امروزه نقش احساس تعلق به اجتماع ملی به عنوان عاملی بسیار مهم، در جهت انسجام اجتماعی، وفاق ملی، صیانت فرهنگی و برنامه ریزی اجتماعی بیش از پیش مورد توجه قرار می¬گیرد. این پژوهش با هدف مدل یابی ساختاری عوامل اجتماعی و فرهنگی موثر بر احساس تعلق به اجتماع ملی با تاکید بر تنو چکیده کامل
امروزه نقش احساس تعلق به اجتماع ملی به عنوان عاملی بسیار مهم، در جهت انسجام اجتماعی، وفاق ملی، صیانت فرهنگی و برنامه ریزی اجتماعی بیش از پیش مورد توجه قرار می¬گیرد. این پژوهش با هدف مدل یابی ساختاری عوامل اجتماعی و فرهنگی موثر بر احساس تعلق به اجتماع ملی با تاکید بر تنوع قومیتی درکلانشهر اهواز انجام شده است. روش تحقیق توصیفی پیمایشی بوده و جامعه آماری این پژوهش کلیه سرپرستان خانوار ساکن در کلانشهر اهواز بوده است. نمونه آماری با استفاده از نرم افزار سمپل پاور تعداد 500 نفر با روش نمونه گیری خوشه ایی به عنوان حجم نمونه انتخاب گردیدند. جهت جمع آوری داده ها از پرسشنامه 98 سوالی محقق ساخته استفاده شد. روایی آن از طریق تحلیل عاملی تأییدی و پایایی از طریق آلفای کرونباخ(75/0=α) تایید گردید. تجزیه و تحلیل داده¬ها با استفاده از نرم افزارهای spss و amos و با تحلیل مدل معادلات ساختاری در دو سطح توصیفی و استنباطی صورت گرفت. نتایج تحقیق نشان داد که به ترتیب متغیرهای تعلق دینی با ضریب مسیر(42/0) ، مشارکت اجتماعی با ضریب مسیر(35/0) ،روابط بین قومی با ضریب مسیر(24/0) ، احساس محرومیت نسبی با ضریب مسیر(18/0-) و تعهد اجتماعی با ضریب مسیر(12/0) در سطح معناداری (001/0) تأیید شده و بیشترین تأثیر را بر احساس تعلق به اجتماع ملی داشتهاند.
پرونده مقاله
براساس رشد سریع فناوری در دنیای امروز و زندگی بشر نیاز به زمینه ها و بسترهایی است که بتوانند خود را با این سرعت رشد هماهنگ سازند و در راستای نیل به اهداف مشخص شده به نیازهای متغیر و متنوع انسان ها پاسخی مناسب تر در کمترین زمان ممکن دهند. پیشرفت در معماری زمانی صورت خواه چکیده کامل
براساس رشد سریع فناوری در دنیای امروز و زندگی بشر نیاز به زمینه ها و بسترهایی است که بتوانند خود را با این سرعت رشد هماهنگ سازند و در راستای نیل به اهداف مشخص شده به نیازهای متغیر و متنوع انسان ها پاسخی مناسب تر در کمترین زمان ممکن دهند. پیشرفت در معماری زمانی صورت خواهد گرفت که سیستم های معماری تعاملی به عنوان یک جزء جدایی ناپذیر همراه با احترام به ارزشهای فرهنگی، اجتماعی و دینی جامعه در نظر گرفته شود. معماری امروز خود را در موقعیتی می بیند که می تواند با استفاده از نوآوری¬های جدید دوباره زیبایی¬شناسی سنتی و پویایی خود را به دست آورد. پژوهش حاضر، به دنبال برآورده ساختن معیارهای محیطی (فرهنگی، اجتماعی، اقلیمی، فناورانه و ...) و برطرف کردن محدودیت¬های مالی و ایجاد شرایط حضور فناوری در جامعه است. در این تحقیق از روش توصیفی –اکتشافی استفاده شده است و از نظر هدف کاربردی می باشد. جامعه آماری تحقیق 30 نفر از خبرگان می باشد. برای تعیین اثرات مستقیم و غیر مستقیم متغیرها بر معماری تعاملی در راستای تعاملات انسانی برای حفظ ارزشهای فرهنگی از رگرسیون چند متغیره استفاده و برای آنالیز از نرم افزار SPSS استفاده شده است. نتایج نشان داد زمینه با اثر مستقیم 0/711 و غیر مستقیم 0/194 بیشترین اثرگذاری در معماری تعاملی با حفظ ارزشهای فرهنگی در رابطه با تعاملات انسانی داشته و مولفه محتوا هم با اثر مستقیم 0/409 و غیرمستقیم 0/122 کمترین اثرگذاری داشته است.
