• XML

    isc pubmed crossref medra doaj doaj
  • فهرست مقالات


      • دسترسی آزاد مقاله

        1 - رابطه بین فن‎آوری اطلاعات و ارتباطات و مؤلفه‎های مهندسی فرهنگی در دانشگاه آزاد اسلامی
        کیومرث نیاز آذری مهرانه کاظمیان مرضیه نیاز آذری
        پژوهش حاضر، به بررسی رابطه‎ بین فن‎آوری ارتباطات و اطلاعات و مؤلفه‎های مهندسی فرهنگی در دانشگاه آزاد اسلامی پرداخته است. روش پژوهش توصیفی، از نوع همبستگی بود. جامعه آماری، مدیران و کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری در سال 1392 بود. نمونه‌گیری به روش تصاد چکیده کامل
        پژوهش حاضر، به بررسی رابطه‎ بین فن‎آوری ارتباطات و اطلاعات و مؤلفه‎های مهندسی فرهنگی در دانشگاه آزاد اسلامی پرداخته است. روش پژوهش توصیفی، از نوع همبستگی بود. جامعه آماری، مدیران و کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری در سال 1392 بود. نمونه‌گیری به روش تصادفی طبقه‌ای انجام شد و نمونه آماری از میان جامعه انتخاب شد که شامل 22 مدیر و 120 کارمند بود. ابزار گردآوری داده‌ها، مشتمل بر دو پرسش‌نامه محقق‌ساخته فن‎آوری ارتباطات و اطلاعات و مهندسی فرهنگی بود. در تحلیل داده‌ها، از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون استفاده شد. یافته‎های پژوهش بیان‌گر آن بود که بین فن‎آوری اطلاعات و ارتباطات با مؤلفه‌های ارزش‌های محوری مهندسی فرهنگی (68/0=r)، استراتژی مهندسی فرهنگی (67/0=r) و رهبری مهندسی فرهنگی(64/0=r)، بیشترین همبستگی و با مؤلفه معیارهای موفقیت در مهندسی فرهنگی (51/0=r)، کمترین همبستگی در دانشگاه وجود دارد. در کل، بین فن‎آوری اطلاعات و ارتباطات با مهندسی فرهنگی دانشگاه ارتباط وجود دارد. نتیجه این که؛ فن‎آوری اطلاعات و ارتباطات در اجرای هر یک از مؤلفه‌های مهندسی فرهنگی می‌تواند نقش مهم و به‌سزایی داشته باشد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        2 - تأثیر بازی‌های آموزشی رایانه‌ای بر پیشرفت تحصیلی و خلاقیت دانش‌آموزان مقطع ابتدایی
        کامیان خزایی نوشین جلیلیان
        این پژوهش به منظور بررسی تأثیر بازی‌های آموزشی رایانه‌ای بر پیشرفت تحصیلی و خلاقیت دانش‌آموزان مقطع ابتدایی به اجرا در آمده است و از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش، شبه‎تجربی است. جامعه آماری آن را 280 نفر از دانش‌آموزان دختر پایه اول ابتدایی مدرسه شاهد، در سال تحصیل چکیده کامل
        این پژوهش به منظور بررسی تأثیر بازی‌های آموزشی رایانه‌ای بر پیشرفت تحصیلی و خلاقیت دانش‌آموزان مقطع ابتدایی به اجرا در آمده است و از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش، شبه‎تجربی است. جامعه آماری آن را 280 نفر از دانش‌آموزان دختر پایه اول ابتدایی مدرسه شاهد، در سال تحصیلی 92-1391 تشکیل می‌دهند. از میان آنها با روش نمونه‌گیری تصادفی ساده، 50 نفر به عنوان نمونه انتخاب شد. گروه تجربی به مدت سه ماه در معرض بازی‎های آموزشی رایانه‎ای میشا و کوشا قرار داده شد و در مورد گروه کنترل روش تدریس معمولی به اجرا درآمد. آزمون خلاقیت تصویری تورنس و آزمون