarantee the permanence and consistency of human societies. However, while there is no serious dispute about the necessity and importance of the concept of self-sacrifice, there is disagreement about what it is and its operational meaning. In response to this situation, this article intends to explain the concept of the moral value of self-sacrifice based on the verses of the Qur'an, to suggest goals and educational content related to this concept. The research methods used in this article are descriptive semantics and content analysis. The results of the research show that self-sacrifice is a central social moral value and it's most important pillars are relationship and relationship with another. According to these two dimensions, self-sacrifice is a special form of a person's relationship with another person in which the person prioritizes the needs and desires of the others. From an educational point of view, in order to institutionalize the value of self-sacrifice in learners, it is desirable to use a competency-based goal setting model and an integrated approach in content development.
_||_