شناسایی موانع و چالش های کارآفرینی الکترونیکی با رویکرد آمیخته (مورد مطالعه:کسب و کارهای الکترونیکی نوپا در سطح شهر ایلام )
محورهای موضوعی : کارآفرینیصادق فیض الهی 1 , حسینعلی حیدری 2 , حسن علی حیدری 3
1 - گروه مدیریت، واحد مهران، دانشگاه آزاد اسلامی، مهران، ایران
2 - گروه مدیریت,,شرکت پالایش گاز ایلام,,ایلام,ایران
3 - کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی بین الملل، شرکت پالایش گاز ایلام، ایلام، ایران
کلید واژه: کارآفرینی, کارآفرینی اینترنتی, کسب و کار اینترنتی,
چکیده مقاله :
هدف از انجام این پژوهش شناسایی موانع و چالش های کارآفرینی الکترونیکی با رویکرد آمیخته در میان کسب و کارهای الکترونیکی نوپا در سطح شهرستان ایلام است. روش تحقیق این پژوهش به روش تحلیل آمیخته (تحلیل تم- تحلیل آماری) انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش شامل دو گروه است که گروه اول مدیران و خبرگان حوزه کارآفرینی الکترونیکی و جامعه دوم کلیه کارآفرینان شرکت های نوپا در سطح شهرستان ایلام است، نمونه گیری در این پژوهش در بخش کیفی به صورت گلوله برفی صورت گرفته است که به تعداد 10 نفر از خبرگان و مدیران و کارآفرینان الکترونیکی برای مشارکت در فرایند جمع آوری داده ها و مصاحبه ها انتخاب شدند و در روش کمی نیز 155 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شده اند. داده های جمع آوری شده از مصاحبه ی عمیق به روش تحلیل تم و smart pls تحلیل گردید. با تجزیه و تحلیل داده ها پنج مولفه اصلی کارآفرینی الکترونیکی، شامل تشخیص فرصت، کشف ایده، تحلیل بازار، امکان سنجی و راه اندازی در 19 مقوله و 48 مولفه شناسایی و استخراج شد. یافته ها نشان داد که کلیه این مولفه ها به عنوان موانع و مشکلات کارافرینی الکترونیکی بر عملکرد کارآفرینان تاثیر گذار است.
The purpose of this study is to identify the barriers and challenges of e-entrepreneurship with a mixed approach among start-up e-businesses in Ilam city. Research Method This research has been done by mixed analysis (theme analysis-statistical analysis). The statistical population of this study includes two groups, the first group is managers and experts in the field of electronic entrepreneurship and the second group is all entrepreneurs of start-up companies in Ilam city. Experts, managers and e-entrepreneurs were selected to participate in the data collection process and interviews, and in the quantitative method, 155 people were selected as a statistical sample. Data collected from in-depth interviews were analyzed by theme analysis and smart pls. By analyzing the data, five main components of e-entrepreneurship, including opportunity recognition, idea discovery, market analysis, feasibility study and launch in 19 categories and 48 components were identified and extracted. Findings showed that all these components as barriers and problems of e-entrepreneurship affect the performance of entrepreneurs.
_||_
شناسایی موانع و چالش های کارآفرینی الکترونیکی با رویکرد آمیخته
(مورد مطالعه:کسب و کارهای الکترونیکی نوپا در سطح شهر ایلام )
چکیده
هدف از انجام این پژوهش شناسایی موانع و چالش های کارآفرینی الکترونیکی با رویکرد آمیخته در میان کسب و کارهای الکترونیکی نوپا در سطح شهرستان ایلام است. روش تحقیق این پژوهش به روش تحلیل آمیخته (تحلیل تم- تحلیل آماری) انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش شامل دو گروه است که گروه اول مدیران و خبرگان حوزه کارآفرینی الکترونیکی و جامعه دوم کلیه کارآفرینان شرکت های نوپا در سطح شهرستان ایلام است، نمونه گیری در این پژوهش در بخش کیفی به صورت گلوله برفی صورت گرفته است که به تعداد 10 نفر از خبرگان و مدیران و کارآفرینان الکترونیکی برای مشارکت در فرایند جمع آوری داده ها و مصاحبه ها انتخاب شدند و در روش کمی نیز 155 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شده اند. داده های جمع آوری شده از مصاحبه ی عمیق به روش تحلیل تم و smart pls تحلیل گردید. با تجزیه و تحلیل داده ها پنج مولفه اصلی کارآفرینی الکترونیکی، شامل تشخیص فرصت، کشف ایده، تحلیل بازار، امکان سنجی و راه اندازی در 19 مقوله و 48 مولفه شناسایی و استخراج شد. یافته ها نشان داد که کلیه این مولفه ها به عنوان موانع و مشکلات کارافرینی الکترونیکی بر عملکرد کارآفرینان تاثیر گذار است.
کلمات کلیدی
کارآفرینی، کسب و کار اینترنتی، کارآفرینی اینترنتی
مقدمه
تحولات سریع فناوری منجر به تغییرات شگرفی در دنیای کسب و کار شده است. در این میان تحول و دگرگونی که در مقوله ی کارآفرینی روی داده، تمامی جهان را متاثر کرده است. کارآفرینی الکترونیکی جایگزین روش های سنتی شده است(Hsiun-Ming.2009). در کشورهای در حال توسعه این شکل از کارآفرینی موجب ایجاد مزیت های رقابتی بی شماری می شود که می تواند آن ها را در عرصه بین المللی هم ردیف سایر رقبای خود قرار دهد(زارع میرک آباد و نوری،1394).
استقلال از عوامل فیزیکی، روش های جدید برای برقراری ارتباط انسانی، دسترسی بی نظیر به اطلاعات و کاهش موانع ورود سبب ایجاد مزیت های رقابتی شده است که دستاورد ماهیت کارآفرینی الکترونیکی است(Mindaugas ,2011). در این محیط متلاطم و رقابت لجام گسیخته کسب و کار ، حفظ مزیت رقابتی به عنوان کلید رشد و بقای سازمان حیاتی است. افزون بر آن، مزایایی همچون کاهش هزینه های تراکنش، افزایش چابکی، رقابت در سطح بین المللل و وفاداری مشتریان، کارایی و پویایی آن به کسب و کارهای کوچک و کارآفرینان امکان دسترسی به بازارهای بکر را می دهد. هر چند مزایای قابل توجه و چشمگیر کارآفرینی الکترونیکی منجر به گسترش داین نوع کسب و کارها در کشورهای پیشرفته از دهه های قبل شده است، اما فقدان زیرساخت های مناسب مانند تجهیزات ارتباطی، کمبود نیروی انسانی ماهر و نبود محیط حمایتی و دیگر موانع سرعت به کارگیری کسب و کار الکترونیکی را در کشورهای در حال توسعه مانند ایران کندتر کرده است(رضاییان و همکاران،1389). یک کارآفرین الکترونیکی در ایران نمی داند برای راه اندازی کسب و کار اینترنتی خود از مرحله ایده تا راه اندازی کسب و کار چه اقداماتی را باید انجام دهد و با چه موانع و مشکلات جدی در این فرایند مواجه است. از آنجا که کارآفرینی سازمانی به عنوان یک راهبرد اثربخش برای توسعه اقتصادی و اجتماعی کشورها شناخته شده است؛ بنابراین کارآفرینی به معنی فرآیند کشف و بهرهبرداری از فرصتها بهمنظور ارزش آفرینی در حوزههای مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی بوده و پایه و اساس توسعه پایدار و همه جانبه تلقی میشود . به این ترتیب توسعه کارآفرینی نقش شایستهای برای حضور فعال در بازارهای جهانی، مقابله با رقبا، اشتغالزایی پایدار، توسعه عدالت، کاهش فقر و حل مشکلات جامعه، دولت و بخش عمومی دارد. توسعه کارآفرینی فرآیندی پیچیده، بلندمدت و فراگیر است که البته نقش بسزایی در رشد و توسعه اقتصادی کشورها دارد. به طوری که امروزه کارآفرینی به استراتژیکترین و مهمترین ابزار توسعه اقتصادی جوامع پیشرفته تبدیل شده است. به همین دلیل گرایش به کارآفرینی در سراسر دنیا افزایش یافته است.