پرونده مقاله
شناخت هویت معماری دوره پهلوی اول و چگونگی تاثیرپذیری آن از تحولات رخ داده با توجه به گذر از سنت به تجدد و با دخیل شدن کلیه عوامل خارجی در آن، مورد توجه معماران و پژوهشگران متعدد بوده است. هدف از این پژوهش بررسی مفاهیم عینی سنت و مدرنیته در بناهای عمومی دوره پهلوی اول در چکیده کامل
شناخت هویت معماری دوره پهلوی اول و چگونگی تاثیرپذیری آن از تحولات رخ داده با توجه به گذر از سنت به تجدد و با دخیل شدن کلیه عوامل خارجی در آن، مورد توجه معماران و پژوهشگران متعدد بوده است. هدف از این پژوهش بررسی مفاهیم عینی سنت و مدرنیته در بناهای عمومی دوره پهلوی اول در تبریز می باشد. روش تحقیق بصورت توصیفی- تحلیلی با روش پیمایشی می باشد. برای جمع آوری داده ها از مطالعات کتابخانه ای و پرسشنامه با روش طیف لیکرت استفاده شده، جامعه آماری 102 نفر متخصص معماری که حجم نمونه برابر 50 نفر شد. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از تکنیک تاپسیس با نرم افزار SPSS استفاده شد. به ترتیب کارخانهی چرم بر مبنای نظر پاسخگویان از سایر بناها بر مبنای هر یک از مولفههای پلان، تزیینات داخلی، فرم، هندسه نما، مصالح با درجه نزدیکی 0.8112 نسبت به سایر بناها مدرنتر است و عمارت شهرداری تبریز با درجه نزدیکی 0.0891، نسبت به سایر بناها سنتیتر می باشد. همچنین کتابخانهی ملی با درجه نزدیکی 0.6245، در مرتبهی دوم و دانشسرای مقدماتی با درجه نزدیکی 0.5038 در مرتبهی سوم قرار دارند. در نهایت ساختمانهای عمومی دوره پهلوی اول در تبریز تلفیقی از گرایش به سنت و مدرنیته را به تصویر میکشد.
پرونده مقاله
در عرصه معماری بطور اعم و مفاهیم رضایتمندی سکونتی بطور اخص، نیاز به تفکر و نگرشی زیربنایی با ادغام دیگر علوم از جمله روانشناسی برای نیل به تئوری و نظریه های جدید کاربردی انسان ساز در تعامل با محیط و مفاهیم جامعه گرایی بر مبنای جهان بینی برای رسیدن به سعادت و صلاح دنیوی چکیده کامل
در عرصه معماری بطور اعم و مفاهیم رضایتمندی سکونتی بطور اخص، نیاز به تفکر و نگرشی زیربنایی با ادغام دیگر علوم از جمله روانشناسی برای نیل به تئوری و نظریه های جدید کاربردی انسان ساز در تعامل با محیط و مفاهیم جامعه گرایی بر مبنای جهان بینی برای رسیدن به سعادت و صلاح دنیوی و کمال اخروی و معنا دادن به زندگی که همان رضایت مندی و مطلوبیت می باشیم. یکی از این نگرش های عمیق، روان شناسی دین است و در حقیقت روان شناسی دین دانش علوم رفتاری است. تحقیق حاضر به دنبال تبیین نسبت میان «رضایت مندی سکونتی» و «روانشناسی دین» است. بر اساس رهیافت این تحقیق، با شناخت شاخص¬های موثر در روانشناسی دین می توان به رضایت مندی سکونتی و ارتقاء کیفیت محیط¬های سکونتی ماندگار و پایدار دست یافت. برای انجام این تحقیق، از روش تحقیق توصیفی-تحلیلی بصورت پیمایشی با هدف کاربردی استفاده شده است. برای اندازه گیری پرسشنامه از مقیاس اندازه¬گیری طیف لیکرت، استفاده شده است. نتایج حاصل از وجود ارتباط معنی دار عوامل روانشناسی دین و رضایتمندی سکونتی دارد. همچنین آزمون فرضیه¬های تحقیق حاکی از تایید فرضیه های تحقیق می باشد. لذا می توان این جمع بندی را داشت که رهیافت روانشناسی دین در رضایت مندی سکونتی با سطح اطمینان 95 درصد تاثیرگذار می باشد.
