بررسی و ارزیابی عوامل موثر بر بهبود توسعه خدمات گردشگری در شهر شیراز
محورهای موضوعی : جغرافیای شهریعلی اکبر ایزدی سعدی 1 , مسعود تقوایی 2 , یعقوب پیوسته گر 3
1 - دانشجوی دکتری جفرافیای برنامه ریزی شهری ، واحد یاسوج، دانشگاه آزاد اسلامی، یاسوج ،ایران
2 - استاد گروه جغرافیا و برنامه ریزی شهری عضو هیأت علمی دانشگاه اصفهان
3 - استادیار گروه معماری و شهرسازی، واحد یاسوج، دانشگاه آزاد اسلامی، یاسوج، ایران
کلید واژه: شیراز, گردشگری شهری, توسعه خدمات گردشگری, استراتژی,
چکیده مقاله :
هدف این پژوهش یافتن راهبردهایی برای توسعه خدمات گردشگری در شهر شیراز میباشد که به روش توصیفی – تحلیلی انجام گرفته است. پژوهش حاضر از نوع تحقیقات کاربردی است. برای گردآوری دادهها از دو روش میدانی مبتنی بر پرسشنامه و کتابخانهای استفاده شده است. جامعه آماری این تحقیق شامل 4 گروه گردشگران (نمونه: بر اساس فرمول کوکران 372)، کارشناسان و متخصصان حرفه گردشگری (نمونه: شیوه سرشماری)، متولیان به شیوه سرشماری، مردم بومی شهر شیراز (نمونه: بر اساس فرمول کوکران 352) میباشد. برای تجزیه و تحلیل دادهها و آزمون فرضیهها از روشهای آماری تحلیل عاملی استفاده شده است و همچنین در فاز دوم پژوهش جهت تدوین استراتژیهای توسعه شهر، از روش AHP و تکنیک SWOT استفاده شده است. یافتههای تحقیق نشان داد از سه گروه جوامع (گردشگران، کارشناسان، متولیان) دیدگاه اقتصادی را به عنوان تأثیرگذارترین عامل در توسعه خدمات گردشگری دانستند و فقط مردم بومی عامل اجتماعی – فرهنگی را به عنوان با اهمیتترین عامل در توسعه خدمات گردشگری برشمردند و عامل اقتصادی را به عنوان عامل دوم تأثیرگذار مدنظر قرار دادند. بدین ترتیب با توجه به تحلیل صورت گرفته از همه جوامع مورد بررسی، مشخص شد که عامل اقتصادی به عنوان تأثیرگذارترین عامل در توسعه خدمات گردشگری در شهر شیراز میباشد همچنین نتایج نشان داد که راهبردی تهاجمی مبتنی بر (رشد و توسعه) در جهت کم کردن نقاط ضعف داخلی و پرهیز از تهدیدات ناشی از محیط خارجی برای توسعه خدمات گردشگری در شهر شیراز اتخاذ شود.
Adinegara,G. N. J., Suprapti, N. W. S. & Yasa, N. N. K. (2017). Factors That Influences Tourist’s Satisfaction and Its Consequences. European Journal of Business and Management. Vol.9, No.8. Available online at www.iiste.org.
Ahdenjad Roshti, M., and Haidar Salehi, m. (2012). Assessing the spatial distribution of tourism infrastructure and determining the role of economic-political processes and physical growth of cities in its formation (Case study: Zanjan), Quarterly Journal of Tourism Studies, First Year, No. 1. (In Persian)
Al-Ababneh, M. (2013). Service Quality and its Impact on Tourist Satisfaction. Interdisciplinary Journal of Contemporary Research in business, VOL 4, NO 12. Available online at ijcrb.webs.com.
Fani, V., Alizadeh Touli, M., Zahmatkesh, Z. (2014(. The effects of tourism on sustainable urban development from the perspective of residents (Case study: Qeshm Island). Journal of Tourism Management Studies (Tourism Studies), Volume 9, Number 28, 39 -72. (In Persian)
Firoozi, M.A., and Zadoli Khajeh, Sh. (2016). SOAR Strategic Model A Step Towards Strategic Urban Tourism Development Planning (Case Study: Tabriz Metropolis). Regional Planning Quarterly, Year 7, Issue 25.
Ghanbari, S., Alizadeh, M. R., Islamfard, F., Ardakani, M. (2014). Evaluation of effective factors in the development of historical-cultural tourism using structural equation modeling (Case study: Farahabad historical city). Quarterly Journal of Geographical Space Research, Volume 15, 189-211.