در حوزه شناسایی چالش ها و موانع کارآفرینی الکترونیکی در سطح شهر ایلام مطالعه ای صورت نگرفته است و یا حداقل در دسترس محقق قرار ندارد لذا با توجه به خلاء تئوریکی که در این حوزه وجود دارد انجام این تحقیق و تحقیقات مشابهی که بتواند این چالش ها را شناسایی و راهکارهای لازم را برای کارآفرین ها و مسئولین ذی ربط روش نماید کاملا ضروری به نظر می رسد.
مبانی نظری و پیشینه پژوهش
کارآفرین دیجیتال، فردی است که از شبکه کامپیوتری و به طور کل فناوری اطلاعات و ارتباطات ICT به عنوان یک ابزار جهت خلق فرصت های بازرگانی و تجاری بهره می گیرد تا کسب وکاری با توانمندی های فناوری روز، تدارک ببیند. این تعریفی است که دایره المعارف اینترنتی و ویکی پدیا، به نقل از پایگاه اطلا ع رسانی مؤسسه کارآفرینی دیجیتال رچستر1 برای کارآفرین دیجیتال ارائه می کند. فرایندی که این فرد برای ایجاد شغل برای خود و دیگران به کار می بندد، درنهایت به اشتغال زایی مولدی تبدیل می شود که می توان به آن کارآفرینی دیجیتال اطلاق کرد. از صفر تا صد هیچ کسب وکاری در دنیای دیجیتال، نمی تواند بر مبنای فناوری اطلاعات و ارتباطات باشد. چراکه بخشی از بدنه تشکیل دهنده آن، در محیط غیر دیجیتالی شکل می گیرد. (رضایی و نعمان موسی،1395). (Davidson, & Vaast,2010) بیان می کنند که سه شکل از فرصت های کارآفرینانه(کسب و کار دانشی و سازمانی ) وجود دارد. همان طور که در شکل 1 ملاحظه می شود، آن ها برای کارآفرینی دیجیتال مدلی بر اساس این ابعاد کارآفرینانه مطرح نمودند. در این مدل کارآفرینی دیجیتال(جستجو به دنبال فرصت های سرمایه گذاری جدید ارائه شده به وسیله رسانه های جدید و فناوری های اینترنتی) فصل مشترکی از کارآفرینی کسب و کار(خطر پذیری و جستجو برای سرمایه گذاری، طراحی فرآیندها و ابزارهای جدید برای خلق ارزش)، کارآفرینی سازمانی (تحقیقات نظری از طریق شیوه های جدید گفتمانی و عملی، تبدیل هنجارها و فرهنگ صنعت به شیوه های پذیرفته) و کارافرینی دانش(نوآوری زمینه های جدیدی دانش و بهبود تولید و توزیع دانش) است.
شکل1: گونه شناسی کارآفرینی دیجیتال(Davidson, & Vaast.2010)
کارآفرینی دیجیتال محرک اساسی در سیستم نوآوری می باشد. ساختار، اهداف و مکانیسم های شبکه ای سیستم کلی کسب و کار را تغییر می دهد و در نهایت بر سطوح و ابعاد مختلف سیستم نوآوری تأثیر می گذارد. با ایجاد تغییرات اجتناب ناپذیر در سیستم نوآوری، فن آوری های دیجیتال نه تنها فرصت های کسب و کار جدیدی را ایجاد می کنند، بلکه مخرب و باعث ایجاد آسیب پذیری های جدید می باشند. به منظور دستیابی به درک دقیق از مفهوم ترکیبی کارآفرینی دیجیتال و نقش آن در تحول سیستم نوآوری، به بررسی سیستماتیک ادبیات پرداخته شده است. نتایج 52 مقاله اصلی، امکان شناسایی مقوله های اصلی کارآفرینی دیجیتال و همچنین تمایز آن از سایر فعالیت های تجاری را فراهم می نماید. این تجزیه و تحلیل منجر به تمایز عوامل تعیین کننده کارآفرینی دیجیتال در سه بعد اصلی سیستم نوآوری می شود و در بردارنده کارآفرین (از جمله الگوهای رفتاری، شایستگی و ذهنی و همچنین نتایج شخصی و پیامدهای فعالیت کارآفرینی)، فرآیند کارآفرینی )از جمله فعالیت هایی که مربوط به دیجیتالی شدن در فرآیندهای مدیریت سازمانی، تحول در فعالیت های استراتژیک و عملیاتی و استقرار استارتاپ دیجیتالی می شوند) و اکوسیستم مربوطه می باشد (که شامل، تأثیری می باشد که زیرساخت ها و مؤسسات خارجی بر توسعه کارآفرینی دیجیتال دارند). سیستم سازی ادبیات موجود برای تحقیقات آینده بسیار مهم می باشد و هدف آن درک روابط متقابل بین تحول ساختارهای کارآفرینی در سیستم های نوآوری و به طور کلی سیستم اقتصادی می باشد. چنین درکی مستلزم تحقیقات گسترده تر در زمینه های مرتبط با روش، محتوا و نظریه می باشد( Liliya Satalkina,2020). رضایی و نعمان موسی(1395) در پژوهش خود نشان دادند که به کارگیری کارآفرینی در بستر فناوری اطلاعات و ارتباطات به شکوفایی اقتصادی و بهبود فضای کسب و کار منجر می گردد و این امر نیازمند توجه ویژه دولت، کارآفرینان و متخصصان فناوری اطلاعات است. رئیسی نافچی در پژوهش خود، الزامات فنی، زیرساخت های مالی، زیرساخت های قانونی، سیاسی و حقوقی ، رهبری و مدیری، نوع سازمان، محصول و خدمت ، زنجیره تامین، مشتریان، رقبا و شرکا و تامین کنندگان را به عنوان عوامل موثر بر پیاده سازی مدل های کارآفرینی دیجیتالی در شرکت های کوچک و متوسط شناسایی کرد(رئیسی نافچی،1396).
