بررسی تاثیر مسئولیت اجتماعی، اعتبار و مزیت رقابتی بر عملکرد مالی شرکتها پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران
محورهای موضوعی : مدیریت
1 - استادیار گروه حسابداری، واحد تنکابن، دانشگاه آزاد اسلامی
کلید واژه: مسئولیت اجتماعی, اعتبار شرکت, عملکرد مالی شرکت, مزیت رقابتی,
چکیده مقاله :
به رسمیت شناختن رابطه مستقیم بین مسئولیت اجتماعی و عملکرد مالی شرکت اخیراً مورد توجه نویسندگان قرار گرفته است. در حالی که ارتباط مثبت بین مسئولیت اجتماعی و عملکرد مالی شرکت، موضوع غالب در بسیاری از مقالات بوده است یافته ها برخی از این مطالعات نسبتاً عدم رابطه و برخی یک رابطه منفی را نشان دادند.در نهایت می توان نتیجه گرفت که رابطه بین CSR و عملکرد شرکت پیچیده تر از این چیزی است که نتایج بسیاری از مطالعات قبلی نشان داده است.مقاله حاضر با هدف تعیین رابطهی بین مسئولیت اجتماعی، اعتبار و مزیت رقابتی بر عملکرد کسب و کار ها انجام شده است. در این پژوهش نمونهای شامل 109 شرکت از 19 صنعت مورد مطالعه قرارگرفته است. دوره مالی مورد بررسی 1394 الی 1399 بوده که از آزمون رگرسیون چندگانه استفاده شده است. نتایج نشان میدهند که مسئولیت اجتماعی و اعتبار شرکت تاثیر منفی و مزیت رقابتی تاثیر مثبت بر بازده حقوق صاحبان سهام داشته است. همچنین مزیت رقابتی تاثیر مثبت بر بازده داراییها شرکتها پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار داشته است.
Recognition of the direct relationship between CSR and firm performance has garnered much interest among authors recently. The findings are rather inconclusive and misleading. This is because, while a positive association between CSR and firm performance has been a dominant theme in many articles, universally, others suggested a negative or no correlation. Finally, it can be concluded that the relationship between CSR and firm performance is more complicated than the results of many previous studies indicate.The present article aims to determine the relationship between social responsibility, credibility and competitive advantage over business performance. In this study,has been studied a sample of 109 companies from 19 industries . The period studied was 1394 to 1399, which used multiple regression test. The results show that corporate social responsibility and credibility have a negative impact and competitive advantage has a positive impact on equity returns. Competitive advantage has also had a positive effect on return on assets of companies listed on the stock exchange.
_||_
بررسی تاثیر مسئولیت اجتماعی، اعتبار و مزیت رقابتی بر عملکرد مالی شرکتها پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران
چکيده
به رسمیت شناختن رابطه مستقیم بین مسئولیت اجتماعی و عملکرد مالی شرکت اخیراً مورد توجه نویسندگان قرار گرفته است. در حالی که ارتباط مثبت بین مسئولیت اجتماعی و عملکرد مالی شرکت، موضوع غالب در بسیاری از مقالات بوده است یافتهها برخی از این مطالعات نسبتاً عدم رابطه و برخی یک رابطه منفی را نشان دادند. مقاله حاضر با هدف تعيين رابطهي بین مسئولیت اجتماعی، اعتبار و مزیت رقابتی بر عملکرد کسب و کارها انجام شده است. در این پژوهش نمونهاي شامل 109 شرکت از 19 صنعت مورد مطالعه قرارگرفته است. دوره مالی مورد بررسی 1394 الی 1399 بوده که از آزمون رگرسیون چندگانه استفاده شده است. نتایج نشان میدهند که مسئولیت اجتماعی و اعتبار شرکت تاثیر منفی و مزیت رقابتی تاثیر مثبت بر بازده حقوق صاحبان سهام داشته است. همچنین مزیت رقابتی تاثیر مثبت بر بازده داراییها شرکتها پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار داشته است.
واژههاي كليدي
مسئولیت اجتماعی، اعتبار شرکت، مزیت رقابتی عملکرد مالی شرکت
1- مقدمه
افزایش اعتبار شركت به عنوان یکی از عوامل مسئولیت اجتماعی به تنهائی نه خوب است و نه بد، بلكه تصمیمات شرکت همراه با افزایش و بهبود عملکرد مالی است كه ارزش آن را تعیین میكند (چی و گارسوی1، 2009). غیر اخلاقی بودن نام و نشان یا تصاویر آن موجب تحمیل هزینه به شركت از ابعاد مختلف میشود. نتایج تحقیقات در آمریكا حاكی از درجه بالای شكایت در مورد نام و نشان و اعتبار تجاری است (دابرز2، 2009). اعتبار شركت دارائی لمس ناپذیر و با ارزش شركت میباشد كه اخلاقیات و مسئولیت اجتماعی نقش مهمی در آن دارد. اهمیت نام سازی اخلاقی نیز نقش بزرگی در اعتبار شركت دارد و بصیرتی روشن برای احترام به ارزشهای بنیادی را فراهم كرده و در موضع یابی رقابتی نیز باعث كاهش شك و تردید در مورد ارتباطات نام و نشان میشود (باریت و همکاران3، 2011). واحدهای اقتصادی در زمینههای مختلفی میتوانند مزیت رقابتی داشته باشند (هاریسون4، 2009). شرکت ها با توجه به اهمیت واحدهای تولیدی میتوانند برای تولید محصول از تکنولوژی پیشرفتهتری استفاده کنند و از این طریق هزینهها را کاهش دهند و بتوانند با قیمت پایینتر یا با امکانات بیشتری محصول خود را به بازار عرضه کنند. ممکن است با تدابیر خاصی، نیروی