تبیین شرایط زمینهای در راستای توسعه کارآفرینی اجتماعی در دانشگاهها و موسسات آموزش عالی ایران
محورهای موضوعی : آموزش و پرورشحسن نادعلیپورپلکی 1 , فریبا کریمی 2 , محمدعلی نادی 3
1 - دانشجوی دکتری، گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران
2 - دانشیار، گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران
3 - دانشیار، گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران
کلید واژه: کارآفرینی اجتماعی, شرایط زمینهای, آموزش عالی,
چکیده مقاله :
هدف تحقیق حاضر تبیین شرایط زمینهای در راستای توسعه کارآفرینی اجتماعی در دانشگاهها و موسسات آموزش عالی ایران بود. این پژوهش جزء پژوهشهای کیفی است و با استفاده از رویکرد مبتنی بر نظریه داده بنیاد انجام شد. جامعه پژوهش شامل صاحبنظران حوزه کارآفرینی اجتماعی در آموزش عالی ایران بودند که مجموعا 24 نفر بر اساس اصل اشباع نظری با روش نمونهگیری هدفمند بهعنوان نمونه انتخاب شدند. دادهها با روش مصاحبه نیمهساختاریافته گردآوری شد. روایی دادهها با روش روایی درونی و روایی بیرونی و پایایی دادهها و یافتهها با روشهای همکار پژوهشی و ناظر بیرونی تایید شد. دادهها در سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی تحلیل شدند. نتایج نشان داد که عواملی مانند استعدادهای بالقوه با زیرمقولههای صلاحیتهای شخصی و صلاحیتهای گروهی، خطمشیهای عمومی با زیرمقولههای رسمیسازیها و رویههای کارآفرینان و سرمایهگذاری مادی و معنوی با زیرمقولههای سرمایههای اجتماعی و سرمایههای مالی بهعنوان عوامل زمینهای توسعه کارآفرینی اجتماعی در آموزش عالی شناسایی شدند. در نهایت، مولفهها و عناصر شناسایی شده جهت کاربرد در الگوی نهایی توسعه کارآفرینی اجتماعی بکار برده شد.