موانع و مشکلات فرآیند کارآفرینی الکترونیکی
کارآفرینی الکترونیکی در ایران، به عنوان یک کشور در حال توسعه و با توجه به وجود بی ثبات در این گونه از کشورها، با مشکلات و موانعی در این فرایند مواجه است. تحقیقات قبلی حاکی از موانع و مشکلاتی است که به دلیل ماهیت کارآفرینی الکترونیکی و فراهم نبودن بستر مناسب این نوع از کارآفرینی بوجود آمده است. در برخی از تحقیقات به نبود بستر سازی مناسب در زمینه فنی و تجهیزات شبکه ای و همچنین امنیت تبادلات داده های شخصی(آراستی و همکاران،1389)، فقدان زیرساخت مناسب(رضاییان و همکاران،1389)، ضعف زیرساخت اینترنت(فاطمی،1389) اشاره می کند. افزون بر آن کاستی قوانین مدون و مصوب حقوقی(Khanh Vu ,2013)، ناقص بودن قوانین کار و مالیاتی (معین فر و همکاران،1391)، ضعف نظام حقوقی در تعریف جرایم اینترنتی و پیگیری آن ها(عزیزی و بسحاق،1391)، توانایی شکل گیری کسب و کارهایی که کالا و خدمات خود را از طریق اینترنت عرضه می کنند را کاهش می دهد. از سوی دیگر ، با وجو اینکه کسب و کارهای الکترونیکی قارند تا نیازهای صریح و ضمنی مشتریان را برآورده کنند اما فقر اقتصادی و فرهنگی جامعه و پایین بودن سطح آگاهی کاربران به فناوری اطلاعات (آراستی و همکاران،1389) مانع آن می شود. فقدان تماس فیزیکی(Khanh Vu,2013) و نبود حالت و ارتباط عاطفی میان خریدار و فروشنده (علیپور و همکاران،1391) و عدم دسترسی به شناخت نیاز مشتریان(Khanh Vu,2013) اعتماد متقابل بین خریدار و فروشنده را کاهش می دهد. نداشتن تجربه مدیریتی، کمبود دانش عمومی مربوط به فعالیت و آگاهی های لازم در مورد مهارت های فنی(یداللهی فارسی و همکاران،1390)، فقدان دانش و تجربه در زمینه تخصیی و همچنین عدم سلاست فکری کارآفرینان الکترونیکی (احمدی،1387) منجر به کم رنگ شدن نقش کارآفرین در حفظ و بقای کسب و کار است. خروج سریع نیروی آموزش دیده (اصغری و همکاران،2010)، کمبود نیروی متخصص و برنامه نویس(علیپور و همکاران،1391) از موانع و مشکلات تیم است.
روش شناسی تحقیق
پژوهش حاضر از حیث هدف، توسعه ای- کاربردی و از نظر راهبردی اجرای پژوهش توصیفی از نوع اکتشافی می باشد. در عین حال این پژوهش از حیث روش گردآوری اطلاعات به دو شکل مطالعات کتابخانه ای و میدانی(مصاحبه نیمه ساختار یافته و پرسشنامه با طیف لیکرت 5 گزینه ای ) انجام شده است، بنابراین از نظر نوع داده، پژوهش حاضر در حیطه پژوهش های آمیخته(کیفی- کمی) دسته بندی می شود. همچنین مقطع زمانی اجرای تک مقطعی است. جامعه آماری پژوهش در بخش کیفی شامل خبرگان، مدیران و کارآفرینان برتر در حوزه های کسب و کارهای نوپا می باشند که در رابطه با قلمرو پژوهش از اطلاعات کاملی برخوردار بوده اند. به منظور شناسایی خبرگان برای مشارکت در فرایند پژوهش ، از روش نمونه گیری هدفمند قضاوتی و به روش گلوله برفی بهره گرفته شده است. به عبارت دیگر تلاش شده است تا در آغاز با انتخاب چند نمونه هدف مند و در ادامه با روش گلوله برفی تا سرحد اشباع اطلاعات به گردآوری داده ها (کیفی- کمی) در طی فرایند پژوهش پرداخته شود. با استفاده از این روش نمونه آماری در بخش کیفی 10 نفر(شامل 4 نفر اساتید دانشگاهی ، 3 نفر مدیر و 3 نفر از کارآفرینان برتر استان) مشخص و اطلاعات آنان در فرایند پژوهش به کار گرفته شده است(جدول1).
در بخش کمی نیز جامعه آماری شامل تمام کارآفرینان و مدیریان شرکت های نوپا در سطح شهر ایلام است که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده و با استفاده از روش فرمول کوکران تعداد 155 نفر به عنوان نمونه انتخاب شده اند. جدول(1) اطلاعات جمعیت شناختی نمونه های بخش کیفی
حوزه فعالیت |
| سن |
| تحصیلات |
|
| سابقه کار |
|
| 30-40 | 40-50 | 50< | ارشد | دکترا | زیر10 | 10-20 | >20 |
استاد دانشگاه | 1 | 2 | 1 | 1 | 3 | 2 | 1 | 1 |
مدیر | 1 | 1 | 1 | 2 | 1 | 1 | 2 | - |
کارآفرین | 1 | 1 | 1 | 2 | 1 | 2 | 1 | - |
در طرح تحقیق آمیخته تحلیل تم- تحلیل عاملی پژوهشگر درصدد زمینهیابی درباره «موقعیت نامعین» میباشد. برای این منظور، ابتدا به گردآوری دادههای کیفی پرداخته میشود و جنبههای مختلف پدیده (نیازهای مشتریان ) مورد شناسایی قرار میگیرد. با استفاده از این شناسایی اولیه، امکان صورتبندی فرضیه (هایی) درباره بروز پدیده مورد مطالعه فراهم میشود. پس از آن، در مرحله بعدی، میتوان از طریق گردآوری دادههای کمی، فرضیه (ها) را مورد آزمون قرار داد. بنابراین، مرحله کمی پژوهش با توجه به نتایج مرحله کیفی به اجرا درمیآید. بنابراین، با توجه به هدف و ماهیت این پژوهش، طرح تحقیق شامل دو قسمت است: در مرحله اول فنون کیفی مورد استفاده قرار گرفته و در مرحله دوم فنون و دادههای کمی گردآوری و مورد تحلیل قرار گرفته است. طرح کلی پژوهش حاضر بصورت نمودار زیر می باشد.
یافته های کیفی پژوهش
در این پژوهش از طریق مصاحبه با 10 نفر از خبرگان حوزه کارآفرینی و کارآفرینی الکترونیکی و افراد مطلع که با موضوع کارآفرینی الکترونیکی آشنایی داشته اند و همچنین مرور ادبیات نظری و روش تحلیل تم، موانع کارآفرینی الکترونیکی شناسایی شد. در این مرحله کدهای مختلف به طور مرتب در قالب تم های اصلی قرار گرفتند و همه داده های کدگذاری شده مرتبط با هر یک از تم ها، شناخته و گردآوری شدند.
