بررسی تاثیر کارایی سرمایه فکری بر بهرهوری: شواهدی از بانک های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران
محورهای موضوعی : مدیریت
1 - استادیار گروه حسابداری، واحد تنکابن، دانشگاه آزاد اسلامی
کلید واژه: بهره وری, کارایی, صنعت بانکداری, سرمایه فکری,
چکیده مقاله :
در اقتصاد جهانی کنونی، سرمایه فکری به تدریج به عنوان یک مؤلفه حیاتی ارزش سازمانی شناخته می شود. انگیزه این آگاهی، بدلیل چالش ها مبتنی بر دانش برای شرکت ها ایجاد شده است. لذا شرکت ها برای سرمایه گذاری در سرمایه فکری ترغیب شده اند، که این امر به محرک اصلی بهره وری تبدیل شده است.مقاله حاضر با هدف تعیین رابطهی بین سرمایه فکری و بهره وری در کسب و کار بانکها انجام شده است. در این پژوهش نمونه ای شامل 12 بانک مورد مطالعه قرارگرفته است. متغیر وابسته بهره وری میباشد و برای اندازهگیری این متغیر از روش تحلیل پوششی دادهها استفاده شده است. دوره مالی مورد بررسی از سال 1395 الی 1399 بوده که با استفاده از آزمون رگرسیون چندگانه به تحلیلی رابطه بین اجزای سرمایه فکری و بهره وری پرداخته شده است. نتایج نشان می دهد که سرمایه فکری بکارگرفته شده در بانک ها و بهره وری رابطه معناداری داشته است.
In the current global economy, intellectual capital is progressively being acknowledged as a vital constituent of organizational value. The impetus for this awareness is a sequence of challenges in knowledge-based corporate settings that motivate firms to invest in intellectual capital, given that it has become a key driverof productivity.The present article aims to determine the relationship between intellectual capital and productivity in business of banks. In this study has been studied, a sample of 12 banks . The dependent variable is productivity and to measure this variable has been used by data envelopment analysis method. The period under study is from 2016 to 2016, which has been analyzed using the multiple regression test, the relationship between the components of intellectual capital and productivity. The results show that the intellectual capital and productivity have a significant relationship. The results of the regression analysis validate the relevance of intellectual capital in improving productivity in the banking industry.
_||_
بررسی تاثیر کارایی سرمایه فکری بر بهرهوری: شواهدی از بانکهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران
چکيده
در اقتصاد جهانی کنونی، سرمایه فکری به تدریج به عنوان یک مؤلفه حیاتی ارزش سازمانی شناخته میشود. انگیزه این آگاهی، بدلیل چالشها مبتنی بر دانش برای شرکتها ایجاد شده است. لذا شرکتها برای سرمایهگذاری در سرمایه فکری ترغیب شدهاند، که این امر به محرک اصلی بهره وری تبدیل شده است.
مقاله حاضر با هدف تعيين رابطهي بین سرمایه فکري و بهرهوري در کسب و کار بانکها انجام شده است. در این پژوهش نمونهاي شامل 12 بانک مورد مطالعه قرارگرفته است. متغير وابسته بهرهوري میباشد و براي اندازهگيري این متغير از روش تحلیل پوششی دادهها استفاده شده است. دوره مالی مورد بررسی از سال 1395 الی 1399 بوده که با استفاده از آزمون رگرسیون چندگانه به تحلیلی رابطه بین اجزای سرمایه فکری و بهرهوری پرداخته شده است. نتایج نشان می دهد که سرمایه فکری بکارگرفته شده در کسب و کار بانکها و بهرهوری در کسب و کار رابطه معناداری داشته است.