انسانی کارآمدتری را نسبت به رقبا استخدام کنند تا کیفیت محصولشان ارتقا پیدا کند. یک بنگاه میتواند در حوزهی مدیریت نسبت به رقبا مزیت رقابتی داشته باشد و با پیشبینیها و تصمیمهای بهتر، نقاط کور بازار را شناسایی کند (لین و همکاران5، 2009). بازاریابی یکی دیگر از حوزههایی است که معمولاً بنگاهها سعی میکنند از طریق آن، سهم بیشتری از بازار را نسبت به رقبایشان در اختیار بگیرند. یک بنگاه دیگر ممکن است به خاطر خدمات پس از فروش منحصر به فردش معروف شود و مشتریهای بیشتری جذب کند (ریتاب و همکاران6، 2009). قابلیتهای شرکت، ترکیبی است از مهارت ها، دانش و رفتارهایی که در سرتاسر زمان وجود دارد و در افراد، سیستم ها، فرایندها و ساختارها منعکس می شود. به بیانی دیگر، مهارت هایی که شرکت برای تبدیل داده- ها به ستاده ها به کار می گیرد تا در قالب فرایندهای سازمانی از ترکیب منابع محسوس و نامحسوس برای بدست آوردن اهداف مورد نظر مانند: خدمت به مشتری، توانمندی های توسعه محصولات برتر، نوآور بودن خدمات و کالاها استفاده نماید. شایستگی ها به عنوان ترکیب کاملی از دارایی ها، منابع و فرایند هاست که به شرکت اجازه می دهد به نیازهای مشتری به عنوان یکی از مسئولیت اجتماعی خود پاسخ دهد. آن دسته از شایستگی ها دارای ارزش استراتژیک می باشد که بتواند برای مشتریان ارزش آفرینی کند. همانگونه که عنوان شد، هدف اصلی سازمان از ایجاد مزیت رقابتی با تکیه بر منابع و قابلیت هایی که در اختیار دارد، رقابت پذیری و دستیابی به موقعیتی ممتاز از لحاظ عملکردی در بازار مبتنی بر مشتری مداری است. کلید این مسئله یعنی دستیابی به رقابت پذیری، پایداری مزیت های رقابتی بر اساس اصل شناخت و درک نیازهای مشتری و تمرکز بر مشتری و همچنین بهبود فرایندها از دید مشتری می باشد (الافی و هاسونه7، 2012). مزیت رقابتی پایدار به عنوان عواملی از مسئولیت اجتماعی شرکت به آن دسته از مزیت های رقابتی اطلاق می شود که به واسطه بهره گیری از شایستگی های سازمان، برای مشتریان ارزشمند بوده، توسط رقبا به راحتی قابل تقلید و کپی برداری نبوده و برای سازمان عملکرد شایسته و رقابت پذیری را به ارمغان آورد (گالبرت و شام8، 2012). زمانی که تولیدکننده بداند مشتری چه میخواهد و انتظارات وی از کالا یا خدمت مورد نظر در چه سطحی است، با استفاده از مهندسان توانمند میتواند به طراحی کالا یا خدمت اقدام کند. در این مرحله لازم است ویژگیهای کالا یا خدمت مورد نظر متناسب با ابعاد مختلف نیاز و انتظارات مشتری تعریف و طراحی شود. اگر در تعریف و طراحی این انطباق به خوبی شکل نگیرد باید منتظر نارضایتی مشتری پس از دریافت و استفاده از کالا یا خدمت باشیم. با توجه به اهمیت مطالب بیان شده هدف اصلی این پژوهش بررسی تاثیر مسئولیت اجتماعی، اعتبار و مزیت رقابتی بر کسب و کار شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران میباشد. این مقاله در پنج بخش تدوین شده است. بعد از مقدمه، به پیشینه تحقیق پرداخته میشود. در بخش سوم، الگو معرفی شده و در بخش چهارم، تجزیه و تحلیل الگو خواهد آمد و در پایان، نتیجهگیری و پیشنهادات بیان میشود.
2- ادبیات موضوع و پیشینه تحقیق
وارد شدن در فعالیتهای مسئولیت پذیری اجتماعی نه تنها رضایت سهامداران را بهبود میبخشد، بلکه روی اعتبار شرکت نیز اثر مثبتی دارد به عبارت دیگر، افشاگرهای مرتبط با مسئولیت پذیری اجتماعی شرکت عامل ضروریست که به تداوم شرکتها منجر شده و تصویر مثبتی از عملکرد شرکت در بین سهامداران و جامعه ایجاد میکند (کابرال9،2012). علي رغم ارزش منافع مسئوليت اجتماعي و پاسخگويي اجتماعي، بسياري شركتها برخلاف اين اهداف عمل ميکنند. اين تصميم هزينههاي بالقوه ايجاد شده با مسئوليت اجتماعي و پاسخگويي اجتماعي را منعكس ميكند (چن و همکاران10، 2012). در یک نگرش کلی، هر مشتری (بصورت عام) پس از دریافت خدمت یا خرید و استفاده از یک کالا، راضی یا ناراضی است. رضایت، وجود یک احساس مثبت است که در نهایت در مصرف کننده یا دریافت کننده ایجاد میشود. در اصل این احساس به واسطه برآورده شدن انتظارات مشتری و عملکرد عرضه کننده بوجود میآید. بر حسب این که انتظارات مشتری و کالا یا خدمت دریافت شده با یکدیگر هم سطح باشند، یا کالا بالاتر یا پایینتر از سطح انتظارات مشتری باشد در او احساس رضایت یا ذوقزدگی یا نارضایتی پدید میآید (سعیدی و همکاران11، 2015). همان گونه که گفته شد صرفاً با ارائه خدمت یا کالای با کیفیت بالا به تنهایی نمیتوان مزیت رقابتی که یکی از عوامل مسئولیت اجتماعی شرکتها است را جلب کرد. در کشور های صنعتی امروز ارتباط دو طرفه با مشتری سر لوحه برنامه ریزی های بازاریابی قرار گرفته است و هزینههای لازم برای این امر و جلب مزیت رقابتیان و وفا دار کردن آنان به عنوان یک سرمایهگذاری تلقی شده و همچنین به عنوان یکی از بخشهای اساسی مسئولیت اجتماعی شرکتها را شامل شده که در نهایت عملکرد مالی شرکت را تحت تاثیر قرار خواهد داد (ابوبکر و عامر12، 2011). از طرف دیگر باید گفت که مشتری ناراضی بریده از سازمان را به سادگی نمیتوان به جمع مشتریان باز گرداند. بررسیهای علمی و تحقیقی نشان می دهد که مشتریان ناراضی در انتقال برداشت و احساس خود به دیگران، فعالتر، عمل می کنند و نرخ انتقال پیام مشتریان ناراضی به دیگران تقریباً دو برابر مشریان راضی است، لذا نارضایتی مشتریان اثر گذارتر از رضایت آنان است (کریستومو و همکاران13، 2011) .