جدول (2) کدگذاری مربوط به تحلیل تم پس از مصاحبه با 10 نفر خبره در حوزه کارآفرینی الکترونیکی
تم ها | D1 | D2 | D3 | D4 | D5 | D6 | D7 | D8 | D9 | D10 | تکرار |
ویژگی های شخصیتی | ü | ü | ü | ü | ü |
| ü | ü | ü |
| 8 |
شبکه های اجتماعی | ü | ü |
| ü | ü | ü | ü |
| ü | ü | 8 |
دانش پیشین و هوشیاری کارآفرینانه | ü | ü | ü | ü |
| ü | ü | ü |
| ü | 8 |
کپی برداری بجای الگو برداری | ü | ü |
| ü | ü |
| ü | ü | ü |
| 7 |
عدم سلامت فکری | ü |
| ü |
| ü | ü |
| ü |
| ü | 6 |
چاره جویی کوتاه مدت |
| ü |
|
|
| ü |
| ü | ü | ü | 5 |
عدم نوآوری در ارائه خدمات / محصول | ü | ü | ü | ü | ü | ü | ü | ü | ü | ü | 10 |
عدم نوآوری در استفاده از منابع موجود | ü |
| ü | ü | ü |
| ü |
| ü | ü | 7 |
عدم شناخت بازار | ü | ü |
| ü | ü | ü |
| ü | ü |
| 7 |
عدم تقسیم بندی بازار | ü | ü | ü | ü | ü | ü |
| ü | ü | ü | 9 |
ضعف فرهنگ کاربران | ü | ü | ü | ü | ü | ü | ü | ü | ü | ü | 10 |
عدم اعتماد مشتریان |
| ü | ü |
| ü | ü | ü | ü |
| ü | 7 |
عدم تعامل با کاربران | ü | ü | ü | ü |
| ü | ü | ü | ü |
| 8 |
عدم شناخت نیاز کاربران | ü | ü |
| ü | ü | ü |
| ü | ü | ü | 8 |
عدم وجود الگوی رفتاری کاربران | ü |
| ü | ü |
| ü | ü |
| ü | ü | 7 |
فقدان تماس فیزیکی با مشتریان |
| ü | ü |
| ü | ü | ü | ü | ü |
| 7 |
بازاریابی نامناسب | ü | ü | ü | ü | ü | ü |
| ü | ü | ü | 9 |
هزینه تبلیغات | ü |
| ü |
| ü | ü | ü |
| ü | ü | 7 |
عدم ارزیابی عملکرد کسب و کار |
| ü | ü | ü |
| ü |
| ü | ü | ü | 7 |
ضعف جریان درآمدی | ü | ü | ü | ü | ü |
| ü | ü | ü |
| 7 |
نارسایی مدل کسب و کار | ü | ü |
| ü | ü | ü | ü |
| ü | ü | 8 |
عدم استراتژی های مشخص در کسب و کار | ü | ü | ü | ü |
| ü | ü | ü |
| ü | 8 |
عملکرد نامناسب | ü | ü |
| ü | ü |
| ü | ü | ü |
| 7 |
ریسک کسب و کار | ü |
| ü |
| ü | ü |
| ü |
| ü | 6 |
ضعف حمل و نقل |
| ü |
|
|
| ü |
| ü | ü | ü | 5 |
عدم همکاری شرکا | ü |
| ü | ü | ü |
| ü |
| ü | ü | 7 |
نگرش نادرست فرد کارآفرین | ü |
| ü | ü |
| ü | ü |
| ü | ü | 7 |
عدم برون سپاری |
| ü | ü |
| ü | ü | ü | ü | ü |
| 7 |
فقدان دانش تخصصی | ü | ü | ü | ü | ü | ü |
| ü | ü | ü | 9 |
فقدان دانش کارآفرینی و مدیریت | ü | ü | ü | ü | ü |
| ü | ü | ü |
| 8 |
خروج سریع نیروی متخصص | ü | ü |
| ü | ü | ü | ü |
| ü | ü | 8 |
ضعف ارزیابی عملکرد تیم | ü | ü | ü | ü |
| ü | ü | ü |
| ü | 8 |
ضعف کار تیمی | ü | ü |
| ü | ü |
| ü | ü | ü |
| 7 |
مکمکل نبودن مهارت های اعضای تیم | ü |
| ü |
| ü | ü |
| ü |
| ü | 6 |
ترس از سرمایه گذاری |
| ü |
|
|
| ü |
| ü | ü | ü | 5 |
سرمایه گذاری نامناسب | ü |
| ü | ü | ü |
| ü |
| ü | ü | 7 |
ضعف پشتیبانی سایت | ü | ü |
| ü | ü | ü |
| ü | ü |
| 7 |
طراحی نامناسب | ü | ü | ü | ü | ü | ü |
| ü | ü | ü | 9 |
کپی شن محتوای سایت | ü | ü | ü | ü | ü | ü | ü | ü | ü | ü | 10 |
ضعف زیر ساخت ها |
| ü | ü |
| ü | ü | ü | ü |
| ü | 7 |
امنیت | ü | ü | ü | ü |
| ü | ü | ü | ü |
| 8 |
اینترنت | ü | ü | ü | ü | ü |
| ü | ü | ü |
| 8 |
ضعف سیستم پرداخت الکترونیکی | ü | ü |
| ü | ü | ü | ü |
| ü | ü | 8 |
زمان بر بودن روند اخذ مجوز | ü | ü | ü | ü |
| ü | ü | ü |
| ü | 8 |
عدم وجود قوانین مالیاتی کار و بیمه | ü | ü |
| ü | ü |
| ü | ü | ü |
| 7 |
ابهام ر وضعیت کسب و کار | ü |
| ü |
| ü | ü |
| ü |
| ü | 6 |
عدم حمایت دولت |
| ü |
|
|
| ü |
| ü | ü | ü | 5 |
فیلترینگ | ü |
| ü | ü | ü |
| ü |
| ü | ü | 7 |
با بررسی مجدد و پالایش بیشتر تم ها، تلاش شد که تم ها، به اندازه کافی مجزا، غیر تکراری و کلان باشند تا مجموعه ایده های مطرح شده در بخش های مختلف متون را در بر بگیرند. در ادامه معیارها و زیر معیارها با توجه به تکرار انها در مصاحبه ها به دست آمده که نتایج ان در جدول (3) مشاهده می شود.
در ادامه ، چون تعداد کل شواهد رفتاری (نکات کلدی مصاحبه ها) و مفاهیم زیاد بود، از مجموع کدهای به دست آمده از نظرهای 10 متخصص شرکت کننده در مصاحبه 48 مفهوم در 5 مقوله ، تشخیص فرصت، کشف ایده، تحلیل بازار، امکان سنجی و راه اندازی دسته بندی شدند.