پرونده مقاله
امروزه به دلیل اثرات چشمگیری که فعالیتهای گردشگری در اقتصاد مناطق پذیرنده گردشگران برجای میگذارد، توجه فراوانی به این زمینه از فعالیتها معطوف میگردد. روستای آئینه ورزان با وجود قابلیتهای فراوان گردشگری و همچنین دسترسی نسبتا راحت از تهران همچنان برای گردشگران ناآشنا چکیده کامل
امروزه به دلیل اثرات چشمگیری که فعالیتهای گردشگری در اقتصاد مناطق پذیرنده گردشگران برجای میگذارد، توجه فراوانی به این زمینه از فعالیتها معطوف میگردد. روستای آئینه ورزان با وجود قابلیتهای فراوان گردشگری و همچنین دسترسی نسبتا راحت از تهران همچنان برای گردشگران ناآشنا است، لذا شناخت جاذبه های گردشگری این روستا و برنامهریزی متناسب با شرایط اجتماعی و فرهنگی روستا ضروری به نظر میرسد. هدف از نگارش این مقاله تحلیلی بر نقش گردشگری مذهبی بر توسعه روستای آئینه ورزان بود.این تحقیق یک پژوهش کاربردی و از نظر ماهیت و روش، توصیفی پیمایشی و ابزار اصلی آن پرسشنامه بود. جامعه آماری در این پژوهش را اهالی روستا تشکیل می دادند که تعداد خانوارهای روستا طبق آمار منتشره در سال 1385، 244خانوار بوده که حجم نمونه طبق جدول مورگان 144 نفر تعیین شد. اطلاعات به دست آمده از ابزار پرسشنامه با استفاده از روشهای تحلیل آماری در نرم افزار SPSS مورد بررسی قرار گرفت. نتایج این پژوهش نشان داد که توسعه گردشگری مذهبی در روستاها علاوه بر منافع اقتصادی، منجربه افزایش جنبه¬های مذهبی در میان مردم بومی می شود، مراسمات مذهبی بیشتر در روستا مورد توجه قرار می گیرند و توسعه صنایع دستی و کتب مذهبی و فروش آن ها علاوه بر جنبه های مذهبی فرصت های اشتغال زایی قابل توجهی برای مردم منطقه به همراه می آورد. این تحقیق نشان داد که نگرانی هایی از تخریب امامزاده و بی توجهی به سنت های مردم بومی و محلی وجود دارد که از طریق آموزش گردشگران و مردم بومی می توان بخشی از این نگرانی ها را کاست.
