موفقیت یا شکست استارت آپ های ایرانی حوزهی فناوری اطلاعات
محورهای موضوعی : کارآفرینیمحمد ساجد کرامتی فرد 1 , سهیلا سردار 2 * , رضا رادفر 3
1 - گروه مدیریت صنعتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال، تهران
2 - گروه مدیریت صنعتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال، تهران، ایران
3 - گروه مدیریت صنعتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران
کلید واژه: استارتآپ, کسب و کارهای نوپا, عوامل موفقیت و شکست, استراتژی.,
چکیده مقاله :
این پژوهش از نظر روش پژوهش، کیفی؛ از نظر رویکرد پژوهش، استقرایی؛ از نظر پارادایم حاکم بر پژوهش، عملگرایی؛ از نظر استراتژی پژوهش، تئوری داده بنیاد و از نظر منبع گردآوری دادهها، مصاحبه نیمه ساختار یافته میباشد. به کمک روش نمونهگیری هدفمند، تعداد 15 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند این تعداد بر اساس قانون اشباع در نظر گرفته شد. در بخش کمی جامعة آماری مدیران استارتآپهای خدمات بر پایه فناوری اطلاعات در سال 1402 به تعداد 120 نفر انتخاب شدند و با روش مدل ساختاری تفسیری مدل تلفیقی نهایی بدست آمد. هدف از این مقاله، تدوین مدل استراتژی جهت موفقیت کسب و کارهای نوپای ایران در حوزه فناوری اطلاعات می باشد. نتایج تحلیل دادهها نشان داد که سه بعد اصلی به عنوان ابعاد اصلی شکست کسب و کارهای نوپا در ایران عبارتند از: عوامل محیط بیرونی کسب و کار، عوامل محیط داخلی کسب و کار و عوامل مربوط به بنیانگذاران، تیم مدیریتی و نیروی انسانی. محدودیتهای قانونی و بین المللی، سیاستگذاریهای کلان حکومت و عوامل ساختاری و زیربنایی از مهمتری عوامل شکست کسب و کارهای نوپا در ایران هستند. همچنین حمایت از سوی دولت باعث توان مالی و بهبود وضعیت نقدینگی در کسب و کارهای نوپا می شود. سیاستگذاریها و برنامه ریزیهای بالادستی مناسب و در مسیر تسهیل فضای کسب و کار می تواند به موفقیت کسب و کارهای نوپا کمک کند.
This research is qualitative in terms of research method; In terms of research approach, inductive; In terms of the research paradigm, pragmatism; In terms of research strategy, data theory is the foundation, and in terms of data collection source, semi-structured interview. Using the purposeful sampling method, 15 people were selected as a statistical sample; this number was considered based on the saturation law. In the quantitative part of the statistical community, 120 managers of service start-ups based on information technology were selected in 1402, and the final consolidated model was obtained with the method of interpretive structural model. The purpose of this article is to formulate a strategy model for the success of Iran's startups businesses in the field of information technology. The results of the data analysis showed that the three main dimensions as the main dimensions of the failure of startup businesses in Iran are: factors of the external business environment, factors of the internal business environment and factors related to the founders, management team and human resources. Legal and international restrictions, macro-government policies, and structural and infrastructure factors are among the most important factors in the failure of startup businesses in Iran. Also, the government's support increases financial strength and improves liquidity in startup businesses. Appropriate upstream policies and planning in the way of facilitating the business environment can help the success of startup businesses.