الگوی تسهیم دانش در معلمان بر مبنای رویکرد هیوتاگوژی: رویکرد نوین در تعالی منابع انسانی
محورهای موضوعی : مدیریت منابع انسانینیما آهنگ 1 , امید ونداد 2 * , حسین مؤمنی مهموئی 3 , علی اکبر عجم 4
1 - دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، واحد تربت حیدریه، دانشگاه آزاد اسلامی، تربت حیدریه، ایران.
2 - استادیار مدیریت آموزشی، واحد دره شهر، دانشگاه آزاد اسلامی، دره شهر، ایران (نویسنده مسئول)
3 - گروه علوم تربیتی، واحد تربت حیدریه، دانشگاه آزاد اسلامی، تربت حیدریه، ایران
4 - استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
کلید واژه: تسهیم دانش, هیوتاگوژی, معلمان, فراترکیب,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر با هدف شناسایی الگوی تسهیم دانش در معلمان بر مبنای رویکرد هیوتاگوژی انجام گرفت. رویکرد پژوهش حاضر کیفی و روش آن فراترکیب براساس مدل اروین و همکاران(2011) است. جامعه پژوهش، متشکل از 247مقاله و پایان¬نامه تحصیلات تکمیلی درباره تسهیم دانش در معلمان بر مبنای رویکرد هیوتاگوژی است که بین سال های 1392 شمسی و 2007 میلادی تا 1402 شمسی و 2023 میلادی ارائه شده¬اند. نمونه پژوهش شامل 33 مقاله پژوهشی است که به صورت هدفمند جمع آوری و براساس پایش موضوعی داده¬ها انتخاب شده¬اند. داده¬های پژوهش از تحلیل کیفی اسناد مورد مطالعه، گردآوری شده¬اند. : بر اساس تجزیه و تحلیل داده¬ها، مؤلفه¬های تسهیم دانش در معلمان بر مبنای رویکرد هیوتاگوژی در 4 بُعد و 47 عامل طبقه¬بندی شدند. این ابعاد شامل عوامل انگیزشی-ادراکی، عوامل زمینه¬ای-محیطی، عوامل ارتباطی-تعاملی و عوامل سازمانی-ساختاری می¬باشد. مدیران مدارس و مدیران آموزش و توسعه منابع انسانی در آموزش و پرورش باید ضمن در نظر گرفتن عوامل فردی در زمینه عوامل سازمانی و زمینه¬ای بسترهای لازم برای تسهیم دانش کارکنان را فراهم آورند.
The current research was conducted with the aim of identifying the pattern of knowledge sharing among teachers based on the hyutagogy approach. The approach of the present research is qualitative and its meta-composite method is based on the model of Irvin et al. (2011). The research community consists of 247 graduate education articles and theses about knowledge sharing among teachers based on the hyutagogy approach, which were presented between the years 2007 and 2013 and 2023 and 2023. The research sample includes 33 research articles that have been purposefully collected and selected based on thematic data monitoring. The research data were collected from the qualitative analysis of the studied documents. Based on the data analysis, the components of knowledge sharing among teachers were classified into 4 dimensions and 47 factors based on the hyutagogy approach. These dimensions include motivational-perceptual factors, contextual-environmental factors, communicative-interactive factors and organizational-structural factors. School managers and managers of education and human resources development in education should provide the necessary platforms for sharing employees' knowledge while considering individual factors in the field of organizational and contextual factors.
اسماعیل¬پناه، فرشاد و خیاط مقدم، سعید (1392). بررسی وضعیت موجود اشتراک¬گذاری دانش بی اعضای هیات علمی دانشگاه¬ها (مورد مطالعه دانشگاه آزاد اسلامی مشهد). فصلنامه مدیریت بهره¬وری، 7 (26)، 67-43.
انبارکی، سحر؛ جوکار، عبدالرسول و ابراهیمی، سعیده (1397). شناخت عوامل مشوق و بازدارنده تسهیم دانش در شبکه¬ای اجتماعی علمی پیوسته. پژوهش¬نامه پردازش و مدیریت اطلاعات، 33 (3)، 977-998.
آرمون، عسگر؛ ستاری، صدرالدین و نامور، یوسف (1397). شناسایی و تبیین عوامل موثر بر اشتراک دانش میان اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل. فصلنامه سلامت و بهداشت، 9 (3)، 333-346.
جعفری مقدم، سعید؛ زالی، محمدرضا؛ غفوریان، فاطمه¬سادات و پرشین، نسرین (1398). شناسایی عوامل موثر بر تسهیم دانش در میان کارآفرینان نوپا و بالقوه، فصلنامه پژوهش¬های مدیریت منابع سازمانی، 9 (3)، 25-43.
