امروزه رسمیت سازمان ها با منابع انسانی آن ها شناخته می شود و اهمیت دادن به منابع انسانی بهعنوان اساس و محور کار مدیریت سازمان ها می باشد. از آنجایی که استفاده ی مطلوب از منابع انسانی به سهولت میسر نمی باشد؛ بنابراین بهبود بهره وری منابع انسانی باید یکی از اهداف مهم هر چکیده کامل
امروزه رسمیت سازمان ها با منابع انسانی آن ها شناخته می شود و اهمیت دادن به منابع انسانی بهعنوان اساس و محور کار مدیریت سازمان ها می باشد. از آنجایی که استفاده ی مطلوب از منابع انسانی به سهولت میسر نمی باشد؛ بنابراین بهبود بهره وری منابع انسانی باید یکی از اهداف مهم هر سازمان تلقی شده و برای آن برنامه ریزی صحیحی را تدارک دید. این پژوهش به بررسی عوامل مؤثر بر ارتقای بهره وری منابع انسانی پرداخته است. جامعه ی آماری این پژوهش، تمام افراد شاغل در شعب غرب سازمان تأمین اجتماعی استان تهران بوده که طبق آمار، تعداد این افراد 1200 نفر است. افراد در نمونه ی پژوهش، به صورت تلفیقی از خوشه ای و تصادفی ساده انتخاب شدند که با استفاده از فرمول حجم نمونه، 300 نفر از کارکنان به عنوان نمونه مشخص شدند. سپس پرسش نامه ی تهیه شده که حاوی هشت معیار چهار گزینه ای بود، بین آن ها توزیع شد. یافته های این پژوهش، با استفاده از روش های آماری توصیفی و استنباطی تجزیه و تحلیل شد. نتایج آزمون ویلکاکسون تک نمونه ای با اطمینان 95 درصد نشان داد که با توجه بیشتر به ابعاد مادی و غیرمادی در این سازمان، می توان بهره وری منابع انسانی را به منظور ارائه ی خدمات با کیفیت و کمیت مطلوب افزایش داد.
پرونده مقاله
هدف اصلی این تحقیق ارائه الگوی سرمایه اجتماعی سازمانی اثربخش متناسب با سازمانهای دولتی استان خراسان رضوی است. به این منظور پس از بررسی مبانی نظری تحقیق و مصاحبه اکتشافی با متخصصین آشنا با مفهوم، مدل اولیه تحقیق طراحی و پس از آن از طریق تکنیک دلفی ابعاد، مؤلفهها و شاخص چکیده کامل
هدف اصلی این تحقیق ارائه الگوی سرمایه اجتماعی سازمانی اثربخش متناسب با سازمانهای دولتی استان خراسان رضوی است. به این منظور پس از بررسی مبانی نظری تحقیق و مصاحبه اکتشافی با متخصصین آشنا با مفهوم، مدل اولیه تحقیق طراحی و پس از آن از طریق تکنیک دلفی ابعاد، مؤلفهها و شاخصهای مدل سرمایه اجتماعی شناسایی و سپس از طریق تکنیک AHP (مقایسات زوجی) به مقایسه ابعاد، مؤلفهها و شاخصهای این مدل پرداخته شده و اولویت هر کدام از آنها مشخص شده است. نتیجه این مرحله از تحقیق نشان داد که سرمایه اجتماعی در سازمانهای دولتی استان خراسان رضوی متشکل از سه بعد ساختاری، رفتاری و شناختی- نگرشی است. این ابعاد مجموعاً از هفده مؤلفه و پنجاه و سه شاخص تشکیل شدهاند. برای تعیین اثربخشی مدل، این مدل در جامعه آماری از طریق مدل معادلات ساختاری آزمون شد. جامعه آماری این تحقیق را مدیران سازمانهای دولتی استان خراسان رضوی (49 سازمان) تشکیل دادهاند. تعداد مدیران در زمان اجرای تحقیق 1360 بودند. تعداد 300 مدیر بر اساس نمونه گیری خوشه ای انتخاب و پرسشنامههای مورد نظر بین آنها توزیع شد. یافتههای این تحقیق نشان میدهد که تمام مدلهای تحلیل مسیر بدست آمده از آزمون مدل نیز معنادار بوده و اثربخش بودن مدل را تأیید مینمایند.
