قافیه در خسرو و شیرین نظامی
محورهای موضوعی : فصلنامه بهارستان سخنعزیزه نجفی 1 , خداویردی عباس زاده 2 *
1 - دانشجوی دکتری گروه زبان و ادبّیات فارسی، واحد خوی، دانشگاه آزاد اسلامی، خوی – ایران
2 - گروه زبان و و ادبیات فارسی، واحد خوی، دانشگاه آزاد اسلامی، خوی، ایران.
کلید واژه: خسرو و شیرین, قافیه و ردیف, کلید واژهها: نظامی,
چکیده مقاله :
چکیده قافیه بخش مهمّی از موسیقی شعر را تشکیل میدهد که بخشی از هنر شاعری را میتوان با بررسی آن دریافت. شاعران برجسته همواره سعی کردهاند، بهترین قافیه را با توجّه به وزن و اندیشة خود انتخاب کنند، در این مقاله قافیه در منظومة خسرو و شیرین نظامی بررسی شده است؛ این بررسی نشان میدهد: نظامی به درستی از اصول قافیه پردازی آگاه بوده و با توجّه به دانستن ارزش قافیه در شعر، خسرو و شیرین را سروده است. قافیهها اغلب کوتاه، تک واژهای، ساده و نمایانگر اندیشة غنایی هستند؛ واژگان اسمی و فعلی با بسامد نزدیک به هم آمدهاند؛ در ساختار آن عیوب متداول قافیه دیده میشود که شاعر بر حسب سبک دوره و رایج ادبیّات به کار برده است؛ امّا خلاقیّت و هنر نمایی که در قافیه پردازی و آمیزش قافیه با ردیف داشته عیوب قافیه را کمرنگ کرده است.
Abstract Rhyme comprises an important part of the poetic melody; by studying of it one can find a part of poetical art in it. The distinguished poets have always tried to choose the best rhyme regarding their rhythm and thought. In this paper, we've surveyed the rhyme in the versified story of Khosrow and Shirin from Nezami. It shows that Nezami was well-aware of rhyming scheme and by studying its values he has composed The Khosrow and Shirin. The rhymes are often short, mono-syllabic, and simple indicating the lyric thought of the poet; nominal and verbal terms have come with frequency close to each other. The ordinary deficiency of rhyme is seen in its structure which the poet has used it according to the style of the time and what was current in the literature but the creativity and skillfulness which Nezami had in rhyming scheme and the combination of rhyme with row has diminished the deficiency of the rhyme.
فهرست منابع و مآخذ
_||_