پژوهش حاضر به مطالعۀ کیفی دو زیست جهان زنان شهر تهران اعم از هیأت مذهبی و کافی شاپ میپردازد و طی آن معناها و تفاسیر و نمادهایی که این دو گروه از زنان از خود بروز میدهند مورد واکاوی قرار می گیرد. مطالعه کیفی در این تحقیق نشان می دهد که عوامل هویتی در طول دو دهه اخیر تغ چکیده کامل
پژوهش حاضر به مطالعۀ کیفی دو زیست جهان زنان شهر تهران اعم از هیأت مذهبی و کافی شاپ میپردازد و طی آن معناها و تفاسیر و نمادهایی که این دو گروه از زنان از خود بروز میدهند مورد واکاوی قرار می گیرد. مطالعه کیفی در این تحقیق نشان می دهد که عوامل هویتی در طول دو دهه اخیر تغییرات اساسی کرده است، به طوری که وضعیت امروز زنان ایران با گذشته تفاوت های بسیارشایانی را نشان می دهد. پژوهش حاضر مبتنی بر پارادایم تفسیری و ر وش تحقیق کیفی پدیدارشناسی و با تکنیک تحلیل تماتیک(مضمون) در شهر تهران انجام یافته است. جمعیت مورد مطالعه این مقاله زنان شهرتهران است که از بین آنها تعداد 42 نفر به روش نمونه گیری نظری انتخاب و با مصاحبه های عمقی اطلاعات مورد نظر جمع آوری و مورد بازنویسی قرار گرفته است. یافته های این پژوهش نشان می دهد که مقوله های به دست آمده در نحوۀ شکل گیری هویت زنان را می توان در موارد زیر بیان کرد: فراغت سیّال، تأثیر موسیقی کافی شاپی، ترکیب نامتجانس سنت و مدرنیسم در فردیّت، شیوع کودکی مذهبی بر جدار ذهنی کنشگران، هدایت معنوی، اعتیاد اعتقادی، مهاجرت و احساس نیاز به باز تولید معنای دین در تکوین هویتی، دیالکتیک معنویت در تأثیر گذاری بر حاجت و معصیت، جاهلیت زنانه ناشی از تعصب، غلبه فرهنگ مرد سالاری و راهی برای عبور زنان، دوآلیته کافه و هئیت، تجانس ناهمگون، ساختارشکنی ارتباطی، عدم همخوانی هئیتهای مدرن با جوهره معنویت، ترکیب لذت و معنویت، کنش عاشقانه هئیتروها، بازسازی دیالوگهای معنوی. نتایج نشان می دهد که وقتی قرار است به شکل دهی هویت زنان در جامعه ایرانی امروز نگاه کنیم، ابتدا باید به مؤلفه های تأثیر پذیری آنان از هویت دینی که از خانواده یا از مدرسه برمی خیزد، توجه نشان داد. از سویی دیگر، بروز قالب های جدید مدرن مانند کافی شاپ در این زمینه می تواند تأثیرگذاری عمیقی بر روند ذهنی و هویتی زنان داشته باشد. همچنین چرخش های عمیقی در تغییر مسیر ذهنی زنان در حال شکل گیری است؛ به گونه ای که نوع نگرش آن ها الزاماً ضد معنویت و دین به حساب نمی آید، اما با نگاه سنتی دینی تفاوت هایی را نشان میدهد. از طرف دیگر حضور آنها در مکان های مدرن مانند کافی شاپ، بیانگر آن است که پذیرش مدرنیسم در نسل زنان امروزیک مسئله غیر قابل انکار است
پرونده مقاله
سواد اطلاعاتی در دنیای کنونی که عصر تغییرات شتابناک فناورانه و تکثر منابع اطلاعاتی است، اهمیتی فزاینده دارد. به دلیل پیچیدگی روبه افزایش این شرایط، افراد باگزینه های اطلاعاتی متنوع و متعددی در تحقیقات آکادمیک، در محل کار، و در زندگی شخصی روبه رو هستند. لذا مسئله اصلی اص چکیده کامل
