• XML

    isc pubmed crossref medra doaj doaj
  • فهرست مقالات


      • دسترسی آزاد مقاله

        1 - مقایسه‌ کارآیی رهیافت‌های حل مسئله جدول زمان‌بندی دروس دانشگاهی مبتنی‌بر الگوریتم‌های خوشه‌بندی و تصمیم‌گیری چندمعیارۀ فازی ترکیبی
        بهزاد محمدخانی حاجی خواجه لو حامد بابایی داود اسکندری محمدرضا حسن زاده
        مسئله جدول زمانبندی دروس دانشگاهی، فرآیند زمانبندی دروس برای یک نیم سال تحصیلی توسط دانشکده های یک دانشگاه است. این مسئله به ترتیب رویدادها (استادان/دانشجویان/دروس) را در منابع (برش های زمانی/ کلاس های درسی)، زمانبندی و تخصیص می دهد. فرآیند تخصیص دارای دو قید حساس ش چکیده کامل
        مسئله جدول زمانبندی دروس دانشگاهی، فرآیند زمانبندی دروس برای یک نیم سال تحصیلی توسط دانشکده های یک دانشگاه است. این مسئله به ترتیب رویدادها (استادان/دانشجویان/دروس) را در منابع (برش های زمانی/ کلاس های درسی)، زمانبندی و تخصیص می دهد. فرآیند تخصیص دارای دو قید حساس شامل قید سخت و نرم می باشد. در این مقاله، رهیافت های به کارگرفته شده برای زمان بندی استادان (مشترک بین دانشکده ها) شامل: الگوریتم های خوشه بندی (K- میانگین، C- میانگین فازی و قیفی) و مقایسه تصمیم گیری چندمعیارۀ فازی، ترکیبی (جستجوی محلی/ ژنتیک) می باشد. اهداف مقاله در بر گیرندۀ کمینه سازی اتلاف منابع و ارضاء نزولی قیود نرم استادان (مشترک بین دانشکده ها) است. بهینگی و مقایسۀ کارآیی عملکرد الگوریتم های به کار رفته در این مقاله بر روی مجموعۀ داده ه ای دانشکده های دانشگاه آزاد واحد اهر تحلیل و بررسی شده است. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        2 - الزامات راهبردی، تاکتیکی، تکنیکی و عملیاتی دستگاه‌های اجرایی برای توسعه محاسبه‌گر کاستی‌های امنیت سایبری
        ایمان رجبی زاده ناصر مدیری
        در سال های اخیر، مدیریت امنیت سیستم‌های اطلاعاتی و تحلیل مخاطرات امنیتی این سیستم‌ها در سطح گسترده‌ای مورد توجه بوده است. پژوهشگران تلاش کرده‌اند معیار‌های امنیتی را ارائه دهند که در تحلیل ایمنی سیستم‌ها، مفید و کاربردی باشند. معیارهای امنیتی امکان اولویت‌بندی مخاطرات پ چکیده کامل
        در سال های اخیر، مدیریت امنیت سیستم‌های اطلاعاتی و تحلیل مخاطرات امنیتی این سیستم‌ها در سطح گسترده‌ای مورد توجه بوده است. پژوهشگران تلاش کرده‌اند معیار‌های امنیتی را ارائه دهند که در تحلیل ایمنی سیستم‌ها، مفید و کاربردی باشند. معیارهای امنیتی امکان اولویت‌بندی مخاطرات پیش روی سیستم را فراهم می‌کنند. در این‌ میان تحلیل آسیب‌پذیری‌ها به‌عنوان نقطه ورود به سیستم و کسب دسترسی‌های غیرمجاز توسط مهاجم، اهمیت ویژه‌ای دارد. در نتیجه یکی از گام های اساسی در ایجاد امنیت سازمان ها، آگاهی از آسیب‌پذیری های موجود در سیستم های فناوری اطلاعات و برنامه ریزی جهت رفع این آسیب‌پذیری ها می باشد. در این مقاله به منظور توسعه و افزایش دقت این سیستم امتیازدهی CVSS با توجه به موثرترین کنترلری که برای دفاع موثر سایبری توسط مرکز امنیت اینترنت (CIS)ارائه شده، با افزدون دو معیار جدید تحت عنوان های مدت زمان شناسایی و مدت زمان قطع دسترسی غیر مجاز در معیار های پایه و محیطی اقدام به توسعه و متناسب سازی این ابزار شده است تا با تمرکز بیشتری بر روی سرعت شناسایی دستگاه ها و دسترسی های غیرمجاز در سازمان ها به اولویت دهی و بررسی شدت آسیب‌پذیری ها و تاثیرات مخرب آن بر روی منافع سازمان پرداخته شود. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        3 - شناسایی و اولویت بندی موانع استفاده از رسانه اجتماعی اینستاگرام در توسعه کسب‌ و کارهای‌کوچک شهرستان کرج
        حمید همتی هما درودی