پرونده مقاله
هدف پژوهش حاضر بررسی عوامل مؤثر بر انحراف اهداف بودجه و برنامه های اول تاچهارم توسعه بوده است، تا از این رهگذر زمینه لازم برای تدوین و اجرای برنامه های توسعه بعدیدر راستای تحقق اهداف سند چشم انداز، فراهم شود. بدین منظور شش دسته از عوامل شامل عواملاقتصادی، ساختاری، قانون چکیده کامل
هدف پژوهش حاضر بررسی عوامل مؤثر بر انحراف اهداف بودجه و برنامه های اول تاچهارم توسعه بوده است، تا از این رهگذر زمینه لازم برای تدوین و اجرای برنامه های توسعه بعدیدر راستای تحقق اهداف سند چشم انداز، فراهم شود. بدین منظور شش دسته از عوامل شامل عواملاقتصادی، ساختاری، قانونی، انسانی، سیاسی و اجتماعی ‐ فرهنگی در نظر گرفته شده اند. روشپژوهش، توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش کلیه کارشناسان و مجریان امر تدوینو اجرای برنامه های توسعه و بودجه ریزی از بین چند سازمان که در سیاست گذاری و اجرای خطمشی های برنامه و بودجه نقش دارند، انتخاب شده است. از طریق نمونه گیری تصادفی طبق های حجمنمونه تعیین شد. ابزار پژوهش در این بررسی، پرسشنامه ای محقق ساخته بر اساس طیف لیکرت بودهکه پایایی آن بر اساس آلفای کرونباخ محاسبه و روایی آن به شیوه روایی محتوا بر اساس نظر اساتیدصاحب نظر مورد تأیید قرار گرفت. تحلیل داده ها نشان داد که بجز عوامل اجتماعی فرهنگی بقیهعوامل در بروز این انحراف مؤثر بوده و نقش عوامل سیاسی در عدم تحقق اهداف برنامه های توسعهبیش از سایر عوامل است.
پرونده مقاله
ارزیابی سطح انتظارات و ادراکات مشتریان بنگاههای واگذار شده به بخش خصوصی به ویژه بانکها میتواند در بهبود کیفیت خدمات این بنگاهها موثر باشد. پژوهش حاضر با هدف مطالعه میزان تأثیر خصوصی سازی بر کیفیت خدمات بانک ملت صورت پذیرفته است؛ در این راستا پس از بررسی مطالعات و مق چکیده کامل
ارزیابی سطح انتظارات و ادراکات مشتریان بنگاههای واگذار شده به بخش خصوصی به ویژه بانکها میتواند در بهبود کیفیت خدمات این بنگاهها موثر باشد. پژوهش حاضر با هدف مطالعه میزان تأثیر خصوصی سازی بر کیفیت خدمات بانک ملت صورت پذیرفته است؛ در این راستا پس از بررسی مطالعات و مقالات موجود در زمینه مکاتب فکری کیفیت خدمات، مدلهای مختلف کیفیت خدمات و ابزارهای مختلف اندازه گیری آن، پرسشنامهای مطابق با مدل سروکوال به منظور دریافت نظر مشتریان توزیع شده است. تجزیه و تحلیل نتایج نشان داد که واگذاری بانک ملت به بخش خصوصی، منجر به بهبود کیفیت خدمات این بانک نگردیده است. در واقع با وجود آن که ادراکات مشتریان نسبت به عملکرد بانک در تمامی ابعاد با بهبود اندکی مواجه بوده است، افزایش انتظارات مشتریان به واسطه خصوصی شدن بانک، میزان شکاف بین انتظارات و ادراکات آنان را کمابیش افزایش داده است.
