• XML

    isc pubmed crossref medra doaj doaj
  • فهرست مقالات


      • دسترسی آزاد مقاله

        1 - پیش بینی سرمایه های فکری و عملکرد سازمان با تعهد حرفه ای مدیران دبیرستان های متوسطه آموزش و پرورش شهرستان شهرکرد
        میترا منتظری نجف آبادی قنبر علی دلفان آذری پریناز بنیسی
        هدف از این پژوهش پیش بینی سرمایه فکری و توسعه عملکرد سازمانی با تعهد حرفه ای مدیران متوسطه دوره اول و دوم آموزش و پرورش در شهرستان شهرکرد می‌باشد. پژوهش حاضر از نوع توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری پژوهش، 384 نفر از مدیران دو ناحیه ی شهرستان شهرکرد با استفاده از روش نم چکیده کامل
        هدف از این پژوهش پیش بینی سرمایه فکری و توسعه عملکرد سازمانی با تعهد حرفه ای مدیران متوسطه دوره اول و دوم آموزش و پرورش در شهرستان شهرکرد می‌باشد. پژوهش حاضر از نوع توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری پژوهش، 384 نفر از مدیران دو ناحیه ی شهرستان شهرکرد با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی متناسب با حجم، 217 نفر(164نفر مدیرخانم و 53 نفر مدیرآقا ) به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای تعیین حجم نمونه مورد نظر با توجه به حجم جامعه آماری از فرمول کوکران استفاده شده است. ابزار گردآوری داده، پرسشنامه های سرمایه فکری، عملکرد سازمانی و اثربخشی عملکرد بر تعهد کاری مدیران بوده‌اند که روایی و پایایی آنها به تایید رسیده است. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از روش آمار توصیفی و استنباطی و از آزمون های t آزمون همبستگی و رگرسیون چندگانه استفاده شده است. یافته‌های پژوهش نشان داد که ابعاد سرمایه فکری رابطه مثبت و معناداری بر متغیرهای پژوهش یعنی تعهد حرفه ای مدیران و عملکرد سازمانی دارد. همچنین عملکرد سازمانی نیز رابطه مثبت و معناداری بر تعهد حرفه ای مدیران دارد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        2 - بررسی عوامل خانوادگی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی بر رضایت شغلی و میزان تاثیر آن بر معلمان دوره دوم متوسطه ناحیه3 شهر اهواز
        حسین حاجی زاده معصومه صفریان
        هدف از پژوهش حاضر بررسی عوامل خانوادگی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در رضایت شغلی و تاثیر آن بر معلمان دوره دوم متوسطه ناحیه3 شهر اهواز که از نظر نوع، پژوهشی آمیخته(کیفی-کمی) می‌باشد. جامعه آماری پژوهش در بخش کیفی مقالات مرتبط با موضوع از سال 1390 تا 1401بوده که پس از برر چکیده کامل
        هدف از پژوهش حاضر بررسی عوامل خانوادگی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در رضایت شغلی و تاثیر آن بر معلمان دوره دوم متوسطه ناحیه3 شهر اهواز که از نظر نوع، پژوهشی آمیخته(کیفی-کمی) می‌باشد. جامعه آماری پژوهش در بخش کیفی مقالات مرتبط با موضوع از سال 1390 تا 1401بوده که پس از بررسی نهایی تعداد 25 مقاله انتخاب گردید. در بخش کمی جامعه آماری شامل کلیه معلمین مرد و زن مقطع دوم متوسطه ناحیه 3 شهر اهواز می‌باشد. نمونه آماری براساس فرمول کوکران370 نفر که نیمی از آنها مرد و نیمی زن هستند که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها در بخش کمی، پرسشنامه محقق ساخته می باشد که گویه های آن، مولفه های جمع آوری وکدگذاری شده مقالات مستخرج از پایگاه های علمی با موضوع رضایتمندی