اثربخشی مشاوره شغلی با مدل شادمانی فوردایس بر رضایت شغلی مشاوران شهرستان قائم شهر
محورهای موضوعی : علوم تربیتیعلی اصغر عباسی اسفجیر 1 , فاطمه عبدی مالیدره 2
1 - دکترای جامعه شناسی – عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بابل و عضو باشگاه بروهشگران جوان واحد تهران مرکز
2 - کارشناسی ارشد مشاوره – آموزش و پرورش قائم شهر
کلید واژه: اثربخشی, رضایت شغلی, مشاور, مشاوره شغلی, شادمانی,
چکیده مقاله :
آموزش و پرورش از دیر باز نقش اساسی در تداوم و بقای جوامع بـشری ایفـاکرده است این نظام از مجموعه اجزائی تشکیل شده که این اجزا به صـورت هماهنـگ درجهت اهداف از پیش تعیین شده فعالیت می نماینـد. در ایـن میـان نقـش مـشاوره درخـورتوجه و تأمل جدی است. انجام مطلوب این نقش مستلزم داشتن رضایت و انگیزه قـوی ونیرومند می باشد. پژوهش حاضر در نظر دارد تـا بـا بکـارگیری مـدل شـناختی رفتـاری شادمانی فورد ایس سطح رضایت شغلی مشاوران را افـزایش دهـد تـا مـشاوران بتواننـدتأثیر بهتری را در کارکرد خود داشته باشند. برای اجرای پژوهش بعـد از مطالعـه مقـدماتی و بررسـی ابـزار پـژوهش یعنـی پرسشنامه شادمانی آکسفورد با ضریب پایایی90/ 0و رضایت شـغلی دانـت بـا ضـریب پایایی 94/ 0در جامعه آماری که شامل 60 نفر از مشاوران شاغل در آموزش و پرورش قائم شهر بوده است، ارائه شد و پـس از تـصحیح پرسـشنامه، از بـین افـرادی کـه نمـره رضایت شغلی و شادمانی آنان طبق نمره گذاری آزمون پایین بوده است، تعداد 24 نفر به تصادف در دو گروه آزمایش و کنترل که هرگروه شامل6 زن و6 مـرد بـوده انـد، قـرارگرفتند. گروه آزمایش به مدت هشت جلسه دو ساعته در جلسات مـشاوره شـغلی کـه بـامدل شادمانی فورد ایس ارائه می شد، شرکت کردند. جلـسه پیگیری یـک مـاه بعـد انجـام شد.هر دو گروه سه بار در پیش آزمون، پس آزمـون و آزمـون پیگیـری مـورد ارزیـابی قرار گرفتند. بعد از جمع آوری پرسشنامه هـا داده هـا بـه دلیـل عـدم شـرایط اسـتفاده ازآزمـون پارامتریـک، از روش هـای آمـاری ناپارامتریـک و برنامـه کـامپیوتری MINITNAB وSPSS .تحلیل شده است
Education has played an important role in preserving the human society from the old times. This system is composed of elements that all work systematically along with pre-determined activities. Here, the role of counciling is very important. The desirable playing of the role requires having a great motivation and much satisfaction. The present research tries to increase the level of the councilors job satisfaction through using the Fordise happiness cognative-behaviour model, so that they could be more effective in their job. The means of the research include oxford happiness questionary with the reliable coefficiency of 0/90 and Dant job satisfaction with reliable coefficiency of 0/94. The statistical population also includes 60 councilors of Ghaemshahr education office. After correcting the questionnaires, 24 people who received lower grades in job satisfaction and happiness were randomly classified as two groups of test and control. Each group inclnded 6 male and 6 female councilors. The test groups took part in 8 sessions of two-hour job counciling Fordise happiness model. The succeeding session was held one month later. The two groups were evaluated by pre-test, post-test and succeeding test. After collecting the questionnaires, the data were analyzed through statistical non-parametric methods and minitanab and spss softwares.