Hajinejad, A., Rafieian, M., and Zamani, H. (2010). Study of effective variables on citizens' satisfaction with quality of life, Case study: Old and new context of Shiraz, Geography and Development, No. 17. (In Persian)
Hassanvand, S., & Khodapnah, M. (2014). The impact of tourism on economic growth in developing countries: Two approaches static panel data and dynamic panel data. Journal of Strategic and Macro Policies, Second Year, Number 6, 102-108. (In Persian)
Iranban, J., Sokhakian, M.A., Dehghan Abnavi, P.(2013). Evaluating and Ranking the Quality of Services Criteria based on the Combination of KANO and SERVQUAL models: A Case Study in Shiraz Branches of Samenalaeme Institute, European Online Journal of Natural and Social Sciences2013; vol.2, No. 3(s), pp. 1853-1847 ISSN 3602-1805,www.european-science.com(In Persian)
Kurniadi, H., Maulina, L., & Hernowo, A. (2016). supply and demand analysis of stars hotel in bandung. The 12th Biennial Conference of Hospitality and Tourism Industry in Asia (ATF-16).
Liu, R.T, & Lee,T.H. (2011). Strategy formulation for the recreational areas of Central Taiwan: An application of SWOT analysis Journal of Hospitality Management and Tourism,vol.2,no.3
Naghsh Jahan Pars Consulting Engineers (2011), Development and Civil Engineering Plan and Sphere of Influence of Shiraz, Shiraz.
Nasrollah, Z., Jahanbazi, N., Naseri, T. (2014). Classification of the country's provinces according to tourist attractions. Journal of Tourism Management Studies, Year 9, Issue 4, 17 - 38. (In Persian)
Rajesh, R. (2013). Impact of Tourist Perceptions, Destination Image and Tourist Satisfaction on Destination Loyalty:A Conceptual Model. Revista de Turismo y Patrimonio Cultural, Vol. 11 Nº 3. 67-78. Available online at www.pasosonline.org.
Saadat, Kowsar (2014). The Impact of Hotels and Restaurants on Tourist Satisfaction with a Look at Sustainable Tourism Development (Case Study: Ilam City). The First International Conference on Art, Handicrafts and Tourism, Kharazmi Higher Institute of Science and Technology, Shiraz, Iran. (In Persian)
Saghaei, M., and Amini Nejad, Gh. (2015). Investigating the tourism capabilities of Bushehr coastal city based on SWOT and TOPSIS models. Geography and Environmental Planning, Year 12, Consecutive 61, No. 1. (In Persian)
Soltani, Z., Kiani, P., and Taqdisi, A. (2013). The role of eco-tourism in job opportunities and income growth: A case study: Khansar city. Journal of Geographical Research, Volume 28, Number 4, pp. 137-152. (In Persian)
Strategies of the World Tourism Organization (2013). Translation: Jafar Bapiri, New Holiday Weekly, Cultural Research Center.
Tabibian, M., Sotoudeh, a., Shayesteh, K., Chalebianloo, R. (2007). A Study of Concepts and Methods of Quantitative Capacity Estimation and Presenting a Practical Example Based on the Experience of Strategic Planning for Tourism Development in Abbasabad Valley - Hamedan Treasury Journal of Fine Arts, No.29. (In Persian)
Taqvaee, M., And Ghaffari, S.R. (2010). Spatial planning in the development of the tourism industry. Journal: Geographical Research, No. 96, 100-80. (In Persian)
Taqvaee, M., And Ranjbardastnaei, M, (2010). An Analysis of the Distribution of Tourism Facilities and Services in the Northeast of Chaharmahal and Bakhtiari Province, Journal of Urban Research and Planning, First Year, First Issue, 21-48. (In Persian)
Taqvaee, M., And Zanganeh, M. (2012). An Analysis on Tourism Development in Shandiz Recreation Area of Mashhad, Journal of Geography and Planning (Faculty of Geography), Volume 16, Number 42, 112-89. (In Persian)
Taghvaei, M., Goodarzi, M., Firoozi, M.A. (2013). Tourism planning in Shiraz with emphasis on information technology, Geographical Association of Iran, Volume 11, Number 37. (In Persian)
Tauoatsoala, P., Henama, S., Monyane, M. (2015). Service quality as a fundamental cornerstone for visitor satisfaction: lessons learned from Pretoria, South Africa. African Journal of Hospitality, Tourism and Leisure, Vol. 4 (1). Available online at www.ajhtl.com.
Titu, M. A., Raulea, A. S., Titu, S. (2016). Measuring Service Quality in Tourism Industry. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 221 (2016), 294 – 301. Available online at www.sciencedirect.com
Wantara, P. (2015).The Relationships among Service Quality, Customer Satisfaction, and Customer Loyalty in Library Services, International Journal of Economics and Financial Issues, 5(Special Issue) 264-269. available at http: www.econjournals.com
Yousefi, J., and Sharifi Tehrani, M. (2015). An analysis of social and cultural effects Tourism development (study of Birjand city). Development Strategy, No.48, -155-138. (In Persian)
Zargham Borujeni, H., and Tohidloo, M. (2011). Study model of effective tourism: Religious destination of Mashhad. Journal of Tourism Studies, Year 7, No.16, 52-26. (In Persian).