بررسی رابطه بین برخی عوامل اجتماعی با خوداثربخشی، رضایت شغلی و بهرهوری کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه و مهاباد
محورهای موضوعی : علوم تربیتیسلیمان ایرانزاده 1 , شورش اک 2 , فرهاد مهرگان 3
1 - استادیار رشته مدیریت صنعتی و عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز
2 - کارشناس ارشد پژوهشگری علوم اجتماعی و عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور واحد مهاباد
3 - کارشناس ارشد مدیریت دولتی و عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مهاباد.
کلید واژه: رضایت شغلی, خوداثر بخشی, خود اثربخشی سازمانی, بهرهوری و.,
چکیده مقاله :
بدون شک نیروی انسانی درهر جامعه و سازمانی مهمترین سرمایه آن محسوب میشود. همچنین بدون توجه به انگیزهها و تمایلات درونی افراد درون یک سازمان، نیل به اهداف سازمانی نیز مشکل خواهد بود. لذا این تحقیق بر آن است که میزان رابطه بین برخی عوامل اجتاعی را با خود اثربخشی افراد (که عبارت از تصور و برداشت هر فرد از خودش در رابطه با اثر بخش بودن در محیط کار میباشد) در سازمان در مورد کارکنان اداری دانشگاه آزاد اسلامی واحدهای مهاباد و ارومیه بررسی نماید. یافتههای این پژوهش نشان میدهد که متغیر جنسیت تأثیری روی خوداثر بخشی کارکنان نداشته ولی عامل تحصیلات بر روی خود اثربخشی آنها مؤثر است. هم چنین نتایج تحقیق حاکی از وجود رابطه معنادار آماری بین متغیرهای میزان تطابق رشته تحصیلی با شغل مورد تصدی، علاقه کارکنان به شغل مورد تصدی، حقوق و مزایا، میزان تبعیض در محیط کار، مشارکت کارکنان در تصمیم گیریهای سازمان، آزادی عملکرد کارکنان، رضایت شغلی و بهرهوری سازمان میباشد.
Human resource is considered as the most important part of every society and organization. It would be difficult to achieve organizational goals without taking into account the employees’ internal motives and desires. The study aims to investigate the relationship between some social factors and employees’ self-efficacy (each individual’s attitude towards his/her efficacy) at Islamic Azad University, Mahabad and Orumie Branches. Results indicate that gender variable has no significant effect on self-efficacy. Education has an effect on it. There is also a significant relationship between the homogeneousness of employees’ fields of study and their positions, their interest in the positions, salary and benefits, the amount of discrimination, employees’ participation in decision making, their freedom to act, job satisfaction, and organizational productivity