پیشرفت تحصیلی ریاضی دانش‌آموزان، ابزار اندازه‎گیری را تشکیل داده ‌است. از آزمون تحلیل کوواریانس جهت تجزیه و تحلیل داده‌ها استفاده شد. نتایج نشان داد که گروه‌تجربی از گروه‌ کنترل به‌طور معنی‌داری از نمرات پیشرفت تحصیلی و خلاقیت بالاتری برخوردار است. از میان مؤلفه‌های خلاقیت (انعطاف‌پذیری، ابتکار، بسط و سیالی)، تنها در مورد مؤلفه‌های انعطاف‌پذیری و سیالی گروه آزمایش از گروه کنترل به‌طور معنی‌داری از نمرات بالاتری برخوردار بود. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        3 - تأثیر استفاده از بازی‎های رایانه‎ای بر ابعاد رفتاری دانش‌آموزان
        حسین مهدیان حسین مؤمنی مهموئی حمید رفیعی‌پور
        هدف از انجام‌ این پژوهش ‌بررسی تأثیر ‌استفاده از بازی ‎های رایانه‌ای ‌‌بر ابعاد رفتاری دانش‌‌آموزان ‌پسر پایه سوم‌ مقطع ‌ابتدایی مدارس ‌دولتی شهر‌کاشمر بوده است. پژوهش ‌حاضر، ‌از نوع ‌علی‌‌ـمقایسه‌ای‌است. ‌تعداد 250‌ نفر از دانش‌آموزان‌ پسر پایه سوم‌ ابتدایی ‌از طری چکیده کامل
        هدف از انجام‌ این پژوهش ‌بررسی تأثیر ‌استفاده از بازی ‎های رایانه‌ای ‌‌بر ابعاد رفتاری دانش‌‌آموزان ‌پسر پایه سوم‌ مقطع ‌ابتدایی مدارس ‌دولتی شهر‌کاشمر بوده است. پژوهش ‌حاضر، ‌از نوع ‌علی‌‌ـمقایسه‌ای‌است. ‌تعداد 250‌ نفر از دانش‌آموزان‌ پسر پایه سوم‌ ابتدایی ‌از طریق ‌نمونه‌گیری ‌خوشه‌ای‌ چند مرحله‌ای ‌انتخاب شدند‌. پس از انتخاب تصادفی این 250 نفر، دو گروه 30 نفره از بین این نمونه غربال شدند. برای تعیین دو گروه از بین 250 نفر، 30 نفر اول که دارای بیشترین میزان استفاده از بازی‌های رایانه‌ای بودند انتخاب شدند و برای انتخاب گروه مقایسه، 30 نفر که دارای کمترین میزان استفاده از بازی‌های رایانه‌ای بودند، یا اصلاً از بازی رایانه‎ای استفاده نمی‎کردند، انتخاب شدند. در این پژوهش برای گرد‌آوری داده‌ها از پرسش‌نامه شخصیتی سیاتل (SPQ) استفاده شد که ابعاد شخصیتی کودکانی را که به مدرسه می‌روند (در سن رفتن به مدرسه قرار دارند) مورد ارزیابی قرار می‌دهد. برای تحلیل ‌داده‌ها، از آزمون t ‌مستقل استفاده ‌شد. نتایج این پژوهش نشان داد، ‌دانش‌آموزانی ‌که از بازی‌های رایانه‌ای استفاده‌ می‌کنند، دارای میانگین ‌بالاتری در افسردگی‌، اختلالات سلوکی، اختلال جسمانی ‌و احساس تنهایی در مدرسه هستند. تفاوت بین دو گروه‌ معنا‌دار بود و می‌توان نتیجه ‌گرفت ‌که استفاده ‌از بازی های ‌رایانه‌ای در افزایش ‌افسردگی‌، اختلالات‌ سلوکی و اختلال جسمانی ‌و احساس ‌تنهایی دانش‌آموزان مؤثر بوده است. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        4 - رابطه سبک‎های دلبستگی و ترس از ارزیابی منفی با اعتیاد به اینترنت در دانشجویان
        نازلی توکلی فرهاد جمهری نورعلی فرخی
        اعتیاد به اینترنت، به‌عنوان یکی از پدیده‌های عصر جدید، شامل جنبه‌های شناختی، هیجانی و رفتاری است. تحقیق حاضر، با هدف تعیین رابطه سبک‌های دلبستگی و ترس از ارزیابی منفی با اعتیاد به اینترنت در دانشجویان انجام شد. روش پژوهش همبستگی بود. جامعه تحقیق، شامل کلیه دانشجویان مشغ چکیده کامل