        هدف پژوهش حاضر شناسایی و اولویت‌بندی موانع استفاده از رسانه‌ اجتماعی اینستاگرام در کسب‌وکارهای کوچک شهرستان کرج است. کار از حیث هدف اکتشافی-کاربردی، در بخش شناسایی شاخص‌ها کیفی و در نظرسنجی از افراد مرتبط با موضوع کمّی می‌باشد. جامعه آماری تحقیق در قسمت کیفی شامل خبرگان چکیده کامل
        هدف پژوهش حاضر شناسایی و اولویت‌بندی موانع استفاده از رسانه‌ اجتماعی اینستاگرام در کسب‌وکارهای کوچک شهرستان کرج است. کار از حیث هدف اکتشافی-کاربردی، در بخش شناسایی شاخص‌ها کیفی و در نظرسنجی از افراد مرتبط با موضوع کمّی می‌باشد. جامعه آماری تحقیق در قسمت کیفی شامل خبرگان در زمینه مدیریت بازاریابی (استادان دانشگاه) و در قسمت کمّی شامل فعالان کسب‌وکارهای کوچک در شهرستان کرج است که با توجه به نامحدود بودن جامعه آماری، تعداد نمونه با استفاده از فرمول کوکران 150 نفر به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب گردید. در تجزیه و تحلیل داده ‌ها و شناسایی شاخص‌ها از تکنیک دلفی و در نظرسنجی، از تحلیل عاملی تاًییدی و از نرم افزار PLS استفاده شده است. نتایج حاکی است که موانع مورد پژوهش داری 6 مؤلفه شامل: نبود زیرساخت مناسب برای راه اندازی- مقاومت در مقابل تغییرات- عدم وجود قوانین و مقررات حقوقی- عوامل دولتی، فرهنگی و اجتماعی- عوامل اقتصادی- عوامل محیطی و 39 عنصر یا شاخص می‌باشد. بدین رو، در صورت رفع موانع مذکور می‌توان از این رسانه برای توسعه و گسترش کسب وکارهای یادشده بهره جست. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        4 - ارائه یک رویکرد مدیریت اعتماد دو لایه در شبکه‌های حسگر بی‌سیم تعریف‌شده بر مبنای نرم‌افزار
        نوید محمد عبادتی اصفهانی مهرداد آشتیانی نسرین حمزه لو
        در شبکه‌های حسگر بی‌سیم نرم‌افزارمحور، امنیت و انرژی دو مسأله حیاتی هستند. ولی، پژوهش‌های کمی این دو جنبه را به طور همزمان ارائه کرده‌اند. با استقرار گسترده شبکه‌های حسگر و کاربرد این شبکه، مسائل امنیتی و مدیریت اعتماد، تبدیل به یک نگرانی اساسی می‌شود. در این تحقیق به ب چکیده کامل
        در شبکه‌های حسگر بی‌سیم نرم‌افزارمحور، امنیت و انرژی دو مسأله حیاتی هستند. ولی، پژوهش‌های کمی این دو جنبه را به طور همزمان ارائه کرده‌اند. با استقرار گسترده شبکه‌های حسگر و کاربرد این شبکه، مسائل امنیتی و مدیریت اعتماد، تبدیل به یک نگرانی اساسی می‌شود. در این تحقیق به بررسی چالش‌های امنیتی در شبکه‌های حسگر بی‌سیم مبتنی بر نرم‌افزار تعریف‌شده پرداخته شده است. در این پژوهش به حسگرهایی پرداخته‌شده که برای حفظ انرژی خود، به گره خودخواه تبدیل شده و از دریافت و یا ارسال داده‌ها خودداری می‌کنند. اعتماد به این گونه گره‌ها از طریق چهار معیار صداقت، صمیمیت، انرژی و تواضع مورد بحث قرار گرفته است. در این راستا، از ترکیب دو الگوریتم k-means و kNN، خوشه‌بندی بر اساس تعداد حسگرهای به کار گرفته‌شده توسط شبکه تعریف‌شده نرم‌افزاری، انجام و سپس مسیریابی بهینه بر اساس مصرف انرژی و با اولویت اعتماد صورت می‌پذیرد. سپس شبیه‌سازی در سه سناریو تعریف شده‌ ۵۰، ۱۰۰ و ۲۰۰ حسگر توزیع‌شده به صورت اتفاقی پیاده‌سازی شده است. همچنین برخی از روش‌های ایمن برای دستیابی به امنیت در شبکه‌های حسگر بی‌سیم توضیح داده شده و در آخر رویکرد یکپارچه پیشنهادی مبتنی بر اعتماد برای تأمین امنیت شبکه‌های حسگر ارائه گردیده است. نتایج این تحقیق نشان می‌دهد که مدل پیشنهادی با توجه به ایجاد اعتماد، توانسته مصرف انرژی بهینه‌ای نیز داشته باشد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        5 - ارتقای عملکرد سازمان با تأکید بر کسب و به‌کارگیری هوشمندی بازار: مطالعه موردی بانک ملت
        پیمان حاجی زاده یاسر قاسمی نژاد اسماعیل حسن آبادی جلال پناهی