واژههاي كليدي
سرمایه فکری، بهرهوری ، کارایی، صنعت بانکداری
1- مقدمه
تایلز 1( 2004) دارايي نامشهودي كه به وسيلهي قانون حمايت شدهاند و به آنها عنوان مالكيت معنوي2 را دادهاند و شامل حق الامتياز و كپي رايت و فرانشيزها و علائم و ماركهاي تجاري است، برخي موارد از آنها در ترازنـامه منعكس ميشود ولي سايرداراييهاي نامشهود كه شامل سرمايه فكري است و تحت اصول اقتصاد فراواني عمل ميكنند يعني با استفاده بيشتر از ارزش آنها كاسته نميشود، معمولا در ترازنامه منعكس نميشود (چان3،2009). فاصله زياد بين ارزش دفتري4 و ارزش بازاري5 شركتها، توجه زياد شركتها را نسبت به كشف ارزش داراييهاي نامشهود حذف شده از صورت مالي، ايجاد كرده است (لیو6،2002،ص14). طبق نظر بونتیس7 اكثر كشورهاي مختلف دنيا (از جمله صنايع ايران) در حال استفاده از روشهاي سنتي حسابداري مالي هستند كه قرنها پيش براي يك محيط كسب و كار مبتني بر كارهاي يدي و دارايي ملموس مثل تجهيزات و ساختمان ايجاد شده بودند در حاليكه محيط كسب و كار مبتني بر دانش، نيازمند مدلي است كه داراييهاي ناملموس جديد سازماني مثل دانش و شايستگي نيروي انساني، نوآوري، روابط مشتري، فرهنگ سازماني، سيستم و فرايندها، ساختار سازماني و غيره را در بر گيرد. بنظر میرسد گزارشات حسابداری سنتی بطور ناقص ارزش حقیقی بوجود آمده در شرکتها را منعکس کند، شکاف بوجود آمده بین ارزش دفتری و بازار در بسیاری از شرکتها از جمله نارساییهای سیستم حسابداری سنتی در تقویم و انعکاس ارزش سرمایه فکری بوده که موجب بروز اختلاف یاد شده گردیده است (چان،2009).
سرمایه فکری به عنوان یکی از منابع و دارایی های نامشهود، برای بسیاری از استفاده کنندگان و جامعه علمی همچنان ابهام دارد(بونتیس8،1999). سرمایه فکری موضوع جدیدی است که به لحاظ نظری و عملی در چندساله اخیر در سطح جهانی مطرح شده است و از آنجایی که منبعی پرارزش برای کشورهاو سازمان ها به حساب میآید، میزان رشد و توسعه آن به سرعت در حال تبدیل شدن به شاخصی در توسعه یافتگی کشورها و یکی از ارزش افزاترین منابع شرکتها و سرمایه کلیدی در رشد کارآفرینی و بهرهوری میباشد(خواوندکار9،2010). در اين رابطه، سرمايه فكري 10توجه روز افزون محققان دانشگاهي و دست اندركاران سازماني را به خود جلب كرده است. کليه مديران و کارگزاران و سرمايه گذاران در شرکتها با توجه به نتايج اين تحقيق میتوانند با سنجش سرمایه فکری به ارزش ذاتی شرکت نزدیک شده و با اطلاع از میزان برخورداری شرکتها از سرمایه فکری ميتوانند بازده مالی مالی مورد نظر را مناسبتر پيشبيني كنند.
متغیرهای مستقل پژوهش سرمایه فکری و اجزای آن شامل سرمایه ساختاری، سرمایه انسانی هستند در اقتصاد دانش محور جدید که بر اهمیت سرمایه فکری و نیاز ضروری به اندازهگیری و مدیریت فواید و هزینههاي آن تأکیـد دارد، بانـک ها و مؤسسـات مـالی داراي منـابع عظیم سرمایه فکـري میباشد که اگر نسبت به ایجاد چارچوبهایی برای حسابداری و گزارش سرمایه فکری و ارزشهای پنهانی آن اقدام نکنند، در معرض از دست دادن این منابع ملموس قرار میگیرند. در واقع سرمایه فکری یکی از منابع حیاتی توسعه بهره وری و عملکرد بانکها میباشد. هدف از این تحقیق، بررسی تاثیر کارایی سرمایه فکر بر بهرهوری کسب و کار بانکهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران میباشد.
این مقاله در پنج بخش تدوین شده است. بعد از مقدمه، به ادبیات موضوع و پیشینه تحقیق پرداخته میشود. در بخش سوم، الگو معرفی شده و در بخش چهارم، تجزیه و تحلیل الگو خواهد آمد و در پایان، خلاصه و نتیجهگیری بیان میشود.
2- ادبیات موضوع و پیشینه تحقیق
دراكر (1993) انديشمند معروف مديريت ميگويد: ما در حال وارد شدن به يك جامعه دانشي هستيم كه در آن منابع اقتصادي اصلي، ديگر سرمايه بيشتر، منابع طبيعي ونيروي كار بيشتر و... نيست. منابع اقتصادي اصلي دانش خواهد بود قرن 21، قرن اقتصادي دانشي است. قبل از اقتصاد دانشي، اقتصاد صنعتي حاكم بوده كه در اين اقتصاد عوامل توليد ثروت اقتصادي، يكسري داراييهاي فيزيكي و مشهود مانند زمين، نيروي كار، پول و ماشين آلات و... بوده و از تركيب اين عوامل اقتصادي، ثروت توليد مي شود. در اين اقتصاد، استفاده از دانش به عنوان عامل توليد، نقش كمي داشته است اما در اقتصاد دانشي، دانش يا سرمايه فكري به عنوان يك عامل توليد ثروت در مقايسه با ساير داراييهاي مشهود فيزيكي، ارجحيت بيشتري پيدا ميكند.دراين اقتصاد، داراييهاي فكري بخصوص سرمايههاي انساني جزو مهمترين داراييهاي سازمان محسوب ميشود و موفقيت بالقوه سازمانهاريشه در قابليتهاي فكري آنها دارد تا داراييهاي مشهود(گلدی صدقی، 1386).
