ارائه مدلی برای پرورش شخصیت پژوهشی دانش آموزان ابتدایی کشور مورد: استان بوشهر
محورهای موضوعی : علوم تربیتیکبری حسامی 1 , نادرقلی قورچیان 2 * , امیر حسین محمد داودی 3
1 - دانش آموخته دکتری گروه مدیریت آموزشی، واحد علوم و تحقیقات, دانشگاه آزاد اسلامی, تهران, ایران
2 - استاد گروه مدیریت آموزشی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی, تهران , ایران
3 - دانشیار گروه مدیریت آموزشی،واحد ساوه، دانشگاه آزاد اسلامی، ساوه، ایران
کلید واژه: ارتباطات, ارزشیابی, کاوشگری, شخصیت پژوهشی, فرهنگ مسئله محوری, وقار علمی, سواد فن آوری, اشتراک گذاری,
چکیده مقاله :
این پژوهش با هدف ارائه مدلی برای پرورش شخصیت پژوهشی دانش آموزان ابتدایی استان بوشهر انجام شده است. روش مورد استفاده به صورت کیفی – کمی بود. در مرحله اول مولفه های استخراج شده از ادبیات موجود در اختیار 20 نفر از صاحبنظران تعلیم و تربیت که با روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شده بودند قرار گرفت و با اجرای فن دلفی و محاسبه ضریب همبستگی 7 بعد شامل " فرهنگ مسئله محوری "وقار علمی" "کاوشگری" "ارتباطات" "سواد فن آوری" "ارزشیابی" "اشتراک گذاری" و 67 مولفه شناسایی شدند. در مرحله دوم در بخش کمی، پرسشنامه محقق ساخته حاصل از نظرات صاحبنظران بر روی یک نمونه 357 نفری به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای با تخصیص متناسب از جامعه آماری 5107 نفری مدیران، معاونین و معلمان دوره ی ابتدایی از استان بوشهر اجرا شد. برای تحلیل داده های مربوط به تعیین ابعاد و مولفه های شخصیت پژوهشی از تحلیل عاملی اکتشافی و تحلیل عاملی تاییدی با کمک نرم افزار SPSS استفاده شد. در نهایت مدل پرورش شخصیت پژوهشی بر اساس نتایج حاصل از اجرای رگرسیون میان ابعاد شخصیت پژوهشی تدوین شد. برای آزمون و تأیید مدل مفهومی پژوهش نیز از تکنیک مدل یابی معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار LISREL استفاده شد.
TThis research aimed to provide a model for the development of the research character of the elementary students of Bushehr province. The method used was qualitative-quantitative. In the first stage, the components extracted from the literature available to 20 educators, The purposeful sampling was selected. By performing Delphi technique and calculating the correlation coefficient of 7 dimensions, the "problem-centered culture" - " Academic Rigour " - " Inquiry " -"communications" - "technology literacy" - " Assessment " - "sharing" and 67 components In the second stage, in the quantitative section, a researcher made questionnaire based on the views of the experts on a sample of 357 people Using stratified random sampling, the 5107 members of the 5107 community of directors, teachers and assistants of the elementary period from Bushehr Province were run by proportional allocation. To analyze the data related to the determination of dimensions and components of the research personality from exploratory factor analysis and confirmatory factor analysis SPSS software was used. Finally, the model of researching personality development was developed based on the results of regression implementation among the dimensions of the research character. Structural equation modeling techniques were used to test and validate the conceptual model of the research using LISREL software.
_||_