تاثیر عوامل محیطی، تکنولوژی و سازمانی بر قصد پذیرش هوش مصنوعی در صنعت بیمه
عدالت صفرخانلو
1
(
مربی، گروه کامپیوتر، واحد ارس، دانشگاه آزاد اسلامی، هادیشهر، ايران.
)
روح اله عبدل زاده
2
(
مربی، گروه حسابداری، واحد ارس، دانشگاه آزاد اسلامی، هادیشهر، ايران.
)
بابک جراحی
3
(
عضو هیات علمی تمام وقت
)
حامد عزتی
4
(
دانش آموخته کارشناس ارشد مدیریت فناوری اطلاعات
)
کلید واژه: عوامل محیطی, عوامل تکنولوژی, عوامل سازمانی, قصد پذیرش هوش مصنوعی, شرکتهای بیمه مستقر در استان آذربایجان شرقی ,
چکیده مقاله :
هدف تحقیق حاضر تاثیر عوامل محیطی، تکنولوژی و سازمانی بر قصد پذیرش هوش مصنوعی در صنعت بیمه میباشد. پژوهش حاضر از نظر هدف از نوع پژوهشهای کاربردی میباشد، و از نظر روش گردآوری اطلاعات از نوع پژوهشهای میدانی است، و از نظر ماهیت پژوهش از نوع پژوهشهای توصیفی میباشد. جامعه آماری تحقیق شامل کارکنان شرکتهای بیمه مستقر در استان آذربایجان شرقی هستند که مجموع کارکنان 29 شرکت بیمه استان 725 نفر می باشند. برای نمونه گیری از روش نمونهگیری در دسترس، و حجم نمونه آماری با استفاده از جدول مورگان 251 نفر بدست آمد. ابزار اصلی مورد استفاده در این تحقیق، پرسشنامههای استاندارد پان و همکاران(2022) برای سنجش عوامل محیطی، تکنولوژی و سازمانی و پرسشنامه پذیرش فناوری اطلاعات ونکاتش و همکاران(2012) برای سنجش پذیرش هوش مصنوعی میباشند که دارای روایی و پایایی قابل قبول هستند. برای تجزیه و تحلیل داده ها از مدل معادلات ساختاری و به طور اخص تکنیک تحلیل مسیر با استفاده از نرم افزار اسمارت پی ال اس به آزمون فرضیات تحقیق پرداخته شد. نتایج آزمون فرضیات نشان میدهد عوامل محیطی، تکنولوژی و سازمانی بر قصد پذیرش هوش مصنوعی در شرکتهای بیمه مستقر در استان آذربایجان شرقی تاثیر مثبت دارند.
چکیده انگلیسی :
بذرکار، اردشیر و مرادزاد، مهرداد و شایگان، شادی(1402). تحلیل اثر عوامل تکنولوژیکی، سازمانی و محیطی بر به کارگیری هوش مصنوعی در فرآیند جذب کارکنان، فصلنامه پژوهش های نوین در ارزیابی عملکرد، دوره: 2، شماره: 1
ترابی، مهسا،پشوتنی زاده، میترا، منصوری، علی(1400). بررسی عوامل مؤثر بر پذیرش نرمافزارهای کاربردی فهرستنویسی اجتماعی توسط دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه اصفهان بر اساس مدل ثانویه نظریه یکپارچه پذیرش و استفاده از فناوری (UTAUT2). پژوهشنامه کتابداری و اطلاع رسانی، 11(1)، 300-321.
ثریایی، عرفانه و مشکانی فراهانی، نوید و شعفی، فرهنگ(1399). بررسی بکارگیری هوش مصنوعی در مدیریت منابع انسانی،کنفرانس بینالمللی عمران، معماری، توسعه و بازآفرینی زیرساختهای شهری در ایران،تهران
جندقیان، امین(1403). بکارگیری مدل پذیرش فناوری (TAM) در ترکیب با چارچوب فناوری-سازمان-محیط (TOE) در پذیرش هوش مصنوعی،اولین کنفرانس بین المللی فناوری اطلاعات، مدیریت و کامپیوتر، ساری
زمان، زینب(1403). پذیرش فناوری و یادگیری الکترونیکی، دزفول، انتشارات اهوراقلم، چاپ اول
صفری، اشکان(1400).هوش مصنوعی و کاربرد آن در شبکههای انتقال شهرهای هوشمند، تهران، انتشارات عصر زندگی، چاپ اول.
ضرغامی، حمیدرضا(1394). کاربرد سیستمهای هوش مصنوعی در تصمیمگیریهای مدیریتی، اولین کنفرانس بینالمللی مدیریت، اقتصاد، حسابداری و علوم تربیتی، ساری.