معلمان با نرم افزار Atlas Ti استخراج شده، می باشد. پس از کد گذاری با روش باز و انتخابی پرسشنامه در 4 بعد فردی/خانوادگی، اجتماعی /سازمانی، اقتصادی، فرهنگی و71 گویه تنظیم شد. روایی پرسشنامه با استفاده از ضریب CVR مطلوب گزارش شد. پایایی پرسشنامه از طریق محاسبه ضریب آلفای کرونباخ برای این پژوهش 88/0 گزارش گردید. پس از جمع آوری داده ها با استفاده ازنرم افزار Spss24و از رگرسیون خطی برای بررسی میزان ضریب تاثیر در چهار بعد فردی/خانوادگی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی بیشتر از 90 درصد به دست آمد. بنابراین پیشنهاد می شود، برای بهبود کیفیت زندگی و رضایتمندی معلمان بر اساس این چهار بعد برنامه ریزی و سیاست گذاری های لازم انجام شود تا بتوان در توسعه هر چه بیشتر جامعه از آن بهره برد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        3 - بررسی تاثیر تکنیکهای تسهیل گری بر مشارکت دانش آموزان در فرآیند یادگیری
        فهیمه السادات حقیقی فاطمه پرسته قمبوانی مریم حسن پور رودبارکی لیلا معارف وند
        پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر مداخله و اجرای تکنیک‌های تسهیل‌گری بر مشارکت دانش آموزان و برمبنای مدل نردبان هشت پله‌ای هارت انجام شد. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و روش اجرا، نیمه‌تجربی بر اساس طرح پیش آزمون ـ پس آزمون با گروه کنترل می باشد. جامعه‌ی ‌آماری پژوهش را دانش چکیده کامل
        پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر مداخله و اجرای تکنیک‌های تسهیل‌گری بر مشارکت دانش آموزان و برمبنای مدل نردبان هشت پله‌ای هارت انجام شد. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و روش اجرا، نیمه‌تجربی بر اساس طرح پیش آزمون ـ پس آزمون با گروه کنترل می باشد. جامعه‌ی ‌آماری پژوهش را دانش آموزان پایه‌ی پنجم ابتدائی مدارس دولتی و غیر دولتی شهری ناحیه‌ی یک آموزش و پرورش شهرستان کرج در سال تحصیلی99- 1398 تشکیل دادند که با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای دو مرحله ای تصادفی هشت مدرسه و در هر مدرسه یک کلاس، انتخاب شد. تعداد 186 نفر از دانش آموزان دختر و پسر، بطور تصادفی در دو گروه آزمایش (93 نفر) و کنترل (93 نفر) جایگزین شدند. به منظور گردآوری داده ها از پرسشنامه‌ی محقق ساخته استفاده شد. روایی پرسشنامه با نظر 17 نفرمتخصص تائید و پایایی آن با استفاده از آزمون ـ باز آزمون با فاصله‌ی زمانی 7 روز و آلفای کرونباخ 95/0 محاسبه گردید. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از تحلیل کوواریانس و آزمون کولموگروف ـ اسمیرنوف و لِون انجام شد. نتایج نشان داد که تکنیک‌های تسهیل‌گری بر مشارکت دانش آموزان در فرآیند یادگیری تاثیرگذار می‌باشد. با اجرای تکنیک‌های تسهیل‌گری میزان مشارکت دانش آموزان در مدارس دولتی و غیر دولتی یکسان است و بین میزان مشارکت دختران و پسران تفاوت معناداری وجود دارد و مشارکت دختران بیشتر است. تکنیک‌های تسهیل‌گری می تواند اعتماد به نفس، خلاقیت، ارتباطات و مهارت‌های اجتماعی دانش آموزان را با مشارکت فعال افزایش دهــد. بنابراین آموزش تکنیک‌های تسهیل‌گری بــه معلمان و استفاده از آن در تدریس پیشنهاد می‌گردد پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        4 - پیش بینی استرس ادراک شده بر مبنای خودپنداره و تاب آوری در امتحانات حضوری دانشجویان بعد از دو سال آموزش مجازی