پرونده مقاله
پژوهش حاضر با مطمح نظر قرار دادن عوامل موثر بر رضایت شغلی کارکنان، به بررسی نقشمیانجی دو بعد مهم از ابعاد رضایت شغلی یعنی تعهد سازمانی و کانون کنترل درونی در رابطه بینعدالت سازمانی و رضایت شغلی می پردازد. جامعه آماری پژوهش کارکنان شرکت ملی گاز تهرانبزرگ بوده اند. تحلیل چکیده کامل
پژوهش حاضر با مطمح نظر قرار دادن عوامل موثر بر رضایت شغلی کارکنان، به بررسی نقشمیانجی دو بعد مهم از ابعاد رضایت شغلی یعنی تعهد سازمانی و کانون کنترل درونی در رابطه بینعدالت سازمانی و رضایت شغلی می پردازد. جامعه آماری پژوهش کارکنان شرکت ملی گاز تهرانبزرگ بوده اند. تحلیل داده ها ( ۱۱۱ پرسشنامه) با استفاده از آزمون کولموگروف‐ اسمیرنوف ، مقایسهمیانگین یک جامعه، تحلیل مسیر و مدل معادلات ساختاری صورت گرفته است. یافته های پژوهشحاکی از تأیید نقش میانجی تعهد سازمانی و رد نقش میانجی کانون کنترل درونی در رابطه میانعدالت سازمانی و رضایت شغلی است.
پرونده مقاله
این پژوهش به منظور بررسی رابطه جمع گرایی با عدالت سازمانی در کارکنان دانشگاه پیام نور لواسان طراحی شده است. جامعه آماری این پژوهش تمامی کارکنان (شامل 30 نفر) در دانشگاه پیام نور لواسان میباشد. نمونهگیری با توجه به شرایط سازمانی تمام شماری میباشد. برای سنجش جمع گرایی چکیده کامل
این پژوهش به منظور بررسی رابطه جمع گرایی با عدالت سازمانی در کارکنان دانشگاه پیام نور لواسان طراحی شده است. جامعه آماری این پژوهش تمامی کارکنان (شامل 30 نفر) در دانشگاه پیام نور لواسان میباشد. نمونهگیری با توجه به شرایط سازمانی تمام شماری میباشد. برای سنجش جمع گرایی از پرسشنامه هافستد (پنج سؤال مربوط به جمع گرایی در برابر فرد گرایی) و برای سنجش عدالت سازمانی از پرسشنامه نیهوف و مورهن (هیجده سؤال مربوط به عدالت مراودهای، عدالت توزیعی، عدالت رویهای) و منظور از عادلانه بودن یک نهاد اجتماعی این است که حقوق و مسئولیتها، قدرت و اختیار و مزایا فرصتهای وابسته خود را عادلانه توزیع کنیم. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از روش های آماری ضریب همبستگی پیرسون استفاده شده است. نتایج حاکی از آن بوده است که جمع گرایی با عدالت سازمانی همبستگی معنی داری دارد.
پرونده مقاله
امروزه محیطهای کاری به شدت پیچیده و متلاطم شدهاند. به دنبال این تغییرات، پژوهشگران زیادی به بررسی عوامل کلیدی موثر بر موفقیتهای سازمانی پرداختهاند. در این میان هوش عاطفی به عنوان یک فاکتور موثر بر عملکرد مورد توجه قرار گرفته است. از سوی دیگر، رهبران سازمانی برای تأ چکیده کامل
امروزه محیطهای کاری به شدت پیچیده و متلاطم شدهاند. به دنبال این تغییرات، پژوهشگران زیادی به بررسی عوامل کلیدی موثر بر موفقیتهای سازمانی پرداختهاند. در این میان هوش عاطفی به عنوان یک فاکتور موثر بر عملکرد مورد توجه قرار گرفته است. از سوی دیگر، رهبران سازمانی برای تأثیر بر اثربخشی سازمان، به دنبال روشها و چارچوبهایی هستند تا دقت تصمیمگیریهای حیاتی مرتبط با استخدام، ابقا، و ترفیع کارکنان در جهت تناسب بیشتر فرد با سازمان را افزایش دهند. از اینرو این پژوهش درصدد بررسی رابطه بین هوش عاطفی و تناسب ارزشی فرد- سازمان است. روش پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و بر اساس نحوه گردآوری دادهها توصیفی (همبستگی) میباشد. جامعه آماری این پژوهش را کارکنان صدا و سیمای مرکز لرستان تشکیل میدهند. نمونه آماری شامل 169 نفر از کارکنان است که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی برای آزمون فرضیات پژوهش انتخاب شدهاند. دادههای مطالعه با استفاده از پرسشنامه استاندارد جمعآوری شده و با استفاده از تحلیل همبستگی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج به دست آمده از انجام پژوهش بیانگر رابطه معنادار میان هوش عاطفی و تناسب ارزشی فرد- سازمان است
پرونده مقاله