        تحولات دنیای پرشتاب کنونی در عرصه‌های علمی و فنی و همچنین؛ چالش‌های پی‌درپی نظام‌های اقتصادی و مالی، موجبات توجه عمیق‌تر سیاست‌گذاران و اندیشمندان به توسعه هوشمندی بازار در سازمان‌ها را فراهم کرده است. در این راستا، فعالیت‌های هوشمندی بازار که شامل تولید و انتشار هوش با چکیده کامل
        تحولات دنیای پرشتاب کنونی در عرصه‌های علمی و فنی و همچنین؛ چالش‌های پی‌درپی نظام‌های اقتصادی و مالی، موجبات توجه عمیق‌تر سیاست‌گذاران و اندیشمندان به توسعه هوشمندی بازار در سازمان‌ها را فراهم کرده است. در این راستا، فعالیت‌های هوشمندی بازار که شامل تولید و انتشار هوش بازار در زمینه توسعه محصولات جدید است، می‌تواند شانس موفقیت و اثربخشی نوآوری را افزایش دهد. با این توصیف، هدف تحقیق حاضر بررسی رابطه عملکرد شرکت با کسب و بکارگیری هوشمندی بازار در ادارات کل تخصصی بانک ملت شهر تهران است. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل؛ مدیران، معاونین و کارشناسان ادارات کل بانک ملت در شهر تهران می‌باشد؛ حجم نمونه پژوهش با استناد به فرمول کوکران و با روش نمونه‌گیری تصادفی، 253 نفر تعیین شده است. نظرسنجی از جامعه آماری پژوهش با استفاده از پرسشنامه انجام پذیرفت و برای تعیین اعتبار پرسشنامه‌ها، از روش روایی محتوا استفاده‌ شد و همچنین پایایی آن نیز با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ به میزان 931/0 تخمین زده شد. نتایج این پژوهش حاکی از آن است که بین کسب و بکارگیری هوشمندی بازار و عملکرد شرکت، بین بکارگیری هوشمندی بازار و عملکرد نوآوری، بین عملکرد نوآوری و عملکرد بازار و بین عملکرد بازار و عملکرد شرکت؛ ارتباط مثبت و معناداری وجود دارد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        6 - کاربردهای واقعیت مجازی و واقعیت افزوده در آموزش- مقاله مروری
        بهروز رجایی جعفر سلیمی ناصر عباسی خدیجه باباخانی
        تکنولوژی و آموزش از راه دور همواره جایگاه مهمی در آموزش داشته اند و یکی از جذاب ترین نوآوری هایی که این روزها در آموزش نیزکاربرد زیادی دارد، تکنولوژی واقعیت مجازی و واقعیت افزوده است. تکنولوژی های واقعیت مجازی و واقعیت افزوده مدل های آموزشی- یادگیری جدیدی هستند که نی چکیده کامل
        تکنولوژی و آموزش از راه دور همواره جایگاه مهمی در آموزش داشته اند و یکی از جذاب ترین نوآوری هایی که این روزها در آموزش نیزکاربرد زیادی دارد، تکنولوژی واقعیت مجازی و واقعیت افزوده است. تکنولوژی های واقعیت مجازی و واقعیت افزوده مدل های آموزشی- یادگیری جدیدی هستند که نیازهای یادگیرنده قرن 21 را برآورده می کنند. ما اکنون در برهه ای هستیم که آموزش به سمت تکنولوژی جدید پیش می رود، بر این اساس تکنولوژی واقعیت مجازی و واقعیت افزوده می تواند در ارائه مطالب آموزشی به دانش آموزان و روند یادگیری آنان کمک کند و بستری نیز برای حمایت از معلمان فراهم آورد. با کمک این تکنولوژی ها معلمان می توانند هر چیزی را در کلاس درس به دانش آموزان نشان دهند و بدین ترتیب، آن ها را خیلی بهتر با درس و آموزش درگیر کنند؛ همان چیزی که دقیقاً در آموزش واگرا مدنظر است به این معنا که دانش آموزان در فرآیند دانش مشارکت و یادگیری فعال نقش داشته باشند (دانش آموزمحوری). در این مقاله مروری نظام مند بر پژوهش های حوزۀ کاربردهای واقعیت مجازی و واقعیت افزوده صورت گرفته است. در فرآیند بررسی از کلیدواژه های واقعیت مجازی، واقعیت افزوده آموزش مجازی در پایگاه های اطلاعاتی مختلف از جمله PubMed، Google Scholar، Science Direct، Elsevier، Scopus و Springer استفاده شده است. نتایج حاصل از پژوهش از حیث کاربرد تکنولوژی های یادشده در حوزۀ آموزشی، از اهمیت یسیاری برخوردار است، زیرا یادگیری دانش آموزان به مدد این دو تکنولوژی مفیدتر شده و انگیزه، همکاری، تعامل و دستاوردهای یادگیری نیز افزایش می یابد. پرونده مقاله