با رشد اقتصادي دانشي يا اقتصاد مبتني بر دانش، بطور قابل ملاحظه اي شاهد اين موضوع هستيم كه داراييهاي نامشهود شركتها عامل مهمي در حفظ و تحقيق مزيت رقابتي پايدار آنها مي شوند در مقايسه با ساير داراييهاي مشهود (کینگهانگ11، 2009، ص8). محيط كسب و كار به طور شگفت انگيزي تغيير ميكند، در كسب و كارها و اقتصاد قرن 21 بر روي اطلاعات، فناوري اطلاعات، تجارت الكترونيك، نرم افزارها، ماركها، حق الاختراع، تحقيقات و نوآوريها، و... سرمايه گذاري ميشود كه همگي جزئي از داراييهاي نامشهود و سرمايه فكري و دانش هستند تا جزو داراييهاي مشهود(سالیوان،122000، ص13).
در پارادايم صنعتي قديم شركتها تحت اصول اقتصاد كميابي عمل مي كردند. اقتصاد كميابي بدين معناست كه منابع و داراييها تحت سلطه و كنترل شركتها محدود و كمياب هستند و استفاده بيشتر از آنها، از ارزش انها ميكاهد ولي در عصر اقتصاد اطلاعاتي و دانش، اين اصول صدق نميكند. شركتها در اقتصاد دانش تحت اصول اقتصاد فراواني عمل ميكنند، اقتصاد فراواني بدين معناست كه منابع و داراييهاي در اختيار شركت به ميزان فراوان وجود دارد.اين نوع داراييها از نوع نامشهود هستند و بيشتر در افراد قرار دارند كه ما به آنها دستيابي داريم مثالي از فراواني اين نوع داراييها در اقتصاد دانش، فراواني اطلاعات در اينترنت است(همان منبع،ص14).
بطور خلاصه در اقتصاد دانش، مهمترين داراييها و عوامل توليد، نامشهود هستند كه استفاده از آنها از ارزش آنها كم نميكند و حتي يه ارزش آنها ميافزايد. اين نوع داراييها نامشهود شامل دانش؛ سرمايه فكري و ...هستند ولي اقتصاد صنعتي مهمترين عوامل توليد، داراييهاي مشهود و فيزيكي هستند كه استفاده از آنها از ارزش آنها مي كاهد و اين داراييها شامل زمين، ماشين آلات و سرمايه پولي و ... است.
كندريك (1990) كه يكي از مشهورترين اقتصاددانان مطرح امريكاست، ميگويد كه در سال 1925، نسبت سرمايههاي تجاري نامشهود به سرمايههاي تجاري مشهود 30 به 70 بوده است ولي اين نسبت در سال 1990 به ميزان 63 به 37 رسيده است؛ همچنين "لئو" مطرح ميسازد كه فقط در حدود 10 تا 15 درصد كل ارزش بازاري شركتها را تشكيل مي دهند كه هنوز هيچ كاري در مورد اندازه گيري انها صورت نگرفته است (گلدی صدقی، 1386،ص 48).
همچنين يكسري مطالعات انجام شده در سال 1999 در زمينه تركيب داراييهاي هزاران شركت غيرمالي در طي سالهاي 1978 تا 1998 نشان داد كه رابطه بين داراييها نامشهود و مشهود 20 به 80 بوده و در سال 1998، اين نسبت تقريبا به 80 به 20 رسيده است. اين تغييرات قابل ملاحظه باعث ايجاد يكسري روشها براي محاسبه ثروت شركتهايي شده است كه مهمترين داراييهاي آنها، داراييهاي نامشهود بويژه فكري و دانش بوده است )همان منبع،ص49).
