طراحی مدل و تبیین عوامل موثر بر رهبری نوآفرین در صنعت تلکام
محورهای موضوعی : نوآفرینی، نوآوری، رویکردهای نوین
مهراد حدادرضوی
1
,
علی حسین زاده
2
*
,
هدا جان نثار احمدی
3
1 - دانشجو دکتری
2 - استادیار،گروه حسابداری و بانکداری، ، واحد تربت حیدریه ، دانشگاه آزاد اسلامی ، تربت حیدریه، ایران
3 - استادیار، گروه مدیریت، واحد تربت جام، دانشگاه آزاد اسلامی، تربت جام، ایران.
کلید واژه: رهبری نوآفرین, صنعت تلکام, نظریه دادهبنیاد, هوشمصنوعی.,
چکیده مقاله :
هدف پژوهش، طراحی مدل رهبری هوشمند و نوآفرین در صنعت تلکام و شناخت عوامل موثر بر آن است. به این منظور از طریق مصاحبههای نیمه ساختاریافته با 12 نفر از خبرگان حوزه، وضعیت رهبر بازار بررسی گردید. مدل پیشنهادی بر اساس نظریه دادهبنیاد استراس و کوربین با رویکرد کیفی میباشد. تحلیل داده ها در سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی با استفاده از مکس کیودا انجام شده است.
یافتههای رهبری نوآفرین عبارتند از:
1-مدل رهبری شامل علل، بستر، عوامل مداخلهگر و استراتژیها، پیامدها و مقوله محوری است.
2-شرایط علی شامل فرهنگ سازمانی، ساختار و تعهد مدیریتی، پویاییهای بازار، تغییرات تکنولوژیک و الزامات قانونی میباشد.
3- مقوله محوری ترکیبی از رهبری تحولگرا، سیستمی، فناوری، مشارکتی و مشتری است.
4- شرایط زمینهای شامل استراتژی، تحقیق و توسعه، زیر ساختهای فناوری، فرهنگ سازمانی، منابع انسانی، مشتری، بازاریابی، هوش مصنوعی و یادگیری ماشین است.
5- استراتژیها شامل امنیت و حاکمیت داده و شرکتی، بازاریابی، محصول، برنامهریزی، مدیریت عملکرد، منابع انسانی، همکاری و مشارکت است.
6- مدل رهبری منجر به بهبود شامل عملکرد سازمانی و مالی، رضایت مشتری، فرهنگ سازمانی، مزیت رقابتی و نوآوری می باشد.
The aim of the research is to design a smart and innovative leadership model in the telecom industry and identify the factors affecting it. For this purpose, the status of the market leader was examined through semi-structured interviews with 12 experts in the field. The proposed model is based on Strauss and Corbin's data-driven theory with a qualitative approach. Data analysis was conducted in three stages of open, axial and selective coding using Max Quda.
The findings of innovative leadership are:
1- The leadership model includes causes, context, intervening factors and strategies, consequences and the central category.
2- Causal conditions include organizational culture, management structure and commitment, market dynamics, technological changes and legal requirements.
3- The central category is a combination of transformational, systemic, technological, participatory and customer leadership.
4- Contextual conditions include strategy, research and development, technology infrastructure, organizational culture, human resources, customer, marketing, artificial intelligence, and machine learning.
5- Strategies include corporate and data security and governance, marketing, product, planning, performance management, human resources, collaboration, and partnership.
6- Leadership model leading to improvement includes organizational and financial performance, customer satisfaction, organizational culture, competitive advantage, and innovation
فهرست منابع فارسی
آرپناهی ایستادگی، شاهین.، کیماسی، اسدالله.، چیتساز، احسان.، و اسفیانی، محمد. (1403). ارائه بدیلها در مدل کسب و کار اپراتورهای تلفن همراه در ایران با ورود نسلهای جدید تکنولوژی شبکه همراه. تکنولوژی در کارآفرینی و مدیریت استراتژیک، 3(2)، 206-222.
اریبی، توحید.، صدقی، علی.، و خواجه محمدلو، زهرا. (1401). آنتن فشرده چند بانده چند ورودی چند خروجی برای کاربردهای نسلهای جدید مخابرات بیسیم و اینترنت اشیا. مهندسی مخابرات جنوب، 12(45)، 19-30.
اصغرنیا، مرتضی.، احمدی زاد، سیدجواد.، و فرهادی، وحید. (1401). چالشها و الزامات اجرای راهبرد تحول دیجیتال در صنعت تلکام. بررسیهای بازرگانی، 20(116)، 133-158.
آقاجانی، حسن.، و بدیع، حمید. (1403، 21-22 خرداد). قابلیت تحلیل کسب و کار با بهبود مدیریت امنیت دادهها رایانش ابری. [ارائه مقاله]. کنفرانس بینالمللی مطالعات بین رشتهای در مدیریت و مهندسی، تهران، ایران.
پایخوان، حمیرا.، زمانی مقدم، مریم.، و شعباننژاد، معصومه. (1402). شناسایی، اعتباریابی و رتبهبندی پیشرانهای آموزش کسب مزیت رقابتی مراکز آموزش عالی. فصلنامه رهبری و مدیریت آموزشی، 17(2)، 122-163.
حیدری سورشجانی، نسرین.، نصیری، محمدمهدی.، و قنبری، ابوالفضل. (1402). تأثیر رهبری نوآفرین بر وفاداری سازمانی، نقش میانجی دانشآفرینی. فناوری آموزش، 17(3)، 573-588.
شجاعیفرد، علی.، و نادرینژاد، رسول. (1402). بررسی تأثیر استراتژیهای مدیریت دانش بر قابلیتهای نوآوری با نقش میانجی فعالیتهای مسئولیت اجتماعی شرکت و فناوری اطلاعات و ارتباطات در شرکت همراه اول. فصلنامه مطالعات رفتاری و تعالی سازمانی، 1(2)، 38-54.
