موانع کاربست یافتههای پژوهشهای تربیتی در سازمان نظام آموزشی از دیدگاه مدیران و معلمان
محورهای موضوعی : آموزش و پرورش
1 - دانشجوی دوره دکتری مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات
کلید واژه:
چکیده مقاله :
هدف از انجام این پژوهش بررسی موانع کاربست یافته های پژوهش های تربیتی در سازمان نظام آموزشی از دیدگاه مدیران و معلمان آموزش و پرورش منطقه 15 تهران در سال تحصیلی 93-92 بود. روش پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه ی جمع آوری اطلاعات از جمله پژوهش های توصیفی- پیمایشی انجام شد. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه مدیران و معاونان و معلمان منطقه 15 تهران به تعداد 2197 نفر بود. نمونه آماری پژوهش (بر اساس جدول مورگان) 356 نفر که شامل 36 نفر مدیر، 80 نفر معاون و 240 نفر معلم (218 زن و 138 مرد) به روش تصادفی خوشه ای انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها برای سنجش عدم کاربست یافته های پژوهشی از پرسشنامه 40 گویه ای محقق ساخته مبتنی بر طیف پنج ارزشی لیکرت استفاده گردید. ضریب پایایی این پرسشنامه بر اساس آلفای کرونباخ در قسمت مربوط به دبیران 92/0 و در قسمت مربوط به مدیران و معاونان 86/0 بود. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از دو سطح آمار توصیفی و استنباطی با استفاده از نرم افزار spss استفاده شد که در این میان از آزمون t تک نمونه ای استفاده گردید. عمده ترین نتایج حاکی از آن است که مولفه های تحقیق به ترتیب اقتصادی/مالی، فرهنگی/اجتماعی، ارتباطی/اطلاع رسانی، ساختاری/مدیریتی و انگیزشی/انسانی در عدم کاربست یافته های پژوهشی نقش دارند که در این میان عامل اقتصادی/مالی مهمترین نقش را در عدم کاربست یافته های پژوهشی داراست و عامل انگیزشی/انسانی آخرین (پنجمین) نقش را دارا می باشد.