        مریم نصیردهقان مریم پیروی نیلوفر طهمورسی
        هدف: خودپنداره و تاب آوری ، نقش مهمی در سلامت زندگی فردی و اجتماعی دانشجویان دارد. هدف از این پژوهش، پیش بینی استرس ادراک شده بر مبنای خودپنداره و تاب آوری در امتحانات حضوری دانشجویان بعد از دو سال آموزش مجازی بود. روش پژوهش: این مطالعه تحلیلی-مقطعی بر روی دانشجویان مق چکیده کامل
        هدف: خودپنداره و تاب آوری ، نقش مهمی در سلامت زندگی فردی و اجتماعی دانشجویان دارد. هدف از این پژوهش، پیش بینی استرس ادراک شده بر مبنای خودپنداره و تاب آوری در امتحانات حضوری دانشجویان بعد از دو سال آموزش مجازی بود. روش پژوهش: این مطالعه تحلیلی-مقطعی بر روی دانشجویان مقطع کارشناسی روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج در سال 1401 انجام گرفت. 383 نفر از داوطلبین واجد شرایط به روش نمونه گیری دردسترس به عنوان نمونه وارد پژوهش شدند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه استرس ادراک شده کوهن( 1983 )، پرسشنامه خودپنداره راجرز ( 1961) و پرسشنامه تاب آوری کونور و دیویدسون (۲۰۰۳) بود. داده ها بعد از جمع آوری با استفاده از آمار توصیفی، آزمون پیرسون، t مستقل، ANOVA و رگرسیون خطی از طریق نرم افزار SPSS26 تجزیه و تحلیل شد.یافته ها: نتایج نشان داد که بین استرس ادراک‌شده و تفاوت خودپنداره واقعی و آرمانی در دانشجویان، رابطه مثبت و معنادار(742/0 r=) و همچنین بین استرس ادراک‌شده و تاب آوری، رابطه منفی و معنادار(405/0- r=) وجود دارد و تاب آوری و خودپنداره می توانند 5/57 درصد، از میزان استرس ادراک‌شده را پیش بینی ‌کنند.بحث و نتیجه گیری: بر اساس یافته های این پژوهش ، خودپنداره و تاب آوری می توانند پیش بینی کننده میزان استرس ادراک شده در دانشجویان در مواقع امتحان باشند و بدین ترتیب با کار بر روی این دو متغیر، به کمک درمانهای مختلف روانشناختی می توان موجبات کاهش استرس ادراک شده را فراهم کرد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        5 - نقش میانجی انگیزش پیشرفت تحصیلی بر رابطه سازش یافتگی و کیفیت یادگیری دروس حسابداری
        امیر شمس روح الله رحمانی آمنه مقری
        یادگیری عمیق و پایدار، نیازمند محیط یادگیری ایمن و سالم است و توجه به فرآیندهای درهم تنیده‌ی هیجانی، انگیزشی، شناختی و اجتماعی در فرآیند یاددهی- یادگیری، حیاتی است. انگیزش پیشرفت تحصیلی و کیفیت یادگیری، دو مقوله‌ی مهم در این فرآیند است که از سازش‌یافتگی در محیط یادگیری چکیده کامل
        یادگیری عمیق و پایدار، نیازمند محیط یادگیری ایمن و سالم است و توجه به فرآیندهای درهم تنیده‌ی هیجانی، انگیزشی، شناختی و اجتماعی در فرآیند یاددهی- یادگیری، حیاتی است. انگیزش پیشرفت تحصیلی و کیفیت یادگیری، دو مقوله‌ی مهم در این فرآیند است که از سازش‌یافتگی در محیط یادگیری تأثیر می‌پذیرد. پژوهش حاضر، میانجی‌گری انگیزش پیشرفت تحصیلی را در اثر سازش‌یافتگی بر کیفیت یادگیری دروس حسابداری، مطالعه کرده‌است‌ که از نظر تقسیم‌بندی بر مبنای هدف، از نوع کاربردی و از نظر روش انجام تحقیق توصیفی- هم‌بستگی، پیمایشی ‌است. جامعه‌ی‌آماری تحقیق، دانش‌آموزان متوسطه‌ی دوم دختران ناحیه‌ی 4 آموزش و پرورش مشهد در سال نیم‌سال دوم تحصیلی 01- 1400 بوده‌است. در گزینش نمونه‌ها، مراجعه‌ی حضوری و در ادامه، روش مجازی اتخاذ شد. لذا، تعداد 165 نسخه در تجزیه و تحلیل، استفاده