نقش پایگاه هویت تحصیلی و جهت گیری هدف در پیش بینی راهبردهای فراشناختی یادگیری خودتنظیمی
محورهای موضوعی : علوم تربیتیفرزانه یوسفی 1 , زهرا زین الدینی میمند 2 , ویدا رضوی نعمت اللهی 3 , امان الله سلطانی 4
1 - دانشجوی دکتری روان شناسی تربیتی، گروه روان شناسی، واحد کرمان، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان، ایران
2 - ااستادیار گروه روان شناسی، واحد کرمان، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان، ایران
3 - استادیار گروه روان شناسی، واحد کرمان، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان، ایران
4 - استادیار گروه روان شناسی، واحد کرمان، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان، ایران
کلید واژه: "یادگیری خودتنظیمی", "جهت گیری هدف", "پایگاه هویت تحصیلی", "جهت گیری هدف تسلط", "هویت تحصیلی موفق",
چکیده مقاله :
هدف پژوهش حاضر بررسی نقش پایگاه هویت تحصیلی و جهت گیری هدف در پیش بینی راهبردهای فراشناختی یادگیری خودتنظیمی بود. بدین منظور 155 نفر از دانشجویان سال اول مقطع کارشناسی دانشگاههای دولتی شهر بیرجند در سال تحصیلی 95-1394 به روش نمونه گیری خوشهای تصادفی چندمرحلهای؛ انتخاب شدند. مشارکت کنندگان پرسش نامه هویت تحصیلی واس و ایساکسون (2008)؛ مقیاس جهت گیری هدف میدگلی (1998) و پرسش نامه راهبردهای انگیزشی برای یادگیری پنتریچ و دی گروت (1990) را تکمیل نمودند. روایی صوری پرسش نامهها با استفاده از نظر متخصصان تائید گردید و ضریب آلفای کرونباخ برای هویت تحصیلی (0/80)، جهت گیری هدف (0/93) و راهبردهای انگیزشی برای یادگیری (0/86) به دست آمد. تحلیل نتایج با استفاده از آزمونهای آماری همبستگی پیرسون و رگرسیون خطی و با استفاده از نرم افزار spss صورت گرفت. نتایج پژوهش نشان داد که رابطه مثبت معناداری بین متغیرهای پایگاه هویت تحصیلی و جهت گیری هدف (32%) با متغیر ملاک راهبردهای فراشناختی یادگیری خودتنظیمی وجود دارد و مقدار بتا (0/526) برای متغیر پیشبین جهتگیری هدف نشان داد که ضمن تأثیر متغیر هویت تحصیلی بر یادگیری خودتنظیمی، متغیر جهت گیری هدف میتواند پیشبینیکنندهی قویتری برای راهبردهای فراشناختی یادگیری خودتنظیمی باشد. در بررسی خرده متغیرها نیز نتایج نشان داد که در کنار مؤلفه هویت تحصیلی موفق (38%) بهعنوان پیش بین قوی راهبردهای فراشناختی یادگیری خودتنظیمی؛ جهت گیری هدف تسلط یاب (8%) نیز میتواند گرایش به استفاده از این راهبردها را تبیین نماید.
The purpose of this study was to investigate the role of academic identity and target orientation in predicting meta-cognitive strategies of self-regulation learning. For this purpose, 155 first-year undergraduate students at Birjand State Universities in the academic year 2015-2016 Were selected by multistage random cluster sampling. Contributors to the Wass & Isaacson Identity Questionnaire (2008); Meggli's Objective Orientation Scale (1998) and the Motivational Strategies Questionnaire for Learning Pentrich and De Groot (1990). The formal validity of the questionnaires was confirmed by experts And Cronbach's alpha coefficient for educational identity (0.80), target orientation (0.93) and motivational strategies for learning (0.86). The results were analyzed using Pearson correlation and linear regression tests using SPSS software. The results of the research showed that there was a significant positive relationship between the variables of the educational identity base and the target orientation (32%) with the criterion variable for metacognitive strategies is self-regulation learning And the beta value (0/526) for the target variable of goal orientation showed that while the effect of academic identity variable on self-regulation learning, The goal orientation variable can be a stronger predictor of self-learning metacognitive strategies. In the study of sub-variables, the results also showed that along with the successful academic identity component (38%) as a strong predictor Strong Metacognitive Strategies for Self-Regulatory Learning; Objective Orientation (8%) can also explain the tendency to use these strategies.
_||_