تشخیص فرصت | کشف ایده | تحلیل بازار | امکان سنجی | راه اندازی |
ویژگی های شخصیتی | کپی برداری بجای الگو برداری | عدم شناخت بازار | عدم ارزیابی عملکرد مدل کسب و کار | ریسک کسب و کار |
شبکه های اجتماعی | هدم سلامت فکری | عدم تقسیم بندی بازار | ضعف جریان درآمدی | ضعف حمل و نقل |
دانش پیشین و هوشیاری کارآفرینانه | چاره جویی کوتاه مدت | ضعف فرهنگ کاربران | نارسایی مدل کسب و کار | عدم همکاری شرکا |
| عدم نوآوری در ارائه خدمات/ محصول | عدم اعتماد مشتریان | عدم استراتژی مشخص در کسب و کار | نگرش نادرست فرد کارآفرین |
| عدم نوآوری در استفاده از منابع موجود | عدم تعامل با کابران | عملکرد نامناسب رقبا | عدم برون سپاری |
|
| عم شناخت نیاز کاربران |
| فقدان دانش تخصصی |
|
| عدم وجود الگوی رفتاری کاربران |
| فقدان دانش کارآفرینی و مدیریت |
|
| فقدان تماس فیزیکی با مشتریان |
| خروج سریع نیروی متخصص |
|
| بازاریابی نامناسب |
| ضعف ارزیابی عملکرد تیم |
|
| هزینه تبلیغات |
| ضعف کار تیمی |
|
|
|
| مکمل نبودن مهارت های اعضای تیم |
|
|
|
| ترس از سرمایه گذاری |
|
|
|
| سرمایه گذاری نامناسب |
|
|
|
| ضعف پشتیبانی سایت |
|
|
|
| طراحی نامناسب |
|
|
|
| کپی شدن محتوای سایت |
|
|
|
| ضعف زیر ساخت ها |
|
|
|
| امنیت |
|
|
|
| اینترنت |
|
|
|
| ضعف سیسمتم پرداخت الکترونیکی |
|
|
|
| زمان بر بودن روند اخذ مجوز |
|
|
|
| عدم وجود قوانین مالیاتی کار و بیمه |
|
|
|
| ابهام در وضعیت کسب و کار |
|
|
|
| عدم حمایت دولت |
|
|
|
| فیلترینگ |
جدول (4) کد گذاری اصلی و محوری
درمجموع، نتایج حاصل از مصاحبه ها نشان میدهد که تشخیص فرصت، کشف ایده، تحلیل بازار، امکان سنجی و راه اندازی به عنوان چالش های پیش رو کارآفرینی الکترونیکی شناسی شده است.
تجزیه و تحلیل داده های کمی
سنجش روایی واگرا با روش فورنل و لارکر
برای تایید روایی ابزار اندازه گیری از سه نوع روایی ارزیابی تحت عنوان روایی محتوای، روایی همگرا و روایی واگرا استفاده شد. روایی محتوی به وسیله اطمینان از سازگاری بین شاخص های اندازه گیری و ادبیات موجود ایجاد شده و این روایی توسط نظر سنجی از اساتید حاصل گشت. روایی همگرا به این اصل برمی گردد که شاخص های هر سازه با یکدیگر همبستگی میانه ای داشته باشند. فورنل و لارکر(1981) معیار روایی همگرا بودن این است که میانگین واریانس های خروجی بیشتر از 5/0 باشد. روایی واگرا نیز از طریق مقایسه جذر AVE با همبستگی بین متغیرهای مکنون در جدول(5) سنجیده شده و برای هر کدام از سازه های انعکاسی جذر AVE باید بیشتر از همبستگی آن سازه با سایر سازه ها در مدل باشد.
همچنین در این پژوهش جهت تعیین پایایی پرسشنامه از دو معیار(ضریب آلفای کرونباخ و ضریب پایایی مرکب) بر طبق نظر فورنل و لارکر(1981) استفاده شد. ضرایب آلفای کرونباخ تمامی متغیرها در این پژوهش از حداقل مقدار (6/0) بیشتر بود. پایایی مرکب بر خلاف آلفای به طور ضمنی فرض می کند هر شاخص وزن یکسانی دارد، متکی بر بارهای عاملی حقیقی هر سازه است. بنابراین معیار بهتری را برای پایایی ارائه می دهد. پایایی مرکب باید مقداری بیش از 7/0 را به دست آورد تا بیانگر ثبات درونی سازه باشد. در جدول(5) نتایج پایایی و روایی ابزار سنجش به طور کامل آورده شده است.
جدول(5) روایی همگرا و پایایی ابزار اندازه گیری
متغیرهای پژوهش | ضریب میانگین واریانس استخراج شده (AVE) | بارهای عاملی | ضریب پایای مرکب(CR) | آلفای کرونباخ |
تشخیص فرصت ویژگی های شخصیتی شبکه های اجتماعی دانش پیشین و هوشیاری
| 592/0 |
730/0 814/0 762/0 | 813/0 | 754/0 |
کشف ایده خلاقیت نوآوری | 781/0 |
884/0 883/0 | 876/0 | 719/0 |
تحلیل بازار شناخت بازار مشتریان بازاریابی | 497/0 |
584/0 785/0 731/0 | 745/0 | 783/0 |
امکان سنجی طرح کسب و کار استراتژی های رقابتی | 679/0 |
865/0 761/0
| 809/0 | 732/0 |
راه اندازی عوامل داخلی عوامل خارجی | 788/0 |
892/0 884/0
| 881/0 | 731/0 |
کارآفرینی الکترونیکی | 1 |
| 1 | 896/0 |
جدول(6)ماتریس سنجش روایی واگرا با روش فورنل و لارکر
|
| امکان سنجی | کارآفرینی الکترونیکی | کشف ایده | راه اندازی | تحلیل بازار | تشخیص فرصت | جذر ava |
امکان سنجی | 1.000000 |
|
|
|
|
| 825/0 |
کارآفرینی الکترونیکی | 0.636403 | 1.000000 |
|
|
|
| 1 |
کشف ایده | 0.231641 | 0.639465 | 1.000000 |
|
|
| 884/0 |
راه اندازی | 0.403257 | 0.769219 | 0.364648 | 1.000000 |
|
| 882/0 |
تحلیل بازار | 0.528069 | 0.703544 | 0.372235 | 0.494565 | 1.00000 |
| 705/0 |
تشخیص فرصت | 0.449377 | 0.705988 | 0.323816 | 0.482030 | .0495903 | 1.0000 | 770/0 |
بر اساس مطالب عنوان شده و نتایج حاصل از خروجی های نرم افزار SMART-PLS جداول(5) و (6) نشان دهنده آن است که ابزار اندازه گیری از روایی (محتوی، همگرا و واگرا) و پایایی (بارعاملی، ضریب پایایی مرکب و ضریب آلفای کرونباخ) مناسب برخوردار هستند.
بررسی میزان تاثیرات مولفه ها بر کارافرینی الکترونیکی
در نرم افزار PLS ارزش T معنی دار بودن اثر متغیرها را برهم نشان می دهد. اگر مقدار T بیشتر از 96/1 باشد، یعنی اثر مثبت وجود دارد و معنی دار است. اگر بین 96/1+ تا 96/1- باشد اثر معنی داری وجود ندارد و اگر کوچکتر از 96/1- باشد، یعنی اثر منفی دارد، ولی معنادار است.
نمودار(1): ضریب بتا مسیرهای مدل
نمودار(2): نتایج ضریب تی مسیرهای مدل
جدول(7) خلاصه نتایج حاصل از تاثیرات بین متغیرها
| مدل اصلی | میانگین نمونه | انحراف معیار | خطای استاندارد | مقدار تی |
امکان سازی- کارآفرینی الکترونیکی | 213/0 | 210/0 | 0227/0 | 0227/0 | 394/9 |
کشف ایده- کارافرینی الکترونیکی | 312/0 | 318/0 | 0238/0 | 0238/0 | 108/13 |
راه اندازی- کارآفرینی الکترونیکی | 363/0 | 360/0 | 0203/0 | 0203/0 | 865/17 |
تحلیل بازار- کارآفرینی الکترونیکی | 179/0 | 178/0 | 0244/0 | 0244/0 | 317/7 |
تشخیص فرصت - کارآفرینی | 246/0 | 248/0 | 028/0 | 028/0 | 754/8 |
داده های به دست آمده از جدول(7) که نشان دهنده تحلیل سوال های پژوهش می باشد. مطابق نمودارهای(1) و (2) به دست آمد. می توان عنوان کرد که نتیجه حاصل از معادلات ساختاری نشان می دهد که امکان سازی با ضریب بتا 213/0 و ضریب تی 394/9 یکی از چالش های کارآفرینی الکترونیکی است. همچنین نتایج نشان می دهد که کشف ایده با ضریب بتا 312/0 و ضریب تی 108/17 و راه اندازی با ضریب بتا 363/0 و ضریب تی 865/17 و تحلیل بازار با ضریب بتا 179/0 و ضریب تی 317/7 و تشخیص فرصت با ضریب بتا 246/0 و ضریب تی 754/8 سایر چالش های کارآفرینی الکترونیکی است
برازش مدل کلی(معیار نیکویی برازش/GOF)
برای بررسی برازش مدل کلی که هر دو بخش مدل اندازه گیری و ساختاری را کنترل می کند معیار GOF به ترتیب زیر محاسبه می شود.
