طراحی و تدوین مدل مهارت های مدیریت کوانتومی با رویکرد خودکارآمدی در آموزش و پرورش
محورهای موضوعی : آموزش و پرورش
1 - استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد مهاباد، مهاباد، ایران
کلید واژه: خودکارآمدی, شرایط فردی, شرایط سازمانی, شرایط شغلی, مدیریت کوانتومی,
چکیده مقاله :
هدف پژوهش حاضر، طراحی و تدوین مدل مهارت های مدیریت کوانتومی با رویکرد خودکارآمدی در آموزش و پرورش می باشد. روش پژوهش از نظر ماهیت داده ها، به صورت آمیخته و شامل فراترکیب، پیمایش و نظام خبره فازی و از نظر هدف، کاربردی می باشد. جامعه آماری در روش فراترکیب 162 مقاله، در روش پیمایش 285 نفر از مدیران ارشد، سیاست گذاران و صاحب نظران وزارت آموزش و پرورش بودند. نمونه گیری در فراترکیب، انتخاب 45 مقاله از میان 162 مقاله از مجله های معتبر داخلی از سال 1390 تا 1398 و خارجی از سال 2010 تا 2019، در بخش پیمایش شامل219 نفر و در روش الگوسازی ریاضی10 نفر از خبرگان سازمانی بودند. برایتعییناعتبارمقیاسازتحلیل عاملی تأییدیوبرای اعتبار همگراازمحاسبه همبستگیوپرسشنامه 67 گویه ای تأییدشدهتوسطخبرگاندرزمستان 1398 استفادهشد.جامعههدف،ابعادو مؤلفه هاوشاخص هایاستخراجی مدل تحقیقراتائیدنمود. نتایج نشان داداگر توجه مدیران به مقوله مدیریت کوانتومی 5/46 درصد، به مقوله شرایط شغلی 5/24 درصد، به مقوله شرایط فردی 9/17 درصد و به مقوله شرایط سازمانی 1/11 درصد باشد، آن گاه مدل مهارت های مدیریت کوانتومی با رویکرد خودکارآمدی به میزان 7/81 درصد ترکیب مطلوب خواهد بود.
برهانی، شیما. دهقانی، مرضیه. صمدی، پروین. (1396). بررسی تأثیر هوش معنوی و خودکارآمدی معلمان بر
سبک های تدریس آنان با ویژگی های جمعیت شناختی مختلف در شهرستان رودبار، فصلنامه رویکردهای نوین آموزشی، 12 (1): 45-25.
بیک زاد، جعفر. رحیم زاده، فاطمه. (1396). بررسی مسائل مدیریت دولتی ایران، تبریز: انتشارات فروزش.
شیربگی، ناصر. (1390). بررسی نگرش دانشجویان به تحقیق و ارتباط آن باوررهای خودکارآمدی در انجام تحقیق، پژوهش های آموزش و یادگیری (دانشور رفتار)، 18 (1): 80-67.
طالب پور، مهدی. امامی، فرشاد. (1385). بررسی رابطه تعهد سازمانی و دلبستگی شغلی و مقایسه آن بین دبیران، فصلنامه پژوهش در علوم ورزشی، 4 (1): 32-15.
عظیمی، بهرام. (1391). بررسیمیزانآشناییوبکارگیریمهارتهایکوانتومیدرسازمانهایورزشیکشور، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران شمال.
میرحسینی، احمد. (1397). بررسیارتباطبینخودکارآمدیوجانشینپروریدر بینمدیرانمدارسشهرستانشاهرود، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهرود.
Bandura, A. (2001). Social cognitive theory: an agentic perspective, Annual Review of Psychology, 52: 1 - 26.
Chaudhary, R. Rangnekar, S. Kumar Barua, M. (2013). Engaged Versus Disengaged: The Role of Occupational Self-Efficency, Asian Academy of Management Journal, 18 (1): 91-108.
Consiglio, C. Borgogni, L. Di Tecco, C. Schaufeli W. B. (2016). what makes employees engaged with their work? The role of self-efficacy and employee’s perceptions of social context over time, Career Development International, 21(2):125-143.
Darling, J. (1999). Organizational excellence and leadership strategies: principles followed by top multinational executives, Leadership and Organization DevelopmentJournal, 20 (6): 9-21.
Shelton, C.D, Darling, J.R. (2001), the quantum skill model in management: a new paradigm to enhance effective leadership, Journal of leadership and organizational development, 22: 264- 273.
Shelton, C. Darling, J. (2000). The Quantum Skills Model in Mmanagement: A New Paradigm to Enhance Effective Leadership, Leadership & Org Development, 22 (6): 264-273