در طي دهه گذشته كسب و كارها، اهميت مديريت داراييهاي نامشهود خود را درك كرده اند و توسعه ماركها، روابط سهامداران، شهرت و فرهنگ سازمانها را به عنوان مهمترين منابع مزيت پايدار تجاري خود در نظر گرفتهاند. در اين اقتصاد توانايي خلق و استفاده از ارزش اين داراييهاي نامشهود، يك شايستگي اصلي را براي سازمانها بوجود ميآورد. امروز سازمانها نياز دارند تا بتوانند داراييهاي خود را از نو و دوباره طبقه بندي كنند و بايد اين موضوع را درك كنند كه چگونه اين داراييها ميتوانند اهداف استراتژيك آنها را حمايت كنند و سهم آنها را از ارزش سازمان بصورت كمي در آورند و بتوانند اين داراييهاي خود را با داراييهاي رقباي خود مقايسه كنند. براي اين منظور بايستي ابتدا طبقهبندي جديدي از داراييهاي سازماني را در اين عصر ارائه كنيم. بيشك اين داراييهاي نامشهود داراي ارزش هستند چون وقتي شركتها (كسب و كارها) فروخته مي شوند و بخشي از ارزش آنها بصورت سرقفلي نامگذاري و برچسب مي خورد.بر طبق تفكر "هوريب" سرقفلي، تفاوت بين ارزش واقعي (بازاري) شركت وارزش دفتري آن است(بونتیس، 2000، ص12)13.
شركتها نه تنها نياز دارند تا داراييهاي نامشهود خود را شناسايي، اندازهگيري و مديريت كنند بلكه بايد همواره سعي كنند تا اين داراييهاي نامشهود را بطور مستمر ارتقاء و بهبود بخشند. سازمانهايي كه نتوانند داراييهاي دانشي خود را بطور مستمر ارتقاء دهند بقاء خود را با خطر از دست دادن و فناي خود، مبادله خواهند كرد(همان منبع،ص13).
بونتمپی و مایرس (2017) در بررسی حاشيه بهرهوري توليد شده توسط هر یک از نامشهودها در شرکتهاي ایتاليایی، نشان دادند از بين اجزاي نامشهودها، بيشترین حاشيه بهرهوري ناشی از سرمایه فکري، سرمایه مشتري و داراییهاي نامشهود است. فریرا و مارتيز (2017) در بررسی آثار سرمایه فکري بر درك سرمایه گذاران از سرمایه گذاري شرکت و بهرهوري در سطح شرکت، یافتند شرکتهاي با سرمایهي ساختاري بالاتر درك کمتري از سرمایهگذاري در منابع انسانی و تحقيقات و همچنين درك بیشتری از سرمایه گذاري در فروش و بازاریابی دارند. به علاوه کارکنان شرکتهاي با سرمایه ساختاري بالا درك بالاتري از بهرهوري نيز دارند. از سوي دیگر شرکتهاي با سرمایه گذاري بيشتر در سرمایهي مشتري با بهرهوري سازمانی پایين در ارتباط هستند.
وایسانس14(2016) در بررسی تأثیر سـرمایه فکري بر بهرهوري و سوددهی، نشان داد کـه در یـک دوره کوتاهمدت، سرمایهگذاري در سرمایه فکري تأثیر منفی بر بهره وري و سـوددهی دارد. لی و وایتینگ(2016) در بررسی رابطه بین افشای سرمایه فکری و هزینه سرمایه را در 70 شرکت استرالیایی؛ نشان داد، افشای سرمایه انسانی در مقایسه با سرمایه داخلی و سرمایه خارجی بیشترین تاثیر را بر نوسانات هزینه سرمایه دارد.
سنگ چان15(2015) در تحقیقات خود در صنعت بانکداري تایلند به این نتیجه رسید که بین کارایی سرمایه فکري و بهره وري در بانک یـک رابطـه قـوي وجود دارد. یالاما و کوسکان16(2013) در بررسی رابطه سرمایه فکری بر سوددهی صنعت بانکـداري ترکیـه به ایـن نتیجـه رسـیدند کـه سـرمایه فکري بر سوددهی بانک بسیار مؤثر اسـت. تام ادواردو17(2010) در کشور پرتغال به بررسی چهره پنهـان سرمایه فکري سیاستهاي اجتماعی پرداخت و بـه ایـن نتیجـه رسـید کـه عرضـه سرمایه فکري با رفاه اجتمـاعی ارتبـاط تنگـاتنگی دارد.
