تبیین و نقد و آسیب شناسی پیش فرض های انسان شناختی رفتارگرایانه در تعلیم و تربیت با تأکید بر پژوهش های تربیتی.
محورهای موضوعی : علوم تربیتیحسن باقری نیا 1 , حسین اکبری امرغان 2 , ابوالفضل کل میشی 3
1 - دانشگاه حکیم سبزواری
2 - دانشگاه آزاد اسلامی واحد قوچان
3 - دانشکده علوم پزشکی اسفراین
کلید واژه: آسیب شناسی, رفتارگرایی, پیش فرض ها, پژوهش تربیتی,
چکیده مقاله :
مداقه درباره درستی فهم رفتار انسان در گرو بررسی پیش فرض هایی است که محقق تربیتی قبل از پژوهش آنها را لحاظ کرده است. محقق قالب های منطقی مفاهیم خود را بر حسب زمینه فکری، فلسفی و فرهنگی خود پر می کند در رویکردهای رفتارگرایی، رفتار بر حسب علل یا شرایطی که در ورای خود فرد قرار دارد، تبیین می شود؛ بنابراین، انسان به منزله معلول نیروهای محیطی نگریسته می شود و تبیین رفتار شکل مکانیستی دارد؛ اما در رویکرد هایی که بر عاملیت آدمی تکیه می کنند، رفتار تبیینی غایت گرایانه خواهد داشت. بنابراین در رویکردهای مبتنی بر عاملیت، به جای اینکه انسان یکسره تحت تأثیر محیط پیرامونی خود باشد، تحت تأثیر عمل خویش است. از این رو پژوهشگر تربیتی نیز در تفسیر و تغییر رفتار به جای تکیه افراطی بر محیط و جبرهای درونی، به مبانی عمل در فرد می پردازد.واژه های کلیدی: پیش فرض ها، رفتارگرایی، آسیب شناسی، پژوهش تربیتی.
Explanation and understanding of human behavior are very important issues in education and care about the understanding of human behavior also depends on assumptions that Considered by Educational researcher, before the research. Researchers are influenced by his or her culture then sciences Influenced by the origins in the philosophical, anthropological and cultural aspects. In Behaviorism approaches, behavior can be explained in terms of causes or conditions that are beyond one's own. So by this default, Man is influenced by its environment. Therefore, Behavior can be explained by the mechanistic form. But in other approaches that rely on human agency, have a goal-oriented explanatory. then, In Approaches that based on agency, rather than being influenced by their environment, are affected by their actions. Hence, Educational Researcher, in Interpretations and changes of human behavior, insist on foundations of action, instead of relying excessively on the environment and inner forces.Key words: Presumption, behaviorism, pathology, educational research
_||_