مدلیابی مدیریت مشارکتی بر مدیریت تعارض با نقش میانجی همدلی بیانی در مدیران: از دیدگاه آموزگاران
محورهای موضوعی : علوم تربیتیزینب بغم 1 , رقیه وحدت بوراشان 2 , محمد حسنی 3
1 - دانشجوی دکتری مدیریت آموزش، گروه علوم تربیتی، واحد ارومیه، دانشگاه آزاد اسلامی، ارومیه، ایران
2 - استادیار، گروه علوم تربیتی، واحد ارومیه، دانشگاه آزاد اسلامی، ارومیه، ایران
3 - استاد، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران
کلید واژه: مدیریت تعارض, مدیریت مشارکتی, مدیران, آموزگاران, همدلی بیانی,
چکیده مقاله :
هدف این پژوهش بررسی مدل مدیریت مشارکتی بر مدیریت تعارض با نقش میانجی همدلی بیانی در مدیران: از دیدگاه آموزگاران بود. مطالعه حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه اجرا مقطعی از نوع همبستگی بود. جامعه پژوهش آموزگاران مرد و زن ناحیه 1 و 2 شهر ارومیه در سال تحصیلی 99-1398 به تعداد 2967 نفر بودند. بر اساس فرمول کوکران تعداد 343 نفر با روش نمونهگیری طبقهای بر اساس ناحیه محل خدمت بهعنوان نمونه انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش پرسشنامههای مدیریت مشارکتی (فیضی و همکاران، 1388) و مدیریت تعارض (توماس و کیلمن، 1974) و خردهمقیاس همدلی بیانی در مقیاس همدلی هیجانی (مهرابیان و اپستاین، 1972) بودند. دادهها با روشهای ضرایب همبستگی پیرسون و مدلیابی معادلات ساختاری در نرمافزارهای SPSS-19 و Smart PLS-3 تحلیل شدند. یافتهها نشان داد که از دیدگاه آموزگاران مدیریت مشارکتی بر همدلی بیانی و مدیریت تعارض تاثیر مستقیم و معنادار و همدلی بیانی بر مدیریت تعارض تاثیر مستقیم و معنادار داشت. همچنین، مدیریت مشارکتی با نقش میانجی همدلی بیانی بر مدیریت تعارض تاثیر غیرمستقیم و معنادار داشت (05/0>P). بر اساس شاخصهای برازندگی مدل مدیریت مشارکتی بر مدیریت تعارض با نقش میانجی همدلی بیانی در مدیران برازش مناسبی داشت. طبق نتایج برای بهبود مدیریت تعارض مدیران میتوان برنامههای برای بهبود مدیریت مشارکتی و همدلی بیانی طراحی و از طریق کارگاههای آموزشی اجرا کرد.
The aim of this research was investigate the modeling of participative management on conflict management with mediating role of expressive empathy in managers: from the perspective of teachers. Present study in terms of purpose was applied and in terms of implementation was descriptive from type of correlation. The research statistical population was the male and female teachers of one and two districts of Urmia city in 2019-20 academic years with number 2967 people. Based on the Cochran's formula, 343 people were selected as the sample by the stratified sampling method based on the service area. The research tools were the questionnaires of participative management (Feyzi & et al, 2009) and conflict management (Thomas & Kilmann, 1974) and subscale expressive empathy in scale of emotional empathy (Mehrabian & Epstein, 1972). Data were analyzed with methods of Pearson correlation coefficients and structural equation modeling in SPSS-19 and Smart PLS-3 software. The findings showed that participative management had a positive and direct effect on expressive empathy and conflict management and expressive empathy had a positive and direct effect on conflict management. Also, participative management with mediating role of expressive empathy had a positive and indirect effect on conflict management (p < 0.05). Based on fit indicators, the model of participative management on conflict management with mediating role of expressive empathy in the managers had a good fit. According to the results, to improve the conflict management of managers can be designed programs and implemented through training workshops for improving participative management and expressive empathy.
_||_