شدند. روایی ابزار تحقیق به شیوه‌ی روایی صوری، محتوایی و تحلیل عاملی تأییدی و پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ مورد محاسبه قرارگرفت. ابزار تحقیق، پرسش‌نامه‌ی انگیزش تحصیلی صالحی (1393)، برگرفته از مطالعات هارتر (1981) و لپر و همکاران (2005)، با دو قطب انگیزش درونی (ذهنی) و انگیزش بیرونی (عینی)، پرسش‌نامه‌ی سازگاری دانش‌آموزان سین‌ها و سینگ (1993)؛ ترجمه‌ی ابوالفضل کرمی (1380) و پرسش‌نامه‌ی کیفیت یادگیری نیومن (1990)، برگرفته از مطالعه‌ی رحمانی آخکند (1389)، با روش مقیاس پنج گزینه‌ای لیکرت بوده‌است. به منظور تجزیه و تحلیل داده‌ها از مدل‌یابی معادلات ساختاری با استفاده از نرم‌افزار Smart PLS استفاده‌شد. نتایج حکایت از آن داشته‌است که سازش‌یافتگی بر کیفیت یادگیری دروس حسابداری، مؤثر بوده و انگیزش پیشرفت تحصیلی در آن اثرگذاری، نقش میانجی‌گری کامل داشته‌است. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        6 - رابطه اخلاق حرفه ای و اعتماد سازمانی با رضایت شغلی معلمان با تاکید بر تفاوت های دموگرافیک معلمان
        مریم فقیه عبدالهی علیرضا محمدی نژاد گنجی مژگان عبدالهی
        پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه اخلاق حرفه ای و اعتماد سازمانی با رضایت شغلی معلمان با تاکید بر تفاوت های دموگرافیک معلمان انجام شد. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش تحقیق، توصیفی – همبستگی است. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه معلمان مدارس دولتی پسرانه دوره دوم چکیده کامل
        پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه اخلاق حرفه ای و اعتماد سازمانی با رضایت شغلی معلمان با تاکید بر تفاوت های دموگرافیک معلمان انجام شد. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش تحقیق، توصیفی – همبستگی است. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه معلمان مدارس دولتی پسرانه دوره دوم مقطع ابتدایی ناحیه یک شهرستان کرج به تعداد 400 نفر بود که حجم نمونه بر اساس جدول مورگان، 196 نفر تعیین و نمونه گیری با روش خوشه ای انجام شد. ابزار جمع‌آوری داده‌های پژوهش، پرسشنامه‌ی استاندارد اخلاق حرفه ای قاسم زاده(1393)، پرسشنامه‌ی استاندارد اعتماد سازمانی یو و کاناواتاناچی(۲۰۰۲)، پرسشنامه‌ی استاندارد رضایت شغلی مینه سوتا (1977) بود که روایی آن ها براساس روایی صوری و پایایی آلفای کرونباخ (اخلاق حرفه ای 855/0، اعتماد سازمانی 907/0، رضایت شغلی 856/0) تایید شد. در نهایت 200 پرسشنامه کامل جمع‌آوری شد. داده‌ها با استفاده از آزمون همبستگی و نرم افزار Spss24 تجزیه‌ و تحلیل شد. یافته‌ها نشان می‌دهد که اخلاق حرفه‌ای با رضایت شغلی معلمان دارای رابطه معنادار است. همچنین رابطه بین اعتماد سازمانی و رضایت شغلی مورد تایید قرار گرفت. از این رو، مدیران و دست اندرکاران نظام آموزش و پرورش می‌توانند با تاکید بر نتایج این تحقیق به تقویت اخلاق حرفه‌ای و اعتماد سازمانی معلمان همت گمارند تا موجبات افزایش رضایت شغلی آنان فراهم شود. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        7 - شناسایی عوامل مؤثر بر ارتقاء زنان در سمت‌های مدیریتی (در سطوح میانی و عالی) آموزش و پرورش شهر تهران
        نازنین بنی اسدی اعظم فتاحی
