افشای اسرار تجارت الکترونیکی در حقوق رقابت ایران و اتحادیه اروپا
محورهای موضوعی : فصلنامه مطالعات حقوقی فضای مجازی,ودود برزی 1 , علی غریبه 2 , اسماعیل صغیری 3 , ناصر مسعودی 4
1 - دانشجوی دکترا، گروه حقوق خصوصی، دانشکده حقوق، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران
2 - گروه حقوق خصوصی، دانشکده حقوق، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران
3 - گروه حقوق خصوصی، دانشکده حقوق، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران
4 - گروه حقوق خصوصی، دانشکده حقوق، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران
کلید واژه: حقوق ایران, تجارت الکترونیکی, اسرار تجاری, حقوق رقابت, اتحادیهی اروپا,
چکیده مقاله :
در رقابت آزاد تجاری، شرکتها و بنگاهها، هرکدام سیاست رقابتی، برنامهها و اهداف ویژه ای دارد. هریک از این موسسات، دو دسته اخبار و اطلاعات دارند. برخی از این اطلاعات از هیچ محرمانگی خاصی برخوردار نیستند بنابراین، علاوه بر سایر بنگاهها، عموم خریداران و مصرف کنندگان محصولات، حق آگاهی از این اطلاعات را دارند و باید در اختیار آنان قرار گیرد تا با علم و اطلاع کافی نسبت به معامله با آنان اقدام نمایند. اما گروه دیگری از اطلاعات بنگاه ها، کاملاً محرمانه و سری است که تمامی بنگاهها، باید از کسب و انتشار آن ها که با هدف تضعیف یا حذف رقیب، از بین بردن رقابت و ایجاد انحصار صورت میگیرد. خودداری نمایند. حقوق رقابت و از جمله مقررات تجارت الکترونیکی در نظام حقوقی ایران و معاهدات، موافقتنامهها و بخشنامههای خاصی در نظام حقوقی اتحادیهی اروپا، با اعلام ممنوعیت چنین اقدامی و پیش بینی ضمانت اجراهای متعدد، از این اسرار تجاری حمایت به عمل آوردهاند. به لحاظ اهمیت خاص اطلاعات سری در رقابت آزاد و تجارت جهانی، تحقیق حاضر سعی دارد با مراجعه به منابع معتبر داخلی و بین المللی، مفهوم و اقسام سرّ و مبانی قانونی ممنوعیت افشای آن در تجارت الکترونیکی را در حقوق رقابت ایران و اتحادیه اروپا به اختصار مورد بررسی، تحلیل و نقد قرار دهد.
In free commercial competition, each company has its own competitive policy, programs and special goals. Each of these entities has two categories of news and information. Some of this information do not have any special confidentiality and, therefore, the other companies in addition to the general buyers and consumers of products have the right to be aware in order to step into deal with them having sufficient knowledge and information. But, the other category of the information which companies possess are completely confidential and classified. All companies must refrain from acquiring and disseminating such type of information pursuing the aims which include weakening or elimination of competitors, elimination of competition and creation of monopoly. Competition Law covering issues such as electronic commerce regulations under the Iran's legal system and certain treaties, agreements and directives in the European Union's legal system constitute attempts at protecting these trade secrets through prohibition of such actions and incorporation of multiple execution guarantees. In terms of special importance these secret information has in free competition and global trade, the present research tries to study, analyze and assess the concept and state the types of secrets and the legal bases of banning its disclosure in electronic commerce as stipulated under the Competition Law of Iran and Law of European Union by referring to the reliable and valid domestic and international sources.
_||_