مزیت رقابتی به عنوان یکی از عوامل مسئولیت اجتماعی شرکتها شامل مجموعه عوامل یا توانمندیهایی است که همواره شرکت را به نشان دادن عملکردی بهتر از رقبا قادر می سازد. به عبارتی، مزیت رقابتی عامل یا ترکیبی از عواملی است که در یک محیط رقابتی سازمان را بسیار موفق تر از سایر سازمان ها می نماید و رقبا نمی توانند به راحتی از آن تقلید کنند (چانگ14، 2011). بنابراین برای دستیابی به مزیت رقابتی، یک سازمان هم باید به موقعیت خارجی خود توجه کند و هم توانمندی های داخلی را مورد توجه قرار دهد (فلت و کاوالزیک15، 2011). در مسیر ایجاد مزیت رقابتی دو نکته مهم قابل تعمق میباشد: نخست، این مسیر فرایند دنباله داری است که به عملکرد عالی و رقابت پذیری شرکت منجر می شود. یعنی اینکه در صورتی که شرکت بتواند به واسطه شایستگیهای خود، مزیت رقابتی پایداری خلق نماید که برای مشتریان ارزشمند بوده و همواره برتر از رقبا باشد، در واقع عملکردی شایسته از خود بر جای گذاشته و رقابتپذیری را به ارمغان آورده است (باریت و همکاران16، 2011). دوم، بخاطر افزایش پیچیدگیهای محیطی و شدت رقابت، مزیت رقابتی به عنوان یکی از مسئولیت اجتماعی شرکتها یا به راحتی توسط رقبا تقلید میشود یا از نظر مشتریان به زودی رنگ میبازد و بایستی با مزیتهای جدیدی جایگزین شوند. بر این اساس شرکت باید به فکر پیدا نمودن مزیتهای رقابتی خود باشد که در نهایت بتواند باعث بهبود عملکرد سازمان شود (چی و گارسوی17، 2009). ایجاد و حفظ پایداری مزیت رقابتی به عنوان یکی از مسئولیت اجتماعی شرکتها، مستلزم شایستگیهایی است که با تکیه بر قابلیت های سازمان، برای مشتریان ارزش ایجاد می کند (دابرز18، 2009). منابع شرکت شامل انواع داراییها، توانمندیها، فرایندهای سازمانی، اطلاعات، دانش و… است که شرکت آنها را طوری کنترل میکند که استراتژیهای ارزش آفرین را توسعه داده و اجرا نماید. این منابع را در سه دسته بندی محسوس، نامحسوس و توانمندی های سازمانی میتوان ملاحظه کرد (هاریسون19، 2009). مسئولیت اجتماعی شركت در ارتباط با افزایش اعتبار نوعی فلسفه عقلی است كه با قراردادهای اجتماعی به منظور رعایت اخلاقیات كسب و كار مرتبط است. رعایت این مسئله به بازاریابی از بند رسته كه بهترین كارائی را در بلندمدت دارد منتهی میشود (لین و همکاران20، 2009). در مورد مسئولیت اجتماعی شركتها مرتبط با عامل افزایش اعتبار باید به این امر توجه كرد كه ممكن است عملی در دیدگاه شركت اخلاقی باشد اما از دیدگاه جامعه اینگونه نباشد (ریتاب و همکاران21، 2009). همچنین مسئله دیگری كه باید مورد توجه قرارگیرد اینست كه اگر این توجه تنها به دلیل كاهش ریسك مواجهه با جامعه باشد محكوم به شكست است و وجه شركت را بهبود نمیبخشد (الافی و هاسونه22، 2012). شركتها علل احساس قوی مشتریان را تشخیص داده و برمبنای آن سرمایه اجتماعی ایجاد میكنند كه لازمه آن یك ارتباط قوی بین مشتری و شركت خواهد بود (گالبرت و شام23، 2012). در صورت تشخیص درست این علت میتوان به بهبود وجهه شركت در اجتماع و در نهایت افزایش ارزش شركت دست یافت. از آنجائی كه اكثر مدیران بازاریابی، آموزش و صلاحیت تصمیم در مورد علل حمایت اجتماعی مردم را ندارند استفاده از مفاهیم و سیستمهای بازاریابی مرتبط با علت میتواند كمك كننده باشد (چن و همکاران24، 2012). اعتبار شركت بوسیله خصوصیات مختلفی از قبیل ادراك خریداران، معروفیت، خوبی و بدی، قابلیت اتكا، درستكاری، معتبر بودن، معتقد بودن و ... تعریف میشود (کابرال25، 2012). نگرانی در مورد اعتبار شركت همیشه وجود داشته است كه میتوان از مأموریت و اهداف غیراخلاقی، اطلاعات و فعالیتهای شركت، محیط كار عملكرد گذشته و ...نام برد (ابوبکر و عامر26، 2011). عامل موثر دیگر در این زمینه ادراكات مشتریان است كه مسئولیت اجتماعی و اخلاقی شركت در ساختن آن مهمترین نقش را دارد و عواملی نظیر برنامهها و فعالیتهای اجتماعی، حمایتهای هنری و تلاش برای آسایش كل جامعه بر آن اثر گذارند (کریستومو و همکاران27، 2011). نام ونشان هسته اعتبار شركت است و به جای صاحبان نام و نشان، با سطح وسیعی از مخاطبان در ارتباط است. از طرفی بین عملكرد و اعتبار شركت یك رابطه مثبت وجود دارد به این صورت كه افزایش اعتبار شركت باعث افزایش سهم بازار و افزایش سهم بازار باعث افزایش ارزش شركت میشود (چانگ28، 2011). البته اعتبار شركت از عملكرد گذشته شركت در ابعاد مالی و اجتماعی نیز ناشی میشود. در مورد نام سازی نیز مسئله روشن است. یك نام ونشان اخلاقی، اعتبار شركت را افزایش میدهد و این اعتبار مانند یك حلقه باعث تقویت نام و نشان میشود (فلت و کاوالزیک29، 2011). نامسازی اخلاقی را در هر دو سطح شركت و محصول میتوان مطالعه كرد. در سطح شركت قسمت حیاتی اعتبار شركت است و هر عمل اخلاقی بر روی نام و نشان شركت اثر دارد (باریت و همکاران30، 2011). نام سازی در سطح محصول شامل برچسب زنی، بستهبندی و ارتباطات است، كه میتواند به طور غیر مستقیم براعتبار شركت اثر داشته باشد. در نهایت میتوان با اقدامات سیستماتیك و مرحله ای در مورد افزایش اعتبار شركت به مزیت رقابتی دست یافت.
