فهرست مقالات برحسب موضوع آموزش و بهسازی منابع انسانی


    • دسترسی آزاد مقاله

      1 - بررسی اثربخشی دوره های ضمن خدمت بر توسعه فردی و حرفه ای مدیران مدارس ابتدایی شهریار(از دیدگاه مدیران و معلمان)
      فاطمه پرسته قمبوانی مائده انصاری مژگان عبدالهی
      هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی اثربخشی دوره‌های ضمن‌خدمت بر توسعه‌فردی و حرفه‌ای مدیران مدارس ابتدایی شهریار بود. روش پژوهش، توصیفی–پیمایشی و در بخش بررسی دیدگاه مدیران و معلمان، همبستگی می‌باشد. جامعه آماری، 322نفر از مدیران و 3000نفر از معلمان مدارس ابتدایی دولتی و غ چکیده کامل
      هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی اثربخشی دوره‌های ضمن‌خدمت بر توسعه‌فردی و حرفه‌ای مدیران مدارس ابتدایی شهریار بود. روش پژوهش، توصیفی–پیمایشی و در بخش بررسی دیدگاه مدیران و معلمان، همبستگی می‌باشد. جامعه آماری، 322نفر از مدیران و 3000نفر از معلمان مدارس ابتدایی دولتی و غیردولتی پسرانه و دخترانه شهرستان شهریار بود. نمونه مدیران تعداد 110نفر و نمونه معلمان180نفر می‌باشد که براساس جدول مورگان با روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای انتخاب شدند. ابزار پژوهش، پرسشنامه توسعه‌حرفه‌ای مدیران پورصادق و علی‌میرزایی (1384) بود. برای روایی ابزار، از روایی سازه استفاده و پایایی، از طریق ضریب آلفای کرونباخ0.81محاسبه گردید. به منظور سنجش توسعه‌فردی از بخش توسعه‌فردی پرسشنامه توسعه‌منابع انسانی فهیمی (1394) شامل10 گویه بهره گرفته شده‌است. روایی ابزار از طریق روایی صوری و محتوایی تایید و پایایی آن 0.84 محاسبه شد. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات، از نرم‌افزار SPSS، آزمون تی‌تک نمونه‌ای و ضریب‌همبستگی پیرسون بهره گرفته‌شد. یافته‌ها نشان دادند که از دیدگاه مدیران و معلمان، توسعه‌فردی و حرفه‌ای مدیرانی که تحت دوره‌های آموزش ضمن‌خدمت بوده‌اند بالاتر از حد متوسط بوده‌است. همچنین همبستگی بین دیدگاه معلمان و مدیران درخصوص توسعه‌فردی و حرفه‌ای مدیران معنادار بوده و دوره‌های ضمن‌خدمت بر توسعه‌فردی و حرفه‌ای مدیران مدارس ابتدایی شهریار اثربخشی مطلوبی داشته‌است. بنابراین، چنانچه اثرگذاری مطلوب آموزش‌های ضمن‌خدمت محرز شد، نباید به همین جا اکتفا شود و مسئولیت آموزش و پرورش این است که از اثربخش بودن آموزش در آینده نیز اطمینان حاصل کند. تغییر در نظام آموزشی همیشگی است و باید نسبت به تغییراتی که تلاش‌های آموزشی معلمان را تحت تأثیر قرار می‌دهد واکنش نشان داده‌شود. پرونده مقاله
    • دسترسی آزاد مقاله

