بررسی رابطه پیامدهای برندسازی حسی و تغییر رفتار مصرف کننده در بازارهای صنعتی مواد ضد عفونی کننده
محورهای موضوعی : مطالعات رفتاری در مدیریت
حسین فارسیانی
1
,
هرمز مهرانی
2
*
,
محسن محمدیان ساروی
3
,
حمیدرضا سعیدنیا
4
1 - دانشجوی دکتری، گروه مدیریت بازرگانی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - استادیار، گروه مدیریت، موسسه آموزش عالی غزالی، قزوین، ایران
3 - استادیار، گروه مدیریت دولتی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
4 - دانشیار، گروه مدیریت بازرگانی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
کلید واژه: برندسازی حسی , تغییر رفتار مصرف کننده , بازارهای صنعتی مواد ضد عفونی کننده,
چکیده مقاله :
این تحقیق در راستای بررسی رابطه پیامدهای برندسازی حسی و تغییر رفتار مصرف کننده در بازارهای صنعتی مواد ضد عفونی کننده انجام شده است. روش تحقیق به کار گرفته شده در این پژوهش از نظر هدف كاربردي ، از نظر نوع داده ها كمي و از نظر نحوه گردآوري داده ها ، توصيفي و تحلیلی است. جامعه آماری در این پژوهش کلیه صاحبان کسب و کار در بازارهای صنعتی مواد ضدعفونی کننده می باشند که تعداد آنها 1500 نفر میباشد . از جامعه آماری مذکور با توجه به ضوابط نمونهگيری (بر اساس شيوة نمونهگيري مندرج در جدول مورگان) تعداد 306 نفر به عنوان نمونه تحقیق انتخاب شده اند. در مرحله بعد بر اساس مدل مفهومي پژوهش، سوالات و فرضيه هاي پژوهش، با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته،گويه هاي مستخرجه در نمونه آماري تحقيق مورد پرسش قرار گرفته است. در بخش آمار توصیفي، توصیف داده ها در دو بخش متغیر های زمینه ای و متغیر های اصلی ارائه گردیده و در بخش آمار استنباطي ، جهت بررسی فرضیه های تحقیق از آزمون همبستگی پیرسون (پارامتری) و اسپیرمن (ناپارامتری) استفاده شده است. با توجه به مثبت بودن علامت ضریب رگرسیونی می توان گفت پیامدهای برندسازی حسی بر تغییر رفتار مصرف کننده در بازارهای صنعتی مواد ضد عفونی کننده اثر مثبت دارد.
This research has been conducted on the investigation of the relationship between consequences of the sensory branding and change of customers' behavior in the industrial markets of disinfectants. The research method used in this research is descriptive and analytical in terms of the applied purpose, in terms of the type of data, and in terms of the method of collection. The statistical population in this researcher is 1500 people of the industrial markets of disinfectants. From the statistical population according to sampling (based on the method of sampling in Morgan's table), 306 people were selected as the research sample. In the next step, based on the conceptual model of the research, research questions and hypotheses, using the researcher's questionnaire, the extracted items were included in the statistical research sample of the questionnaire. In descriptive statistics, the descriptions are presented in two different sections, one and the main variety, and in the inferential statistics section, Pearson (parametric) and Spearman (non-parametric) correlation tests were used to check the research hypotheses. Considering the positive regression coefficient, it can be said that consequences of the sensory branding has a positive effect on customers' behavior in the industrial markets of disinfectants.
اتقیا، ناهید ؛ روحی بهلولی احمدی، ثریا ؛ عظیم زاده، سید مرتضی و نظریان، علی.۱۴۰۱. «تحلیل اثر بازاریابی حسی بر ارتقاء برند اماکن ورزشی.» مطالعات مدیریت ورزشی بهمن و اسفند 1401- شماره 76 ، الف (وزارت علوم/ISC (17 صفحه - از 421 تا 437 )
اخوان، علیرضا؛ شیرمحمدی، محمد و رمضانی، یوسف. (1395). برندسازی حسی، خلاصه مقالات چهارمین کنفرانس بین المللی حسابداری و مدیریت با رویکرد علوم پژوهشی نوین، ص 67 تا 79.
