تبیین و اعتبارسنجی شاخص ارزشیابی برنامه درسی کوانتومی (مطالعه موردی: رشتهی آموزش ابتدایی، دانشگاه فرهنگیان)
محورهای موضوعی : علوم تربیتیفاطمه زینالی 1 , رقیه وحدت 2 , سید عبداله حجتی 3
1 - علوم تربیتی، برنامه ریزی درسی، دانشگاه آزاد اسلامی، مرند، ایران
2 - گروه علوم تربیتی،واحد ارومیه، دانشگاه آزاد اسلامی، ارومیه، ایران
3 - گروه علوم تربیتی،واحد بناب ،دانشگاه آزاد اسلامی، بناب ، ایران
کلید واژه: ماهیت, هدف, برنامه درسی کوانتومی, نظریه کوانتوم, عنصر ارزشیابی,
چکیده مقاله :
هدف پژوهش حاضر تبیین و اعتبارسنجی شاخص ارزشیابی برنامه درسی کوانتومی در رشتهی آموزش ابتدایی دانشگاه فرهنگیان با روش پژوهش آمیخته از نوع اکتشافی .جامعه آماری در گام اول متخصصان علومتربیتی، روانشناسی، مدرسان تکنولوژی آموزشی و فیزیک به تعداد 16 نفرکه به روش هدفمند و مدل گلوله برفی گزینش شدند.در مرحله اعتبارسنجی، جامعه آماری 81 نفر از اساتید دانشگاه فرهنگیان، 77 نفر اساتید، دانشجویان دکترای برنامهدرسی دانشگاههای ارومیه، متخصصان برنامهدرسی اداره آموزش و پرورش استان آذربایجانغربی بودند.گردآوری دادهها به ترتیب با روشهای فیشبرداری، مصاحبه نیمهساختاریافته و پرسشنامه انجام وروایی پرسشنامه با قضاوت متخصصان و پایایی آن با ضریب آلفای کرونباخ (α=0.784) تائید گردید.تجزیه و تحلیل دادهها با روشهای تحلیل نظاممند متون، رویکرد تحلیل مضمون در نرمافزار MAXQDA نسخه 10 و برای اعتبارسنجی از آزمون خیدو در نرمافزار SPSS استفاده شد.طبق یافتههای تحلیل نظاممند متون ویژگیهای عنصر ارزشیابی در چهار مضمون اصلی شاملهدف؛ ماهیت؛ روش/ابزار؛ و جایگاه ارزشیابیشونده/ارزشیابیکننده و دوازده مضمون فرعی بودند؛ یافتههای مصاحبه نیمهساختاریافته نشان داد نظر متخصصان در چهار مضمون اصلی و یازده مضمون فرعی می توان تنظیم نمود.یافتههای آزمون خیدو تفاوت معناداری بین دیدگاه دو گروه درباره مناسب بودن ویژگیهای عنصر ارزشیابی برنامهدرسی کوانتومی وجود ندارد(p<0.05)، و بیش از هفتاد درصد متخصصان ویژگیهای ارائه شده را قبول دارند و آنها را مناسب میدانند.با توجه به نتایج برنامهدرسی مبتنی بر پارادایم کوانتومی، عنصر ارزشیابی ویژگیهایی دارد که در عرصهی تعلیم و تربیت، یکی از نوآوریهای مهم با رویکردی همافزا ایجاد می-کند
The purpose of this study is to explain and validate the quantum curriculum evaluation index in primary education field at Farhangian University. The methodology is of exploratory mixed type. The statistical population was 16 specialists in education, psychology and educational technology and physics selected by purposive and snowball sampling. At validation stage, the statistical population was 81 Farhangian University professors, 77 professors, Ph.D. students of the curriculum of Urmia universities, and curriculum specialists of the Education Department of West Azerbaijan Province. Data were collected by filing method, semi-structured interviews and questionnaires. The validity of the questionnaire was confirmed by experts and its reliability was confirmed by Cronbach's alpha coefficient as 0.784. Data analysis was performed using systematic text analysis, content analysis approaches in MAXQDA software, version 10 and Chi-square test in SPSS software. According to the findings, the characteristics of the evaluation element in four themes included "purpose"; "Nature"; "Method/tool"; "status of being evaluated/evaluator" and twelve sub-themes. The findings showed the experts' opinions are adjusted into four main themes and eleven sub-themes. Also, there is no significant difference among experts' views on appropriateness of the "evaluation element" features (p<0.05). It can concluded the evaluation element has characteristics considered as one of the important innovations with a synergistic approach in the field of education
_||_