        پژوهش حاضر با هدف شناسایی عوامل مؤثر بر ارتقاء زنان در سِمَت‌های مدیریتی در آموزش و پرورش شهر تهران انجام گرفت. در این تحقیق از روش پژوهش آمیخته اکتشافی استفاده شد. در مرحله‌ی نخست به روش پدیدارشناسی عوامل موثر در ارتقاء زنان به سِمَت‌های مدیریتی شناسایی شد و سپس به روش چکیده کامل
        پژوهش حاضر با هدف شناسایی عوامل مؤثر بر ارتقاء زنان در سِمَت‌های مدیریتی در آموزش و پرورش شهر تهران انجام گرفت. در این تحقیق از روش پژوهش آمیخته اکتشافی استفاده شد. در مرحله‌ی نخست به روش پدیدارشناسی عوامل موثر در ارتقاء زنان به سِمَت‌های مدیریتی شناسایی شد و سپس به روش تحلیل سلسله مراتبی، شاخص‌های شناسایی شده، اولویت‌بندی شدند. جامعه آماری پژوهش را کلیه مدیران زن در سطوح مدیریتی میانی و عالی مناطق آموزش و پرورش شهر تهران تشکیل می‌دهدکه درپژوهش حاضر نمونه شامل 16 نفر از این مدیران است که به روش نمونه‌گیری گلوله برفی انتخاب شدند. نتایج نشان داد که دو عامل فردی و سازمانی دراین ارتقاء نقش دارند. نتایج تحلیل سلسه مراتبی نشان داد که از بین عوامل فردی، عامل مسئولیت‌پذیری و از بین عوامل سازمانی، عامل توسعه حرفه‌ای زنان بالاترین اولویت را دارند. با توجه به این نتایج‌ می‌توان انتظار داشت در صورتی که زنان از توانایی-های لازم فردی و حرفه‌ای برخوردارباشند و سازمان نیز تمهیدات لازم را برای رشد آنان مهیا نماید، رشد و ارتقاء آنان در سِمت‌های مدیریتی بیش از پیش نمایان شود. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        8 - تاثیر آموزش هوش موفق بر تمرکز یادگیری و خود شکوفایی دانش آموزان دختر پایه ششم ابتدایی
        فاطمه معدن کن اعظم اینانلو
        هدف از پژوهش حاضر تاثیر آموزش هوش موفق بر تمرکز یادگیری و خود شکوفایی دانش آموزان دختر پایه ششم ابتدایی بوده که از نظر هدف کاربردی و از نظر روش نیمه تجربی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل می باشد. جامعه آماری دانش آموزان دختر پایه ششم ابتدایی شهر هشتگرد که تعدا چکیده کامل
        هدف از پژوهش حاضر تاثیر آموزش هوش موفق بر تمرکز یادگیری و خود شکوفایی دانش آموزان دختر پایه ششم ابتدایی بوده که از نظر هدف کاربردی و از نظر روش نیمه تجربی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل می باشد. جامعه آماری دانش آموزان دختر پایه ششم ابتدایی شهر هشتگرد که تعداد آنها 800 نفر می باشند.نمونه آماری دو کلاس 20 نفره دانش آموزان دختر پایه ششم ابتدایی که از نظر هوش و جنسیت و محیط کنترل شده اند و به روش خوشه ای انتخاب شده اند. ابزار پژوهش شامل بسته آموزش هوش موفق بابایی(1395) بوده که در 24 جلسه 75 دقیقه ای آموزش داده شد . پرسشنامه استاندارد خود شکوفایی جونز و کرندال (1986)که پایایی آن 805/0 گزارش شده و پرسشنامه تمرکز یادگیری سواری و اورکی (1395) که پایایی آن 80/0 گزارش شده است . داده ها با استفاده از نرم افزار spss21و آزمون های آماری Tدوگره مستقل و آزمون تحلیل کواریانس مورد تجزیه تحلیل قرار گرفت . نتایج نشان داد آموزش هوش موفق موجب افزایش خود شکوفایی و تمرکز یادگیری در دانش آموزان می شود که این تاثیر در خود شکوفایی دانش آموزان به میزان 77 درصد و در تمرکز یادگیری به میزان 94 درصد می باشد. بنابراین توصیه می شود با طرح ریزی برنامه های درسی مبتنی بر هوش موفق به دانش آموزان مهارت های جدید تری در زمینه برخورد با مسائل زندگی آموزش داده شود تا خلاقانه تر و با توان بالاتر در درک و تحلیل مسائل را بیاموزند. پرونده مقاله