      2 - شناسایی و اولویت بندی موانع موثربر توسعه آموزش الکترونیک در جوامع اسلامی (مورد مطالعه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی وپیام نور استان البرز)
      حمیده مظفری دهشیری طلعت دیبا واجاری
      پژوهش حاضر با هدف شناسایی و اولویت بندی موانع توسعه آموزش الکترونیک در جوامع اسلامی (مورد مطالعه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی وپیام نور استان البرز) می باشد که از نظر روش تحقیق آمیخته (کیفی-کمی)است. بخش کیفی تحلیل محتوا و بخش کمی توصیفی –همبستگی می باشد. جامعه آم چکیده کامل
      پژوهش حاضر با هدف شناسایی و اولویت بندی موانع توسعه آموزش الکترونیک در جوامع اسلامی (مورد مطالعه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی وپیام نور استان البرز) می باشد که از نظر روش تحقیق آمیخته (کیفی-کمی)است. بخش کیفی تحلیل محتوا و بخش کمی توصیفی –همبستگی می باشد. جامعه آماری در بخش کیفی، مقالات چاپ شده در مجلات علمی پژوهشی با موضوع موانع توسعه آموزش الکترونیک بوده که پس از بررسی تعداد 18 مقاله انتخاب شد. در بخش کمی دانشجویان رشته علوم تربیتی مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی و دانشگاه پیام نور استان البرز که با استفاده از فرمول کوکران تعداد آنها 350 نفر محاسبه شد. پس از بررسی مقالات با استفاده از نرم افزار Atlas ti موانع توسعه در جوامع اسلامی شناسایی شد. با استفاده از موانع شناسایی شده پرسشنامه ای در 5 بعد و 50 گویه تدوین شد. پایایی آن با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ 841/0 و در آزمون بارتلت ضریب kmo برابر 818/0 بدست آمده است که در هر دو حالت با توجه به بالاتر بودن از 8/0مورد تایید می باشد. نتایج نشان داد موانع توسعه آموزش الکترونیک در کشورهای اسلامی به ترتیب اولویت از نگاه دانشجویان عبارتند از موانع انسانی، موانع فرهنگی، موانع سیاست گذاری، موانع فنی و موانع مدیریتی. همچنین با بررسی میزان تاثیر هر یک از این موانع نشان داد، موانع فرهنگی 90 درصد، موانع فنی 85 درصد، موانع انسانی 84 درصد، موانع مدیریتی 86 درصد و موانع سیاست گذاری 79 درصد بر توسعه آموزش الکترونیک در جوامع اسلامی تاثیر دارند . پرونده مقاله
    • دسترسی آزاد مقاله

      3 - ارتباط بین سرمایه اجتماعی و کیفیت زندگی کاری با عملکرد شغلی
      امید صفری لیلا کوهپیما
      هدف از این تحقیق، تبیین ارتباط بین سرمایه اجتماعی و کیفیت زندگی کاری با عملکرد شغلی در معلمان تربیت بدنی شهرستان های ممسنی و رستم است. این تحقیق کاربردی و از نوع توصیفی و همبستگی است. جامعه آماری این تحقیق، تمامی معلمان تربیت بدنی شهرستان های ممسنی و رستم به تعداد 87 نف چکیده کامل
      هدف از این تحقیق، تبیین ارتباط بین سرمایه اجتماعی و کیفیت زندگی کاری با عملکرد شغلی در معلمان تربیت بدنی شهرستان های ممسنی و رستم است. این تحقیق کاربردی و از نوع توصیفی و همبستگی است. جامعه آماری این تحقیق، تمامی معلمان تربیت بدنی شهرستان های ممسنی و رستم به تعداد 87 نفر بوده، که از این تعداد 79 نفر به عنوان نمونه و به روش نمونه گیری کل شمار با محقق همکاری نمودند. ابزار جمع آوری داده ها، پرسشنامه های استاندارد عملکرد شغلی پترسن و همکاران(2004) ، سرمایه اجتماعی ناهاپیت و گوشال (1998) و کیفیت زندگی کاری والتون(1975) بوده است. برای توصیف داده ها از روش های آمار توصیفی و برای تجزیه استنباطی داده ها از روش های آماری ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون استفاده شده است. نتایج نشان داد که بین سرمایه اجتماعی و کیفیت زندگی کاری با عملکرد شغلی رابطه ی معناداری وجود نداشت و همچنین سرمایه اجتماعی و کیفیت زندگی کاری قابلیت پیش بین معنادار عملکرد شغلی آزمودنی ها را ندارد(01/0P ≤). پرونده مقاله
    • دسترسی آزاد مقاله