امیدی، فریدون و مزدباف زاده، علی. (1396)، بررسی رابطه بین بازاریابی حسی و قصد خرید مجددا مشتریان محصولات شرکت مزمز، پنجمین همایش بین المللی مدیریت، اقتصاد و توسعه .
ساداتی، سیده مریم و رحیم نیا، فریبرز و حدادیان، علیرضا،1402،بررسی تاثیر بازاریابی حسی بر وفاداری به برند با نقش واسط دلبستگی عاطفی به برند،چهارمین کنفرانس بین المللی نوآوری در مدیریت کسب و کار و اقتصاد،تهران، https://civilica.com/doc/1949472
صنعتی، پدرام. ۱۴۰۲. «مروری بر نقش بازاریابی حسی بر وفاداری مشتریان.» رویکردهای پژوهشی نوین در مدیریت و حسابداری پاییز 1402 - شماره 90 (9 صفحه - از 756 تا 764 )
مژدکانلو، داود و احمدی، سیدحسین و سرویها، زینب،1403،بازاریابی حسی و تاثیر آن بر بهبود تجربه و قصد خرید مشتری،هشتمین همایش مطالعات اقتصادی و مدیریت در جهان اسلام،تهران،https://civilica.com/doc/2065248
موسوی تیله بنی، سیده رقیه و زمانیان، علیرضا. ۱۴۰۳. «بررسی تاثیر بازاریابی حسی و تجربه برند بر وفاداری برند با نقش میانجی دلبستگی عاطفی(مورد مطالعه: فروشگاه هایپر آرین).» کنفرانس ملی مدیریت، روان شناسی و علوم رفتاری مجموعه مقالات چهارمین کنفرانس بین المللی و هفتمین همایش ملی مدیریت، روان شناسی و علوم رفتاری (11 صفحه - از 935 تا 945 )
موسوی، فهیمه سادات و اسفندیاری، مصطفی. ۱۴۰۲. «بررسی تاثیر بازاریابی حسی بر اعتماد و قصد خرید مشتری در صنعت بیمه .» کنکاش مدیریت و حسابداری زمستان 1402 - شماره 11 (15 صفحه - از 207 تا 221 )
نعمتی، حسام الدین ؛ سبحانی فرد، یاسر و جعفری، علی. ۱۴۰۲. «بررسي تاثیر مولفههای استراتژی بازاريابي حسي بر ارزش ويژه برند با میانجيگری رضايت مخاطبین و اعتبار برند (مورد مطالعه: برنامههای سیمای جمهوری اسلامی ایران).» مدیریت فردا بهار 1402 - شماره 74 ، ج (وزارت علوم/ISC (24 صفحه - از 143 تا 166 )
نوروزی، حسین و درویش، فاطمه. ۱۴۰۱. «بررسی تأثیر بازاریابی حسی در ارزش ویژۀ برند در صنعت گردشگری (مورد مطالعه: هتل های چهارستاره و پنج ستارۀ استان تهران). گردشگری و اوقات فراغت پاییز و زمستان 1401 - شماره 14 (18 صفحه - از 133 تا 150 )
Ahn, J., & Back, K. J. (2018). Antecedents and consequences of customer brand engagement in integrated resorts. International Journal of Hospitality Management, 75, 144-152.
Bui, D. L., & Nguyen, H. H. (2022). Sensory marketing on customers' satisfaction: a tale from the second largest coffee exporter. International Journal of Economics and Business Research, 23(1), 35-55.
Cho, E., Fiore, A. M., & Russell, D. W. (2015). Validation of a fashion brand image scale capturing cognitive, sensory, and affective associations: Testing its role in an extended brand equity model. Psychology & Marketing, 32(1), 28-48.
Dissabandara, D. R., & Dissanayake, D. M. R. (2020). Impact of sensory marketing strategies on brand love: A study of franchised fast food chains in Sri Lanka. International Journal of Research In Commerce and Management Studies (ISSN: 2582-2292), 2(2), 191-198.