سلیمان زاده و محمود زاده(1395) در بررسی رابطه بین سرمایه فکری با بهرهوری نیروی انسانی در بانک ملت شهر تهران، نشان داند که بین سرمایه فکری و مؤلفههای آن (سرمایه انسانی، سرمایه مشتری و سرمایه شناختی) با بهرهوری نیروی انسانی در بانک ملت شهر تهران رابطه معناداری وجود دارد و از نظر کارکنان بعد سرمایه ساختاری دارای بیشترین و بعد سرمایه مشتری کمترین تاثیر را بر بهرهوری کارکنان دارد. چمنی فرد و همکاران(1394) یافتند که سرمايه فکري علاوه بر تاثير مستقيم، به صورت غيرمستقيم و از طريق رضايت شغلي نيز بر بهره وري نيروي انساني تاثير ميگذارد و شدت تاثير غيرمستقم از مستقيم بيشتر است. محمدی (1390) به بررسی تفاوت بین نرخ بازده سرمایه، ارزش افزوده اقتصادی و ارزش سرمایه فکری شعب مختلف بانک صادرات پرداخته است که نتایج تحقیق نشان داد که خصوصیسازی موجب بهبود شاخصهای سرمایه فکری و همچنین بازدهی و ارزش افزوده اقتصادی در شعب مختلف بانک صادرات شده است. همچنین بین سرمایه فکری با بازده اعتبارات بانک، بین ضریب ارزش افزوده فکری با سرمایه انسانی در بانک و بین سرمایه ساختاری، مشتری و انسانی با ارزش افزوده خدمات بانک رابطه معناداری وجود داشت. اما بین سرمایه فکری با بازده حقوق صاحبان سهام بانک و سرمایه فکری با بهرهوری نیروی انسانی بانک رابطه معناداری مشاهده نشد.
3- روش تحقیق و مدل
3-1- روش تحقیق
تحقيق حاضر از نظر روش، توصیفی همبستگی و از نظر هدف، يك تحقيق کاربردی مي باشد. همچنین جامعه آماری تحقیق شامل کليه بانک های پذيرفته شده بورس اوراق بهادار تهران است که بهطور مستمر از سال 1395 الي 1399 در بورس فعال بودهاند. روش گردآوری داده های تحقیق حاضر از نوع میدانی و ابزار گردآوری دادههای تحقیق، بانکهای اطلاعاتی بورس اوراق بهادار خواهد بود. به منظور جمع آوري دادههاي مورد نياز براي محاسبه متغيرهاي پژوهش، از بانكهاي اطلاعاتي استفاده شد. نمونه گیری پژوهش به صورت هدفمند و بصورت حدف سیستماتیک انتخاب گردیه است. بدین صورت که از کلیه ی بانکهای موجود، بانکهایی که دارای شرایط فوق نباشند حذف شده و در نهایت از کل بانکهای باقی مانده 12 بانک جهت انجام آزمون انتخاب خواهند شد.
3-2- مدل و متغیرهای تحقیق
پیرو تحقیق عبدل لطیف الحسن18 (2016) مدل که مورد استفاده قرار می گیرد به شرح زیر است:
که در آن :
PI شاخص بهرهوری، EFFCH اثر تغییرات کارایی؛ TECHCH تغییرات فنی تغییر مکان مرز؛ VAIC کارایی سرمایه فکری، CRL نسبت تمرکز وام19؛ SIZE لگاریتم طبیعی داراییها. نشان دهنده اثرات ثابت یکسان شرکت20 در حالی که خطای دوره ای متغیر زمانی میباشد.
جهت برآورد بهرهوری بانک از رویکرد واسطهای که فعالیت بانکها بعنوان واسطه گران مالی می باشسد استفاده شده است. تحت این رویکرد ورودی استفاده شده بوسیله بانک در فرایندهای تولید شامل سپردههای مشتریان، داراییهای غیرجاری (دارایی ثابت) و هزینههای کارکنان به خروجی ایجاد شده که شامل وامها، درآمد سرمایه گذاری و حق الزحمه و درآمد کمیسیون21 می باشد.
در این تحقیق بهرهوری بانک که توسط فار و همکاران22 (1994) توسعه یافته است استفاده می گردد. شاخص بهره وری از تغییرات بهره وری بین دوره تکنولوژی اولیه23 و دوره تکنولوژی مرجع24 با این فرض که بازده نسبت به مقیاس ثابت بوده باشد. شاخص بهره وری از فرمول ریاضی زیر محاسبه می گردد:
که و به ترتیب نشاندهندهی بردارهای ورودی و خروجی است در حالی که ) فاصله بین زمان t به t+1 را توصیف می کند. سمت چپ فرمول بالا به تغییرات کارایی25 (EFFCH) می باشد در حالیکه سمت راست فرمول بیانگر مرز تکنولوژی26 (TECHCH) میباشد که در کروشه مجذور شده، افزایش رشدهای بهره وری از انتقال مرز تکنولوژی محاسبه می گردد. فرمول بالا به دو فرمول زیر تجزیه میباشند.
4- نتایج تحقیق
4-1- آمار توصیفی
تحلیل دادهها در این بخش با محاسبه شاخص های مرکزی از جمله میانگین و میانه و شاخص های پراکندگی از قبیل انحراف معیار، حدکثر و حداقل مقدار متغیرها انجام شده است. نتایج آمار توصیفی در جدول (1) گزارش شده است.
