ارائه الگوی بهینه سازی و سیاست گذاری ترکیب کالا در فروشگاه های زنجیره ای مورد مطالعه: فروشگاه های زنجیره ای رفاه
محورهای موضوعی : مدیریت صنعتیپیمان اسکندری 1 , هما درودی 2 , فیروزه حاجی علی اکبری 3
1 - دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی، واحد زنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، زنجان، ایران
2 - دانشیار، گروه مدیریت، واحد زنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، زنجان، ایران
3 - گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان، زنجان، ایران
کلید واژه: توزیع, ترکیب بهینه کالا, فروشگاه های زنجیره ای, مدیریت عملیات, فروشگاه رفاه.,
چکیده مقاله :
رویکرد پژوهش در بخش کیفی نظریه داده بنیاد رهیافت نظامند و در بخش کمی توصیفی همبستگی است. مشارکت کنندگان این پژوهش را در بخش کیفی 10 نفر از صاحب نظران تشکیل می دادند که برحسب اشباع نظری و با روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. در بخش کمی جامعه آماری مدیران چیدمان، مدیران خرید و مدیران بازاریابی فروشگاه زنجیره ای رفاه (160) بودند. براساس برآورد فرمول حجم نمونه کوکران نمونه آماری در بخش کمی برابر با 114 نفر محاسبه شد. روش نمونهگیری تصادفی خوشه ای چند مرحله ای بود. ابزار گردآوری داده ها در بخش کیفی مصاحبه و در بخش کمی پرسشنامه بود. برای ارزیابی اعتبار و قابلیت اطمینان به نتایج در بخش کیفی از راهبردهای قابلیت باورپذیری، انتقال پذیری، تأییدپذیری، مطالعه حسابرسی فرایند و توافق درون موضوعی دو کدگذار استفاده شد. در بخش کمی نیز برای سنجش روایی از روایی صوری، محتوایی و سازه و در سنجش پایایی از آلفای کرونباخ استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها در بخش کمی سه مرحله کدگذاری یعنی کدگذاری باز، محوری و انتخابی و در بخش کمی نیز از مدل سازی معادلات ساختاری رویکرد حداقل مربعات جزئی استفاده شد. یافته ها نشان دادند پدیده محوری متأثر از لجستیک فروشگاه، توان مالی فروشگاه، شرکت های تأمین کننده و برندینگ محصولات است. همچنین پدیده محوری می تواند منجر به شکل گیری راهبردهای رصد گردش کالا، ایجاد درآمدهای جانبی، بهینه سازی چینش کالا و رعایت اصول بازاریابی شده و پیامدهایی در حوزه نرخ بازگشت سرمایه، مزیت رقابتی، بهره وری مالی و تجربه مشتری داشته باشند.
The aim of this study was to present an optimization model and policy formulation for product assortment in Refah chain stores. The research method employed in this study was a mixed approach, combining qualitative and quantitative methods. The qualitative section utilized a grounded theory approach while the quantitative section employed a descriptive correlational design. The qualitative sample consisted of 10 experts who were purposefully selected based on theoretical saturation and targeted sampling. In the quantitative section, the statistical population included managers of layout, purchasing Based on the sample size estimation formula by Cochran, the sample size for the quantitative section was calculated to be 114 individuals. The sampling method employed was multi-stage cluster random sampling. Data collection tools in the qualitative section included interviews, while questionnaires were used in the quantitative section. To assess the validity and reliability of the results in the qualitative section, strategies such as credibility, transferability, confirmability, process audit, and intra-subjective agreement were employed. In the quantitative section, formal validity, content validity, and structural validity were measured, and Cronbach's alpha was used to assess reliability. Data analysis in the quantitative section involved three stages of coding: open coding, axial coding, and selective coding. In the quantitative section, partial least squares structural equation modeling was used. The findings showed that the central phenomenon influenced by store logistics, financial capacity, suppliers, and product branding. Furthermore, the central phenomenon could lead to the formation of strategies for monitoring, generating additional income, optimizing product placement, and adhering to marketing principles,
Broniarczyk, S. M. (2018). Product assortment. In Handbook of consumer psychology (pp. 748-772). Routledge.