سواد اطلاعاتی در دنیای کنونی که عصر تغییرات شتابناک فناورانه و تکثر منابع اطلاعاتی است، اهمیتی فزاینده دارد. به دلیل پیچیدگی روبه افزایش این شرایط، افراد باگزینه های اطلاعاتی متنوع و متعددی در تحقیقات آکادمیک، در محل کار، و در زندگی شخصی روبه رو هستند. لذا مسئله اصلی اصلی تحقیق این است که عوامل و مؤلفههای موثر بر سنجش سواد اطلاعاتی خبرنگاران چیست؟ هدف اصلی پژوهش حاضر، طراحی مدل سنجش سواد اطلاعاتی خبرنگاران است. این مطالعه براساس رویکرد کیفی انجام شده است. این پژوهش در بخش کیفی از نظر هدف، اکتشافی و از نوع تحقیقات توسعهای - کاربردی و از جنبه روش گردآوری داده، توصیفی- پیمایشی است. به منظور دستیابی به اهداف پیشروی در مطالعه حاضر، در گام اول با بررسیهای جامع کتابخانهای و ارزیابی مطالعات گذشته، عوامل و مولفههای سواد اطلاعاتی خبرنگاران شناسایی و استخراج گردید .در گام بعدی با بهرهگیری از روش دلفی، عوامل و مولفهها شناسایی شدند. جامعه پژوهش حاضر در بخش کیفی، اساتید و متخصصان عرصه خبر هستند. در بخش کیفی از روش نمونه گیری هدفمند استفاده می شود، یعنی تا زمانی اقدام به نمونه گیری می شود که به نقطه اشباع رسیده شود. در پانل خبرگان، 10 نفر انتخاب شدند. برای سنجش و اندازه گیری در بخش کیفی از پرسشنامه دلفی استفاده شده است. نتایج پژوهش حاصل از روش دلفی نشان میدهد پاسخ دهندگان در مجموع، 7 عامل و 30 مولفه برای سواد اطلاعاتی که شامل محیط اطلاعاتی (تسهیلات کامپیوتر، استفاده از اینترنت)، استانداردهای فناوری اطلاعات (برنامه ریزی و مفاهیم فناوری، برنامه ریزی و طراحی تجربه و محیطهای یادگیری، بهرهوری و شیوههای حرفه ای، موضوعات انسانی، اجتماعی، قانونی و اخلاقی، استفاده از فناوری اطلاعات، خودکارآمدی فناوری اطلاعات)، مهارتهای سواد اطلاعاتی (یادگیری الکترونیکی، فعالیتهای تفکر، کاربرد فناوری اطلاعات، ارتباطات اطلاعاتی)، ابزارهای سواد اطلاعاتی (دانش و شناخت ارزیابی سواد اطلاعاتی، عملکرد و شیوههای ارزیابی سواد اطلاعاتی، نگرش نسبت به سواد اطلاعاتی، نیاز اطلاعاتی، دسترسی به اطلاعات، استفاده از اطلاعات قانونی و اخلاقی)، عوامل شخصی (سن، سابقه خدمت، تحصیلات جنسیت، درجه، جایگاه اجتماعی و اقتصادی)، عوامل منطقهای (منطقه محل سکونت، منطقه محل کار خبرنگار) و پیامدهای سواد اطلاعاتی (نوآوری سازمانی، اثربخشی، اعتماد، عملکرد مدیریتی) مطرح کردند.
پرونده مقاله
مقاله پیش رو به بررسی جامعه شناختی پدیده وندالیسم با هدف تبیین و تحلیل مهمترین عوامل موثر در رفتار وندالیستی در بین جوانان۲۹-۱۵سال میپردازد. این عوامل در قالب متغیرهای بی سازمانی و سرمایه اقتصادی و سرمایه فرهنگی مورد بررسی قرار گرفته اند. در بررسی دو نوع سرمایه اقتصادی چکیده کامل
مقاله پیش رو به بررسی جامعه شناختی پدیده وندالیسم با هدف تبیین و تحلیل مهمترین عوامل موثر در رفتار وندالیستی در بین جوانان۲۹-۱۵سال میپردازد. این عوامل در قالب متغیرهای بی سازمانی و سرمایه اقتصادی و سرمایه فرهنگی مورد بررسی قرار گرفته اند. در بررسی دو نوع سرمایه اقتصادی و سرمایه فرهنگی که همان میدان اجتماعی می باشند، ارتباطش با رفتار وندالیستی مورد نظر است. جامعه آماری جوانان شهر خرم آباد بوده و۴۰۵ نمونه را با استفاده از روش کمی، انتخاب و داده ها از طریق پرسشنامه گردآوری شده اند. برای تبیین داده ها و رابطه بین متغیرهای مستقل و متغبر وابسته (رفتار وندالیستی) از روش آماری رگرسیون چند متغیره استفاده گردیده. یافته ها نشان می دهد که متغیر سن با رفتار وندالیستی ارتباطی ندارد. همچنین نتایح رگرسیون چند متغیره نشان داد که تنها متغیرهای جنسیت، سرمایه اقتصادی، بی نظمی اجتماعی و تنوع خرده فرهنگی توان پیش بینی تغییرات متغیر رفتار وندالیستی را دارند.
