رابطه سواد فنآوری اطلاعات با تفکر انتقادی دانشجویان
محورهای موضوعی : آموزش عالی
سعید صفاریان همدانی
1
(استادیار گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری، ساری، ایران)
علیرضا عالی پور
2
(دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری و مدرس دانشگاه علوم دریایی، نوشهر، ایران)
آذین عظیمی اشرفی
3
(دانشآموخته کارشناسی ارشد تکنولوژی آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری، ساری، ایران)
کلید واژه: آموزش عالی, تفکر انتقادی, سواد فنآوری اطلاعات,
چکیده مقاله :
هدف اصلی پژوهش حاضر، بررسی رابطه سواد فنآوری اطلاعات با مهارتهای تفکر انتقادی دانشجویان تحصیلات تکمیلی میباشد. این پژوهش از لحاظ ماهیت توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری شامل دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری بود. از طریق جدول کرجسی و مورگان، تعداد 331 نفر از آنها به صورت تصادفی ساده، بهعنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار پژوهش، پرسشنامه گرایش به تفکر انتقادی و پرسشنامه محققساخته سواد فنآوری اطلاعات است که روایی آنان از نظر متخصصان گروه علوم تربیتی بررسی و تأیید شد. پایایی پرسشنامهها از طریق ضریب آلفای کرونباخ در یک گروه 30 نفری، برای پرسشنامه سواد فنآوری اطلاعات 0/93 و برای پرسشنامه تفکر انتقادی 0/80 محاسبه گردید. با عنایت به اینکه مفروضه های آمار پارامتریک برقرار بود، جهت تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون همبستگی پیرسون استفاده شد. نتایج حاصل از پژوهش نشان داد که بین سواد فنآوری اطلاعات با مهارت های تفکر انتقادی (خلاقیت، بالیدگی و تعهد) در بین دانشجویان تحصیلات تکمیلی رابطه ای وجود ندارد. لذا، نتایج نشاندهنده آن است که داشتن سواد فنآوری اطلاعات در بین دانشجویان تحصیلات تکمیلی، دلیلی بر وجود تفکر انتقادی در بین آنان نمی باشد. شاید بتوان، بهترین دوران پرورش تفکر افراد با استفاده از فنآوری اطلاعات را، دوران قبل از ورود آنان به آموزش عالی دانست.
The main objective of this study was to investigate the relationship between information technology literacy and critical thinking skills of graduate students. Adopting a descriptive survey, the statistical population of the study included graduate students of Islamic Azad University of Sari Branch. Using Krejcie and Morgan table, 331 were randomly selected. The research instruments were researcher-made information technology literacy questionnaire and critical thinking questionnaire, the validities of which were confirmed by the experts in the field of educational sciences. The reliabilities for the given questionnaires were estimated through Chronbach's alpha coefficient by distributing the questionnaires among a group of 30 participants, the result of which was 0.93 for IT literacy questionnaire and 0.80 for critical thinking skills. Regarding the establishment of parametric statistics, the Pearson correlation was used to analyze the data. The results of the study showed that there was no relationship between IT literacy and critical thinking skills (creativity, maturity and commitment) among higher education students. It means that IT literacy was not a reason for the existence of critical thinking, perhaps the best time for improving the thinking power among people through using information technology is before their entrance to higher education.