مشکی میاوقی و همکاران (1395)، در تحقیقی نشان داد که با وجود آنکه در قالب تحلیل جداگانه، مسئولیت اجتماعی بر نسبت مالکیت نهادی دارای تاثیر معنی دار میباشد، اما با اضافه شدن متغیر واسطه عملکرد، اثرگذاری عامل مسئولیت اجتماعی تحت تاثیر متغیر عملکرد مالی قرار گرفته و معنیدارای خود را از دست میدهد. امیرحسینی و قبادی (1395)، نتایج بررسی رابطه بین گزارشگری مسئولیت اجتماعی،عملکرد مالی و مالکیت نهادی، حاکی از تاثیر متغیر واسطهای عملکرد مالی بر رابطه بین مسئولیت اجتماعی و مالکیت نهادی بوده است.
رضازاده و سلطانی(1395)، نتایج تحقیق اثر واسطه ای عملکرد مالی در رابطه بین مسئولیت اجتماعی و ساختار مالکیت نهادی، حاکی از آن است که بین مسئولیت اجتماعی و عملکرد مالی رابطه معناداری وجود دارد و بین عملکرد مالی و سرمایه گذاران نهادی رابطه معناداری وجود دارد و بین مسئولیت اجتماعی و سرمایه گذاران نهادی رابطه معناداری وجود دارد. جاعی و خبرخوش (1395)، در پژوهش خود نشان داند که بین ارزش شرکت و سطح افشاگریهای اجتماعی و زیست محیطی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد همچنین، بین میزان سطح افشاگری های اجتماعی و زیست محیطی در صنایع مختلف تفاوت معناداری وجود دارد.
ریچاردسون و همکاران31(2016)، در پژوهشی نشان داد که بین مسئولیت اجتماعی شرکتها و اجتناب از مالیات رابطه معنیداری وجود دارد و افزایش در مسئولیت اجتماعی شرکتها اثر مثبتی بر پایداری اجتناب از مالیات دارد. سعیدی و همکاران32 (2015)، در پژوهشی نشان داد که افزایش مسئولیت اجتماعی شرکت ها از طریق افزایش مزیت رقابتی بر بهبود عملکرد مالی شرکت ها تاثیر مثبت و مستقیمی می گذارد. همچنین نتایج تحقیق آن ها حاکی از آن بود که افزایش مسئولیت اجتماعی شرکتها از طریق افزایش اعتبار بر بهبود عملکرد مالی شرکتها تاثیر مثبت و مستقیمی میگذارد. در نهایت افزایش مسئولیت اجتماعی شرکت ها از طریق افزایش مزیت رقابتی بر بهبود عملکرد مالی شرکت ها تاثیر مثبت و مستقیمی میگذارد.
گرانت و همکاران33(2015)، در پژوهشی به بررسی تاثیر مشکلات مالی (آشفتگی مالی) بر مسئولیت اجتماعی شرکت ها در زمان بحران مالی جهانی در شرکتهای استرالیایی پرداختند. نتایج پژوهش نشان داد که مشکلات مالی به صورت مثبت و معناداری با مسئولیت اجتماعی شرکت ها، از طریق چندین محاسبه رابطه اجتناب مالیاتی با مشکلات مالی، در ارتباط است. بویژه، با توجه به نتایج تحلیل ریگراسیون، رابطه بین مشکلات مالی و مسئولیت اجتماعی شرکت ها به علت نوسانات نرخ ارز، شدیدتر می شود.
واتسون34(2015)، در پژوهشی نشان داد که بین مسئولیت اجتماعی شرکتها با اجتناب از مالیات و عملکرد مالی شرکتها ارتباط معناداری وجود دارد و عدم وجود مسئولیت اجتماعی مثبت و اجتناب از مالیات در شرکتها باعث کاهش عملکرد مالی و در نتیجه کاهش سود دهی شرکتها میشود. سرواس و تامايو35 (2013)، نتايج حاصل از تحقیق ایشان نشان میدهد که مسئولیت پذيری اجتماعی با ارزش شرکت، در شرکتهايی که میزان آگاهی مشتريان و يا آگاهی عموم مردم از طريق تبلیغاتی که شرکت انجام میدهد بیشتر باشد، رابطه مثبت وجود دارد و برای شرکتهايی که آگاهی مشتريان و يا عموم مردم پايین است اين رابطه ضعیف و يا منفی میباشد. همچنین نتايج حاصل از تحقیق نشان داد که تأثیر آگاهی بر رابطه مسئولیت پذيری اجتماعی و ارزش شرکت در مورد شرکتهايی که شهرت کمی در اجتماع دارند منفی است.
3- روش تحقیق و مدل
3-1- روش تحقیق
پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردي و از نظر ماهيت و روش از نوع توصيفي ـ همبستگي است. همچنین جامعه آماری تحقیق شامل کليه شرکتهای پذيرفته شده بورس اوراق بهادار تهران است که بهطور مستمر از سال 1394 الي 1399 در بورس فعال بوده و یا پذیرش شده اند. در اين تحقيق بعد از اعمال پیشفرضها، 109 شرکت از 19 صنعت باقی ماندند. روش گردآوری داده های تحقیق حاضر از نوع کتابخانهی و ابزار گردآوری دادههای تحقیق، بانکهای اطلاعاتی بورس اوراق بهادار خواهد بود.
