• XML

    isc pubmed crossref medra doaj doaj
  • فهرست مقالات


      • دسترسی آزاد مقاله

        1 - مقایسه سبک‌های ابرازوجود، حل تعارض و دلبستگی در زنان متاهل عادی و دارای تجربه‌ی طلاق عاطفی
        رقیه زارعی سید ابوالقاسم مهری نژاد
        این پژوهش با هدف شناسایی سبک‌های حل تعارض، ابرازوجود و دلبستگی در زنان با تجربه طلاق عاطفی و زنان عادی (بدون تجربه طلاق عاطفی) انجام شد. این پژوهش از نوع علی مقایسه‌ای بود و از میان زنان متاهل ساکن شهر تهران تعداد 376 نفر به شیوه نمونه‌گیری خوشه‌ای تصادفی که حداقل 5 سال چکیده کامل
        این پژوهش با هدف شناسایی سبک‌های حل تعارض، ابرازوجود و دلبستگی در زنان با تجربه طلاق عاطفی و زنان عادی (بدون تجربه طلاق عاطفی) انجام شد. این پژوهش از نوع علی مقایسه‌ای بود و از میان زنان متاهل ساکن شهر تهران تعداد 376 نفر به شیوه نمونه‌گیری خوشه‌ای تصادفی که حداقل 5 سال از ازدواج شان گذشته بود انتخاب شدند. شرکت‌کنندگان پرسشنامه‌های مورد نظر را تکمیل کردند. به منظور توصیف داده‌ها، نخست میانگین و انحراف استاندارد نمره‎های آزمودنی‌ها در سبک‌های حل تعارض (یکپارچه، ملزم شده، مسلط، اجتنابی و مصالحه)، سبک‌های دلبستگی (اضطرابی و اجتنابی) و ابراز وجود در دو گروه زنان دارای تجربه طلاق عاطفی و عادی (بدون تجربه طلاق عاطفی) ارائه شده است. یافته‌ها نشان داد بین دو گروه زنان با تجربه طلاق عاطفی و عادی در ابراز وجود سبک‌های حل تعارض و دلبستگی تفاوت آماری معنادار وجود دارد. به این معنی که زنانی که طلاق عاطفی را تجربه کرده بودند به‌ طور معناداری دارای ابراز وجود پایین‌تر نسبت به زنان عادی بودند و بیشتر از سبک‌های حل تعارض اجتنابی و مسلط استفاده می‌کنند. در حالی‌که زنان عادی و بدون تجربه طلاق عاطفی به صورت معناداری نسبت به زنان با تجربه طلاق عاطفی بیشتر از سبک‌های حل تعارض یکپارچه و مصالحه استفاده می‌کنند. هم چنین یافته‌ها بیانگر این است که زنانی که طلاق عاطفی را تجربه کرده‌اند به‌طور معناداری از سبک‌دلبستگی اجتنابی بالاتری نسبت به زنان عادی برخوردار هستند در حالی‌که زنان عادی به صورت معناداری نسبت به زنان با تجربه طلاق عاطفی سبک دلبستگی اضطرابی بالاتری داشتند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        2 - پیش بینی گرایش به مصرف سیگار بر اساس ناگویی هیجانی با میانجی‌گری ادراک خطر
        فاطمه زارعی افسانه طاهری نسترن شریفی
        چکیدهاستعمال سیگار یکی از تهدیدهای جدی سلامت و از علل اصلی مرگ و میر در سراسر جهان است. پژوهش حاضر با هدف پیش بینی گرایش به مصرف سیگار بر اساس ناگویی هیجانی با میانجی‌گری ادراک خطر انجام شد. روش پژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی کا چکیده کامل
        چکیدهاستعمال سیگار یکی از تهدیدهای جدی سلامت و از علل اصلی مرگ و میر در سراسر جهان است. پژوهش حاضر با هدف پیش بینی گرایش به مصرف سیگار بر اساس ناگویی هیجانی با میانجی‌گری ادراک خطر انجام شد. روش پژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی کارمندان شهرداری تهران در سال 1399 بود که از بین آنها ۲۱۵ نفر با روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چند مرحله‌ای برای شرکت در پژوهش انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده‌ها شامل پرسشنامه گرایش به مصرف سیگار شور بود که، رجبی (2006) ضریب پایایی آلفای کرونباخ 83/0 را برای آن گزارش داد. همینطور ازپرسشنامه ارزیابی شناختی حوادث پرخطر فروم با ضریب آلفای کرونباخ( 78/0 )ا(Baheiraei et al., 2012). و پرسشنامه ناگویی هیجانی تیلور و همکاران (1991) با پایایی بازآزمایی آن از 80/0 r= تا 87/0 r= استفاده شده بود(Besharat, 2007. داده‌های جمع‌آوری شده با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 25 و نرم افزار Amos نسخه 22 و معادلات ساختاری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. طبق نتایج، مدل پیشنهادی برای پیش بینی گرایش به مصرف سیگار بر اساس ناگویی هیجانی با میانجی‌گری ادراک خطر از برازش کافی برخوردار بود. ادراک خطر در رابطه ناگویی هیجانی و گرایش به مصرف سیگار نقش میانجی‌گری جزئی داشت. بر اساس نتایج به دست آمده در این مطالعه، می‌توان با کمک به افراد برای غلبه بر ناگویی هیجانی و همچنین افزایش ادراک خطر، گرایش به مصرف سیگار را در آنها کاهش داد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        3 - اثر بخشی آموزش ذهن آگاهی بر تحمل پریشانی، تنظیم شناختی هیجان و معنای زندگی در دانشجویان دانشگاه پیام نور