Corinne, E., Saka, B., Arnold, C. (2018). Proposed a model for optimizing shelf layout in a retail store. Expert Systems with Applications, 216, 119212.
Corsten, H., Hopf, M., Kasper, B., & Thielen, C. (2018). Assortment planning for multiple chain stores. OR Spectrum, 40, 875-912.
Darmawan, D., & Grenier, E. (2021). Competitive Advantage and Service Marketing Mix. Journal of Social Science Studies (JOS3), 1(2), 75-80.
Fallah HoseinAbadi, B., Esmailpur, H., Saeednia, H. R., & Aligholi, H. (2022). Presenting the related model of store environment effective elements on consumer feelings and impulsive buying: Application of Future study approach in retail industry. Journal of Future Studies Management, 33(129), 43-55.
Gill, N., dirisinghe, G. S., & Munson, C. L. (2017). presented a model for optimizing flow and inventory in a retail store network. Cham: Springer International Publishing.
Henderson, J. V., Squires, T., Storeygard, A., & Weil, D. (2018). The global distribution of economic activity: nature, history, and the role of trade. The Quarterly Journal of Economics, 133(1), 357-406.
Hossinifar, S. K. (2021). The effect of store layout and shelf design on customer behavior. The 8th National Conference on Economics, Management and Accounting. Shirvan.
Huang, T., & Liu, C. (2017). The distribution strategies of convenience stores chain in China from Japan 7-11. In MATEC Web of Conferences (Vol. 100, p. 05045). EDP Sciences.
Inglay, R. S., & Dhalla, R. S. (2023). Application of systematic layout planning in hypermarkets. In Proceedings of the 3023 international conference on industrial engineering and operations management (pp. 9-10).
Kim, K. H., Kim, K. S., Kim, D. Y. (2022). Brand equity in hospital marketing. Journal of business research, 57(3), 75-82.
Ko, K., Chang, M., Bae, E. S., & Kim, D. (2017). Efficiency analysis of retail chain stores in Korea. Sustainability, 9(9), 1629.
Kordi, M., & Chegini, P. (2021). Explaining the relationship between the compatibility of product perception with brand image and costs, attitude, enjoyment and perception of store space by consumers. Management and industrial engineering research paper, 3(6), 60-70.
Kumar, R., Marchang, N., & Tripathi, R. (2020, January). Distributed off-chain storage of patient diagnostic reports in healthcare system using IPFS and blockchain. In 2020 International conference on communication systems & networks (COMSNETS) (pp. 1-5). IEEE.
Miguéis, V. L., Camanho, A. S., & Cunha, J. F. E. (2011). Mining customer loyalty card programs: The improvement of service levels enabled by innovative segmentation and promotions design. In Exploring Services Science: Second International Conference, IESS 2011, Geneva, Switzerland, February 16-18, 2011, Revised Selected Papers 2 (pp. 83-97). Springer Berlin Heidelberg.
Nurani kutenaee, M., Rezaei Dolatabadi, H., & Shafiee, M. M. (2021). Modeling the competitiveness of a store brand based on the pattern of environmental stimuli in chain stores: a mixed approach. Management research in Iran, 25(2), 151-182.
Ozgormus, E., & Smith, A. E. (2020). A data-driven approach to grocery store block layout. Computers & Industrial Engineering, 139, 105562.
Rahimi Kelor, H., Shafiee, N., Naserpour, M. (2023). Identification and prioritization of key indicators in visual layout of online stores using fuzzy Delphi approach (1). Business Reviews, accepted and published online on 22 May 2023.
Rausser, G., Zilberman, D., & Kahn, G. (2015). An alternative paradigm for food production, distribution, and consumption: A noneconomist’s perspective. Annu. Rev. Resour. Econ., 7(1), 309-331.
Tabatabaei Shokrabi, K., Fattahi Valilai, O., Abedian, A. (1399). Feasibility study of optimization of layout in the warehouse using the natural algorithm of stress expansion and finite element computational method. Industrial Engineering and Management, 1(2), 51-60.
Wu, C. W. (2016). The performance impact of social media in the chain store industry. Journal of Business Research, 69(11), 5310-5316.
Yusuf, M., & Matiin, N. (2022). Analysis of the effect of the marketing mix on purchasing decisions. International Journal of Economics and Management Research, 1(3), 177-182.