3-2- مدل و متغیرهای تحقیق
در این تحقیق برای بررسی تاثیر متغیرهای پژوهش بر یکدیگر از تحلیل رگرسیون استفاده خواهد شد. برای بررسی تحقیق از مدل سعیدی و همکاران (2015) به صورت زیر استفده شده است:
تعریف عملیاتی متغیر وابسته:
در این پژوهش عملکرد مالی شرکت را به عنوان پراکسی متغیر کسب و کار با دو معیار نسبت بازده داراییها () و بازده حقوق صاحبان سهام () اندازهگیری میشود (ابوبکر و عامر، 2011):
نسبت بازده داراییها: برابر است با سود خالص تقسیم بر ارزش دفتری کل دارایی ها. نسبت بازده حقوق صاحبان سهام: برابر است با سود خالص تقسیم بر ارزش دفتری حقوق صاحبان سهام.
تعاریف عملیاتی متغیرهای مستقل:
مزیت رقابتی شرکت i در سال t : مزیت رقابتی شرکت از طریق نرخ رشد فروش () به صورت زیر محاسبه خواهد شد: نرخ رشد فروش برابر است با حاصلتقسیم (فروش در سال جاری منهای فروش در سال ماقبل سال جاری) بر فروش در سال ماقبل سال جاری (کریستومو و همکاران، 2011).
اعتبار شرکت i در سال t (): برابر است با مبلغ ریالی وامهای دریافتی شرکت تقسیم بر جریان های نقدی ناشی از فعالیت های عملیاتی شرکت در سال جاری (چانگ، 2011).
تعاریف عملیاتی متغیرهای کنترلی:
اندازه شرکت i در سال t () : برابر است با لگاریتم طبیعی ارزش دفتری کل داراییهای شرکت (باریت و همکاران، 2011).
عمر شرکت i در سال t (): برابر است با لگاریتم ارزش دفتری سن شرکت از سال اول تاسیس (چی و گارسوی، 2009).
نسبت درآمد شرکت i در سال t (): برابر است با نرخ رشد درآمد کسب شده سال جاری نسبت به سال ماقبل سال جاری. هر چه قدر نسبت درآمد شرکت نرخ رشد مثبتی را تجربه کند نشان دهنده رشد مثبت عملکرد شرکت می باشد (هاریسون، 2009).
اقلام تعهدی شرکت i در سال t ():
اقلام تعهدی به صورت زیر محاسبه خواهد شد (لین و همکاران، 2009):
در این فرمول:
= برابر است با ضریب ثابت.
= اقلام تعهدی کل
که در آن:
= درآمد خالص
= جریانهای نقدی عملیاتی
= اقلام تعهدی در سال ماقبل سال جاری.
= برابر است با تغییرات در فروش شرکت که نحوه محاسبه آن به صورت زیر است:
=
= رشد فروش شرکت i در سال t
= فروش خالص شرکت i در سال t
= فروش خالص شرکت i در سال t-1 میباشد.
= برابر است با تغییرات در مطالبات شرکت.
=
= رشد مطالبات شرکت i در سال t
= مطالبات شرکت i در سال t
= مطالبات شرکت i در سال t-1 میباشد.
= برابر است با خالص ارزش دفتری اموال، ماشین آلات و تجهیزات.
= برابر است با درآمد خالص شرکت در سال ماقبل مورد بررسی.
4- نتایج تحقیق
4-1- آمار توصیفی
با توجه به اينكه از روش تركيب دادههاي پانل براي آزمون فرضيههاي تحقیق استفاده ميكنيم، تعداد مشاهدات سال- شركت بر اساس دادههاي تركيبي متوازن، 660 مشاهده بوده است. با توجه به آماره توصیفی، میتوان شاخصهای بالا را به شاخصهای مرکزی و پراکندگی و سایر شاخصها تقسیم نمود، که شاخصهای مرکزی عبارت از شاخص میانگین و میانه، شاخصهای پراکندگی عبارت از شاخص انحراف معیار و سایر شاخصها عبارت از شاخص حداقل، حداکثر، چولگی و کشیدگی میباشد. که به طور خلاصه شاخص میانگین در زیر توضیح داده شده است. مثلا میانگین بازده دارایی برابر با 13/0 و برای مزیت رقابتی برابر 21/0 میباشد. نتایج در جدول (1) گزارش شده است.
جدول(1): آمار توصیفی متغیرهای تحقیق
متغیر | علامت | میانگین | میانه | بیشترین مقدار | کمترین مقدار | انحراف معیار |
متغیر وابسته عملکرد مالی |
|
|
|
|
| |
بازده داراییها | ROA | 13/0 | 11/0 | 67/0 | 32/0- | 12/0 |
بازده حقوق صاحبان سهام | ROE | 27/0 | 31/0 | 8/4 | 3/27- | 4/1 |
متغیرهای مستقل |
|
|
|
|
| |
مزیت رقابتی | Growth | 21/0 | 15/0 | 2/3 | 93/0- | 4/0 |
اعتبار شرکت | Reputation | 9/3- | 0 | 2/480 | 3/2663- | 3/145 |
متغیرهای کنترلی |
|
|
|
|
| |
اندازه شرکت | SIZE | 9/13 | 6/13 | 7/18 | 03/10 | 5/1 |
نسبت درآمد | Revenue | 21/0 | 16/0 | 2/3 | 93/0- | 4/0 |
عمر | Age | 5/38 | 42 | 59 | 10 | 7/12 |
اقلام تعهدی | ِDiscretionary | 1/0 | 07/0 | 79/0 | 04/1- | 16/0 |
ماخذ: یافتههای تحقیق
برای بررسی همبستگی بین متغیرهای کمی از ضریب همبستگی پیرسون (به علت نرمال بودن متغیرهای وابسته) بهرهگیری شده است. مطابق با جدول (2) بين متغیر نرخ بازده داراییها و متغیر مزیت رقابتی رابطه مثبت معنیدار وجود دارد و این رابطه با ضریب همبستگی (21/0) از طریق آزمون همبستگی پیرسون بدست آمده است که بیانگر رابطه مثبت بین نرخ بازده داراییها و مزیت رقابتی به میزان 21% میباشد و با متغیرهای نسبت درآمد و عمر رابطه مثبت معنیداری وجود دارد، این رابطه با ضریب همبستگی (به ترتیب 22/0 و 17/0) از طریق آزمون همبستگی پیرسون بدست آمده است که بیانگر رابطه مثبت بین نرخ بازده داراییها و متغیرهای نسبت درآمد و عمر شرکت به میزان 22% و 17/0 میباشد. و همینطور برای متغیر وابسته بازده حقوق صاحبان سهام و عمر، جدول(2) پیوست نشان میدهد که این متغیر با متغیر بازده حقوق صاحبان سهام و عمر رابطه مثبت معنیدار وجود دارد و این رابطه با ضریب همبستگی (13/0) از طریق آزمون همبستگی پیرسون بدست آمده است که بیانگر رابطه مثبت بین بازده حقوق صاحبان سهام و عمر به میزان 13% میباشد. دو متغیر نسبت درآمد و مزیت رقابتی بدلیل همبستگی بالا، همخطی شدیدی در مدل ایجا خواهد نمود لذا از مدل حذف خواهد شد.
