نسبتسنجی پژوهشهای قرآن و حدیث با ادبیات فارسی از منظر ادبیات تطبیقی
محورهای موضوعی : شعرعبدالله رادمرد 1 , احسان قبول 2
1 - خراسان رضوی، مشهد، دانشگاه فردوسی مشهد، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، گروه زبان و ادبیات فارسی
2 - گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
کلید واژه: ادبیات تطبیقی, قرآن و حدیث, ادبیات فارسی, نظریهی آمریکایی, نظریهی فرانسوی,
چکیده مقاله :
هدف از نگارش این مقاله بررسی نسبت دو نظریهی فرانسوی و آمریکایی ادبیات تطبیقی در پژوهشهای حوزهی تأثیر قرآن و حدیث بر ادبیات فارسی است. به این منظور نخست در هر یک از این دو نظریه، انواع روابط میان قرآن و حدیث با ادب فارسی را معرفی کردهایم و سپس نسبت انواع حوزههای پژوهشی دو نظریه را با پژوهشهای قرآنی و حدیثی با ادبیات فارسی تحلیل و بررسی کردهایم و ظرفیتهای هر حوزه را در این عرصهی پژوهشی روشن ساختهایم و نمونههایی را در این میان مطرح کردهایم؛ در پایان به محدودیتها و چالشهای هر نظریه برای پژوهش در این عرصه اشارهای داشتهایم. نتیجهی این پژوهش تبیین نسبت حوزهی گستردهی پژوهشی در عرصهی تأثیر قرآن و حدیث بر ادب فارسی از منظر نظریهی فرانسوی و آمریکایی ادبیات تطبیقی است. در این میان در هر نظریه، حوزههای جدید پژوهشی معرفی شده-اند؛ در عین حالی که نارساییهای هر یک از دو نظریه لحاظ گردیده است.
The aim of this essay is to study the relation of French and American theories of comparative literature in researches conducted on the effect of Qur’an and Hadith on the Persian Literature. For this purpose first we proposed a new classification for researches conducted on the effect of Qur’an and Hadith on the Persian Literature and types of such effects on this literature; then we provided instances of the effects of Qur’an and Hadith on the Persian Literature for the research areas of French and American theories of comparative literature and clarified the capacities of each area. Finally we studied the limitations of each theory for conducting researches in this field. Explaining the wide scope of research in the area of the effects of Qur’an and Hadith on Persian Literature form the viewpoint of French and American theories is the conclusion of this research. The French theory is based on text and the American theory generally includes literature and other sciences.