پرونده مقاله
بزه دیدگی دانش آموزان یکی از مسائل مهم جامعه ایران است. هدف پژوهش حاضر بررسی بزه دیدگی دانش آموزان در ایام شیوع ویروس کووید-19 و عوامل اجتماعی و اقتصادی موثر بر آن درکلان شهر اهواز است. پژوهش حاضر از نوع پیمایشی و با کمک تحلیل معادلات ساختاری و رگرسیون چند گانه از طریق چکیده کامل
بزه دیدگی دانش آموزان یکی از مسائل مهم جامعه ایران است. هدف پژوهش حاضر بررسی بزه دیدگی دانش آموزان در ایام شیوع ویروس کووید-19 و عوامل اجتماعی و اقتصادی موثر بر آن درکلان شهر اهواز است. پژوهش حاضر از نوع پیمایشی و با کمک تحلیل معادلات ساختاری و رگرسیون چند گانه از طریق نرم افزار های pls-smart3 و spss25 انجام گرفته است. با استفاده از ابزار پرسشنامه، داده های لازم از طریق 384 نفر دانش آموز در نواحی 4 گانه آموزش و پرورش کلان شهر اهواز به روش خوشه بندی چند مرحله ای جمع آوری گردید. تمام ابعاد متغیر اجتماعی (اعتماد، همسالان، بعد خانوار، خشونت و طلاق عاطفی) در سطح 05/0 دارای رابطه معنی دار و مثبت با متغیر وابسته بزه دیده گی است. متعیرهایی جمعیت شناختی (سن، جنس، رشته تحصیلی و نوع مدرسه) با متغیر بزه دیده گی در همین سطح دارای ارتباط معنی دار هستند. ولی ارتباط ابعاد مربوط به متغیر اقتصادی (شغل، تحصیلات و درآمد) بر متغیر بزه دیده گی تایید نشد. خروجی مدل و ضرایب رگرسیون استاندارد شده نشانگر میزان تاثیر متغیر عوامل اجتماعی(997/0)، عوامل جمعیت شناختی(003/0) بر متغیر بزه دیده گی است. همچنین مقدار ضریب تعیین (006/0-)، بیان کننده عدم تبیین واریانس عوامل اقتصادی بر متغیر بزه دیدگی دانش آموزاناست. تفاوت مقادیر پیش بینی از واقعیت در هر سه متغیر اجتماعی، اقتصادی و بزه دیدگی مطابق دستور العمل Q2-PREDICT مناسب ارزیابی گردید.
