ارائه الگوی مدیریت پویایی اجتماعی مدارس مقطع متوسطه
محورهای موضوعی : آموزش و پرورشمرتضی کلهری 1 , الهام کاویانی 2 , زهره سبزیانپور 3 , آناهیتا فرجی 4
1 - دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، واحدکرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران.
2 - استادیار، گروه علوم تربیتی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی،کرمانشاه، ایران
3 - استادیار، گروه علوم تربیتی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی،کرمانشاه، ایران.
4 - استادیار، گروه علوم تربیتی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی،کرمانشاه، ایران
کلید واژه: پویایی مدارس, پویایی اجتماعی, مقطع متوسطه,
چکیده مقاله :
هدف پژوهش حاضر، ارائه الگوی مدیریت پویایی اجتماعی درمدارس مقطع متوسطه شهرستان کرمانشاه بوده است. نوع پژوهش کیفی و روش نظریه داده بنیاد ملاک عمل بوده است. جامعه آماری شامل مدیران مدارس مقطع متوسطه، صاحبنظران و متخصصان آموزش و پرورش بوده است. روش نمونه گیری به صورت هدفمند و گلوله برفی تا جایی ادامه یافت که پژوهشگر با استفاده از مصاحبه نیمه ساختار یافته با 15 نفر از اعضای نمونه به اشباع نظری رسید. برای اعتبارسنجی و بدست آوردن روایی داده ها از دو روش بازبینی مشارکت کنندگان و مرور خبرگان غیر شرکت کننده در پژوهش و پایایی مصاحبه ها به روش پیاده سازی عینی و دقیق گفتار مصاحبه شوندگان استفاده شد. با استفاده از نتایج حاصل از بررسی مبانی نظری و پیشینة پژوهش و تجزیه و تحلیل محتوای مصاحبه های انجام گرفته، مولفه ها و معیارهای اولیه مدیریت پویایی اجتماعی مدارس شناسایی شده و تعداد 325 کد باز استخراج و از تلفیق آن ها تعداد 19 کد محوری و از تلفیق آنها نیز 11 کد انتخابی احصاء گردید و طی سه مرحله کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری انتخابی، مدل پارادایمی مدیریت پویایی اجتماعی مدارس در شش مقوله اصلی شرایط علی(خط مشی ها)، پدیده محوری(پویایی اجتماعی مدارس)، شرایط زمینه ای(شرایط محیطی، شرایط سازمانی)، شرایط مداخله گر(درون سازمانی، برون سازمانی)، راهبردها (فردی، سازمانی) و پیامدهای مدیریت اجتماعی پویایی مدارس (فردی، سازمانی، اجتماعی) ارائه گردیده است.
The aim of the present research was to present a model of social dynamics management in secondary schools of Kermanshah city. The type of qualitative research and the foundational data theory method have been the criteria of action in this research. The statistical population included secondary school principals, experts and education specialists. The purposeful and snowball sampling method continued until the researcher reached theoretical saturation using semi-structured interviews with 15 members of the sample. In order to validate and obtain the validity of the data, two methods of reviewing the participants and reviewing the experts who did not participate in the research and the reliability of the interviews were used by the method of objective and accurate implementation of the interviewees' speech. By using the results obtained from the review of the theoretical foundations and background of the research and the analysis of the content of the conducted interviews, the primary components and criteria of the management of the social dynamics of schools were identified and 325 open codes were extracted and 19 core codes were compiled from them. Their combination was also counted as 11 selected codes and through three stages of open coding, central coding and selective coding, the paradigmatic model of the management of social dynamics of schools in six main categories of causal conditions (policies), central phenomenon (social dynamics of schools), background conditions (environmental conditions, organizational conditions), Intervening conditions (intra-organizational, extra-organizational), strategies (individual, organizational) and consequences of social management of school dynamics (individual, organizational, social) are presented.
بهامین، معصومه. کوروش نیا، مریم.(1396). رابطه بین مهارتهای اجتماعی و سازگاری اجتماعی به واسطه احساس تنهایی در نوجوانان، روش ها و مدل های روان شناختی، 8 (3): 98-81.