خیری، فرناز؛ کریمی، فریبا و نادی، محمدعلی (1400). بررسی موانع تسهیم دانش در بین معلمان. فصلنامه توسعه آموزش جندی شاپور، 12(1)، 215-204.
دباغ کاشانی، زینب(1390). شناسایی عوامل حیاتی موفقیت در چارچوب پیاده سازی مدیریت فرآیندهای کسب و کار در سازمان¬های ایرانی. پایان¬نامه کارشناسی ارشد رشته اقتصاد، دانشکده علوم اجتماعی و اقتصاد، دانشگاه الزهراء
ساقی، علیرضا(1396). بررسی روند تحقیقات فناوری اطلاعات و تجارت الکترونیک با رویکرد فراترکیب تحقیقات انجام گرفته در پژوهشگاه ارتباط و فناوری اطلاعات. پایان¬نامه کارشناسی ارشد رشته مدیریت فناوری اطلاعات، دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی.
قنبرپور نصرتی، امیر؛ بای، ناصر؛ پورسلطانی زرندی، حسین و سیاوشی، محمد (1398). نقش اعتماد و معنویت در محیط کار بر رفتار تسهیم دانش کارکنان اداره کل ورزش و جوانان استان تهران، مدیریت ورزشی، 11 (4)، 647-663.
کیخا، فاطمه (1397). عوامل اعتماد بین¬فردی موثر بر رفتار اشتراک دانش در جوامع مجازی. پژوهش¬نامه پردازش و مدیریت اطلاعات، 34 (1)، 275-300.
گلدسته، اکبر؛ همایون¬آریا، شاهین و مقصودی، بهاره (1401). مدل¬بندی ساختاری عوامل مؤثر بر تسهیم دانش بین اعضای هیأت علمی. فصلنامه مدیریت راهبردی دانش سازمانی، 5(3)، 17-49.
محمودی، حسن؛ فتاحی، رحمت¬اله؛ نوکاریزی، محسن و دیانی، محمد حسین (1396). بررسی تاثیر عوامل شناختی – اجتماعی بر رفتار اشتراک دانش در جامعه دانش در جامعه دانشگاهی. فصلنامه کتابداری و اطلاع¬رسانی، 20 (2)، 76-107.
Ahmad, N., Lodhi, M. S., Zaman, K., & Naseem, I. (2017). Knowledge management: a gateway for organizational performance. Journal of the knowledge economy, 8, 859-876.
Al-Kurdi, O. F., El-Haddadeh, R., & Eldabi, T. (2020). The role of organisational climate in managing knowledge sharing among academics in higher education. International Journal of Information Management, 50, 217-227.
Al-Kurdi, O., El-Haddadeh, R., & Eldabi, T. (2018). Knowledge sharing in higher education institutions: a systematic review. Journal of enterprise information management, 31(2), 226-246.
Alsaadi, F. M. (2018). Knowledge Sharing Among Academics in Higher Education Institutions in Saudi Arabia (Doctoral dissertation, Nova Southeastern University).
Annansingh, F., Howell, K. E., Liu, S., & Baptista Nunes, M. (2018). Academics’ perception of knowledge sharing in higher education. International Journal of Educational Management, 32(6), 1001-1015.
Annis, F. C. (2016). Clarifying the definition, techniques, and integration of self-development to enhance army officer leader development (Doctoral dissertation, Northcentral University).
Ather, T., & Awan, R. U. N. (2021). Effect of Knowledge Management Practices and Leadership Styles of Heads of Departments on University Teachers' Performance. Bulletin of Education and Research, 43(1), 181-200.
Chen, S. S., Chuang, Y. W., & Chen, P. Y. (2012). Behavioral intention formation in knowledge sharing: Examining the roles of KMS quality, KMS self-efficacy, and organizational climate. Knowledge-Based Systems, 31, 106-118.
Cheng, M. Y., Ho, J. S. Y., & Lau, P. M. (2009). Knowledge sharing in academic institutions: A study of Multimedia University Malaysia. Electronic Journal of knowledge management, 7(3).
Erwin, E. J., Brotherson, M. J. & Summers, J. A., (2011). Understanding Qualitative Metasynthesis: Issues and Opportunities in Early Childhood Intervention Research. Journal of Early Intervention, 33(3), 186-200.
Farooq, R. (2018). A conceptual model of knowledge sharing. International Journal of Innovation Science, 10(2), 238-260.