پرونده مقاله
خانه های تاریخی دوره قاجار را می توان بخشی از گنجینه های ارزشمند تاریخ هنرومعماری ایران دانست. در معماری ایرانی، تزئینات همانند روحی است که کالبد سازه ها را به تمامی در برگرفته است؛ با به میان آمدن بحث معماری سنتی خانه های ایرانی، ناخودآگاه معانی دلبستگی به فضای مع چکیده کامل
خانه های تاریخی دوره قاجار را می توان بخشی از گنجینه های ارزشمند تاریخ هنرومعماری ایران دانست. در معماری ایرانی، تزئینات همانند روحی است که کالبد سازه ها را به تمامی در برگرفته است؛ با به میان آمدن بحث معماری سنتی خانه های ایرانی، ناخودآگاه معانی دلبستگی به فضای معماری به ذهن خطور می کند. شکوه وزیبایى معمارى ایرانى به تزیینات آن بستگى داشته که درایجاد حس مکان بی تأثیر نیست. برای ارتقای حس مکان، شناسایی عوامل تأثیرگذار برآن امری ضروری و اجتناب ناپذیر است. به همین منظور این پژوهش با هدف شناسایی و تبیین تزئینات به کار رفته درخانه های دوره قاجاریه و تأثیر آن درایجاد حس مکان دراین خانه ها، به روش توصیفی-تحلیلی، ازنوع پیمایشی در خانه های دوره قاجارواقع درمناطق 12و11 شهرتهران انجام شده است. جامعه آماری پژوهش را بازدیدکنندگان از خانه های نمونه، تشکیل داده ونمونه پژوهش(384 نفر)، به روش نمونه گیری تصادفی هدفمند انتخاب شده اند. ابزارگردآوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته بود. داده های گردآوری شده با روش تحلیل عاملی تأییدی و رگرسیون تحلیل شد. نتایج نشان داد، تزئینات معماری این خانه ها؛ گچبری، آجر کاری، کاشی کاری، آلت چینی چوبی، ارسی وگره چینی ارسی، تزیینات فلزی، موزاییک کاری و لمبه کوبی بوده است. این تزیینات با اثر مثبت و معنی دار بر هویت مکان با ضریب (544/0)، تعلق به مکان با ضریب (497/0) و وابستگی به مکان با ضریب (286/0)، در ایجاد حس مکان دراین خانه ها تأثیرگذار بوده است(01/0 p<). بنابراین می توان نتیجه گرفت که، تزیینات به کار رفته دراین خانه ها، با تأثیرگذاری بر هویت، تعلق و وابستگی به مکان در مخاطب، برایجاد حس مکان در این خانه ها نقش به سزایی داشته است. شناخت این عوامل درفضاهای میراثی درحفاظت معماری راه گشا است.
پرونده مقاله
تصمیمگیری یکی از محوریترین فرآیندها در سازمانها محسوب میشود و به عنوان وظیفه اصلی مدیران در تمامی سطوح مطرح میباشد. همه فعالیتهای مدیریت حول و حوش تصمیمگیری میچرخد، چرا که مدیران برای انجام وظایف خود شامل برنامه ریزی، سازماندهی، هدایت و کنترل؛ میبایست در فرآیند چکیده کامل
تصمیمگیری یکی از محوریترین فرآیندها در سازمانها محسوب میشود و به عنوان وظیفه اصلی مدیران در تمامی سطوح مطرح میباشد. همه فعالیتهای مدیریت حول و حوش تصمیمگیری میچرخد، چرا که مدیران برای انجام وظایف خود شامل برنامه ریزی، سازماندهی، هدایت و کنترل؛ میبایست در فرآیند مستمر و مداوم تصمیمگیری درگیر شوند. هدف اصلی این تحقیق بررسی رابطه ابعاد سبک زندگی با تصمیمگیری مدیران ارشد فرهنگی فارس میباشد. تحقیق حاضر از منظر هدف کاربردی و از منظر شیوه گردآوری دادهها پیمایشی از نوع همبستگی میباشد. جامعه آماری پژوهش حاضر مدیران ارشد فرهنگی استان فارس به تعداد 220 نفر در نظر گرفته شد، شیوه نمونه گیری به تمام شماری بود و نهایتا 141 پرسشنامه قابل تحلیل جمعآوری گردید. به منظور جمعآوری اطلاعات مورد نظر و سنجش متغیرهای تحقیق، از پرسشنامه استاندارد استفاده شد. روایی ابزار اندازه گیری از طریق محتوایی و پایایی آن از طریق ضریب آلفای کرونباخ مورد تایید قرار گرفت. بعد از انجام هماهنگیهای لازم با مسئولان ذیربط، پرسشنامهها بین مدیران توزیع شد و پس از تشریح اهداف طرح پرسشنامهها را تکمیل میکردند. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS 26 استفاده شد. سطح معناداری آماری 05/0 در نظر گرفته شد. نتایج تحلیل یافته ها نشان داد سبک زندگی رابطه معناداری با تصمیمگیری مدیران فرهنگی اجرایی دارد. بیشترین همبستگی با تصمیمگیری مدیران را سبک زندگی مذهبی دارا بود. متغیر سبک زندگی به صورت کلی و ابعاد آن، به جز سبک زندگی لذت گرا، رابطه معناداری با تصمیمگیری مدیران ارشد نشان دادند.
پرونده مقاله