GOF=
با عنایت به رابطه فوق، ابتدا میانگین مقادیر اشتراکی متغیرهای پنهان، محاسبه شد. مقادیر مذکور بر اساس اطلاعات جدول 8 نشان داده شده است.
| communality |
امکان سنجی | 679/0 |
کارآفرینی | 1.000 |
کشف ایده | 781/0 |
راه اندازی | 788/0 |
تحلیل بازار | 497/0 |
تشخیص فرصت | 592/0 |
میانگین مقادیر اشتراکی متغیرهای پنهان طبق جدول (8) برابر 723/0
برای محاسبه میانگین ضریب تعیین نیز باید مقادیر مربوط به تمام متغیرهای پنهان درونزای مدل بر اساس نمودار های 1 و 2 درنظر گرفته شده و مقادیر میانگین شان محاسبه شود.
| R Square |
کارافرینی | 914/0 |
میانگین متغیرهای پنهان درونزای مدل بر اساس جدول(9) برابر است با 152/0
GOF== 0.332
در نتیجه مقدار GOF برابر است با 689/0 که این عدد با توجه به سه مقدار 01/0، 25/0 و 36/0 به عنوان مقادیر ضعیف، متوسط و قوی برای GOF نشان از برازش کلی مناسب مدل دارد
نتیجه گیری
طی دو دهه اخیر کارآفرینی به عنوان یک پدیده فنی - اقتصادی، جهان اقتصاد و صنعت را با پیامدهای شگرف خود متحول ساخته است. با ورود به عصری که به جامعه اطلاعاتی مرسوم است دربردارنده ورود فناوری های تازه به عرصه های مختلف زندگی است، کارآفرینی در فضای دیجیتال به عنوان رویکردی نو در راه اندازی کسب وکار بر مبنای یک تفکر و ایده جدید در بین فعالان عرصه خدمات و تولید جایگاه برجست های یافته است. کارآفرینی دیجیتال را می توان نوعی اشتغال زایی مبتنی بر مؤلفه های فناوری اطلاعات و ارتباطات به صورت مستقیم دانست. شاید بتوان کارآفرینی در فضای مجازی را، یکی از مهمترین زمینه های اشتغال زایی در هزاره سوم تلقی نمود که فرصتی برای استفاده از نیروهای خلاق، با کمترین هزینه و حداکثر اثربخشی در کسب وکار را فراهم می نماید.
نتیجه بررسی پیشین فرایند کارآفرینی نشان می دهد چارچوب معین و منسجمی برای فرایند کارآفرینی الکترونیکی وجود ندارد. درهیچکدام از پژوهش های کارآفرینی الکترونیکی ارزیابی و بازخورد وجود ندارد علاوه برآن تعریف جامع و کامل از کارآفرینی الکترونیکی گفته نشده است. پژوهش های قبل نیز هرکدام دارای معایب و مشکلاتی هستند بسیاری از آ نها اصلاً با محیط کسب وکار ایران سازگار نیستند. پژوهش(Carrier, Raymond .2004) نشان می دهد که فرایند کارآفرینی در شش گام انجام می شود. مراحل ذکر شده در این پژوهش به منظور تشخیص فرصت مناسب تر است. روشنی حاجی بابا و محمودی در سال(1398) در پژوهشی که به بررسی کارآفرینی الکترونیکی (مروری برموانع و روش ها) پرداخته اند، عمده مطالب این مقاله تعاریف ، ویژگیها و موضوعات مرتبط با کارآفرینی ، ارتباط کارآفرینی و فناوری اطلاعات وارتباطات وتاثیر متقابل آنها بریکدیگر، موانع و مشکلات موجود درایران ، پیام رسان های داخلی و خارجی و تاثیر آنها درتوسعه کسب وکار و در پایان راهکارهای عملیاتی کردن کارآفرینی الکترونیکی می باشد.
علی احمدی و شهمیرزادی(1395) در پژوهشی به بررسی کارآفرینی اسلامی، موانع و چالش ها، فرصت ها و راهکارها پراداخته اند. پژوهش با تحلیل محتوای منابع معتبر اسلامی به تبیین چالش های کارآفرینی پرداخته و با تحلیل و کشف روابط علی و معلولی سعی در راه حل آنها در اسلام دارد.مقاله بر عناصری نظیر عدالت، پشتکار، سداد و دقت در کار، عمل صالح، استمرار کار، رضای الهی، توکل به خدا تاکید دارد. در پژوهش(Asghary. Gedeon ,2008) مراحل کارآفرینی الکترونیکی شامل فرصت شناسی، ایده پردازی، کب منابع، راه اندازی، رهبری و فراهم کردن چشم انداز است. اما این تحقیق نیز به صورت کلی انجام شده است و با روند کارآفرینی در ایران سازگاری کمتری دارد. یافته های پژوهش نشان داد که ماهیت فرایند کارآفرینی الکترونیکی از جهت انجام اقدامات لازم در مسیر شکل گیری کارآفرینی قابل تامل است. اقدامات هر مرحله و تعامل آن با مراحل بعدی منجر به کارآفرینی الکترونیکی می شود. بنابراین اگر شناسایی موانع و مشکلات هر گام مدنظر قرار نگیرد، فرایند کارآفرینی الکترونیکی رشد نمی یابد.
در این پژوهش ابتدا با استفاده از تحلیل تم و از طریق مصاحبه با خبرگان و کارشناسان حوزه کارآفرینی الکترونیکی شناسایی شده اند که در 5 مقوله تشیخص فرصت، کسف ایده، تحلیل بازار، امکان سنجی و راه اندازی به عنوان مولفه های اصلی در این پژوهش شناسایی شده اند سپس بعد از شناسایی مولفه ها با استفاده از نرم افزار smart pls به بررسی تاثیرات این مولفه ها پرداخته شد که نتایج معادلات ساختاری حاکی از آن بود که امکان سازی با ضریب بتا 213/0 و ضریب تی 394/9 یکی از چالش های کارآفرینی الکترونیکی است. همچنین نتایج نشان می دهد که کشف ایده با ضریب بتا 312/0 و ضریب تی 108/17 و راه اندازی با ضریب بتا 363/0 و ضریب تی 865/17 و تحلیل بازار با ضریب بتا 179/0 و ضریب تی 317/7 و تشخیص فرصت با ضریب بتا 246/0 و ضریب تی 754/8 سایر چالش های کارآفرینی الکترونیکی است. در گام اول موانع و مشکلات در تشخیص فرصت مربوط به عدم مهارت بازار در بخش دانش پیشین بود دانش پیشین مقوله مهمی در تشخیص فرصت است. عدم مهارت بازار جزو موانعی است که سایر محقیقن کمتر به آن توجه کرده بودند. مانع دیگر کم بودن روحیه کارآفرینی است. این مفهوم در مقوله صفات و ویژگی های شخصیتی قرار گرفت.