Fayda, F. S, Sehkar, M. (2022). The role of organisational commitment in knowledge sharing amongst academics: an insight into the critical perspectives for higher education. International Journal of Educational Management, 36(2), 179-193.
Ganguly, A., Talukdar, A., & Chatterjee, D. (2019). Evaluating the role of social capital, tacit knowledge sharing, knowledge quality and reciprocity in determining innovation capability of an organization. Journal of knowledge management, 23(6), 1105-1135.
Hallam, P. R., Smith, H. R., Hite, J. M., Hite, S. J., & Wilcox, B. R. (2015). Trust and collaboration in PLC teams: Teacher relationships, principal support, and collaborative benefits. NASSP bulletin, 99(3), 193-216.
Hase, S. and Kenyon, C. (2013). The nature of learning in S. Hase & C. Kenyon (eds.) Self-determined learning: Heutagogy in action, London: Bloomsbury, 19-38.
Hase, S., & Kenyon, C. (2007). Heutagogy: A child of complexity theory. Complicity: An international journal of complexity and education, 4(1).
Hoehle, H., & Pauleen, D. (2008). KM Among Academics: Do as I teach not as I do.
Holste, J. S., & Fields, D. (2010). Trust and tacit knowledge sharing and use. Journal of knowledge management, 14(1), 128-140.
Howell, K. E., & Annansingh, F. (2013). Knowledge generation and sharing in UK universities: a tale of two cultures?. International journal of information management, 33(1), 32-39.
Jarrah, H. Y., & Alkhazaleh, M. S. (2020). Knowledge sharing behavior in the curricula of United Arab Emirates universities and educational organizations.
Kukko, M. (2013). Knowledge sharing barriers in organic growth: A case study from a software company. The Journal of High Technology Management Research, 24(1), 18-29.
Kularajasingam, J., Subramaniam, A., Sarjit Singh, D. K., & Sambasivan, M. (2022). The impact of knowledge sharing behaviour and social intelligence of university academics on their performance: The mediating role of competencies. Journal of Education for Business, 97(1), 54-61.
Lapsomboonkamol, S., Wiriyapinit, M., Bhattarakosol, P., & Rajchamaha, K. (2020, January). Motivational factors for knowledge sharing in Co-Working spaces. In Proceedings of the 2020 the 3rd International Conference on Computers in Management and Business (pp. 94-99).
Lee, J. C. K., Zhang, Z., & Yin, H. (2011). A multilevel analysis of the impact of a professional learning community, faculty trust in colleagues and collective efficacy on teacher commitment to students. Teaching and teacher education, 27(5), 820-830.
Ma, W. W., & Yuen, A. H. (2011). Understanding online knowledge sharing: An interpersonal relationship perspective. Computers & Education, 56(1), 210-219.
Madhakomala, S., & Hanafi, I. (2021). Productive Teacher Job Satisfaction: Disentangling Organizational Climate, Facility Management, and Organizational Citizenship Behavior. International Journal of Evaluation and Research in Education, 10(4), 1352-1358.
Oyenuga, O. G., Adebiyi, S. O., Mustapha, D. O., & Abimbola, B. O. (2019). Assessment of knowledge sharing determinants in The Nigeria Universities using analytic network process. Journal on Efficiency and Responsibility in Education and Science, 12(3), 84-102.
Rode, H. (2016). To share or not to share: the effects of extrinsic and intrinsic motivations on knowledge-sharing in enterprise social media platforms. Journal of Information Technology, 31, 152-165.
Sadiq Sohail, M., & Daud, S. (2009). Knowledge sharing in higher education institutions: Perspectives from Malaysia. Vine, 39(2), 125-142.
Wang, S., & Noe, R. A. (2010). Knowledge sharing: A review and directions for future research. Human resource management review, 20(2), 115-131.
Xue, Y., Bradley, J., & Liang, H. (2011). Team climate, empowering leadership, and knowledge sharing. Journal of knowledge management, 15(2), 299-312.
Yaghi, K., Barakat, S., Alfawaer, Z. M., Shkokani, M., & Nassuora, A. (2011). Knowledge sharing degree among the undergraduate students: a case study at applied science private university. International Journal of Academic Research, 3(1), 20-24.
Zawawi, A. A., Zakaria, Z., Kamarunzaman, N. Z., Noordin, N., Sawal, M. Z. H. M., Junos, N. M., & Najid, N. S. A. (2011). The study of barrier factors in knowledge sharing: A case study in public university. Management Science and Engineering, 5(1), 59-68.
Zhang, X., Jinpeng, X., & Khan, F. (2020). The influence of social media on employee’s knowledge sharing motivation: A two-factor theory perspective. Sage Open, 10(3), 2158244020942495.