جدول(1): آمار توصیفی متغیرهای تحقیق
شاخص | PI | VAIC | CRL | SIZE |
بهره وری | کارایی سرمایه فکری | نسبت تمرکز وام | اندازه بانک | |
میانگین | 99/0 | 57/1- | 07/0 | 7/18 |
میانه | 1 | 8/20 | 03/0 | 6/18 |
بیشینه | 31/1 | 67 | 41/0 | 1/21 |
کمینه | 76/0 | 2/41 | 0 | 3/15 |
انحراف معیار | 1/0 | 8/6- | 1/0 | 3/1 |
ماخذ: یافته های تحقیق
با توجه به اينكه از روش تركيب دادههاي پانل براي آزمون فرضيههاي تحقیق استفاده ميكنيم، تعداد مشاهدات سال- شركت بر اساس دادههاي تركيبي متوازن، 60 مشاهده بوده است. با توجه به آماره توصیفی، میتوان شاخصهای بالا را به شاخصهای مرکزی و پراکندگی و سایر شاخصها تقسیم نمود، که شاخصهای مرکزی عبارت از شاخص میانگین و میانه، شاخصهای پراکندگی عبارت از شاخص انحراف معیار و سایر شاخصها عبارت از شاخص حداقل، حداکثر، چولگی و کشیدگی میباشد. که به طور خلاصه شاخص میانگین در زیر توضیح داده شده است. مثلا میانگین بهره وری برابر با 99/0و برای متغیر کارایی سرمایه فکری برابر 57/1- میباشد.
4-2-آزمون مانایی متغیرها (ریشه واحد):
بهمنظور بررسي مانايي متغیرهای تحقیق از آزمون ریشه واحد فیلیپس پرون برای متغیرهای تحقیق استفاده میگردد. درصورتیکه سریهای زمانی مورداستفاده در رگرسیون پایا نباشد، ممکن است دچار رگرسیون کاذب شویم. نتیجه آزمون ریشه واحد دیکی فولر تعمیم یافته برای متغیرهای مدل مورد بررسی در جدول (2) آمده است. نتایج نشان دهنده این است که مقدار آماره احتمال متغیرها کمتر از 0.05 می باشد و این نشان دهنده این است که متغیرها در سطح مانا میباشند.
جدول (2): بررسی مانایی روش آزمون دیکی فولر تعمیمیافته
نماد | آماری دیکی فولر تعمیمیافته | سطح معنی داری | نتیجه |
PI | 5/12- | (00/0) | مانا |
VAIC | 09/7- | (00/0) | مانا |
CRL | 3/3- | (02/0) | مانا |
SIZE | 5/3- | (01/0) | مانا |
ماخذ: یافته های تحقیق
4-3- همبستگی بین متغیرها
آزمون خود همبستگي یکی از فروض كلاسيك رگرسيون است. آماره دوربین واتسن27، یک آماره آزمون می باشد که برای بررسی وجود خود همبستگی28 (رابطه بین مقادیری که با تاخیر زمانی29 مشخص از یکدیگر جدا شده اند) بین باقیمانده ها در تحلیل رگرسیون استفاده می گردد. برای بررسی همبستگی بین متغیرهای کمی از ضریب همبستگی پیرسون بهرهگیری شده است. که نتایج حاصل از این آزمون در جدول (3) ارائه شده است.
جدول (3): مقدار ضریب همبستگی
متغیر | PI | VAIC | CRL | SIZE |
بهره وری | 1 |
|
|
|
کارایی سرمایه فکری | 00008/0- (99/0) | 1 |
|
|
نسبت تمرکز وام | 05/0- (68/0) | 05/0 (66/0) | 1 |
|
اندازه بانک | 07/0 (59/0) | 08/0 (53/0) | 72/0 (00/0) | 1 |
ماخذ: یافته های تحقیق
4-4- آزمون تعیین نوع دادههای ترکیبی اف لیمر و هاسمن
در دادههای ترکیبی برای انتخاب بین روشهای دادههای تابلویی و تلفیقی از آزمون F لیمر استفاده شود. اگر آماره F محاسبه شده از مقدار جدول کوچکتر باشد از دادههای تابلویی و در غیر این صورت از دادههای تلفیقی استفاده میشود. در صورتی که دادهها به صورت تابلویی باشند، باید آزمون هاسمن انجام شود.
