طراحی مدل هویت زنان کارآفرین ایران
محورهای موضوعی : کارآفرینیلیلا فرجو 1 * , وحیدرضا میرابی 2 * , حسین وظیفه دوست 3 , ماندان مومنی 4
1 - دانشجوی دکترا
2 - گروه مدیریت بازرگانی- دانشگاه آزاد- واحد تهران مرکز
3 - گروه مدیریت بازرگانی،واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی،تهران،ایران
4 - استادیار گروه مدیریت بازرگانی، واحد تهران مرکز، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
کلید واژه: هویت, هویت کارآفرینانه, زنان کارآفرین, عوامل رفتاری, عوامل احساسی, عوامل اندیشهای,
چکیده مقاله :
هویت زنان کارآفرین در حکم یکی از نوظهورترین حوزههای مطالعاتی در رشته کارآفرینی است. پژوهش حاظر با هدف طراحی مدل هویت زنان کارافرین ایران انجام شده و از نوع کیفی میباشد. برای نیل به هدف پژوهش از روش داده بنیان بهره گرفته شده و جامعه آماری شامل 15زن کارافرین ایران در پارک های علم و فناوری تهران و ابزار پژوهش مصاحبه نیمه ساختار یافته با نمونه گیری هدفمند از نوع قضاوتی انجام شده و حجم نمونه تا اشباع نظری ادامه یافته است. پس از طی مراحل کد گذاری، پدیده هویت زنان کارافرین به عنوان هسته اصلی و مرکز مباحث مطرح شده و یافته ها حاکی از آن است که شرایط علی (عوامل رفتاری، احساسی و اندیشهای) به عنوان علل پدیده هویت زنان کارآفرین ایران، ارزش و جایگاه کارآفرینی در جامعه به عنوان شرایط بسترساز و شرایط اجتماعی- فرهنگی جامعه، حمایت های دولتی و غیردولتی از زنان کارآفرین جامعه به عنوان عوامل مداخله گر در شکل بخشی به هویت زنان کارآفرین ایرانی سهیم می باشند. همچنین پیامدهای هویت زنان کارآفرین ایرانی شامل پیامدهای فردی، اجتماعی و اقتصادی می باشد.
The identity of women entrepreneurs is one of the most emerging fields of study in the field of entrepreneurship. The current research was conducted with the aim of "designing the identity model of female entrepreneurs in Iran" and it is qualitative. In order to achieve the purpose of the research, the data-based method was used and the statistical population included 15 Iranian women entrepreneurs in the science and technology parks of Tehran, and the research tool was a semi-structured interview with a purposeful judgmental sampling, and the sample size reached theoretical saturation continued. After the coding process, the phenomenon of the identity of female entrepreneurs has been proposed as the main core and center of discussions, and the findings indicate that the causal conditions (behavioral, emotional and intellectual factors) as the causes of the phenomenon of the identity of female entrepreneurs in Iran, value And the place of entrepreneurship in the society as the basic conditions and socio-cultural conditions of the society, governmental and non-governmental support for women entrepreneurs in the society as intervening factors contribute to the identity of Iranian women entrepreneurs. Also, the consequences of the identity of Iranian women entrepreneurs include personal, social and economic consequences.
امامی، منا. خادمیان، طلیعه. کرباسیون، مصطفی. اشتری مهرجردی، اباذر (1402). «صورتبندی اجتماعی نظام ارزش کارآفرینان اجتماعی زن» نشریه صنعت و دانشگاه/ شماره 54و 53/ دوره 14/ پائیز- زمستان 1402
تیزرو، علی. مکی زاده، وحید. فتحی، محمدرضا. سقائی، فرزانه (1399). بررسی دیدگاه زنان کارآفرین ایرانی به فشارهای نهادی، نشریه: زن و جامعه (جامعه شناسی زنان سال 1399 (2020)/ دوره: 11/ شماره 3 (مسلسل 43)
جواهری، فاطمه. قضاتی، سرور (1383). موانع کارآفرینی زنان، بررسی تاثیر نابرابری جنسیتی بر کارآفرینان زن در ایران، مجله جامعه شناسی ایران، دوره 5 شماره 2 تیر ماه 1383.