جدول (2): ماتریس همبستگی پیرسون برای متغیرهای کمی تحقیق
متغیر | ROA | ROE | CSR | Growth | Repu | SIZE | Reve | Age | Discr |
بازده داراییها | 1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
بازده حقوق صاحبان سهام | 19/0 (00/0) | 1 |
|
|
|
|
|
|
|
مسئولیت اجتماعی | 02/0 (5/0) | 0001/0- (99/0) | 1 |
|
|
|
|
|
|
مزیت رقابتی | 21/0 (00/0) | 04/0 (28/0) | 01/0- (79/0) | 1 |
|
|
|
|
|
اعتبار شرکت | 002/0- (93/0) | 008/0- (82/0) | 04/0 (29/0) | 09/0 (01/0) | 1 |
|
|
|
|
اندازه شرکت | 03/0 (38/0) | 048/0- (21/0) | 008/0 (83/0) | 023/0 (54/0) | 012/0- (74/0) | 1 |
|
|
|
نسبت درآمد | 22/0 (00/0) | 041/0 (28/0) | 01/0- (79/0) | 1 (00/0) | 09/0 (01/0) | 023/0 (54/0) | 1 |
|
|
عمر | 17/0 (00/0) | 13/0 (00/0) | 02/0 (49/0) | 019/0- (60/0) | 02/0- (51/0) | 04/0 (21/0) | 029/0- (60/0) | 1 |
|
اقلام تعهدی | 86/0 (00/0) | 17/0 (00/0) | 05/0 (17/0) | 18/0 (00/0) | 01/0- (71/0) | 08/0 (03/0) | 18/0 (00/0) | 15/0 (00/0) | 1 |
ماخذ: یافتههای تحقیق. اعداد داخل پرانتز سطح معنیداری رو نشان میدهد
4-3-آزمون مانایی متغیرها (ریشه واحد):
بهمنظور بررسي مانايي متغیرهای تحقیق از آزمون ریشه واحد فیلیپس پرون برای متغیرهای تحقیق استفاده میگردد. درصورتیکه سریهای زمانی مورداستفاده در رگرسیون پایا نباشد، ممکن است دچار رگرسیون کاذب شویم. در این تحقیق معیار تصمیمگیری آزمون لوين و همكاران میباشد. نتايج اين آزمون كه در جدول (3) ارائه شدهاند، شامل عرض از مبدا و روند ميباشند. فرضيه صفر در اين آزمون مبين وجود ريشه واحد است. نتايج نشان ميدهند كه سريهاي تلفيقي روي سطح مانا بوده است. تنها متغیر مسئولیت اجتماعی شرکت با یک تفاضل گیری مانا شده است.
جدول (3): نتايج آزمون ريشه واحد تابلويي بر اساس آزمون لوین لین
متغیر | علامت | آزمون لوین لین | سطح معنی داری | نتیجه |
بازده داراییها | ROA | 88/3- | (00/0) | مانا |
بازده حقوق صاحبان سهام | ROE | 28/5- | (00/0) | مانا |
مسئولیت اجتماعی | CSR | 6/23- | (00/0) | مانا |
مزیت رقابتی | Growth | 28/4- | (00/0) | مانا |
اعتبار شرکت | Reputation | 2/299- | (00/0) | مانا |
اندازه شرکت | SIZE | 8/12- | (00/0) | مانا |
نسبت درآمد | Revenue | 28/4- | (00/0) | مانا |
عمر | Age | 35/2- | (00/0) | مانا |
اقلام تعهدی | ِDiscretionary | 67/5- | (00/0) | مانا |
ماخذ: یافتههای تحقیق
جدول (4): آزمون خود همبستگی با بروش-گادفری
عنوان مدل ها | آماره F | R^2(n-r) | نتیجه |
مدل اول | (00/0) 4/35 | (00/0) 6/64 | عدم وجود خودهمبستگی |
مدل دوم | (00/0) 89/8 | (00/0) 52/17 | عدم وجود خودهمبستگی |
ماخذ: یافتههای تحقیق. اعداد داخل پرانتز سطح معنیداری رو نشان میدهد.
4-5- بررسی ناهمسانی واریانس
یکی از فروض کلاسیک مدل رگرسیون خطی این است که اجزای اختلال دارای واریانس همسان هستند. اگر ناهمسانی واریانس وجود داشته باشد، آزمونهای T و F نتایج غلطی را ارائه میدهند و بنابراین نمیتوان فرضیهها را با آزمونهای T وF آزمون کرد. به عبارت دیگر اگر در شرایط ناهمسانی واریانس مجذور مربعات استفاده شود، خطاهای معیار نادرست بوده و بنابراین استنباطهای حاصل شده میتواند گمراه کننده باشد. در صورتی که مشکل ناهمسانی مشخص باشد میتوان از یک روش جایگزین استفاده نمود. یکی از روشهای ممکن استفاده از روش حداقل مربعات تعمیم یافته (GLS) است.
جدول (5): نتایج آزمون ناهمسانی واریانس با آزمون پروش پاگان
عنوان مدل | سطح معنی داری | آماره خی دو | نتیجه |
مدل اول | (00/0) | 02/58 | ناهمسانی واریانس |
مدل دوم | (00/0) | 8/13 | ناهمسانی واریانس |
ماخذ: یافتههای تحقیق. اعداد داخل پرانتز سطح معنیداری رو نشان میدهد.