جدول (4): نتایج آزمون هاسمن
مدل تحقیق | مقدار آماره | کمیت | معناداری | نتیجه |
آزمون Fلیمر | 4/5 | 1/2 | 0.0000 | مدل panel |
آزمون هاسمن | 95/3 | 3 | 0.0005 | اثرات ثابت |
ماخذ: یافته های تحقیق
با توجه به جدول (4) روش پولینگ دیتا برای تخمین مدل تحقیق انتخاب میشود. با توجه به اینکه مقدار معناداری آزمون هاسمن در مدل از سطح خطای 05/0 کوچکتر است، فرضیه صفر مبتنی بر تخمین معادله به روش اثرات تصادفی رد شده و مدل باید با استفاده از اثرات ثابت تخمین زده شود.
4-5- آزمون مدل
طبق جدول (5)، کارایی سرمایه فکری اثری بر PI شاخص بهرهوری، EFFCH کارائی فنی و تحولات تکنولوژی TECHCH از خود نشان نمیدهد. نسبت تمرکز وام اثر منفی معنیداری بر شاخص بهرهوری و بر کارائی فنی و تحولات تکنولوژی اثر مثبت معنیداری داشته است. اندازه بانک بر تحولات تکنولوژی اثر منفی معنیداری داشته است.
جدول (5) نتایج مدل با استفاده از اثرات ثابت
techch | effch | PI | متغیر |
(00/0) 2/1 | (00/0) 3/1 | (00/0) 2/1 | C |
(34/0) 00003/0- | (38/0) 00006/0- | (23/0) 0001/0 | VAIC |
(00/0) 15/0 | (18/0) 27/0 | (03/0) 71/0- | CRL |
(00/0) 01/0- | (08/0) 02/0- | (48/0) 009/0- | SIZE |
44/0 | 20/0 | 16/0 | R2 |
(01/0)47/2 | (003/0) 5/4 | (002/0) 6/7 | F |
ماخذ: یافتههای تحقیق
در دهه اخير شرکتها، توجه ويژهاي را براي اندازهگيري سرمايههاي فکري براي ارائه گزارش به طرفهاي ذينفع ابراز کرده و در پي يافتن روشي براي ارزيابي داراييهاي ناملموس داخلي و استخراج ارزش نامحسوس در سازمانها ميباشند، در حقيقت سرمايه فکري يک مدل جديد کاملي را براي مشاهده ارزش واقعي سازمانها فراهم ميآورد و با استفاده از آن ميتوان ارزش آتي شرکت را نيز محاسبه کرد.
نتایج بدست آمده از آزمون رگرسیون چندگانه نشان میدهد که بین ارزش افزوده سرمایه فکری و بهره وری بانکها رابطه معنی داری وجود ندارد. یعنی در کسب و کار بانکها، سرمایه فکري نتوانسته بعنوان یک موضوع جدید از لحاظ نظري در سیستم بانکی کشورمان مطرح نشده است و از اینرو به عنوان یک منبع با ارزش نتوانسته نقشی در افزایش بهرهوری بانکها داشته باشد. از اینرو میتوان ادعا کرد که سرمایهي فکري براي بانکها به منظور افزایش بهرهوري، حفظ مزایاي رقابتی و توليد ارزش افزوده آتی نتوانسته مثبت واقع شود و دلایل آن را شاید میتوان اینگونه استنباط کرد که محوریت بانکهای ما فقط سودآوری بوده و لذا عدم توجه به داراییهای نامشهود بعنوان یک دارایی مهم نتوانسته منجر به بهره وری در بانکها گردد. نتیجه تحقیق حاضر مخالف نتایج تحقیق سنگ چان (2015) بوده است.
لذا با توجه به نتايج حاصل از اين تحقيق، پيشنهاداتي به شرح زير ارائه ميشود:
ü شناسایی بازارهای هدف و ایجاد توع درآمدی از سوی بانکها با هدف افزایش بهرهوری
ü آموزش ضمن خدمت کارا با هدف تغییر در رفتار کارکنان و ایجاد ارزش افزوده در بانک
ü توجه زیاد به واحدهای تحقیق و توسعه خود و شناسایی نقاط ضعف در ساختار و تعداد نیروی انسانی متخصص
[1] جعفری، م و همکاران،(1387). بازنگری مدلهای اندازه گیری سرمایه فکری : یک رویکرد کل نگر. چهارمین کنفرانس بین المللی مدیریت، صفحه 1 الی 13.
[2] رضایی، فرزین، حسن، عموقین، رامین و مجد آبادی فراهانی،زهره. (1394). ارزیابی تاثیر سرمایه فکری در ایجاد ارزش افزوده اقتصادی و بازار. پژوهشنامه اقتصاد و کسب و کار، 71-59،1،1 .
