اثربخشی آموزش روانشناسی مثبت نگر بر حمایت ادراک شده وخود انتقادی در زنان سرپرست خانوار
محورهای موضوعی : روان شناسیفاطمه ترکاشوند 1 , فاطمه سادات زاهدی 2 , مهشید ایزدی 3
1 - گروه آموزشی مشاوره و راهنمایی-دانشکده روانشناسی-دانشگاه واحد تهران مرکز-تهران-ایران
2 - گروه آموزشی مشاوره و راهنمایی-دانشکده روانشناسی-دانشگاه واحد تهران مرکز-تهران-ایران
3 - گروه آموزشی مشاوره و راهنمایی-دانشکده روانشناسی-دانشگاه واحد تهران مرکز-تهران-ایران
کلید واژه: زنان سرپرست خانوار, حمایت اجتماعی ادراک شده, روان شناسی مثبت نگر, خود انتقادی,
چکیده مقاله :
هدف از انجام این پژوهش بررسی اثربخشی آموزش روانشناسی مثبت نگر بر حمایت اجتماعی ادراک شده وخود انتقادی در زنان سرپرست خانوار بود.مواد و روش: روش این پژوهش نیمه آزمایشی است جامعه آماری این پژوهش، شامل کلیه زنان سرپرست خانوار منطقه 6 شهر مشهد می باشد که تعداد آن ها برابر 250 نفر ، می باشند. نموﻧﻪ پژوهش حاضر شامل 30 زن سرپرست خانوار می باشد که به روش داوطلبانه و در دسترس انتخاب و در دوگروه آزمایش و کنترل به صورت تصادفی جایگزین شدند .گروه آموزش تحت آموزش قرار گرفت و بعد از اتمام جلسات و 2 ماه بعد از آموزش هر دو گروه به پرسشنامه ها پاسخ دادند. برای اندازه گیری متغیره ها از پرسشنامه های حمایت اجتماعی ادراک شده زیمت و همکاران(1988) و مقیاس سطوح خودانتقادی تامپسون و زوروف(2004) بهره گرفته شده است.یافته ها: یافته ها نشان می دهد آموزش روانشناسی مثبت نگر بر حمایت اجتماعی ادراک شده وخود انتقادی زنان سرپرست خانوار موثر بود(05/0 >P).بحث: از یافته های این تحقیق می توان نتیجه گرفت که آموزش روان شناسی مثبت نگر می تواند موجب به کاهش خود انتقادی و افزایش حمایت اجتماعی ادراک شده در زنان شود، در نتیجه می تواند کیفیت زندگی، رضایت از زندگی و بهزیستی ذهنی و روانی را در این افراد افزایش دهد.
The purpose of this study was to investigate the effectiveness of positive psychology training on perceived social and self-critical support in female-headed households. Materials and Methods: The method of this study is quasi-experimental. There are 250 of them. The sample of the present study includes 30 female-headed households who were selected voluntarily and available and were randomly replaced in two experimental and control groups. The training group was trained and after the sessions and 2 months after training both groups. They answered the questionnaires. Perceived social support questionnaires of Zimet et al. (1988) and Thompson and Zoroff (2004) self-critical levels scale were used to measure the variables. Results: The results show that positive psychology training on perceived social support. And self-criticism of female-headed households was effective (P <0.05). Discussion: From the findings of this study, it can be concluded that positive psychology education can reduce self-criticism and increase perceived social support in women. The result can increase the quality of life, life satisfaction and mental and psychological well-being in these people.
_||_