فتحی، محمد رضا و صادقی، روژین(1400). اولویتبندی عوامل موثر بر پذیرش فناوری بلاکچین در زنجیره تامین، دومین کنفرانس بینالمللی چالشها و راهکارهای نوین در مهندسی صنایع و مدیریت و حسابداری، دامغان
کورئا، فرانسسکو(1400). هوش مصنوعی کاربردی: هوش مصنوعی تا کجا پیش میرود، مترجم: بیتا لطفی، ناشر: آذرگان، چاپ اول
لطفی، یوسف(1403). بررسی تاثیر عوامل تکنولوژی، سازمانی و محیطی بر قصد رفتاری برای سازگاری با هوش مصنوعی در صنعت بیمه شهر همدان (مورد مطالعه: شرکت های بیمه خصوصی). پایاننامه کارشناسی ارشد، موسسه آموزش عالی گنجنامه، گروه مدیریت.
مالس زاک، ماریوس و پیوتر زاسکورسکی(1398). هوش مصنوعی در مدیریت سازمانهای مدرن، مترجم: محدثه ملائی، ناشر: هنر و علوم دانشگاهی، چاپ اول
میقانی، مریم(1397). پذیرش فنآوریهای نوین در موزه. انتشارات علوم و فنون رازی.
Badghish, S., & Soomro, Y. A. (2024). Artificial intelligence adoption by SMEs in Saudi Arabia: Factors affecting sustainable business performance. Sustainability, 16(5), 1864.
Broekhuizen, T., Dekker, H., de Faria, P., Firk, S., Nguyen, D. K., & Sofka, W. (2023). AI for managing open innovation: Opportunities, challenges, and a research agenda. Journal of Business Research, 167, 114196.
Corrocherc, N. (2012), Internet adoption in Italian banks: An empirical investigation Research Policy 35 533–544.
Dadayan, L. and Ferro, E. (2005). When technology meets the mind: A comparative study of the technology acceptance model. EGOV, 137-144
Eling, M., Nuessle, D., & Staubli, J. (2021). The impact of artificial intelligence along the insurance value chain and on the insurability of risks. Geneva Papers on Risk and Insurance: Issues and Practice, 47(1)
Eling, M., Nuessle, D., & Staubli, J. (2021). The impact of artificial intelligence along the insurance value chain and on the insurability of risks. Geneva Papers on Risk and Insurance: Issues and Practice, 47(1)
Fishbein, M., And Ajzen, I. (1980). Predicting And Understanding Consumer Behavior: Attitude Behavior Correspondence, In Ajzen, I., And Fishbein, M. (Eds) Under- standing Attitudes And Predicting Social Behavior, Englewood Cliffs: Prentice Hall, Pp. 149172.
Gupta, S., Ghardallou, W., Pandey, D. K., & Sahu, G. P. (2022). Artificial intelligence adoption in the insurance industry: Evidence using the technology–organization–environment framework. Research in International Business and Finance, 63, 101757
Huang, X. (2018). Social Media Use by College Students and Teachers: An Application of UTAUT2. Dissertation in Walden University
Jöhnk, J., Weißert, M., & Wyrtki, K. (2021). Ready or not, AI comes—an interview study of organizational AI readiness factors. Business & information systems engineering, 63(1), 5–20.
Kelly. S, Kaye.S, Oviedo-Trespalacios, O,.(2023). What factors contribute to the acceptance of artificial intelligence?A systematic review, Telematics and Informatics, Volume 77.101925
Mariani, M. M., Machado, I., Magrelli, V., & Dwivedi, Y. K. (2023). Artificial intelligence in innovation research: A systematic review, conceptual framework, and future research directions. Technovation, 122, 102623.
Pan, Y., Froese, F., Liu, N., Hu, Y., & Ye, M. (2022). The adoption of artificial intelligence in employee recruitment: the influence of contextual factors. The international journal of human resource management, 33(6), 1125–1147.
Salamoura ,M (2010), Investigating the new product acceptance function in Greek enterprises (The quality-accessibility relationship), Managing Service Quality, Vol. 18 No. 5. Tornatzky, L., & Fleischer, M. (1990). The process of technology innovation. Lexington. Lexington Books.
Vaishnavi; Amritaa, K S; Achwani, Samay. (2018). A Study on Use of Artificial Intelligence in Human Resource Management, Gavesana Journal of Management; Hyderabad, Vol. 10, Iss. 2, 45-56.
Vaishnavi; Amritaa, K S; Achwani, Samay. (2018). A Study on Use of Artificial Intelligence in Human Resource Management, Gavesana Journal of Management; Hyderabad, Vol. 10, Iss. 2, 45-56.
Venkatesh, V. & Morris, M. G. & Davis, G. B & Davis, F. D (2003). User Acceptance of Information Technology: Toward A Unified View. MIS Quarterly, September 27 ( 3), 425-478.
Venkatesh, V., Thong, J. Y., & Xu, X. (2012), Consumer acceptance and use of information technology: Extending the unified theory of acceptance and use of technology, MIS Quarterly, 36(1), 157-178.
Wamba-Taguimdje, S.-L., Fosso Wamba, S., Kala Kamdjoug, J.R. and Tchatchouang Wanko, C.E. (2020), "Influence of artificial intelligence(AI) on firm performance: the business value of AI-based transformation projects", Business Process Management Journal, Vol. 26 No. 7, pp. 1893-1924
Zeng, H. (2020). Adaptability of artificial intelligence in human resources management in this era. International journal of science, 7(1), 271–276