      4 - ارائه الگوی توانمندسازی مدیران وزارت جهاد کشاورزی با رویکرد تحلیل مضمون
      مریم مصطفی پور حسین آبادی پریسا ایران نژاد مهتاب سلیمی مژگان عبدالهی فاطمه پرسته قمبوانی
      در دنیای امروز، سازمان‌ها برای بقا و موفقیت خود نیازمند مدیرانی توانمند هستند. مدیران توانمند مدیرانی هستند که دارای دانش، مهارت و توانایی‌های لازم برای انجام وظایف خود به نحو مطلوب هستند. آنها همچنین دارای انگیزه و اشتیاق برای موفقیت سازمان هستند.توانمندسازی مدیران فرآ چکیده کامل
      در دنیای امروز، سازمان‌ها برای بقا و موفقیت خود نیازمند مدیرانی توانمند هستند. مدیران توانمند مدیرانی هستند که دارای دانش، مهارت و توانایی‌های لازم برای انجام وظایف خود به نحو مطلوب هستند. آنها همچنین دارای انگیزه و اشتیاق برای موفقیت سازمان هستند.توانمندسازی مدیران فرآیندی است که به منظور افزایش دانش، مهارت و توانایی‌های مدیران و همچنین ایجاد انگیزه و اشتیاق در آنها انجام می‌شود. در این راستا پژوهش حاضر از نظر هدف جزو پژوهش های کاربردی ، با رویکردی کیفی و با استفاده از روش تحلیل مضمون براون و کلارک انجام شده‌است. در این پژوهش، با انجام مصاحبه نیمه ساختاریافته با 15 نفر از خبرگان شامل اساتید ، مدیران ارشد و متخصصان از طریق نمونه گیری هدفمند برای جمع‌آوری اطلاعات اقدام شد. تجزیه و تحلیل داده ها با کدگذاری دستی به شیوه تحلیل مضمون با رویکرد استقرایی و مدل آتراید استرلینگ انجام پذیرفت. پایایی با استفاده از روش دو کدگذار و پایایی باز آزمون مورد بررسی و تایید قرار گرفت. به‌منظور محاسبه میزان توافق ، از ضریب کاپا در نرم‌افزار SPSS استفاده شد که مقدار آن ۰٫۷۵ به‌دست آمد که نشان دهنده پایایی قابل قبولی است. همچنین برای اطمینان از روایی پژوهش، علاوه بر به‌کارگیری استراتژی حساسیت پژوهشگر در فرآیند پژوهش، یافته‌ها در اختیار 3 تن از خبرگان دانشگاهی قرار گرفته و به تایید رسیدند. نتایج نشان داد که توانمندسازی مدیران وزارت جهاد کشاورزی باید دارای ویژگی‌هایی از قبیل نیازهای فردی و قانونی ،آموزش و ارتباطات اخلاقی مدیران حرفه ای، عوامل سازمانی ، چالش های توانمندسازی، توانمندسازی مدیران حرفه ای باشد.در نهایت، به 73 کد اولیه ، 14 مضمون پایه و 5 مضمون سازمان‌ یافته طبقه بندی شدند. توانمندسازی مدیران وزارت جهاد کشاورزی، با هدف افزایش بهره‌وری، کارآمدی و اثربخشی سازمان، ضروری است. این امر می‌تواند با ارائه آموزش‌های تخصصی، توسعه مهارت‌های مدیریتی و ایجاد انگیزه در مدیران، محقق شود. توانمندسازی مدیران وزارت جهاد کشاورزی، می‌تواند به بهبود وضعیت کشاورزی کشور و تحقق اهداف این وزارتخانه، کمک کند. پرونده مقاله
    • دسترسی آزاد مقاله

      5 - مطالعه فرهنگ جهادی و اخلاق کار اسلامی با بهره وری آموزشی معلمان تربیت بدنی
      امید صفری روح اله رنجبر غلامرضا صفری
      هدف از این تحقیق، تعیین ارتباط بین فرهنگ جهادی و اخلاق کار اسلامی با بهره وری آموزشی در معلمان تربیت بدنی شهرستان های ممسنی و رستم بود. این تحقیق کاربردی و از نوع توصیفی و همبستگی بود. جامعه آماری این تحقیق، تمامی معلمان تربیت بدنی شهرستان های ممسنی و رستم به تعداد 89نف چکیده کامل
      هدف از این تحقیق، تعیین ارتباط بین فرهنگ جهادی و اخلاق کار اسلامی با بهره وری آموزشی در معلمان تربیت بدنی شهرستان های ممسنی و رستم بود. این تحقیق کاربردی و از نوع توصیفی و همبستگی بود. جامعه آماری این تحقیق، تمامی معلمان تربیت بدنی شهرستان های ممسنی و رستم به تعداد 89نفر بود، که از این تعداد 85 نفر به عنوان نمونه و به روش نمونه گیری کل شمار با محقق همکاری کردند.ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه های استاندارد فرهنگ جهادی معدنی و همکاران (1395)، اخلاق کاری اسلامی علی (1988) و بهره وری هرسی و گلداسمیت (1980)بود. میزان روایی پرسشنامه ها با استفاده از نظرات متخصص مدیریت ورزشی در این رشته تایید شد و پایایی این پرسشنامه ها نیز با استفاده از آلفا کرنباخ، محاسبه و به ترتیب ضرایب آلفای کرنباخ پرسشنامه های 84/0، 95/0 و 78/0 بود که همگی بالاتر از 70/0 بود و مورد تایید قرار گرفتند. برای توصیف داده ها از روش های آمار توصیفی و برای تجزیه استنباطی داده ها از روش های آماری ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون خطی استفاده شد. نتایج نشان داد که بین فرهنگ جهادی و اخلاق کار اسلامی با بهره وری آموزشی رابطه ی مثبت و معناداری وجود داشت و همچنین فرهنگ جهادی و اخلاق کار اسلامی قابلیت پیش بین معنادار بهره وری آموزشی آزمودنی ها را دارد. همه تجزیه و تحلیل های آماری با استفاده از نرم افزارهای spss انجام گرفته است (01/0P ≤). پرونده مقاله