مقوله بعدی کشف ایده است نتایج مصاحبه ها نشان می دهد که کارآرینان الکترونیکی به کپی شدن ایده ها هم به عنوان مانع و هم به عنوان عاملی برای موفقیت توجه دارند. به نظر می رسد که آنچه باعث می شود که کپی شدن را از سمت مانع به سمت موفقیت سوق دهد ارزیابی آن و الگو برداری صحیح از ایده باشد. مولفه عدم سلاست فکری در کارآفرینان ایرانی در کارآفرینان ایرانی قابل توجه است و مانعی بوده که پژوهش های قبلی نیز به آن توجه کرده اند. شناخت بازار، مشتریان و بازاریابی سه مقوله تحلیل بازار گام سوم از فرایند کارآفرینی الکترونیکی است. هر سه مولفه ضعف شناخت بازار، عدم تقسیم بندی بازار از مقوله های شناخت بازار هستند از نتایج مصاحبه ها است و در مبانی نظری به آن اشاره نشده است. در صورتی که مولفه ضعف شناخت بازار و عدم وجود بانک های اطلاعاتی مناسب برای تحلیل بازار یکی از چالش های بزرگ برای کارآفرینان ایرانی است. طرح کسب و کار و استراتژی رقابت مقوله های گام امکان سنجی است. مکتوب نبودن طرح کسب و کار، عدم ارزیابی عملکرد کسب و کار، ضعف جریان درآمدی و نارسایی مدل کسب و کار از مولفه های مقوله طرح کسب و کار است. مولفه عدم ارزیابی عملکرد مدل کسب و کار از نتایج مصاحبه ها استخراج شده است.
در آخرین گام از فرایند، با توجه به نظر متخصصین این بحث و بررسی نتایج مصاحبه ها این بعد ابتدا به دو بعد عوامل داخلی و عوامل بیرونی تقسیم شده است در بعد عوامل داخلی، مقوله های مدیریت کسب و کار، کارآفرین، تیم، تامین مالی و مسایل مربوط به سایت وجود دارد. در مقوله مدیریت کسب و کار مولفه هایی با توجه به زمینه فعالیت صنعت خاص اضافه شده است. از آن جمله می توان به ریسک کسب و کار و ضعف حمل و نقل اشاره کرد. بعضی از مولفه ها به دلیل ماهیت متفاوت کسب و کار اینترنتی باید بیشتر مورد توجه واقع شود چرا که اساس کارآفرینی الکترونیکی بر مبانیکار تیمی و گروهی است. آنچه که کارآفرینان را با مشکل روبرو می کند نداشتن یک تیم قوی، مکمل، با مهارت است در این نوع از کسب و کارها حائز اهمیت فراوانی است مولفه های مربوط به مقوله تیم شامل خروج سریع نیروی متخصص، ضعف ارزیابی عملکرد تیم، ضعف کار تیمی، مکمل نبودن مهارت های اعضای تیم است. توجه به نیروی متخصص حائز اهمیت است چرا که بسیاری از آن ها رفتن را به ماندن در کشور ترجیح می دهند اقدامات لازم دلت شاید بتواند سرعت خروج افراد را کاهش دهد.
زیرساخت ها ، قوانین و مجوزها و نقش دولت سه مقوله بعد عوامل بیرونی است. دولت مقوله بسیار مهمی است که باید علاو بر حمایت و ایفای نقش تسهیل گری کارآفرینی الکترونیکی، خود را از چرخه رقابت با دیگر کسب کارهای اینترنتی خارج کند. هر چه نقش دولت در تعیین قوانینی، روند اخذ مجوزها و حمایت در این نوع کسب و کارها کم رنگ است اما در مسئله فیلترینگ بسیار پررنگ عمل می کند اغلب کارآفرینان فیلترینگ را عامل ابهام و ریسک در کسب و کار اینترنتی می دانند. لذا در راستای نتایج پژوهش پیشنهاد می شود که:
رشد کارآفرینی الکترونکی بایستی با تغییر در هدف، فرهنگ و نگرش افراد کارآفرین صورت گیرد تا منجر به بهره برداری از کارآفرینی الکترونیکی شود. به همین منظور تاکید بر موارد ذیل حائز اهمیت است. افراد لزوما مدیر یا کارآفریننن متولد نمی شوووند بنابراین این نوع کارآفرینی نیز مانند دیگر انواع کارآفرینی احتیاج به آموزش مهارت های کارآفرینانه دارد.
به کارآفرین ها در راستای ارائه خدمات مناسب به مشتریان بودجه مناسب و سرمایه گذاری لازم تخصیص داده شود.
برقراری شبکه تبادل نظرات مشتریان و کارآفرین ها و بهره وری از نظرات مشتریان در خصوص میزان رضایت آنها از سرعت، سهولت، دسترسی، هزینه پایین، پاسخگویی و امنیت و سعی در استفاد از نظرات انتقادی و سازنده مراجعین و مشتریان استفاده شود.
یک تیم قوی تحلیل و حل مساله جهت رفع مشکلات در سیستم خدمات کارآفرینی الکترونیک تشکیل شود.
شناسایی عوامل موثر و ارزش آفرین براي مشتریان، کارآفرین ها را قادر خواهد ساخت در مورد بهبود عملکرد خود در حوزة عوامل کلیدي و اثرگذار، برنامه ریزی کنند و در جهت بهبود نقاط ضعف و تقویت نقاط قوت و بطور کلی سرمایه گذاری روی خدمات و اقدامات ارزش آفرین اقدام نمایند. از این رو می توان گفت نتایج این پژوهش خطوط راهنمایی در جهت گیری استراتژیک کارآفرین ها است که مستقیما از نظرات آن ها و ارزیابی مشتریان از خدمات ارائه شده است که می تواند برای تدوین برنامه های بازاریابی و پیشنهاد محصول و خدمات جدید هر یک از گروه های مشتریان بکار رود.
در سطح سیاست گذاری، چنان که اشاره شد سایر بسترها نیز باید فراهم شود. دولت در بهترین جایگاه علاوه بر تعیین سیاست و برنامه ریزی برای تسهیل روندکارآفرینی الکترونیکی است دولت باید اقدام به تدوین قوانین و مقررات نماید و در تدوین سیاست ها علاوه بر نگاه کارآفرینانه، به خروج نیروهای متخصص نیز توجه خاص نماید.
بازاریابی نامناسب، عدم شناخت بازار، عدم تقسیم بندی بازار از سوی کارآفرین نیز می تواند یکی از مشکلات عمده آن ها باشد لذا پیشنهاد می شود که در راستای بازاریابی کارآفرینان از بازاریاب های حرفه ای و کارشناسان تبلیغات در جهت بهبود عملکرد خود استفاده نمایند.