[3] ﻃﺎﻫﺮي، ﺷﻬﻨﺎم، ﺑﻬﺮهوري و ﺗﺠﺰﯾﻪ و ﺗﺤﻠﯿﻞ آن در ﺳﺎزﻣﺎنﻫﺎ، (1390) ﺗﻬﺮان، اﻧﺘﺸﺎرات اﻓﺮﻧﮓ.
[4] گلدی صدقی، ا، (1386). بررسی رابطه میان سرمایههای فکری و بازده مالی شرکتها در بورس اوراق بهادار تهران. پایان نامه دانشگاه علی آباد کتول، ارشد مدیریت دولتی.
[5] مجتهد زاده، ویدا، علوی طبری، سید حسین و مهرنازمهدی زاده(1392). رابطه سرمایه فکری (انسانی،مشتری و ساختاری) و عملکرد صنعت بیمه(از دیدگاه مدیران). بررسیهای حسابداری و حسابرسی، 17(60)، 19-120.
[6] ﻧﺎﻣﺪاري، روح اﻧﮕﯿﺰ، اﻗﺒﺎﻟﯽ، ﻋﻠﯿﺮﺿﺎ،ﯾﻮﺳﻔﯽ، رﺿﺎ، (1389). ارزﯾﺎﺑﯽ ﮐﺎراﯾﯽ ﺑﺎﻧﮏ های دولتی ایران با استفاده از روش دی ای آ. ﻣﺠﻠﻪ ﻣﻄﺎﻟﻌﺎت ﻣﺎﻟﯽ، ﺷﻤﺎره 7، 97-121.
[7] موﺳﺎﯾﯽ، ﻣﯿﺜﻢ، ﻣﻬﺮﮔﺎن، ﻧﺎدر، رﻧﺠﺒﺮ داﻏﯿﺎن، رﺿﺎ،(1383). ﺑﺮرﺳﯽ ﮐﺎراﯾﯽ ﻓﻨﯽ و ﺑﺎزدﻫﯽ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﻣﻘﯿﺎس ﺑﻪ روش ﺗﺎﺑﻊ ﻣﺮزی ﺗﺼﺎدﻓﯽ: ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﻣﻮردي ﺷﻌﺐ ﺑﺎﻧﮏ رﻓﺎه. ﻓﺼﻞنامه ﭘﮋوﻫﺶﻫﺎ و ﺳﯿﺎﺳﺖﻫﺎي اﻗﺘﺼﺎدي،18(56) ،178- 157.
[8] همتی، حسین؛ معین الدین، محمود و مظفری شمسی، مریم.(1389). بررسی ارتباط بین سرمایه فکری و ارزش بازار و عملکرد مالی شرکتهای غیرمالی. فصلنامه علمی پژوهشی حسابداری مالی، 2(7)، 23-48.
[9] Abdul Latif Alhassan Nicholas Asare, (2016), Intellectual capital and bank productivity in emerging markets: evidence from Ghana, Management Decision, 54(30.
[10] Angelidis, D., & Lyroudi, K. (2006). Efficiency in the Italian banking industry: data envelopment analysis and neural networks. International Research Journal of Finance and Economics, 5(1), 155-165.
[11] Kazemi Matin, Reza, Jahanshahloo, Gholam Reza, Hadi Vencheh, Abdollah, (2010), Inefficiency evaluation with an additive DEA model under imprecise data, European Journal of Operational Research, 20(4), 189–198.
[12] Petty, R., and Guthrie, J. (2000). Intellectual capital literature review: measurement reporting and management. Journal of intellectual capital, 1(2), 155-176.
[13] Pulic , A .(2002). An accounting tool for ic management. available at : http://www.measuring-ip.at/papers/ham99txt.html
[14] Saengchan, s. (2015).The Impact of intellectual capital on Efficiency. A commercial Banks.
[1] Tayles
[2] Intellectual property
[3] chan
[4] book value
[5] market value
[6] lev
[7] Bontis
[8] Bontiss
[9] Khoavndkar
[10] Intellectual capital
[11] 2 King Hang Chan
[12] 3 Salivan,2000, p13
[13] 3 Bontis
[14] Vaycans
[15] Sang Chan
[16] Yalama coskan
[17] Edvardo
[18] asymmetry
[19] Bank loan concentration
[20] firm invariant fixed effect
[21] fees and commission income
[22] Fare et al
[23] base
[24] reference
[25] efficiency change
[26] technology frontier
[27] Durbin–Watsonstatistic
[28] autocorrelation
[29] lag
-
-
-
مروری برتاثیر محتوای تبلیغات در شبکه های مجازی بر قصد خرید مشتریان در کسب و کارهای خانگی
تاریخ چاپ : 1401/12/01