حاجی صالحی، عایشه. (1399). شناسایی عوامل موثر بر شاداب سازی مدارس پویا، سومین همایش ملی دستاوردهای ورزش دانش آموزی، سنندج.
عباسی، رضا. هاشمی فارسی، آسیه و عباسی، مصطفی. (1395). بررسی مدیریت کلاس درس معلمان با تأکید برفنون کلاس داری آنان، نخستین همایش ملی علوم اسلامی حقوق مدیریت، قم.
Ahn, H.-J., & Rodkin, P. C. (2014). Classroom-level predictors of the social status of aggression: Friendship centralization, friendship density, teacher–student attunement, and gender, Journal of Educational Psychology, 106: 1144-1155.
Brennan, Lorraine. Cusack, Tara. Delahunt, Eamonn. Kuznes of, Sharron. Donnelly, Suzanne, (2017). Academics’ conceptualisations of the research-teaching nexus in a researchintensive Irish university: A dynamic framework for growth & development, Journal of Educational Psychology, 99: 225-241.
Dijkstra, J. K., & Gest, S. D. (2015). Peer norm salience for academic achievement, prosocial behavior, and bullying: Implications for adolescent school experiences, Journal of Early Adolescence, 35: 79-96.
Farmer, T. W., Leung, M-C., Weiss, M. P., Irvin, M. J., Meece, J. L., & Hutchins, B. C. (2011). The social network placement of rural high school students with disabilities: Centrality and peer affiliations, Exceptional Children, 78: 24-38.
Farmer, T. W., Lines, M. M. & Hamm, J. V. (2011). Revealing the invisible hand: The role of teachers in children’s peer experiences, Journal of Applied Developmental Psychology, 12 (3): 821-840.
Farmer, T. W., Reinke, W., & Brooks, D. S. (2014). Managing classrooms and challenging behavior: Theoretical considerations and critical issues, Journal of Emotional and Behavioral Disorders, 22: 67-73.
Farmer, T. W., Dawes, M., Hamm, J. V., Lee, D., Mehtaji, M., Hoffman, A. S., & Brooks, D. S. (2018). Classroom Social Dynamics Management: Why the Invisible Hand of the Teacher Matters for Special Education, Remedial and Special Education, 39(3): 177–192.
Jahed, H; Rezaeyan, T; Nourian, M; Shahmohammadi, N. (2022). Dimensions and Dynamics Components of Primary Schools by Research Synthesis Method, School Administration Journal, 9 (4): 125-139.
Klijn, F., Pais, J., & Vorsatz, M. (2019). Static versus dynamic deferred acceptance in school choice: Theory and experiment, Games and Economic Behavior, 113: 147-163.
Norwalk, Kate E.; Dawes, Molly; Hamm Jill. V; & Thomas W. Farmer (2021) Improving Middle School Teachers’ Self-Reported Use of Social Dynamics Management Practices, Journal of Applied School Psychology, 37 (2): 109-126.
Salmivalli, C. (2014). Participant roles in bullying: How can peer bystanders be utilized in interventions? Theory into Practice, 53: 286-292.
Shonubi, O. K. (2012). How leadership and management dynamics contribute to school effectiveness, Doctoral dissertation, University of Pretoria.
Simbolon, Bintang R; Wibowo, T. S; & Suherman, Ujang. (2022). Social Dynamics: Does it Have an Impact on the Existence of Education? International journal of Demos, 4 (1): 251-270.
Thompson, R.G. Lucas; Goldberg, W. A.; Prause, J. (2018). Maternal work early in the lives of children and its distal associations with achievement and behavior problems: A meta-analysis, Psychological Bulletin, 136(6): 942-915.
Touw, K. W., Vogelaar, B., Bakker, M., & Resing, W. (2019). Using electronic technology in the dynamic testing of young primary school children: predicting school achievement, Educational technology research and development, 67(2): 443-465.
Vanlaar, G., Kyriakides, L., Panayiotou, A., Vandecandelaere, M., McMahon, L., De Fraine, B., & Van Damme, J. (2016). Do the teacher and school factors of the dynamic model affect high-and lowachieving student groups to the same extent? A crosscountry study, Research Papers in Education, 31(2): 183-211.
_||_