استفاده از تکنولوژی های بروز در ارائه خدمات می تواند کارآفرینان را در راستای بهبود عملکرد و کیفیت محصولات مناسب جهت رضایت مشتریان بهره مند سازد.
ارزیابی های عملکرد کسب و کار های دیگر، شناسایی و بررسی استراتژی های مشخص در کسب و کارهای دیگر و شناخت رقبا نیز می تواند بر عملکرد کارآفرینان الکترونیکی موثر واقع شود.
جذب نیروهای متخصص و تشکیل تیم قوی در راستای کسب و کار یکی دیگر از پیشنهادهای موثر برای کارآفرینانی است که می خواهند در حوزه الکترونیک خدمات خود را ارائه دهند.
منابع
- احمدی،روح الله.(1387). تبیین ویژگی های شخصیتی کارآفرینان اینترنتی در شهر تهران. پایان نامه کارشناسی ارشد. تهران: دانشگاه تهران.
- ارفعی، عزیز، محمدی، رستگار. اکبری، پیمان(1395). ارائه الگوی مفهومی برای عوامل موثر در ایجاد موفقیت کارآفرینی الکترونیکی(مطالعه موردی: شرکت های کارآفرینی الکترونیک). مطالعات اقتصاد مدیریت مالی و حسابداری.2(2): 28-38.
- آراستی، هرا، غلامی، منیره(1389). علل شکست کارآفرینان در ایران. فصلنامه توسعه کارآفرینی. 3(2): 163-184
- رضایی، بیژن. نعمان موسی، سبا.(1395). کارآفرینی در بستر فناوری اطلاعات و ارتباطات . کنفرانس بین المللی کسب و کار: فرصت ها و چالش ها.
- رضاییان، علی، میکایلی، فتاح. تاجیک. مهدی. احمدی زاد.آرمان،.(1389) بررسی ارتباط راهبردهای رقابتی عام و پذیرش کسب و کار الکترونیکی بین شرکت های کوچک و متوسط. مطالعات مدیریت راهبردی(4): 107-120.
- رئیسی نافچی، سمانه.(1396). مروری بر مدل های کسب و کار الکترونیک: بررسی عوامل موثر بر پیاده سازی مدل کسب و کار الکترونیک در SME ها. سومین کنفرانس بین المللی کارآفرینی ، خلاقیت ونوآوری، تهران.
- زارع میرک آبادف زهرا. نوری، روح الله. (1394). فرآیند کارآفرینی الکترونیکی در ایران موانع و چالش ها. فصلنامه مدیریت توسعه فناوری.3(3): 165-188.
- عزیزی، شهریار. بسحاق، مریم.(1391). موانع فروش اینترنتی، رویکرد پژوهشی آمیخته. مدیریت تولید عملیات.3(2): 111-126.
- علیپور، مهرداد. بدیعی.حسین، میرکاظمی، سیدمحمد علی.(1391). بررسی موانع بکارگیری تجارت الکترونیکی در SME ها و الویت بندی این موانع با استفاده از روش AHP(مورد مطالعه: شهرک صنعتی استان گیلان). مطالعات کمی در مدیریت.3(1): 21-38.
- قیصری، خاطره.حمیدی، ندا(1392). شناسایی ابعاد زیربنایی کارآفرینی دیجیتال . دومین همایش ملی علوم مدیریت نوین. گلستان.گرگان.
- معین فر، سجاد. ساعی، راحله. معین فر.علی.(1391). مدل مفهومی موانع رشد کارآفرینی الکترونیکی در حوزه آموزش . همایش ملی ایده های کارآفرینی و فرصت های جدیدکسب و کار. ارومیه جهاد دانشگاهی استان آذربایجان غربی.
- یدالهی فارسی،جهانگیر. غلامی،ناصر. حمیدی،مهرزاد. کنعانی.علی.(1390). مطالعه ی موانع کارآفرینی در ورزش کشور. فصلنامه توسعه کارآفرینی4(2):105-124.
- یعقوبی، نورمحمد.کمالیان، امین رضا. میرپارسا، ساناز.(1392). بررسی و تبیین و اولویت بندی عوامل موثر بر موفقیت و توسعه کارآفرینی دیجیتالی. دومین کنفرانس بین المللی مدیریت کارآفرینی و توسعه اقتصادی تهران.
- Asghary, r. Gedeon, s. (2010). Significance and Impact of Internet on the Entrepreneurial Process: E-Entrepreneurship and Completely Digital Entrepreneurship. 5th proceedings of the European Conference on Entrepreneurship&inn (pp. 70-76). Athens: ACPI.
- Carrier, c., Raymond, L. Eltaief, A. (2004). Cyber entrepreneurship a multiple case study. International Journal of Entrepreneurial Behaviour & Research, 349-363
- Davidson, E. & Vaast, E. (2010). Digital entrepreneurship and its sociomaterial enactment. Proceeding of the 43rd Hawaii International Conference on System Science,1-10.
- Khanh Vu, M. P. (2013). Developing a business plan for a startup e-business. Vantaa: Laurea University of Applied Sciences.
- Liliya Satalkina. Gerald Steiner.(2020). Digital Entrepreneurship and its Role in Innovation Systems: A Systematic Literature Review as a Basis for Future Research Avenues for Sustainable Transitions. Sustainability 2020, 12, 2764; doi:10.3390/su12072764
- Mindaugas, k. (2011). Entrepreneurship in cyberspace: What do we know?”. Social technologies, 37-48.
- Mohammad Aminul Islam. Mohammed Alghobiri.(2018). E-Entrepreneurship for E-Startups: Potentials, Common Challenges and Way Forward. Information Management and Business Review.10(4):44-50.
- Ngoasong, M. Z. (2018). Digital entrepreneurship in a resource-scarce context: A focus on entrepreneurial digital competencies, Journal of small business and Enterprise Development. 1-36.
Identify the barriers and challenges of e-entrepreneurship with a mixed approach (Case study: Start-up e-businesses in Ilam city)
Sadegh Feizollah2*
Hosseinali heydari3
Hasanali heydari4
Abstract
The purpose of this study is to identify the barriers and challenges of e-entrepreneurship with a mixed approach among start-up e-businesses in Ilam city. Research Method This research has been done by mixed analysis (theme analysis-statistical analysis). The statistical population of this study includes two groups, the first group is managers and experts in the field of electronic entrepreneurship and the second group is all entrepreneurs of start-up companies in Ilam city. Experts, managers and e-entrepreneurs were selected to participate in the data collection process and interviews, and in the quantitative method, 155 people were selected as a statistical sample. Data collected from in-depth interviews were analyzed by theme analysis and smart pls. By analyzing the data, five main components of e-entrepreneurship, including opportunity recognition, idea discovery, market analysis, feasibility study and launch in 19 categories and 48 components were identified and extracted. Findings showed that all these components as barriers and problems of e-entrepreneurship affect the performance of entrepreneurs.
key words
Entrepreneurship, Internet Business, Internet Entrepreneurship
[1] Rochester Digital Entrepreneurship Institute
[2] Department of Management Mehran Branch , Islamic Azad University, Mehran. Iran
[3] PHD in Industrial Management . Ilam Gas Refining company, Ilam. Iran
[4] Master of International Business Management , Ilam Gas Refining company, Ilam. Iran