        سید مجتبی عقیلی اکرم وکیلی بسطام
        پریشانی هیجانی به عنوان یک اختلال هیجانی در طولانی مدت می تواند عملکرد اجتماعی و زندگی روزمره افراد را تحت تاثیر قرار داده و سبب ایجاد درماندگی در آن ها شود. پژوهش حاضر با هدف اثر بخشی آموزش ذهن آگاهی بر تحمل پریشانی، تنظیم شناختی هیجان و معنای زندگی در دانشجویان دانشگا چکیده کامل
        پریشانی هیجانی به عنوان یک اختلال هیجانی در طولانی مدت می تواند عملکرد اجتماعی و زندگی روزمره افراد را تحت تاثیر قرار داده و سبب ایجاد درماندگی در آن ها شود. پژوهش حاضر با هدف اثر بخشی آموزش ذهن آگاهی بر تحمل پریشانی، تنظیم شناختی هیجان و معنای زندگی در دانشجویان دانشگاه پیام نور انجام شد. روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون_پس آزمون و گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش کلیه دانشجویان دانشگاه پیام نور گرگان در سال تحصیلی 1401_۱400 بود که از این میان 30 نفر به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی، در دو گروه کنترل (15 نفر) و گروه آزمایش (15 نفر) قرار گرفتند. ابزار پژوهش پرسشنامه تحمل پریشانی گاهر (2005)، تنظیم شناختی هیجان گرانفسکی (1991) و معنای زندگی استگر و همکاران (2006) بود. گروه آزمایش تحت 8 جلسه درمان ذهن آگاهی قرار گرفت و گروه کنترل تا پایان پژوهش هیچ مداخله ای دریافت نکرد. داده های پژوهش با آزمون تحلیل کوواریانس و با استفاده از نرم افزار spss نسخه 24 انجام شد. یافته ها نشان داد درمان ذهن آگاهی تحمل پریشانی، تنظیم شناختی هیجان و معنای زندگی را افزایش داده است (001/0>p). درمان شناختی مبتنی بر ذهن آگاهی می تواند درتحمل پریشانی، تنظیم هیجان و معنای زندگی دانشجویان موثر واقع شود. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        4 - مدل جامعه شناختی عوامل موثر بر میزان مسئولیت پذیری اجتماعی شهروندان بوشهری
        معصومه احمدی غلامرضا جعفری نیا مولود کیخسروانی
        چکیدهاین پژوهش با هدف تبیین جامعه شناختی عوامل موثر بر میزان مسئولیت پذیری اجتماعی شهروندان بوشهری انجام شد. روش پژوهش توصیفی، از نوع پیمایشی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر تمامی شهروندان بالای 18 سال شهر بوشهر در سال 1398 بودند. تعداد 383 نفر با روش نمونه‌گیری تصادفی به ع چکیده کامل
        چکیدهاین پژوهش با هدف تبیین جامعه شناختی عوامل موثر بر میزان مسئولیت پذیری اجتماعی شهروندان بوشهری انجام شد. روش پژوهش توصیفی، از نوع پیمایشی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر تمامی شهروندان بالای 18 سال شهر بوشهر در سال 1398 بودند. تعداد 383 نفر با روش نمونه‌گیری تصادفی به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار جمع آوری داده‌ها پرسشنامه محقق ساخته عوامل موثر بر میزان مسئولیت پذیری اجتماعی بود. به منظور تجزیه وتحلیل داده‌ها، ازآزمون ضریب همبستگی و معادلات ساختاری و نرم افزار SPSS نسخه 23 و Amos نسخه 24 استفاده شد. نتایج بدست آمده نشان می‌دهد بین مدت زمان استفاده از شبکه‌های اجتماعی(262/0r: )، میزان سرمایه اجتماعی (135/0r:)، وضعیت اشتغال (326/0r:)، انگیزه و هدف کاربران شبکه‌های اجتماعی (128/0r:)، سن پاسخگویان (141/0r:)، سطح تحصیلات پاسخگویان (431/0r:) با میزان مسئولیت پذیری اجتماعی رابطه معناداری وجود دارد.واژگان کلیدی: بوشهر، سرمایه اجتماعی، شبکه‌های اجتماعی، شهروندان، مسئولیت اجتماعی.واژگان کلیدی: بوشهر، سرمایه اجتماعی، شبکه‌های اجتماعی، شهروندان، مسئولیت اجتماعی. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        5 - پیش‌بینی شفقت به خود و خود نظم جویی هیجانی بر اساس توانمندسازی روان‌شناختی موردمطالعه کارکنان اداره کل بیمه سلامت استان تهران