        اعتیاد به اینترنت، به‌عنوان یکی از پدیده‌های عصر جدید، شامل جنبه‌های شناختی، هیجانی و رفتاری است. تحقیق حاضر، با هدف تعیین رابطه سبک‌های دلبستگی و ترس از ارزیابی منفی با اعتیاد به اینترنت در دانشجویان انجام شد. روش پژوهش همبستگی بود. جامعه تحقیق، شامل کلیه دانشجویان مشغول به تحصیل در دانشکده علوم انسانی و اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران بود که در سال 1392 در یکی از مقاطع کارشناسی‌ارشد و دکتری مشغول به تحصیل بودند. از میان این افراد، تعداد 161 نفر به عنوان نمونه نهایی انتخاب شدند و پرسش‎نامه‌های اعتیاد به اینترنت، دلبستگی بزرگسالان و فرم کوتاه مقیاس ترس از ارزیابی منفی را تکمیل کردند. تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از آزمون‌های ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون خطی انجام شد. یافته‌های تحقیق نشان داد که بین سبک‌های دلبستگی ناایمن اجتنابی (264/0=r)، ناایمن اضطرابی (300/0=r) و ترس از ارزیابی منفی (174/0=r) با اعتیاد به اینترنت رابطه معنادار وجود دارد، ولی بین سبک دلبستگی ایمن (020/0=r) با اعتیاد به اینترنت، رابطه معناداری یافت نشد. نتایج تحلیل رگرسیون نیز بیانگر آن بود که سبک‌های دلبستگی ناایمن اجتنابی و ناایمن اضطرابی (130/0=R2) و ترس از ارزیابی منفی (030/0=R2) سهم معناداری در پیش‌بینی اعتیاد به اینترنت دانشجویان دارند. بنابراین، ضروری است، در فرآیند پیشگیری از اعتیاد به اینترنت به نقش عوامل روان‌شناختی مانند سبک‌های دلبستگی ناایمن و ترس از ارزیابی منفی توجه نمود. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        5 - اثربخشی وبلاگ‌ نویسی به عنوان یک فعالیت کمک آموزشی در آموزش محیط زیست
        مریم لاریجانی سحر رشیدی حسین میبودی
        پژوهش حاضر، با هدف سنجش اثربخشی بهره‌گیری از وبلاگ به‌عنوان یک فعالیت کمک آموزشی برای آموزش محیط زیست به دانش‌آموزان دبیرستانی انجام شد. روش تحقیق در این پژوهش شبه تجربی از نوع پیش‌آزمون و پس‌آزمون با گروه کنترل بوده است. جامعه آماری کلیه دانش‌آموزان دبیرستانی شهر رامهر چکیده کامل
        پژوهش حاضر، با هدف سنجش اثربخشی بهره‌گیری از وبلاگ به‌عنوان یک فعالیت کمک آموزشی برای آموزش محیط زیست به دانش‌آموزان دبیرستانی انجام شد. روش تحقیق در این پژوهش شبه تجربی از نوع پیش‌آزمون و پس‌آزمون با گروه کنترل بوده است. جامعه آماری کلیه دانش‌آموزان دبیرستانی شهر رامهرمز می‌باشد. حجم نمونه آماری، به کمک جدول تعیین حجم نمونه کرجسی و مورگان، 88 نفر تعیین شد. با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای، دانش‌آموزان در 4 گروه دختران و پسران (2 گروه مداخله و 2 گروه شاهد، هر کدام 22 نفر) قرار گرفتند. ابزار جمع‌آوری اطلاعات پرسش‌نامه محقق ساخته می‌باشد. داده‌ها به کمک آمار توصیفی و استنباطی تجزیه و تحلیل گردید. نتایج به‌دست آمده از مقایسه دو گروه آزمایش و کنترل، حاکی از وجود تفاوت معنی‌دار برای دانش شناختی، نگرش و رفتار محیط زیستی می‌باشد و در نتیجه در سواد محیط زیستی گروه کنترل و آزمایش تفاوت معنی‌داری وجود دارد. هم‌چنین، نتایج آموزش در گروه پسران در مقایسه با گروه دختران دارای تفاوت معنی‌داری بوده است و اثربخشی به نفع گروه پسران بود. نتایج نشان از اثربخشی وبلاگ نویسی به عنوان یک فعالیت کمک آموزشی برای آموزش محیط زیست به گروه مورد آزمایش می‌باشد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        6 - سنجش اثربخشی نظام آموزش مجازی ضمن خدمت فرهنگیان
