رابطه شبکههای اجتماعی با سلامت اجتماعی دانشجویان
محورهای موضوعی : آموزش عالی
مریم تقوایی یزدی
1
*
,
چهره چیت ساز
2
1 - استادیار گروه مدیریت آموزشی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران
2 - دانشآموخته کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران
کلید واژه:
چکیده مقاله :
هدف این پژوهش، بررسی رابطه شبکه های اجتماعی با سلامت اجتماعی دانشجویان بوده است. این پژوهش توصیفی، از نوع همبستگی است. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان کارشناسی ارشد دانشکده علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری (4256 نفر) در سال 1394 می باشد. از بین دانشجویان مذکور به روش نمونهگیری تصادفی ساده و با استفاده از فرمول کوکران،350 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب و در تحقیق شرکت کردند. این افراد، در بررسی میدانی با استفاده از پرسشنامه سلامت اجتماعی و پرسشنامه های محقق ساخته شبکه های اجتماعی و حمایت اجتماعی شبکه مورد مطالعه قرار گرفتند. تجزیه و تحلیل آماری شامل آزمونهای تی تک نمونه ای، همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه بوده است. یافتهها نشان داد که بین شبکههای اجتماعی، منابع حمایت اجتماعی شبکه ها، ارتباط شبکه ای و مشارکت در شبکه های اجتماعی با میزان سلامت اجتماعی دانشجویان ارتباط معنی دار وجود دارد. در تحلیل رگرسیونی چندگانه، مؤلفه های حمایت اجتماعی، روابط شبکه ای و مشارکت در شبکه های اجتماعی 32 درصد توانستند جایگاه متغیر سلامت اجتماعی را تبیین کنند که مؤلفه حمایت اجتماعی با توجه به بزرگتر بودن ضریب بتا، دارای سهم بیشتری در تبیین سلامت اجتماعی میباشد. نتیجه اینکه سلامت اجتماعی دانشجویان به عنوان سازهای اجتماعی از کمیت و کیفیت حضور و فعالیت در شبکه های اجتماعی تأثیر می پذیرد.
The purpose of this study was to investigate the relationship between social networks and social health of students. This research was descriptive, correlational type. The statistical population consisted of all Master's students of the faculty of humanities, Islamic Azad University of Sari (4256 people) in 2015. In this study, 350 students were selected by using Cochran's formula as the statistical sample. They were selected by random sampling method and participated in the research. The subjects were studied in a field study using social health questionnaire and researcher-made social networks and social support questionnaires. Statistical analysis was performed using one sample t test, Pearson correlation and multiple regression. Findings showed that there is a significant relationship between social networks, sources of social support of networks, network communication and participation in social networks with the social health of students. In multiple regression analysis, social support components, network relationships and participation in social networks of 32% were able to explain the position of social health variable, which social support component, with a larger beta coefficient, has a greater share in health explanation. Social. As a result, social health of students as social instruments affects the quantity and quality of presence and activity in social networks.