مدلسازی ارتباط مابین معیارها و زیرمعیارهای مدل تعالی سازمانی EFQM2013 وEFQM2020 و تخمین امتیاز ویرایش جدید با استفاده از تکنیک فازی
محورهای موضوعی : مدیریت صنعتیعلی ابراهیمی کردلر 1 * , حسین صفری 2 , غزاله حسین زاده 3 , فاطمه شریفی تبار 4
1 - گروه حسابداری، دانشکده حسابداری و علوم مالی، دانشکدگان مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
2 - دانشگاه تهران
3 - دانشکده مدیریت صنعتی و فناوری، دانشکدگان مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
4 - دانشکده مدیریت صنعتی و فناوری، دانشکدگان مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
کلید واژه: بنیاد مدیریت کیفیت اروپا, مدل تعالی سازمانی, تکنیک¬های فازی, مدل¬سازی, بررسی رابطه.,
چکیده مقاله :
در طول تاریخ، حوزههای مختلف مدیریتی معرفی شدهاند که یکی از آنها مدیریت کیفیت است. سازمانهایی که وارد عرصه رقابت میشوند، ناچارند که در مسیر تعالی قرار گیرند. متخصصان کیفیت با تلاشهای زیاد، مدلهای مختلفی بهعنوان الگوهای برتری ایجاد کردهاند که بهعنوان روشهای رایج برای موفقیت سازمانها استفاده میشوند. این مدلها ابزارهایی جامع برای اندازهگیری عملکرد هستند که موجب تسهیل کنترل و بهبود عملکرد میشوند. از جمله این مدلها میتوان به مدل دمینگ در آسیا، مدل مالکوم بالدریج در آمریکا و مدل EFQM در اروپا اشاره کرد. هدف اصلی این مطالعه، ارائه مدلی برای شناسایی روابط بین معیارها و زیرمعیارهای مدل تعالی سازمانی EFQM نسخههای ۲۰۱۳ و ۲۰۲۰ و پیشبینی امتیاز ویرایش جدید آن است. همچنین هدفهای ثانویه شامل شناسایی روابط میان معیارها و زیرمعیارهای این دو نسخه و مدلسازی این روابط، و همچنین پیشبینی امتیاز تعالی سازمانی سازمانهای شرکتکننده در جایزه ملی تعالی سازمانی بر اساس ویرایش ۲۰۱۳ به ویرایش ۲۰۲۰ است. این تحقیق از نظر موضوعی کاربردی و از نظر روش جمعآوری دادهها توصیفی-پیمایشی است. امتیاز ویرایش ۲۰۲۰ مدل تعالی EFQM با استفاده از تکنیک فازی، با توجه به روابط میان معیارها و زیرمعیارهای دو نسخه ۲۰۱۳ و ۲۰۲۰ محاسبه میشود. این پژوهش در حوزه مدیریت کیفیت و مدل تعالی کسبوکار قرار دارد و قلمرو مکانی آن سازمانهای شرکتکننده در جایزه ملی تعالی سازمانی است.
Throughout history, various management fields have been introduced, one of which is quality management. Organizations entering competition are compelled to follow a path of excellence. Through efforts of quality experts, different models of excellence have been created and are used as one of the most common methods for organizational success. These models serve as comprehensive tools for measuring performance, facilitating control, and improving outcomes. Examples of these models include the Deming model in Asia, the Malcolm Baldrige model in the United States, and the EFQM model in Europe. The primary objective of this study is to present a model for determining the relationships between the criteria and sub-criteria of the EFQM Excellence Model versions 2013 and 2020 and estimating the score of the new version. Secondary objectives include identifying the relationships between the criteria and sub-criteria of the EFQM2013 and 2020 models, modeling these relationships, and estimating the organizational excellence scores of organizations participating in the National Excellence Award based on the transition from the 2013 version to the 2020 version. This study is applied in nature and descriptive-survey in terms of data collection. The score for the 2020 version of the EFQM Excellence Model is calculated using fuzzy techniques, considering the relationships between the criteria and sub-criteria of both versions. The research domain pertains to quality management and especially business excellence models, while the geographic scope involves organizations participating in the National Excellence Award. The EFQM Excellence Model used includes versions 2013 and 2020.
1. Allur, E. 2010. The Dissemination of the EFQM Self-evaluation Model Across Europe. Review of International Comparative Management, 11(5).
2. Bocoya-Maline, J., Rey-Moreno, M., & Calvo-Mora, A. 2023. The EFQM excellence model, the knowledge management process and the corresponding results: an explanatory and predictive study. Review of Managerial Science, 1-35.