        فریدون یزدانی
        این پژوهش با هدف سنجش اثربخشی نظام آموزش مجازی ضمن خدمت فرهنگیان به روش توصیفی- پیمایشی انجام شد. جامعه آماری آن را تمامی معلم‌های شهرستان ملایر تشکیل می‎دادند که حداقل یک‌بار در یکی از دوره‌های مجازی ضمن‌خدمت فرهنگیان تا زمان اجرای این پژوهش (سال تحصیلی 93-1392) ش چکیده کامل
        این پژوهش با هدف سنجش اثربخشی نظام آموزش مجازی ضمن خدمت فرهنگیان به روش توصیفی- پیمایشی انجام شد. جامعه آماری آن را تمامی معلم‌های شهرستان ملایر تشکیل می‎دادند که حداقل یک‌بار در یکی از دوره‌های مجازی ضمن‌خدمت فرهنگیان تا زمان اجرای این پژوهش (سال تحصیلی 93-1392) شرکت داشته‌اند که تعداد آنها حدود 2040 نفر بود. برای نمونه‌گیری از روش در دسترس استفاده شد و 325 آزمودنی در پژوهش شرکت داده شدند. ابزار جمع‌آوری داده‌ها، پرسش‎نامه‌ای محقق ساخته، به نام پرسش‎نامه سنجش ارزش‌مندی- رضایت‌مندی از خصوصیات نظام آموزش مجازی بود. روایی محتوایی کلی پرسش‎نامه مذکور بر اساس شاخص روایی لاشه، محاسبه و 63/0 به دست آمد و پایایی آن با آزمون آلفای کرونباخ محاسبه شد و برای سازه‌های ارزش‌مندی و رضایت‌مندی به ترتیب 92/0 و 90/0 به دست آمد. نتایج نشان داد که هیچ رابطه معناداری میان سازه‌های ارزش‌مندی و رضایت‌مندی وجود ندارد و این دو، سازه‌های مستقلی هستند. هم‎چنین نتیجه تحلیل داده‌ها با شبکه تحلیل ماتریسی ارزش‌مندی- رضایت‌مندی، نشان داد که نظام آموزش مجازی یاد شده در هر یک از مؤلفه‌ها (کیفیت پشتیبانی، کیفیت محتوا، دسترسی‌پذیری و فن‎آوری) و نیز در کل، اثربخشی بالا و مناسبی ندارد. هم‌چنین، تحلیل داده‌ها با ابزار محک‌زنی لویس نشان داد که نظام آموزش مجازی مذکور در هر یک از مؤلفه‌ها و نیز در کل اثربخشی متوسطی دارد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        7 - تأثیر آموزش به سبک محاوره‌ای از طریق چندرسانه‌ای بر افزایش مهارت ارتباطی دانش‌آموزان دختر کم شنوا
        آذر خزائی محمدرضا نیلی پرویز شریفی درآمدی
        پژوهش حاضر، به‌منظور بررسی تأثیر آموزش به سبک محاوره‌ای از طریق چندرسانه‌ای بر افزایش مهارت‌های ارتباطی دانش‌آموزان دختر کم‌شنوا مقطع ابتدایی شهر تهران در سال تحصیلی 93-1392 صورت پذیرفته است. روش تحقیق، از نوع شبه آزمایشی بود. جامعه آماری شامل کلیه دانش‌آموزان کم‌شنوا پ چکیده کامل