همانطور که نتایج جدول(5) نشان میدهد، مقدار احتمال بدست آمده برای دو الگوی اول و دوم کوچکتر از 0.05 است در نتیجه فرضیه صفر تایید نشده است که بیانگر وجود همسانی واریانس در این الگوها میباشد. لذا از روش OLS استفاده میشود.
4-6- آزمون مدل
حال براي تعیین اینکه کدام یک از مدلهاي استفاده شده(رگرسیون ترکیبی و اثر ثابت) براي برآورد هر دو مدل تحقیق مناسبتر است، از آزمونF که توضیح داده شده، استفاده شده است: در این آزمون فرض صفر این است که اثر خاص هر شرکت() برابر صفر است لذا، مقدارF حاصل شده از آزمون برای هر دو مدل به ترتیب برابر 9/12 و 15 از جدول با مقدار بحراني که برابر با (30/1) است، بيشتر ميباشند. در نتيجه فرضيه صفر در هر دو ودل رد ميشود، یعنی که این تأثیر صفر نیست و رگرسیون ترکیبی براي برآورد مناسب نیست. لذا، از بين دو روش حداقل مربعات معمولي تجميع شده و روش اثرات ثابت، روش اثرات ثابت پذيرفته ميشود. بنابراين ميتوان نتيجه گرفت كه هر شرکت داراي عرض از مبدا خاص خود ميباشد و در نظر گرفتن فقط يك عرض از مبدا براي تمام شرکتها مورد مطالعه مناسب نيست.
4-7- مقایسه اثرات ثابت و تصادفی
ديديم كه در همه مدلها اثرات ثابت بهتر از مدل اثرات تصادفی بوده است. حال بايد ديد از بين اين دو مدل كدام يك گزينه بهتري است. برای انجام اين گزينش، از آزمون هاسمن36 استفاده میشود. آماره آزمون نيز به صورت زير ارائه شده است:
که ضریب مدل اثرات ثابت، ضریب مدل اثرات تصادفی و علامت واریانس است (والدریج، 2001). حال اگر آمارۀ محاسبه شده بزرگتر از آماره جدول باشد فرضیه H0 رد می شود یعنی اینکه بین جزء اخلال مربوط به عرض از مبداها و متغیرهای توضیحی همبستگی وجود دارد.
جدول (8): نتايج آزمون هاسمن
آزمون هاسمن | مدل اول | مدل دوم |
آماره H | 5/19 | 4/12 |
کمیت | 5 | 5 |
Prob | (00/0) | (03/0) |
ماخذ: یافتههای تحقیق.
با عنایت به نتایج آزمون هاسمن در هر دو الگو، اثرات ثابت برای هر دو الگوی مزبور تایید شده است و لذا نتایج این آزمون را مورد تفسیر و تبیین قرار میدهیم. نتایج به دست آمده از جدول (6) در ارتباط با دو مدل تحقیق که در آن متغیرهای بازده داراییها و بازده حقوق صاحبان سهام با پنج متغیر مستقل دیگر شامل مزیت رقابتی، اعتبار شرکت، اندازه شرکت، عمر و اقلام تعهدی استفاده شده، بیشتر به لحاظ آماری معنیدار بوده است. در الگوی اول، بازده داراییها با متغیرهای مزیت رقابتی و اقلام تعهدی رابطه مثبت معنیداری(به ترتیب 01/0 و 67/0) داشته و با اندازه شرکت رابطه منفی معنیداری(یعنی 003/0-) دارد و با اعتبار شرکت رابطه مثبت اما به لحاظ آماری معنیدار نیست همچنین رابطه منفی که از لحاظ آماری معنیدار نیست با عمر شرکت دارد. در الگوی دوم بازده حقوق صاحبان سهام با اندازه شرکت رابطه منفی معنیداری(یعنی 003/0-) داشته است و با متغیرهای مزیت رقابتی و اقلام تعهدی رابطه مثبت معنیداری(به ترتیب 03/0 و 3/1) داشته است. این متغیر وابسته با متغیر اعتبار شرکت رابطه منفی داشته که به لحاظ آماری معنیدار نیست و همچنین متغیر وابسته یعنی بازده حقوق صاحبان سهام، رابطه مثبت که از لحاظ آماری معنیدار با عمر شرکت دارد. همانطور که در در ستون 4 و 6، جدول (7) نمایه شده است، اثر مسئولیت اجتماعی بر بازده حقوق صاحبان سهام معنادار میباشد، در تخمین اثر متغیر مستقل، مسئولیت اجتماعی بر بازده حقوق صاحبان سهام اثر معنیداری ندارد. در این جدول برای متغیر وابسته بازده داراییها، اثر مسئولیت اجتماعی بر این متغیر، معنیدار نبوده است.
جدول(5): مقایسه مدل اثرات ثابت، تصادفی و آمیخته متغیر وابسته ROA
مدل اثرات تصادفی Random Effect | مدل اثرات ثابت Fixed Effect | مدل آمیخته Pooled | متغیر |
(02/0) 07/0 | (00/0) 18/0 | (34/0) 49/0 | عرض از مبدا |
(87/0) 0001/0- | (53/0) 0002/0 | (00/0) 0004/0- | CSR |
(00/0) 03/0 | (00/0) 02/0 | (00/0) 03/0 | Growth |
(69/0) 0000008/0 | (13/0) 000001/0 | (85/0) 000004/0 | Reputation |
(06/0) 07/0- | (68/0) 0009/0- | (10/0) 002/0- | SIZE |
(08/0) 0005/0 | (0001/0) 002/0- | (03/0) 0004/0 | Age |
(00/0) 57/0 | (00/0) 6/0 | (00/0) 63/0 | Discretionary |
67/0 | 94/0 | 75/0 | R^2 |
(00/0) 01/187 | (00/0) 1/61 | (00/0) 9/273 | F |
| 9/12 | F-limer |
ماخذ: یافتههای تحقیق. اعداد داخل پرانتز سطح معنیداری رو نشان میدهد.