پرونده مقاله
پژوهش حاضر به بررسی وارائه الگوی سازگاری فرهنگی اقوام ایرانی در دهه پایانی قرن چهاردهم خورشیدی پرداخته است. این تحقیق از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش ، تلفیقی از نوع روش های کیفی و کمی می باشد. در مرحله اول از روش کیفی داده بنیاد بر اساس نظریه گلایسر استفاده شده است، ب چکیده کامل
پژوهش حاضر به بررسی وارائه الگوی سازگاری فرهنگی اقوام ایرانی در دهه پایانی قرن چهاردهم خورشیدی پرداخته است. این تحقیق از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش ، تلفیقی از نوع روش های کیفی و کمی می باشد. در مرحله اول از روش کیفی داده بنیاد بر اساس نظریه گلایسر استفاده شده است، برای ارائه الگوی مفهومی سازگاری فرهنگی قوم لر، بر اساس مصاحبه های عمیق با خبرگان الگوی مفهومی بدست آمده در ۵ طبقه اصلی با مقوله های محوری (سازگاری فرهنگی اقوام ایرانی) شامل هویت قومی ، بینش و شناخت ، جامعه پذیری و مدیریت فرهنگی ؛ عوامل تقویت کننده شامل اشتراکات الگویی، عوامل محیطی ، رسانه های اجتماعی و مشارکت اجتماعی؛ عوامل شکل دهنده شامل همگرایی قومی، آموزش، خط مشی گذاری دولتی، توسعه اجتماعی و ایدیولوژی؛ موانع شکل گیری شامل سوء مدیریت، سیاسی گرایی، واگرایی فرهنگی و پیامدها شامل امنیت پایدار و انسجام ملی می باشد و در در مرحله دوم تحقیق بر اساس روش کمی حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران برآورد شد و با استفاده از ابزار تحقیق محقق ساخته و تایید روایی آن توسط اعضای گروه دلفی تأیید و پایایی آن با معیار پی اسکات 0/95 و گردآوری دادهها، تجزیه و تحلیل آماری داده های پژوهش در دو سطح توصیفی با استفاده از شاخص های آماری(نظیر فراوانی، درصد و میانگین) و سطح استنباطی تحلیل عاملی تاٌییدی، با استفاده از Spss 22 وLisrel8.54 و Excel معناداری ضرایب و پارامترهای بدست آمده ابعاد عوامل محوری(سازگاری فرهنگی اقوام ایرانی)، عوامل تقویت کننده ، عوامل شکل دهنده ، موانع شکل گیری و پیامدها نشان داد که تمامی ضرایب بدست آمده، معنادار می باشند . یافتههای حاصل از تحلیل ابعاد بیانگر آن می باشد که از بین ابعاد مدل سازگاری فرهنگی قوم ایرانی لر ، بعد موانع شکل گیری با میانگین (0/94) بیشترین و بعد عوامل تقویت کننده با میانگین (0/63) کمترین تاثیر را در سازگاری فرهنگی اقوام ایرانی لر دارند.
پرونده مقاله
آموزش طراحی معماری به دلیل ساختار متفاوت این رشته، از روش و فرآیند ویژه ای برخوردار است. اصلاح و ارتقا وضع موجود آموزش طراحی معماری، نیازمند نگرشی جامع با رویکردی سامان بند به موضوع است. هدف تحقیق حاضر بررسی تطبیقی روش آموزش سنتی با جز به کل برای ارتقا خلاقیت و کیفیت آ چکیده کامل
آموزش طراحی معماری به دلیل ساختار متفاوت این رشته، از روش و فرآیند ویژه ای برخوردار است. اصلاح و ارتقا وضع موجود آموزش طراحی معماری، نیازمند نگرشی جامع با رویکردی سامان بند به موضوع است. هدف تحقیق حاضر بررسی تطبیقی روش آموزش سنتی با جز به کل برای ارتقا خلاقیت و کیفیت آموزش طراحی معماری می باشد. روش تحقیق، بصورت تطبیقی است که داده های قابل مقایسه در دو جامعه با دو روش آموزشی سنتی و جز به کل، را مورد بررسی و تحلیل قرار داد. در راستا برای سنجش اثرات متغیرهای مستقل آموزش سنتی و جز به کل آنها بر متغیر وابسته خلاقیت و تطبیق آنها با یکدیگر از پرسشنامه استاندارد تدریس خلاق استفاده شده است، که بر اساس مدل اکوال (1996) طراحی شده است. این پرسشنامه در انتهای دوره بصورت ورکشاپ برگزار شد که یک گروه با تاکید بر روند آموزشی از جز به کل و گروه دیگر با همان روال عادی آموزش خود را در این ورکشاپ به پایان رساندند پر شده است. با توجه به یافته های پژوهش حاصل از نتایج کمی پژوهش، چنین نتیجه¬گیری می¬شود که میزان خلاقیت با توجه به معیارهای امتیاز دهی برای پرسشنامه، در روش آموزش سنتی با کسب امتیاز از 154 از 275در رده بین متوسط تا بالا در روش آموزشی از جز به کل با کسب امتیاز239 از 275 امتیاز در رده نزدیک به بالا قرار می گیرد.