        پژوهش حاضر، به‌منظور بررسی تأثیر آموزش به سبک محاوره‌ای از طریق چندرسانه‌ای بر افزایش مهارت‌های ارتباطی دانش‌آموزان دختر کم‌شنوا مقطع ابتدایی شهر تهران در سال تحصیلی 93-1392 صورت پذیرفته است. روش تحقیق، از نوع شبه آزمایشی بود. جامعه آماری شامل کلیه دانش‌آموزان کم‌شنوا پایه ششم ابتدایی شهر تهران بود. با استفاده از روش نمونه‌گیری در دسترس 15 نفر از دانش‌آموزان به‌عنوان نمونه انتخاب و به‌صورت تصادفی در دو گروه کنترل و آزمایش قرار گرفتند. ابزار جمع‌آوری داده‌ها، پرسش‌نامه سنجش مهارت ارتباطی عطارها بود. ابتدا، یک پیش‌آزمون بر روی هر دو گروه اجرا شد؛ سپس گروه آزمایش، طی هفت جلسه با استفاده از نرم‌افزار چندرسانه‌ای محقق‌ساخته آموزش دیدند و گروه کنترل به ‌دور از متغیر مستقل آموزش دیدند. به‌منظور بررسی تغییرات، از هر دو گروه پس‌آزمون به عمل آمد. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها، از روش‌های آماری در دو سطح توصیفی (شاخص‌های مرکزی و پراکندگی) و استنباطی (تحلیل کوواریانس تک متغیری) استفاده‌ شد. به‌طورکلی، نتایج به‌دست‌آمده از این پژوهش برتری رشد مهارت ارتباطی دانش‌آموزانی را نشان داد که مطالب را به سبک محاوره‌ای از طریق چندرسانه‌ای دریافت کردند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        8 - تأثیر استفاده از نرم‎افزار کیف‎الکترونیکی بر انگیزش‎تحصیلی دانش‎آموزان دوره متوسطه
        زهرا قندالی فروزان ضرابیان فتانه حسنی جعفری حسن تاجیک فیلستان
        مطالعات نشان می‎دهد که در میان عوامل متعدد و گوناگون تأثیرگذار بر یادگیری و پیشرفت تحصیلی یاد‎‎گیرندگان، انگیزش نقش برجسته و بلکه، مهم‎تری را ایفا می‌نماید. لذا، شناخت و تحلیل مناسب انگیزش فراگیران برای کارآیی و اثربخشی فعالیت‌های یاددهی و یادگیری اهمیت چکیده کامل
        مطالعات نشان می‎دهد که در میان عوامل متعدد و گوناگون تأثیرگذار بر یادگیری و پیشرفت تحصیلی یاد‎‎گیرندگان، انگیزش نقش برجسته و بلکه، مهم‎تری را ایفا می‌نماید. لذا، شناخت و تحلیل مناسب انگیزش فراگیران برای کارآیی و اثربخشی فعالیت‌های یاددهی و یادگیری اهمیت زیادی دارد. پژوهش حاضر، با هدف بررسی تأثیر استفاده از نرم‎افزار کیف‎الکترونیکی بر انگیزش‎تحصیلی درس زیست‎شناسی دانش‎آموزان دختر پایه دوم دوره متوسطه که در مدارس هوشمند و عادی شهرستان پاکدشت در سال تحصیلی 93-1392 مشغول به تحصیل بودند، انجام شده است. پژوهش از نوع کاربردی است و به روش شبه‎آزمایشی با پیش‎آزمون و پس‎آزمون انجام شد. جامعه آماری، کلیه دانش‎آموزان دختر پایه دوم رشته علوم‎تجربی بود. نمونه‎ آماری شامل 120 نفر بود که با روش نمونه‎گیری تصادفی خوشه‎ای در دو گروه گواه و آزمایش در قالب 60 دانش‎آموز از مدارس هوشمند و 60 دانش‎آموز از مدارس عادی انتخاب شدند. ابزار مورد ‎استفاده در این پژوهش، پرسش‌نامه انگیزش‎تحصیلی بود. گروه آزمایش به مدت سه ماه از نرم‎افزار کیف‎الکترونیکی استفاده نمود در حالی که گروه گواه، به روش سنتی آموزش دیدند. داده‌ها با استفاده از روش تحلیل ‎واریانس ‎چندمتغیری و کوواریانس تجزیه و تحلیل گردیدند. نتایج پژوهش نشان داد که پس از استفاده از نرم‎افزار کیف‎الکترونیکی تفاوت معناداری بین نمرات انگیزش‎تحصیلی دانش‎آموزان در گروه آزمایش در مقایسه با گروه گواه مشاهده شد. نتایج این پژوهش بیانگر نقش مثبت استفاده از نرم‎افزار کیف‎الکترونیکی در یادگیری بهتر و تعمیق اثر آموزش درس زیست‎شناسی در دانش‎آموزان بود. پرونده مقاله