جدول (6): مقایسه مدل اثرات ثابت، تصادفی و آمیخته متغیر وابسته ROE
مدل اثرات تصادفی Random Effect | مدل اثرات ثابت Fixed Effect | مدل آمیخته Pooled | متغیر |
(92/0) 04/0 | (02/0) 32/0- | (71/0) 15/0 | عرض از مبدا |
(28/0) 01/0- | (02/0) 003/0- | (35/0) 01/0- | CSR |
(77/0) 03/0 | (00/0) 06/0 | (77/0) 03/0 | Growth |
(86/0) 00006/0- | (61/0) 00002/0 | (88/0) 00005/0- | Reputation |
(67/0) 01/0- | (005/0) 02/0 | (43/0) 002/0- | SIZE |
(04/0) 008/0 | (07/0) 004/0 | (01/0) 008/0 | Age |
(00/0) 06/1 | (00/0) 9/0 | (00/0) 06/1 | Discretionary |
(71/0) 15/0 | 87/0 | 04/0 | R^2 |
(00/0) 4/3 | (00/0) 6/27 | (00/0) 3/4 | F |
| 15 | F-limer |
ماخذ: یافتههای تحقیق. اعداد داخل پرانتز سطح معنیداری رو نشان میدهد
5- نتیجهگیری پیشنهادات
افشاي مسئولیت اجتماعی به واسطه نقشی که میتواند درحفظ ارتباطات میان واحد تجاري و ذي نفعانشان داشته باشد، موجب افزایش آگاهی ذي نفعان، در خصوص مسئولیتها و تعهدات اخلاقی شرکت نسبت به جامعه میشود. منظور از مسئوليتهاي اجتماعي سازمان، پيوستگي و اتحاد ميان فعاليتها و ارزشهاي سازمان به گونهاي است كه منافع تمام ذي نفعان، شامل سهامداران، مشتريان، كاركنان، سرمايه گذاران و عموم جامعه، در سياست و عملكرد سازمان منعكس شود. نتایج نشان میدهند که مسئولیت اجتماعی و اعتبار شرکت تاثیر منفی و مزیت رقابتی تاثیر مثبت بر بازده حقوق صاحبان سهام داشته است. همچنین مزیت رقابتی تاثیر مثبت بر بازده داراییها شرکتها پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار داشته است.
مراجع
[1] امیرحسینی، زهرا و قبادی، معصومه(1395)،. گزارشگری مسئولیت اجتماعی،عملکرد مالی و مالکیت نهادی، فصلنامه حسابداری مدیریت، 9(28)، 55-66.
[2] حساس یگانه، یحیی و برزگر، قدرت اله، (1394). مدلی برای افشاء مسئولیت اجتماعی و پایندگی شرکتها و وضعیت موجود آن در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار ایران. فصلنامه بورس اوراق بهادار،29(8)،91-110.
[3] سعیدی پور, مریم و مدینه فرنام، (۱۳۹۵). برررسی تاثیر مسئولیت پذیری اجتماعی از بعد از قانونی اقتصادی و اخلاقی بر عملکرد شرکت، نخستین کنفرانس بین المللی پارادیم های نوین مدیریت هوشمندی تجاری و سازمانی، تهران، دانشگاه شهید بهشتی،
[4] مرتضوی، سعید؛ پور آزاد، ناصر؛ امیر رضوی، پگاه و صادقی مقدم، معصومه. (1389). بررسی نقش تعدیل گری متغیر اهمیت مسئولیت اجتماعی بر رابطه بین مسئولیت اجتماعی و تعهد سازمانی: نمونه موردمطالعه: شرکتهای صنایع غذایی شهر مشهد. مجله علوم اجتماعی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد,2(16)،193-217.
[5] Servaes,Henri. ,Tamayo, Ane. (2013). The Impact of Corporate Social Responsibility on Firm Value: The Role of Customer Avareness. Management Science,59(5),1045-1061
[6] Crisóstomo, V. L., Freire, F. de Souza, & Vasconcellos, F. C. (2011). Corporate social responsibility, firm value and financial performance in Brazil. Social Responsibility Journal, 7(2), 295–309.
[7] Flatt, S., & Kowalczyk, S. (2011). Corporate reputation persistence and its diminishing returns. International Journal of Business and Social Science, 2(19), 1–10.
[8] Harrison, K. (2009). Why a good corporate reputation is important to your organization (electronic version). Cutting Edge PR ([Online] Available:http://www.cuttingedgepr.com/articles/corprep_important.asp (July 20, 2009)).
[9] Lin, C. H., Yang, H. L., & Liou, D. Y. (2009). The impact of corporate social responsibility on financial performance: Evidence from business in Taiwan. Technology in Society, 31(1), 56–63.
[10] Rettab, B., Brik, A., &Mellahi, K. (2009). A study of management perceptions of the impact of corporate social responsibility on organisational performance in emerging economies: The case of Dubai. Journal of Business Ethics, 89(3), 371–390.
[1] Chi, C. G., & Gursoy, D
[2] Dobers, P
[3] Burritt, R. L et al
[4] Harrison, K.
[5] Lin, C. H et al
[6] Rettab, B et al
[7] Alafi, K., & Hasoneh, A. B
[8] Galbreath, J., & Shum, P
[9] Cabral, L. M. B
[10] Chen, F. Y et al
[11] Saeidi et al.
[12] Abu Bakar, A. S.,&Ameer, R
[13] Crisóstomo, V. L et al
[14] Chang, C. H.
[15] Flatt, S., & Kowalczyk, S
[16] Burritt, R. L et al
[17] Chi, C. G., & Gursoy, D
[18] Dobers, P
[19] Harrison, K.
[20] Lin, C. H et al
[21] Rettab, B et al
[22] Alafi, K., & Hasoneh, A. B
[23] Galbreath, J., & Shum, P
[24] Chen, F. Y et al
[25] Cabral, L. M. B
[26] Abu Bakar, A. S.,&Ameer, R
[27] Crisóstomo, V. L et al
[28] Chang, C. H.
[29] Flatt, S., & Kowalczyk, S
[30] Burritt, R. L et al
[31] Richardson et al
[32] Saeidi et al.
[33] Grant et al
[34] Watson
[35] Servaes,Henri. ,Tamayo, Ane
[36] Hausman Test
-
-
-
مروری برتاثیر محتوای تبلیغات در شبکه های مجازی بر قصد خرید مشتریان در کسب و کارهای خانگی
تاریخ چاپ : 1401/12/01