پرونده مقاله
گسترش ارتباطات در عصر حاضر و افزایش جابجاییها، موجب شده تا افراد و گروههای مختلف، پیوسته در حال تعامل و برقراری ارتباطات با افرادی از دیگر فرهنگها باشند. طی این تعاملات متعدد، بدون شک، تأثیر و تأثر فرد از فرهنگهای متفاوت پدیدهای رایج خواهد بود. پژوهش حاضر با نگاهی چکیده کامل
گسترش ارتباطات در عصر حاضر و افزایش جابجاییها، موجب شده تا افراد و گروههای مختلف، پیوسته در حال تعامل و برقراری ارتباطات با افرادی از دیگر فرهنگها باشند. طی این تعاملات متعدد، بدون شک، تأثیر و تأثر فرد از فرهنگهای متفاوت پدیدهای رایج خواهد بود. پژوهش حاضر با نگاهی تطبیقی به دنبال بررسی ویژگیهای شیوه مناسب برقراری ارتباطات میانفرهنگی از دیدگاه اسلام با فرهنگهای مختلف است. که بدین منظور به بررسی سیره پیامبر و آیات قرآن پرداخته و با استفاده از روش توصیفی و تحلیلی تاریخی و تطبیق دادههای گردآوری شده از منابع کتابخانهای با سؤال پژوهش، در پی ارائه الگویی مرحلهای از اصول ارتباطات میانفرهنگی از دیدگاه اسلام برآمده است. نتایج حاصل از تحلیل و بررسی دادههای بدست آمده را میتوان در 6 مرحله عنوان کرد که به ترتیب عبارتند از:
1) تأیید و تأکید بر اشتراکات فرهنگی 2) تبلیغ و دعوت به فرهنگ خودی 3) نصیحت و دعوت به تفکر و گفتگوی آزاد علمی 4) انعقاد تفاهم نامهها و قراردادهای مشترک فرهنگی 5) هشدار در برابر تقابل و تهاجم فرهنگی 6) دفاع و مبارزه با فرهنگ مخرب. باید به این نکته توجه داشت که مرحلهای بودن این فرآیند ارتباطی، به معنای حرکت از مرحله ابتدایی و الزاماً رسیدن به مرحله پایانی نیست.