حاجی قاسمی، علی. پژواک شریائی اوغازی (1403). تحریم و کارآفرینی زنان در ایران، دنیای اقتصاد/ شماره 6024/ چاپ 16/3/1403
رستمیان، علی. محمدی الیاسی، قنبر. امیری، مجتبی و سخدری، کمال (1397). گامی به سوی سنخ شناسی انتقادی هویت کارآفرینانه. فصلنامه مطالعات میان رشته ای در علوم انسانی، 10(3)، 31-1، پیاپی 39، تابستان 1397
قلوبی، سحر (1402). کارآفرینی زنان دانشگاهی. دومین کنفرانس بین المللی و سومین کنفرانس ملی یافته های نوین در مدیریت، روان شناسی و حسابداری.
کارآفرینی پرس (1400). سقوط رتبه ایران در زمینه زنان کارآفرین. پایگاه خبری کارآفرینی پرس، آذر 1400.
نیازی محسن. رضایی، عطیه. صادقی آرانی، زهرا (1402). مدل عوامل موثر بر هویت اجتماعی با استفاده از رویکرد مدل سازی ساختاری تفسیری، فصلنامه علمی: سیاست های راهبردی و کلان.
Amparo Serrano- pascual & Carlota Carreteo- Garcia (2022). Women’s entrepreneurial subjectivity under scrutiny: Expert knowledge on gender and in entrepreneurship. volume 29 issuez/666-686. january 2022
Burke, P. J., & Stets, J. E. (2009). Identity theory: Oxford University Press. Clarke, J & Holt, R (2017). Imagery of ad-venture: Understanding entrepreneurial identity through metaphor and drawing.
Journal of Business Venturing Volume 32, Issue 5, September 2017, Pages 476-497. Claudia Goldin (2023) Wins Economic economic For Studying Nobel in Women in the worke force. Down, S & Warren, L (2008).
Constructing narratives of enterprise: clichés and entrepreneurial self‐identity. International Journal of Entrepreneurial
Behavior & Research ISSN: 1355-2554 Article publication date: 18 January 2008 Farmer, S. M., Yao, X., & Kung‐Mcintyre, K. (2011). The behavioral impact of entrepreneur identity aspiration and prior
entrepreneurial experience. Entrepreneurship theory and practice, 35(2), 245-273. Fernández-Herrería, A., & Martínez-Rodríguez, F. M. (2016). Deconstructing the neoliberal “Entrepreneurial Self”: A critical perspective derived from a global “biophilic consciousness”. Policy Futures in Education, 14(3), 314-326.
https://doi.org/10.1177/1478210316631709 Hayton, J.(2005): promoting corporate entrepreneurship through human resource management practices: A Review of
empirical research, Hum Resource Management Review,volume 15, Issue 1, pages 21-41. Ireland, R. D., Tihanyi, L., & Webb, J. W. (2008). A Tale of Two Politico-Economic Systems: Implications for Entrepreneurship in Central and Eastern Europe. Entrepreneurship Theory and Practice, 32(1), 107-130. https://doi.org/10.1111/j.1540-
6520.2007.00218.x Moradi, M., Imanipour, N., Arasti, Z., & Mohammadkazemi, R. (2020).
Poverty and entrepreneurship: a systematic review of poverty-related issues discussed in entrepreneurship literature. World
Review of Entrepreneurship, Management and Sustainable Development, 16(2), 125-152. Morris, M. H. Neumeyer, X. Jang, Y. Kuratko, D (2016). Distinguishing Types of Entrepreneurial Ventures: An Identity-Based
Perspective. Journal of Small Business Management, Volume56, Issue3 July 2018 Pages 453-474 Murnieks, C. Y., Mosakowski, E., & Cardon, M. S. (2012). "Pathways of passion: identity centrality ,passion, and behavior among entrepreneurs". Journal of Management.
Murnieks, C., & Mosakowski, E. )2007). Who am i? looking inside the'entrepreneurial identity