Guenther, Miriam, Guenther, Peter. (2019). The value of branding for B2B service firms—The shareholders' perspective, Industrial Marketing Management, Volume 78, April 2019, Pages 88-101.
Hoang, D. S., & Tučková, Z. (2021). The impact of sensory marketing on street food for the return of international visitors: Case study in Vietnam. Scientific Papers of the University of Pardubice, Series D: Faculty of Economics and Administration.
Hulten, B. (2017). Branding by the five senses: A sensory branding framework. Journal of Brand Strategy, 6(3), 281-292.
Hultén, B. (2020). Sensory Marketing: An Introduction. SAGE.
Iglesias, O., Markovic, S., & Rialp, J. (2019). How does sensory brand experience influence brand equity? Considering the roles of customer satisfaction, customer affective commitment, and employee empathy. Journal of Business Research, 96, 343-354.
Imamović, I., Azevedo, A. J. A., & de Sousa, B. M. B. (2022). The Urban Sensescapes and Sensory Destination Branding. In New Governance and Management in Touristic Destinations (pp. 276-293). IGI Global.
Keller, K. L. (2020). Building strong brands in a modern marketing communications environment. In The Evolution of Integrated Marketing Communications (pp. 73-90). Routledge.
Khan, S. A. R., Sheikh, A. A., Ashraf, M., & Yu, Z. (2022). Improving Consumer-Based Green Brand Equity: The Role of Healthy Green Practices, Green Brand Attachment, and Green Skepticism. Sustainability, 14(19), 11829.
Naik, M. N., & Lavuri, D. R. (2019). Impact of Product Packaging Elements on Consumer Purchase Notion: A Study FMCG Items. European Journal of Business and Management, 11(10), 52-61.
Nukhu, R., & Singh, S. (2024). Is satisfaction a moderator? The effect of sensory experience on perceived environmental sustainability and WOM: a study on the world's first organic state–Sikkim, India. Journal of Hospitality and Tourism Insights, 7(1), 479-499. https://doi.org/10.1108/JHTI-09-2022-0461
Pareek, R., Kumari, L., Mongia, A., & Sharma, M. (2025). Sensory Marketing and Its Influence on Consumer Buying Behavior: A Comprehensive Analysis. In Impact of Sensory Marketing on Buying Behavior (pp. 201-218). IGI Global. DOI: 10.4018/979-8-3693-9351-2.ch008.
Parise, C. V., & Spence, C. (2018). Assessing the associations between brand packaging and brand attributes using an indirect performance measure. Food Quality and Preference, 24(1), 17-23.
Perumal, S., Ali, J., & Shaarih, H. (2021). Exploring nexus among sensory marketing and repurchase intention: Application of SOR Model. Management Science Letters, 11(5), 1527-1536.
Santos, V., Ramos, P., Sousa, B., Almeida, N., & Valeri, M. (2022). Factors influencing touristic consumer behaviour. Journal of Organizational Change Management, 35(3), 409-429.
Satti, Z. W., Babar, S. F., & Ahmad, H. M. (2021). Exploring mediating role of service quality in the association between sensory marketing and customer satisfaction. Total Quality Management & Business Excellence, 32(7-8), 719-736.
Spence, C. (2020). On the ethics of neuromarketing and sensory marketing. In Organizational Neuroethics (pp. 9-29). Springer, Cham.
Tonin, P. E. H., Nickel, E. M., & dos Santos, F. A. V. (2025). The Impact of Sensory Branding and Technology on Consumer Behavior in Physical Retail Experience Design: A Multi-generational Experimental Study. International Journal of Design Management and Professional Practice, 19(1), 87-110. DOI:10.18848/2325-162x/cgp/v19i01/87-110
Zhu, J .Guo, C., Kulviwat, S., & Wang, Y. J. (2018). Competing in an emerging market: antecedents and consequences of market orientation and the role of environmental factors. Journal of Strategic Marketing, 27(3), 248-267