پرونده مقاله
در واقع، هماهنگی مناسب و سازگاری اجزای کالبدی شهر، مانند نماهای شهری، قطعا میتواند به تسهیل سازماندهی مجدد محیط شهری برای هویت مند بودن بیشتر کمک کند؛ این مساله در شهرهای تاریخی ایران مانند شهر تبریز که هویت مناسبی در ساختار کالبدی خود دارند، بسیار مشهود است. امروزه، غ چکیده کامل
در واقع، هماهنگی مناسب و سازگاری اجزای کالبدی شهر، مانند نماهای شهری، قطعا میتواند به تسهیل سازماندهی مجدد محیط شهری برای هویت مند بودن بیشتر کمک کند؛ این مساله در شهرهای تاریخی ایران مانند شهر تبریز که هویت مناسبی در ساختار کالبدی خود دارند، بسیار مشهود است. امروزه، غلبه رویکردهای متناقض و نبود جهت گیری مناسب، متاسفانه باعث ایجاد نماهای شهری نامناسب و از بین رفتن هویت کالبدی در شهرهای ایران شدهاست. همچنین، فرآیند جهانی شدن و حذف تفاوتهای فرهنگی تا حد زیادی امکان ایجاد خاطرات سنتی و فرهنگی را تضعیف کردهاست. براین اساس تحقیق حاضر به دنبال شناسایی عوامل موثر بر بی هویتی کالبدی نماها در بافت تاریخی-فرهنگی تبریز است. روش تحقیق بصورت توصیفی-تحلیلی و پیمایشی بوده و از نظر هدف کاربردی است. حجم نمونه 20 نفر از خبرگان متخصص (اساتید و مدیران شهری) بوده و برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از معادلات ساختاری استفاده شد. یافته ها نشان داد که از بین عوامل موثر بر بی¬هویتی کالبدی نمای بافت تاریخی-فرهنگی تبریز کمبود قوانین و ضوابط بیشترین تاثیر را داشته و سیاست-های اشتباه کمترین تاثیر را داشته است. در واقع، تحولات شهری تبریز با نبود برنامهها و اقدامات جامع، بومی و زمینهای، به طور فزایندهای هویت کالبدی نماهای شهری را بخصوص در بافت تاریخی-فرهنگی کاهش داده است. این نوع نقصها به طور خاص مشکلات جدی از قبیل عدم زیبایی، ناخوانایی، یکپارچگی کالبدی نامناسب و غیره را در نماها به همراه داشتهاست که در نهایت منجر به بی هویتی کالبدی شهر شده است.
پرونده مقاله
بوم یک واژه عام و همه گیر در علوم انسانی به شمار میرود. البته بیشتر از بوم، صفت آن در قالب ترکیب استفاده میشود. برای مثال، درختان بومی، مصالح بومی، علوم انسانی بومی و غیره. پژوهش حاضر سعی در ارائه تعریفی جامع از واژه بوم و بومی دارد تا بر مبنای آن بتوان به ارزیابی مؤل چکیده کامل
بوم یک واژه عام و همه گیر در علوم انسانی به شمار میرود. البته بیشتر از بوم، صفت آن در قالب ترکیب استفاده میشود. برای مثال، درختان بومی، مصالح بومی، علوم انسانی بومی و غیره. پژوهش حاضر سعی در ارائه تعریفی جامع از واژه بوم و بومی دارد تا بر مبنای آن بتوان به ارزیابی مؤلفهها و میزان اثرگذاری آنها بر علوم انسانی در حالت عام و معماری و شهرسازی بهصورت خاص دست یافت. بعد از بررسی تعاریف و گفتارهای صاحبنظران با استفاده از روش گرند تئوری با نرم افزار مکس¬کیودی¬ای این نتیجه حاصل شد که بیشتر تعاریف در سایه ویژگیهای کلمه سنت قرار دارند. لذا در قدم اول سنت باز تعریف و حدود و مرزهای آن شناسایی خواهد شد و در ادامه بوم و بومی خالص از دل واژگان و تعاریف و مصادیق بیرون کشیده میشود. در نهایت مؤلفههای اثرگذار بر آن مورد بررسی و تفسیر قرار خواهد گرفت. ابتدا مؤلفههای تأثیرگذار بر سنت شناسایی و مورد ارزیابی قرار گرفت و بدون تقدم و تأخر یا وزن هرکدام صرفاً حضورشان در شکلگیری تعریف سنت عیان شود، سپس مشخص شد که دو ویژگی میتواند بوم یا بومی را تعریف کند. با سنجش مؤلفههای بوم تعریف ارائه شده برای بوم مورد ارزیابی کلی قرار داده شد. هر اتفاقی که در یک محدوده فیزیکی و جغرافیایی رخ میدهد میتواند یک اتفاق بومی باشد به شرط اینکه توسط عوامل محیطی و محلی آن جغرافیا ابداع و ایجاد شود.
پرونده مقاله