3. Briš, P., & Urbánek, T. 2024. Monitoring the connection between the application of EFQM model principles and the results of organisations. Quality Innovation Prosperity-Kvalita Inovacia Prosperita.
4. Chomiak-Orsa, I., & Martusewicz, J. 2023. Creating good practice in effective sustainability management by implementing the EFQM model. Procedia Computer Science, 225, 3517-3526.
5. Dubey, M., & Lakhanpal, P. 2019. EFQM model for overall excellence of Indian thermal power generating sector. TQM Journal, 31(3), 319–339.
6. Ebert, C., & Hemel, U. 2023. Technology trends 2023: The competence challenge. IEEE Software, 40(3), 20-28.
7. Efimova, A. and Briš, P., 2021. Quality 4.0 for Processes and Customers. Quality Innovation Prosperity, [e-journal] 25(3), pp.33-47.
8. Escrig, A. B. & de Menezes, L. M. 2016. What is the effect of size on the use of the EFQM excellence model?, International Journal of Operations & Production Management, Vol. 36 No. 12, pp.
9. Fonseca L 2022 The EFQM2020 model. A theoretical and critical review. Total Qual Manag Bus Excell 33:1011–1038.
10. Fonseca, L., 2022. The EFQM2020 model. A theoretical and critical review. Total Quality Management & Business Excellence, [e-journal] 33(9-10), pp.1011-1038. https://doi.org/10.1080/14783363.2021.1915121.
11. Fonseca, L., Amaral, A., & Oliveira, J. 2021. Quality 4.0: the EFQM2020 model and industry 4.0 relationships and implications. Sustainability, 13(6), 3107.
12. Gómez, J. G., Martínez Costa, M. & Martínez Lorente, A. R. 2015. An in-depth review of the internal relationships of the EFQM model, The TQM Journal, Vol. 27 No. 5, pp. 486-502.
13. Jonker, J., Eskildsen, J. 2009. Management Models for the Future. Springer. Verlag Berlin Heidelberg.
14. Kafetzopoulos, D., Gotzamani, K. and Skalkos, D. 2019. The relationship between EFQM enablers and business performance: The mediating role of innovation, Journal of Manufacturing Management, Vol. 30 No. 4, pp. 684-706.
15. Martusewicz, J., Wierzbic, A., & Łukaszewicz, M. 2024. Strategic Transformation and Sustainability: Unveiling the EFQM Model 2025. Sustainability, 16(20), 9106.
16. Marvroidis, V., Toliopolou, S. & Agoristas, C. 2007. A comparative analysis & review of national qualityaward in Europe: Development of critical success factors. The TQM Magazine, 9(5), 454-467.
17. Ponce-Cruz, P., & Ramírez-Figueroa, F. D. 2009. Intelligent control systems with LabVIEWTM. Springer Science & Business Media.
18. Rodríguez, M., Álvarez, M. J. 2014. Does the EFQM Model Iden tify and Reinforce Information Capability? Journal of Social and Behavioral Sciences, vol 109, 716-721
19. Sampaio, P., Saraiva, P., & Monteiro, A. 2012. A comparison and usage overview of business excellence models. The TQM Journal.
20. Thawani, S. 2013. The EFQM2013 Model Changes Implications for Organizations. Organizational Excellence Technical Committee.
21. Wang, L. X. 1999. A course in fuzzy systems.
22. Wang, Y., & Chen, Y. 2014. A Comparison of Mamdani and Sugeno Fuzzy Inference Systems for Traffic Flow Prediction. J. Comput., 9(1), 12-21.
23. Wierzbic, A. 2024. Employee as a stakeholder of an organization implementing the EFQM model–model guidelines and their practical use. Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej. Organizacja i Zarządzanie, (199).
24. Wierzbic, A., & Martusewicz, J. 2019. The Evolution of the EFQM Model in the Context of Contemporary Challenges for Organizations. In Vision 2025: Education Excellence and Management of Innovations through Sustainable Economic Competitive Advantage, Proceedings of the 34th International Business Information Management Association Conference (IBIMA), Madrid, Spain, 13–14 November 2019 (pp. 11200-11209). International Business Information Management Association (IBIMA): King of Prussia, PA, USA.
25. Wongrassamee, P., & Gardiner, J. 2003. Performance measurement tools: ahanthe BSC and the EFQM excellece model. Measueing Business Excellence, Vol. 7, no. 1 , 14-29.