قاسمی، فرزانه.، قلیپور، آرین.، و ابویی، مریم. (1401). شناسایی و اولویتبندی معیارهای مشاغل استراتژیک (مورد مطالعه: شرکت همراه اول). پژوهشهای مدیریت عمومی، 15(57)، 5-30.
لطفعلی، زهرا.، و خالقی بیزکی، سمیه. (1402). نسل پنجم مخابرات سیار دروازهای به نسل چهارم صنعت. مجله نوآوریهای فناوری اطلاعات و ارتباطات کاربردی.
ملکیپور غربی، محمود.، قدرتی، مریم.، جباری، مهسا.، و پناهیان، فرزینفر. (1402). طراحی الگوی فرایندی مسئولیتهای اجتماعی - اخلاقی در مؤسسات حسابرسی (رویکرد کیفی: تئوری داده بنیاد). اقتصاد مالی، 17(65)، 177-194.
نبیزاده، محمد.، و زنگویی، مرتضی. (1402). اثر بخشی هوش معنوی تربیت محور بر سبک رهبری نوآفرین مدیران و اساتید دانشگاه. پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی، 31(59)، 39-58.
نریمانی، احسان.، لطفی، علی.، و هدایتی، رسول. (1402). مروری بر کاربردهای یادگیری ماشین در مرکز عملیات امنیت و تشخیص حملات. پژوهشهای کاربردی در فنی و مهندسی، 32(4)، 211-225.
نظریان جشنآبادی، جواد.، رونقی، محمدرضا.، علیمحمدلو، محمدرضا.، و ابراهیمی، مرتضی. (1402). چهارچوب عوامل موثر بر بلوغ نوآفرینی کسبوکار. مطالعات مدیریت کسب و کار نوآفرین، 12(46)، 1-39.
هاشمی، سیده پردیس.، و شیربگی، ناهید. (1403). کاربرد نظریه دادهبنیاد جهت ارائه مدل رهبری اثربخش معلمان فاقد صلاحیت در مدارس ابتدایی. پژوهشهای رهبری آموزشی، 8(30)، 6-48.
همایپور، هدیه.، منوریان، عباس.، و قلیپور، آرین. (1400). طراحی مدل ارزیابی عملکرد شرکت ارتباطات سیار ایران با رویکرد سازمان دانشمحور. مدیریت دانش سازمانی، 4(1)، 155-195.
International References
Ahokangas, S., Atkova, I., Yrjölä, M., & Matinmikko-Blue, M. (2024). Business model theory and the becoming of new mobile communications technologies. In M. Matinmikko-Blue, M. Yrjölä, I. Atkova, & S. Ahokangas (Eds.), New mobile communications technologies and business model innovation (pp. 263-293). Springer International Publishing.
Aldoseri, A., Al-Khalifa, H. S., & Hamouda, A. (2023). A roadmap for integrating automation with process optimization for AI-powered digital transformation. Preprints.
Banafaa, M. A., Shayea, S. A., Din, J., Azmi, M., Alashbi, A. A., Daradkeh, S., & Alhammadi, A. (2023). 6G mobile communication technology: Requirements, targets, applications, challenges, advantages, and opportunities. Alexandria Engineering Journal, 64, 245-274.
Bhadra, S., Chakraborty, A., & Saha, R. (2023). Cognitive IoT meets robotic process automation: The unique convergence revolutionizing digital transformation in the industry 4.0 era. In S. K. Singh & K. S. Babu (Eds.), Revolutionary digital transformation (pp. 355-388). Springer Nature Singapore.
Bhima, S., Zahra, M., Nurtino, D. M., & Firli, H. (2023). Enhancing organizational efficiency through the integration of artificial intelligence in management information systems. APTISI Transactions on Management, 7(3), 282-289.
Corbin, J., & Strauss, A. (2014). Basics of qualitative research: Techniques and procedures for developing grounded theory. Sage publications.
Jeong, D. (2021). A cross‐level analysis of organizational knowledge creation: How do transformational leaders interact with their subordinates' expertise and interpersonal relationships? Human Resource Development Quarterly, 132(2), 111-130.
Le, Q. P., & Do, T. K. L. (2024). Stimulating innovation performance through knowledge-oriented leadership and knowledge sharing: The moderating role of market turbulence. International Journal of Innovation Science, 16(3), 527-549.
Ramdini, R., & Wahyuningtyas, S. (2023). The role of learning orientation in moderating the influence of transformational leadership and organizational culture on innovative work behavior of PT Telkomsel employees. Journal of Business and Management Studies, 5(5), 12-23.
Sandhu, N., & Al Naqbi, M. (2023). Leadership behavior and innovation performance in the UAE's telecom and ICT industries. Benchmarking: An International Journal, 30(5), 1695-1712.
Schmieder, C., & Rogers, M. (2024). Using MAXQDA for a large qualitative dataset: Identifying relevant data and analyzing it with thematic analysis. In R. K. Kumar & L. R. C. G. Raj (Eds.), The practice of qualitative data analysis: Research examples using MAXQDA (Vol. 2, pp. 127-147). Springer.
Susanty, A., Budiharjo, S. A., & Winarto, S. (2024). Achieving an agile organisation in an Indonesian telecommunications company: Investigation on leadership impact and mediation variables. Journal of Science and Technology Policy Management, 15(1), 6-30.
Vahidinia, B., & Hasani, H. (2023). A comprehensive evaluation model for smart supply chain based on the hybrid multi-criteria decision-making method. Journal of Soft Computing and Decision Analytics, 1(1), 219-237.