        زهرا شفیعیان حسن شهرکی پور قنبر علی دلفان آذری
        هدف از پژوهش حاضر پیش‌بینی شفقت به خود و خود نظم جویی هیجانی بر اساس توانمندسازی روان‌شناختی است، جامعه موردبررسی عبارت است از کارکنان اداره کل بیمه سلامت استان تهران. حجم جامعه در این تحقیق 150 نفر بود و حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران حجم 108 نفر تعیین شد و پرسشن چکیده کامل
        هدف از پژوهش حاضر پیش‌بینی شفقت به خود و خود نظم جویی هیجانی بر اساس توانمندسازی روان‌شناختی است، جامعه موردبررسی عبارت است از کارکنان اداره کل بیمه سلامت استان تهران. حجم جامعه در این تحقیق 150 نفر بود و حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران حجم 108 نفر تعیین شد و پرسشنامه‌ها با استفاده از روش تصادفی توزیع و گردآوری شدند. در این تحقیق برای گردآوری داده‌ها از پرسشنامه استاندارد شفقت به خود ریس و همکاران (2011)، پرسشنامه خود نظم جویی هیجانی شناختی گرنفسکی و همکاران (2001) و پرسشنامه استاندارد توانمندسازی روان‌شناختی (اسپریتزر، 1995) استفاده شد. پایایی پرسشنامه‌ها قبل از توزیع با روش آلفای کرونباخ محاسبه و تائید شد. جهت تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون خطی ساده در کنار آمار توصیفی استفاده شد. نتایج آزمون رگرسیون در سطح اطمینان 95 درصد نشان داد توانمندسازی روان‌شناختی می‌تواند شفقت به خود را پیش‌بینی کند (p<0.05). همچنین سطح اطمینان 95 درصد توانمندسازی روان‌شناختی می‌تواند خود نظم جویی هیجانی را پیش‌بینی کند. (p<0.05). بنابراین و مسئولان سازمان بیمه سلامت کارگاه‌ها و برنامه‌های توانمندسازی کارکنان و دوره‌های آموزشی در این زمینه را به‌صورت دوره‌ای برگزار نمایند تا کارکنان از مزایای آن بهره‌مند شوند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        6 - اثربخشی آموزش روانشناسی مثبت نگر بر حمایت ادراک شده وخود انتقادی در زنان سرپرست خانوار
        فاطمه ترکاشوند فاطمه سادات زاهدی مهشید ایزدی
        هدف از انجام این پژوهش بررسی اثربخشی آموزش روانشناسی مثبت نگر بر حمایت اجتماعی ادراک شده وخود انتقادی در زنان سرپرست خانوار بود.مواد و روش: روش این پژوهش نیمه آزمایشی است جامعه آماری این پژوهش، شامل کلیه زنان سرپرست خانوار منطقه 6 شهر مشهد می باشد که تعداد آن ها برابر 2 چکیده کامل
        هدف از انجام این پژوهش بررسی اثربخشی آموزش روانشناسی مثبت نگر بر حمایت اجتماعی ادراک شده وخود انتقادی در زنان سرپرست خانوار بود.مواد و روش: روش این پژوهش نیمه آزمایشی است جامعه آماری این پژوهش، شامل کلیه زنان سرپرست خانوار منطقه 6 شهر مشهد می باشد که تعداد آن ها برابر 250 نفر ، می باشند. نموﻧﻪ پژوهش حاضر شامل 30 زن سرپرست خانوار می باشد که به روش داوطلبانه و در دسترس انتخاب و در دوگروه آزمایش و کنترل به صورت تصادفی جایگزین شدند .گروه آموزش تحت آموزش قرار گرفت و بعد از اتمام جلسات و 2 ماه بعد از آموزش هر دو گروه به پرسشنامه ها پاسخ دادند. برای اندازه گیری متغیره ها از پرسشنامه های حمایت اجتماعی ادراک شده زیمت و همکاران(1988) و مقیاس سطوح خودانتقادی تامپسون و زوروف(2004) بهره گرفته شده است.یافته ها: یافته ها نشان می دهد آموزش روانشناسی مثبت نگر بر حمایت اجتماعی ادراک شده وخود انتقادی زنان سرپرست خانوار موثر بود(05/0 >P).بحث: از یافته های این تحقیق می توان نتیجه گرفت که آموزش روان شناسی مثبت نگر می تواند موجب به کاهش خود انتقادی و افزایش حمایت اجتماعی ادراک شده در زنان شود، در نتیجه می تواند کیفیت زندگی، رضایت از زندگی و بهزیستی ذهنی و روانی را در این افراد افزایش دهد. پرونده مقاله